Politikk, religion og samfunn Gisselaksjonen i Algerie

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Dette er ikke snakk om å vinne eller ikke. Det er snakk om å endre holdninger. Mye er gjort ved å fordele ressurser bedre. Det er ikke religion som først og fremst driver terroristene, det er ønske om et bedre liv. At noen krigsherrer bruker religionen som en katalysator er en annen historie.
    Meget naivt å tro at man "vinner" ved å øke terroren. Det eneste som oppnåes er enda mer nød og elendighet.
    patetisk (i beste fall)
    Hva mener du egentlig, Boffen? Hva er det som i beste fall er patetisk? Det Pink uttrykker, er riktig,IMO. Fjernkontrollen ( og din? ) "doktrine" ble prøvd av bl.a. presidentene Johnson og Nixon i VietNam. Om de så hadde bombet landet tilbake til steinalderen, ville de ha tapt den krigen. Det er dødfødt å tro at vold og terror, kan bekjempes med enda meir vold og terror. Det er langsiktige holdningsendringer som vil gi varig fred, og fint lite anna. Som du sikkert har merket deg, er det ikke så veldig mange av den muslimske befolkningen, som ønsker et styresett basert på sharia, hvis de blir spurt - og forutsatt at de tør å svare. Enda færre støtter kriminelle forbrytere, som av og til opptrer som Bin Ladens etterfølgere.

Det er nok av krigshissere rundt om i verden. Det er svært skjelden at det kommer særlig mye godt ut av sånt.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    "Det er ikke religion som først og fremst driver terroristene, det er ønske om et bedre liv." ege

regnspikka bullshit.
    og det er ikke snakk om 'vinne', men om å stå oppreist og begrense faenskapet.
    kan begynne i 'vårt' eget land hvor idioter/rasshøl sitter i regjering.

hørte jeg dialog?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.721
    Torget vurderinger
    0
    For å gi en komentar til denne krangelen vil jeg bare si at Wilhelm og Pinky faktisk er inne på noe vesentlig. OK jeg skal gi Fjernkontrollen rett i at vi KAN ( men må Gud forby at vi gjør det !!! ) smelle av et antall nøytronbomber på "riktige" plasser i Midtøsten, Afganistan og et par tre andre områder og resultatet vil nok bli ganske "fredelig". Det er nok mulig å utrydde all verdens muslimer på en slik måte! Litt "smårydding" rundt omkring i Europa og USA og verden er "judenrein", åå unskyld "muslimfri"! Det var jo ikke jødene denne gangen!:rolleyes:

Men for å forsvare Wilhelm og Pinky sine synspunkter så har jeg alltid forundret meg over tyskernes oppførsel i Russland under WWII. De ble mottatt som frigjørere og "helter" i mange områder. Men med en gang de sovjetiske partisanene begynte sin krigføring svarte tyskerne med reprisalier mot nettopp dem som så på tyskerne som sine befriere. Hva skjedde? Jo tyskerne mistet de som kunne vært allierte i kampen mot Stalin og kommunismen. Slik jeg ser det er det utrolig dumt å skaffe seg flere fiender enn det man må!

Den eneste analysen som ville kunne rettferdiggjøre Boffen og Fjernkontrollens syn er at man går ut fra at absolutt alle muslimer er en homogen masse hvor alle sammen er terrorister som enten har bedrevet terror eller som vil komme til å gjøre det! Jeg tror en slik analyse er feil!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.721
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder Vietnamkrigen så kunne nok den blitt vunnet under to forutsetninger. Media måtte ha blitt holdt unna hele tiden, og man måtte ha akseptert meget store tap blandt uskyldige sivile! Militært kunne nok den krigen ha blitt vunnet, men etisk og moralsk??

Bombingen av Dresden er blitt sterkt kritsert i ettertid når krigen var historie og man kjennte faciten. Ingen av disse kritikerne har funnet noen grunn til å kritsere den tyske bombingen av Coventry og London. Det er faktisk en smule fasinerende å se at den som forsvarer seg blir kritsert men den som angriper ikke blir kritisert?? Det er ganske mye av slik ensidig kritikk også under dette "muslofacsistiske" angrepet mot den vestlige sivilisasjonen.

Jeg er redd for at "muslofacsistene" oppfatter humanisme og tilbakeholdenhet rent militært og maktmessig som et tegn på vestlig svakhet og dekadanse. Jeg er derfor redd for at situasjonen vil komme dithen at vi står med ryggen mot veggen, og Israel med ryggen mot havet og at vi til slutt vil måtte ta av silkehanskene og bruke virkelig brutal makt for å overleve. Hva som tilslutt koster flest liv må da fanden vite, men skal vi beholde selvrespekten og ha noe som helst håp om å bevare et humanistisk samfunn tror jeg ikke vi kommer utenom å gjøre det slik! Jo jeg er ikke optimistisk!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.721
    Torget vurderinger
    0
    Den eneste analysen som ville kunne rettferdiggjøre Boffen og Fjernkontrollens syn er at man går ut fra at absolutt alle muslimer er en homogen masse hvor alle sammen er terrorister som enten har bedrevet terror eller som vil komme til å gjøre det! Jeg tror en slik analyse er feil!
    Har aldri sagt at de er en homogen masse, dette er plukk og velg synsing.
    Kjenner mange muslimer og kollegaen min er mislim, kontor vegg i vegg.
    Det har du helt rett i, og jeg har heller ikke påstått at du har sagt det. Men saken er den at det er den eneste måten jeg klarer å rasjonalisere et slik syn på.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    For å sitere meg selv:

En mulighet er jo da å ta mer drastiske metoder i bruk, som ekstrem tortur i håp om at gisseltakeren skal snakke. Og vi snakker her om det aller mest ekstreme som påfører mennesker kollosale lidelser. Er det ok for Norge å gi klarsignal til dette og dermed sette untertegnede avtaler om menneskerettigheter til side for "den gode saks tjeneste"?
    Nei, det er ikke akseptebelt å ta slike metoder i bruk, samt å bryte grunnleggende menneskerettigheter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.730
    Dette er ikke snakk om å vinne eller ikke. Det er snakk om å endre holdninger. Mye er gjort ved å fordele ressurser bedre. Det er ikke religion som først og fremst driver terroristene, det er ønske om et bedre liv. At noen krigsherrer bruker religionen som en katalysator er en annen historie.
    Meget naivt å tro at man "vinner" ved å øke terroren. Det eneste som oppnåes er enda mer nød og elendighet.
    patetisk (i beste fall)
    Jeg går utifra at en klubbe er ditt beste sjekketriks.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.721
    Torget vurderinger
    0
    patetisk (i beste fall)
    Jeg går utifra at en klubbe er ditt beste sjekketriks.

Caveman, or they fill up with sand.jpeg

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Har ingenting til overs for fundamentalister, uansett religion.

Disse fra profeten Ummar som har lagt ut støtteerklæring via Facebook angående denne terroraksjon i Algerie, kunne den Norske stat godt skysset ut av landet for min del.
    Kan ikke se noen av disse medlemmer i denne gruppe har noen fremtid i Norge selv om de har Norsk statsborgerskap eller sågar er født i Norge.

Men krigen mot terror kan ikke føres via oljearbeidere, hjelpearbeidere eller sjømannsprester.

Faktum er at Statoil arbeider for ett regime som styrer ett land der flere 100.000 personer er drept de siste 2 - 3 tiårene.
    Ikke alle er drept av muslimske fundamentalister.

Er flere selskap som var tungt inne også i libya da Gaddafi satt med makten.
    Dette gjelder også Iran, Yemen og flere land der korrupsjon er fremtredende.

Ved å jobbe i disse land, skaffe deres regimer, og mer eller mindre legitime styresmakter penger / inntekter vil disse som bla. statoil kunne bli lagt for hat.

Er vel ingen som tror at telenor,s satsing i India hjelper særlig når det gjelder kvinners rettigheter der i landet?

Skal Norge delta i krigen mot terror må det gjøres på andre måter.

Hjelpe til å stoppe pengestrøm til disse.
    Delta i finansiering av dette, også militære aksjoner i regi av land / organisasjoner der motiver ikke kan settes i tvil.
    Enten med millitært personell, eller økonomisk støtte til slike.

Jeg ville også sett en sterkere hånd mot slike grupper her i Norge.

Slik at det ikke er mulig at personer som hever trygd fra NAV - samtidig kan la seg avbilde med automatvåpen i ett av disse landene.
    Her er det mye som skorter hos myndighetene her i Norge.

Hørte ett radioprogram for ett par dager siden med førstegangsinnvandrere fra Pakistan.
    De fleste kom jo på 60 og begynnelse av 70-tallet.

De fleste betraktet seg som gode muslimer.

De fleste av de mente at deres religionstilhørighet var av privat art.

De fleste ba ikke 5 ganger om dagen.

De fleste var mot hijab for barn og i offentlige instuttisjoner.

De fleste gav uttrykk om at hijab ikke var vanlig å bruke der de kom fra, bla. Karachi.
    Verken deres mor, søstre eller tanter brukte dette hodeplagg.

Tror man skal være forsiktig med slike demon-beskrivelser.

Husker meget godt på slutten av 60-tallet, da Pakistanere og såvel rotter var mere velkomne i Oslo enn hva nordlendinger var.

Når det gjelder denne gruppe som sto bak dette terrorangrepet i Algerie, har de intet å bidra med - uansett religion.
    De er og blir voldsmenn, drapsmenn og intet annet.

De inngår neppe i noen frigjøringskrig heller, da deres brutale fremferd like godt går utover lokalbefolkningen.

Hvordan de enkeltes bakgrunn kan se ut, blandt disse voldsmenn vet jeg ikke.
    Mulig noen av dem har sett slekt og familie bli slaktet ned i ett eller annet land der i området.

Men dette er overhode noen undskyldning for deres fremferd.

Til slutt:

Selvfølgelig støtter ledende politikere i Norge statoil - og motsatt.

Statoil kunne ikke ha drevet i disse land uten Norske myndigheters velsignelse.

Dèt vet statoils ledelse motsatt vei skaper statoils engasjement Norges myndigheter skatteinntekter, og kontakter og ganske sikkert posisjoner - godt betalte sådanne.

Krigen mot terror kan ikke drives av oljearbeidere eller andre sivile personer.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Norge bekjemper ikke islamistiske terror organisasjoner, de støtter de, eneste grunnen til de gikk så hard ut nå er pga det var norske arbeidere og norge tjener mye penger på det anlegget.

Hadde det kun vært arbeidere fra Algerie og det var de som også hadde fått alle pengene fra anlegget, da ville nok Norge protestert høylytt på reaksjonen til de Algeriske myndighetene.

Våpene, konvoien og antagligvis en del av folkene kom fra Libya, dette hadde ikke skjedd hvis Nato ikke han hjulpet islamistene til makten i Libya.
    Det som skjer nord i Mali om dagen hadde vel heller ikke hendt.

Dagens politikere i vesten er så dumme at de bør fjernes fra sine stillinger, vi trenger mange Winston Churchill i de vestlige landene

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.168
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    In 1922, Churchill succeeded in mapping out the Arab Middle East along lines suitable to the needs of the British civilian and military administrations. T. E. Lawrence would later brag that he, Churchill and a few others had designed the modern Middle East over dinner.

HOW THE MODERN MIDDLE EAST MAP CAME TO BE DRAWN

Bakgrunnen for noen av problemene i Midt-Østen ligger bla i de statsdannelsene som britisk politikk implementerte for sine tidigere kolonier. Det er ikke sikkert at Churchill er det gode forbildet for Midt-Østen politikk.....

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Husker meget godt på slutten av 60-tallet, da Pakistanere og såvel rotter var mere velkomne i Oslo enn hva nordlendinger var.
    Nåja...min tante fra yttersia av Senja fikk midt på 60-tallet jobb i Hegdehausveien i Oslo, i butikk for finere damekonfeksjon. Men forutsetningen var at hun helt måtte legge bort senja-dialekten og snakke bokmål. Og rommet som hun leide av den eldre damen på oslo vest knyttet det seg visse forutsetninger til. Blant annet måtte hun være inne til bestemte tider og herrer var strengt forbudt å medbringe på rommet. Det kunne la seg gjøre å medbringe herren inn døra, men da i dagligstuen hvor den eldre vertinnen samtidig var tilstede.

Jeg tviler på at rotta var mer velkommen som ansatt og beboer. :)

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    In 1922, Churchill succeeded in mapping out the Arab Middle East along lines suitable to the needs of the British civilian and military administrations. T. E. Lawrence would later brag that he, Churchill and a few others had designed the modern Middle East over dinner.

Bakgrunnen for noen av problemene i Midt-Østen ligger bla i de statsdannelsene som britisk politikk implementerte for sine tidigere kolonier. Det er ikke sikkert at Churchill er det gode forbildet for Midt-Østen politikk.....
    Slutt og skyld på alt annet en de som skaper konflikten i dag, Norge har vært under Sverige, kan ikke si at jeg har noe hat over de untatt at jeg nekter å drikke Pripps.

Det som skjer nå er at det er Islamister som ser et håp til å klare og islamisere midtøsten nå i første omgang.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.168
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Slutt og skyld på alt annet en de som skaper konflikten i dag, Norge har vært under Sverige, kan ikke si at jeg har noe hat over de untatt at jeg nekter å drikke Pripps.

Det som skjer nå er at det er Islamister som ser et håp til å klare og islamisere midtøsten nå i første omgang.
    Nå var det vel du som brakte Churchill inn i bildet som et forbilde for dagens politikk? Av og til lurer jeg på om du leser det du selv skriver?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Norge bekjemper ikke islamistiske terror organisasjoner, de støtter de, eneste grunnen til de gikk så hard ut nå er pga det var norske arbeidere og norge tjener mye penger på det anlegget.

Hadde det kun vært arbeidere fra Algerie og det var de som også hadde fått alle pengene fra anlegget, da ville nok Norge protestert høylytt på reaksjonen til de Algeriske myndighetene.

Våpene, konvoien og antagligvis en del av folkene kom fra Libya, dette hadde ikke skjedd hvis Nato ikke han hjulpet islamistene til makten i Libya.

Dagens politikere i vesten er så dumme at de bør fjernes fra sine stillinger, vi trenger mange Winston Churchill i de vestlige landene
    Jeg funderer seriøst på om du virkelig meiner det du uttrykker??? Mener du at Norge støtter terrorisme? Mener du at norske soldatersd innsats i f.eks. Afghanistan, er en støtte til terrorisme, en støtte til Al Quaida?

I de vestlige demokratiene har vi en mulighet til å fjerne politikere, nemlig ved å ikke stemme på disse. Bruker du stemmeretten din? Når jeg er på det mest frustrerte over norske politikere ( og det skjer fra tid til annen, tro meg! ), har også jeg vært inne på tanken på at de fleste norske politikere, er basic så like at vi egentlig har en enparti-stat. Ok, vi har Frp som av og til salver til på sitt vis - men ut over det, er mye likt. Det er egentlig mye sandpåstrøing som foregår, men de store linjene er egentlig veldig like.

Winston Churchill oppnådde heltestatus ut fra sin rolle under WW2. Han ble et ikon for britene, men blant de allierte, ble han sett på som det han var, en fordrukken brumlebass. Churchill var en veldig bra mann i kampen mot nazismen og Hitler, og en sterk tilhenger av "the British Empire" - det sier sitt. Og med det samme, etter min mening er det vi behøver minst i dag, revolvermenn a la Bush jr.

Det som har skjedd i Midt-Østen og Afrika de seinere årene, viser hvor lite som skal til for å destabilisere store deler av kloden. Likevel mener jeg det er rett å støtte folkets kamp mot despoter som Hussein og Gadhaffi. Jeg synes det er en forbrytelse mot menneskeheten at verdenssamfunnet ikke har grepet inn i Syria. Uansett om befolkningen måtte velge islam i etterkant. Jeg er overbevist om at frihet og rettferdighet vil seire over religiøs og ideologisk fanatisme, på sikt. Men verden vil få se mye lidelse underveis, desverre.

Boffen; igjen blir jeg temmelig forundret over utsagnene dine. Ser du et realistisk alternativ til den sittende regjeringen? Jeg synes de gjør jobben veldig bra, med noen få unntak. Men igjen, vi har heldigvis muligheten til å si omtrent hva vi meiner, til å påvirke ( hvis vi gidder ) og til å bruke stemmeretten vår.

Ellers er det kommet mye bra til uttrykk i denne tråden, bl.a. de siste innleggene fra Rock, Pink og Spiralis. Jeg er langt på vei enig i mye av det.

PS: Jeg har også fått stor respekt for Helge Lund i løpet av de siste dagers tragiske hendelsene i Algerie, både som leder og som medmenneske.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.730
    Er det det du er redd for?At det skal bygges moskeer istedefor kirker? Dette utsagnet viser at du overhode ikke har filla peiling på hva en muslim står for. Knapt nok at du vet hva en muslim er.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Nå var det vel du som brakte Churchill inn i bildet som et forbilde for dagens politikk? Av og til lurer jeg på om du leser det du selv skriver?
    Grunnen til at jeg nevnte Churchill var at han gjorde alt for sitt fedreland og for folket sitt, han hadde ikke tillatt det som skjer nå, man vinner ikke med dialog mot fanatikere.

Det du prøvde på var å sette Churchill i dårlig lys, legge litt skyld på han for konfliktene som skjer i midtøsten i dag.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Er det det du er redd for?At det skal bygges moskeer istedefor kirker? Dette utsagnet viser at du overhode ikke har filla peiling på hva en muslim står for. Knapt nok at du vet hva en muslim er.
    Jeg er redd for alt som har med islam å gjøre, jeg kan faktisk ikke finne en positiv ting med den religionen.

3-4000 muslimer kan demonstrere mot en dårlig film som håner profeten dems, men ikke et ord fra den kanten når islamister i midtøsten dreper mange mennesker så å si hver dag.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Jeg funderer seriøst på om du virkelig meiner det du uttrykker Mener du at Norge støtter terrorisme? Mener du at norske soldatersd innsats i f.eks. Afghanistan, er en støtte til terrorisme, en støtte til Al Quaida?

I de vestlige demokratiene har vi en mulighet til å fjerne politikere, nemlig ved å ikke stemme på disse. Bruker du stemmeretten din? Når jeg er på det mest frustrerte over norske politikere ( og det skjer fra tid til annen, tro meg! ), har også jeg vært inne på tanken på at de fleste norske politikere, er basic så like at vi egentlig har en enparti-stat. Ok, vi har Frp som av og til salver til på sitt vis - men ut over det, er mye likt. Det er egentlig mye sandpåstrøing som foregår, men de store linjene er egentlig veldig like.

Winston Churchill oppnådde heltestatus ut fra sin rolle under WW2. Han ble et ikon for britene, men blant de allierte, ble han sett på som det han var, en fordrukken brumlebass. Churchill var en veldig bra mann i kampen mot nazismen og Hitler, og en sterk tilhenger av "the British Empire" - det sier sitt. Og med det samme, etter min mening er det vi behøver minst i dag, revolvermenn a la Bush jr.

Det som har skjedd i Midt-Østen og Afrika de seinere årene, viser hvor lite som skal til for å destabilisere store deler av kloden. Likevel mener jeg det er rett å støtte folkets kamp mot despoter som Hussein og Gadhaffi. Jeg synes det er en forbrytelse mot menneskeheten at verdenssamfunnet ikke har grepet inn i Syria. Uansett om befolkningen måtte velge islam i etterkant. Jeg er overbevist om at frihet og rettferdighet vil seire over religiøs og ideologisk fanatisme, på sikt. Men verden vil få se mye lidelse underveis, desverre.

PS: Jeg har også fått stor respekt for Helge Lund i løpet av de siste dagers tragiske hendelsene i Algerie, både som leder og som medmenneske.
    Norge støtter Hamas, Støre hadde jo en av lederne i Hamas på hurtigknappen på mobilen sin.

Norge hjalp islamistene til å ta makten i Libya hvor det var grupperinger fra Al quaida, de støtter også islamistene i kampen i Syria, bare ikke militært.

Churchill var den perfekte mannen for å bekjempe nazismen i ww2, siden idelogien i islam er så å si det samme som nazismen så trenger vi han tilbake, vi trenger faktisk flere av han.

Helge Lund har vært fantastisk disse dagene, all respekt til han.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er redd for alt som har med islam å gjøre, jeg kan faktisk ikke finne en positiv ting med den religionen.

3-4000 muslimer kan demonstrere mot en dårlig film som håner profeten dems, men ikke et ord fra den kanten når islamister i midtøsten dreper mange mennesker så å si hver dag.
    I følge NY Times døde 576 000 Irakiske barn pga vestlige sanksjoner så det finnes det nok av årsaker til at det er misnøye i midtøsten.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

I følge NY Times døde 576 000 Irakiske barn pga vestlige sanksjoner så det finnes det nok av årsaker til at det er misnøye i midtøsten.
    Jeg støttet ikke USA eller vesten i Irak konflikten, de skulle aldri ha stoppet i 92 etter at Saddam hadde angrepet Kuwait, men dette støtter ikke en religion som har de samme ideologi som nazismen.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    siden idelogien i islam er så å si det samme som nazismen
    Du er rimelig enfoldig og på bærtur !

Hva driver du med til daglig siden du får slike oppfattninger om andre kulturer og folk ?

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    siden idelogien i islam er så å si det samme som nazismen
    Du er rimelig enfoldig og på bærtur !

Hva driver du med til daglig siden du får slike oppfattninger om andre kulturer og folk ?
    Islam er for herredømme av hele verden og for å drepe alle jødene.
    Nazismen var for herredømme av bare europa(så ikke helt likt) og for å drepe alle jødene.

No difference between ISLAM & NAZIS - YouTube

Hadde media gjort jobben sin og faktisk skrevet om hva islam står får, så hadde ikke religionen/ideologien fått lov til å eksistere i Norge.

S

Slubbert

Gjest
    Ingen vits å hvitvaske religionene, både islam og kristendom beskriver autoritære samfunnsordener skapt i bildet til mennesker som levde for tusenvis av år siden i strengt hierarkiske og patriarkalske samfunn. Diktatur var normen på den tiden. Derfor er det viktig at de som vil styre dagens samfunn etter slike antikvariske doktriner aldri får politisk makt eller innflytelse.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Her er et interessant foredrag om historien om Jihad.
    Særlig omtalen om romerikets fall var en vekker for meg.
    Propagandaen vi ser i media i dag er tydeligvis ikke en ny ting.

mvh
    Gunnar Brekke

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.364
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

Særlig omtalen om romerikets fall var en vekker for meg.
    Propagandaen vi ser i media i dag er tydeligvis ikke en ny ting.

mvh
    Gunnar Brekke
    Tja. Etter ca. 10min melder jeg pass. Her blandes romerikets fall, muhammeds liv (levetid) og svartedauen i en fin samtidig samrøre. Der er vel en sånn ca. 800-900 år tidssprang her hvis ikke hukommelsen min (og historiebøkene) er feil. Romeriket fallt vel forøvrig før islam var oppfunnet?
    Slaveri har vel de fleste drevet på med; ikke minst våre forfedre Vikingene.
    Man kan vel konstruere en lignende, om ikke værre skremselshistorie, og samtidig være historisk korrekt, om kristen, vestlig ekspansjon og undertrykking. Hva med det amerikanske kontinent?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Interessant foredrag? En dummere og mer ute-på-viddene sammenrøring av historiske fakta og misforståelser tror jeg ikke jeg har hørt eller sett. Hva med å lese en bok eller to om temaet, i stedet for å støtte seg på en tilfeldig videosnutt laget av en uvitende kvakksalver du neppe vet noe som helst om?

V

vredensgnag

Gjest
    Under nicket til Fjernkontrollen står det at han er "Helt fersk," og det legger han energi i å bevise.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.168
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å lese en bok eller to om temaet, i stedet for å støtte seg på en tilfeldig videosnutt laget av en uvitende kvakksalver du neppe vet noe som helst om?
    Et råd flere bør følge. Hvor galt det kan gå, ser vi av ABBs lesing av Fjordmans paranoide fantasier.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Under nicket til Fjernkontrollen står det at han er "Helt fersk," og det legger han energi i å bevise.
    Ja jeg er vel det, men jeg har da mye riktig istedenfor gamle personer som har brillene halveis nede på nesa og ikke klarer å se klart.

Det seneste nå er at russlands utenriksminister og Hillary Clinton sier det samme som meg.

Lavrov skuldar vestlege land for å ha bygd opp Mali-opprørarar - Verden - NRK Nyheter

At Islam er veldig lik Nazismen ser jo de fleste som ikke er halv blind, til og med Hanne Skarbø fra VG skrev jo en artikkel om det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ja jeg er vel det, men jeg har da mye riktig istedenfor gamle personer som har brillene halveis nede på nesa og ikke klarer å se klart.

Det seneste nå er at russlands utenriksminister og Hillary Clinton sier det samme som meg.

Lavrov skuldar vestlege land for å ha bygd opp Mali-opprørarar - Verden - NRK Nyheter

At Islam er veldig lik Nazismen ser jo de fleste som ikke er halv blind, til og med Hanne Skarbø fra VG skrev jo en artikkel om det.
    Interessant artikkel, men hvor sier han noe det samme som deg?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.168
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Det er ikke første gang jeg har funnet grunn til å lure på hvordan Fjernkontrollen egentlig leser og tolker ting.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Jeg skrev at Ghaddafi ble fjernet med blant annet støtte fra Norge, dette er grunnen til terror askjonen i Algerie og at det var grunnen til islamistene sin fremgang nord i Mali.

Kanskje du, Erato og Vredensgang burde slutte og skrive hvis dere ikke har noe konstruktivt å skrive.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.168
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jeg skrev at Ghaddafi ble fjernet med blant annet støtte fra Norge, dette er grunnen til terror askjonen i Algerie og at det var grunnen til islamistene sin fremgang nord i Mali.

Kanskje du, Erato og Vredensgang burde slutte og skrive hvis dere ikke har noe konstruktivt å skrive.
    Talk about the pot calling the kettle black.

Dessverre for deg, så lenge du vrøvler omkring på et offentlig forum, så må du finne deg i å få svar. At du finner svarene mindre konstruktive enn dine egne innlegg er vel for så vidt naturlig, så lenge du synes å ha problemer med å skjønne at andre kan mene noe annet enn deg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Den ekstreme "norges-islamisten" Arfan Bhatti (35) er forsvunnet i utlandet. Har ikke gitt livstegn fra seg på flere uker, noe som skal være høyst unormalt.
    Nå mener det islamske miljøet i norge at norske myndigheter skal bruke ressurser på å finne ham.

NEI, det skal dem ikke! Her skal minst mulig hjelp og ressurser brukes. Det skal treneres og utsettes så lenge som mulig. Sendrektighet og ubehjelpsomhet i denne saken er en dyd!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Kanskje du bør finne deg et forum hvor du kan være alene, så slipper du oss ukonstruktive.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Den ekstreme "norges-islamisten" Arfan Bhatti (35) er forsvunnet i utlandet. Har ikke gitt livstegn fra seg på flere uker, noe som skal være høyst unormalt.
    Nå mener det islamske miljøet i norge at norske myndigheter skal bruke ressurser på å finne ham.

NEI, det skal dem ikke! Her skal minst mulig hjelp og ressurser brukes. Det skal treneres og utsettes så lenge som mulig. Sendrektighet og ubehjelpsomhet i denne saken er en dyd!
    Jeg sliter også med å felle en tåre over at "norges-islamisten" Arfan Bhatti er forsvunnet....

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Kongsberg
    Interessant foredrag? En dummere og mer ute-på-viddene sammenrøring av historiske fakta og misforståelser tror jeg ikke jeg har hørt eller sett. Hva med å lese en bok eller to om temaet, i stedet for å støtte seg på en tilfeldig videosnutt laget av en uvitende kvakksalver du neppe vet noe som helst om?
    Hei.

Jeg har vel lest en bok eller to om dette temaet, og det er nettopp derfor jeg finner dette foredraget interessant. Man kan alltids lure på
    intensjonen med denne videoen, men innholdet er helt klart historisk korrekt. Man kan også diskutere konklusjonene foredragsholderen
    trekker ut fra disse faktaene, men det er nettopp det at han trekker helt andre konklusjoner enn de klassiske historiebokforfatterne som
    gjør foredraget interessant. Det er alltid spennende når historien sees på fra en annen vinkel. Og det er ikke tvil om at noen av de
    konklusjonene han trekker er helt riktige.

Særlig den kronologiske fremstillingen som viser kampene er interessant. Det videoen viser er at islam fra dag en har hatt visjoner om
    verdensherredømme. Som en virkelighetens Bond-skurk har Islam kontinuerlig jobbet mot dette målet og gjør det fortsatt. Angrepet i
    Algerie er bare det siste i rekken så langt. Det å se jihad i et historisk perspektiv er derfor viktig.

Dessverre er vi i vesten rimelig historieløse og det vi velger å plassere i historiebøkene er omskrivninger av virkeligheten der forfatterne
    ønsker å få oss i vesten – og muslimene - til å fremstå i størst mulig grad som snille gutter som alle levde etter dagens moralske normer.
    Den klassiske vestlige historiebokforfatteren tillegger historiske skikkelser sine egne moralske oppfatning – basert på sin egne (kristne)
    religionsmoral og egen (1800-1900-talls) samfunnsmoral.
    Den klassiske muslimske historiebokforfatteren har derimot ingen problem med å forstå sine historiske forbilders middelaldertankegang.
    Islamistene kan sin historie, noe som ble tydelig bevist av valgt dato for terrorangrepet på USA; 11. September. Samme dato som brøt
    muslimenes beleiring av Wien i 1683. We are back!

Et tydelig eksempel på vestlig omskrivning er vår egen historie om vikingene. Vikingene var en gjeng blodtørste voldelige psykopater
    etter dagens normer. Derfor omskrives historien så de beskrives som handelsreisende, bønder, fiskere og oppdagelsesreisende.
    Selvfølgelig var de alle disse tingene men grunnen til at vikingene har satt sitt preg på verdenshistorien var deres blodtørstige og
    voldelige væremåte. Det var deres evner som krigere (samt deres fortrinn i våpenkappløpet med den tidens ypperste våpen; langskipet)
    som gjorde dem i stand til å legge store deler av Europa under seg. Det var deres evner som krigere som skaffet Sigurd Jorsalfar jobb
    som Varangiansk gardist for den Bysantinske keiseren. Dette var man klar over, og stolte av, på 1800-tallet da nasjonalismen feide ove
    landet. Senere har historiebokforfatterne prøvd å tone ned deres voldelige væremåte og prøvd å omskrive dem til skarve handelsreisende.
    ”Det var jo så mye fint med deres kultur…”

Det samme har skjedd med resten av vestlig historieskriving.
    Selvfølgelig var det klassiske (italienske) romerrikets fall et resultat av flere faktorer; innavl i keiserfamilien, korrupsjon, dekadanse,
    indre stridigheter som førte til deling av riket som igjen førte til at de gotiske stammene kunne innvadere riket. Men det er som
    foredragsholderen påstår at goterne overtok et komplett rike uten å legge det i grus. Ytterligere en svekking av riket gjennom svarte-
    dauden og scenen var satt for Sarasenerne (muslimene). Det var de som slaktet innbyggerne i Konstantinopel og satte en effektiv
    stopp for det østromerske riket. Muslimenes maritime kontroll over Middelhavet kvelte sakte men sikkert det vestromerske riket. Legg
    til at det vestromerske riket nå måtte kjempe på to fronter på land; i Frankrike og i østeuropa. Takk gud (om man tror på den slags)
    for at de klarte å holde ut. Om ikke restene av det vestromerske riket – Europa - hadde klart å holde ut, ville vi alle bedt mot Mekka
    rennesansen hadde aldri funnet sted, sosiale og vitenskaplige nyvinninger ville ikke funnet sted og Europa ville vært et fryktelig trist
    sted å bo. Amerika hadde kanskje ikke vært (gjen-)oppdaget ennå…

Muslimene beundrer sine hærførere i jihad. Muhammed, Ali, Saladin og mange flere av disse er helter i Islamsk kultur. Dette var på
    ingen måte de snilleste guttene i klassen!
    Det står verre til med våre vestlige helter. Richard Løvehjerte er blitt redusert til en banditt som reiste til Jerusalem for å plyndre.
    Korstogene er blitt redusert til plyndrertokt. Og den kanskje største ”helten” av dem alle; Vlad Tepes har blitt omskrevet til det
    største monsteret i litteraturen; Dracula.

Man kan lure på hvordan det har blitt sånn. Jeg er ikke enig med foredragsholderen om at vi nødvendigvis er så redde for islam,
    men heller at vi er historieløse og ikke er i stand til å forstå alvoret. Vi er naive og tror alle mennesker der ute er gode.
    Vi tror på denne sangen:

Dessverre er ikke alle mennesker like. Det er mennesker der ute som er ute etter å ta oss.
    Når lederen for det Muslimske Brorskap sier; ”Vi skal erobre Europa. Ikke med våpen men med barnevogn”, så er dønn alvorlig ment.
    Når islamske ledere sier; ”Først skal vi ta Lørdagsmenneskene, så skal vi ta Søndagsmenneskene”, så er det dønn alvorlig ment. Når
    land etter land som et resultat av den ”arabiske våren” innfører sharialovgivning er det alvor. Når Storbritannia tillater shariadomstoler
    i sitt eget land er det alvor. Hvor høyt må muslimene rope før du tror på det de sier?
    Vi setter den vestlige sivilisasjons eksistens i fare om vi ikke våkner opp snart. Det er faktisk monstre som skjuler seg i mørket.
    Spørsmålet er hva vi skal gjøre med det. Det er det store spørsmålet!
    Jeg har ikke noe fasitsvar, men håper virkelig vi kan benytte oss av litt mer moderate virkemidler en Vlad Tepes.

Jeg må til slutt gjøre det klart at jeg her hele tiden snakker om militante (ortodokse) islamister og ikke om muslimer generelt. Det er vel
    bare rundt 40 % av muslimene i Storbritannia - og forhåpentligvis langt færre i Norge - som er for innføring av sharialov, obligatorisk
    burka, at alle skal spise halalmat osv. Det betyr vel at det fortsatt er et flertall av muslimene i vesten som syntes vår livsstil har en viss
    verdi.Cudos til dem.

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn