Her er et interessant foredrag om historien om Jihad.
Interessant foredrag? En dummere og mer ute-på-viddene sammenrøring av historiske fakta og misforståelser tror jeg ikke jeg har hørt eller sett. Hva med å lese en bok eller to om temaet, i stedet for å støtte seg på en tilfeldig videosnutt laget av en uvitende kvakksalver du neppe vet noe som helst om?
Hei.
Jeg har vel lest en bok eller to om dette temaet, og det er nettopp derfor jeg finner dette foredraget interessant. Man kan alltids lure på
intensjonen med denne videoen, men innholdet er helt klart historisk korrekt. Man kan også diskutere konklusjonene foredragsholderen
trekker ut fra disse faktaene, men det er nettopp det at han trekker helt andre konklusjoner enn de klassiske historiebokforfatterne som
gjør foredraget interessant. Det er alltid spennende når historien sees på fra en annen vinkel. Og det er ikke tvil om at
noen av de
konklusjonene han trekker er helt riktige.
Særlig den kronologiske fremstillingen som viser kampene er interessant. Det videoen viser er at islam fra dag en har hatt visjoner om
verdensherredømme. Som en virkelighetens Bond-skurk har Islam kontinuerlig jobbet mot dette målet og gjør det fortsatt. Angrepet i
Algerie er bare det siste i rekken så langt. Det å se jihad i et historisk perspektiv er derfor viktig.
Dessverre er vi i vesten rimelig historieløse og det vi velger å plassere i historiebøkene er omskrivninger av virkeligheten der forfatterne
ønsker å få oss i vesten – og muslimene - til å fremstå i størst mulig grad som snille gutter som alle levde etter dagens moralske normer.
Den klassiske vestlige historiebokforfatteren tillegger historiske skikkelser sine egne moralske oppfatning – basert på sin egne (kristne)
religionsmoral og egen (1800-1900-talls) samfunnsmoral.
Den klassiske muslimske historiebokforfatteren har derimot ingen problem med å forstå sine historiske forbilders middelaldertankegang.
Islamistene kan sin historie, noe som ble tydelig bevist av valgt dato for terrorangrepet på USA; 11. September. Samme dato som brøt
muslimenes beleiring av Wien i 1683.
We are back!
Et tydelig eksempel på vestlig omskrivning er vår egen historie om vikingene. Vikingene var en gjeng blodtørste voldelige psykopater
etter dagens normer. Derfor omskrives historien så de beskrives som handelsreisende, bønder, fiskere og oppdagelsesreisende.
Selvfølgelig var de alle disse tingene men grunnen til at vikingene har satt sitt preg på verdenshistorien var deres blodtørstige og
voldelige væremåte. Det var deres evner som krigere (samt deres fortrinn i våpenkappløpet med den tidens ypperste våpen; langskipet)
som gjorde dem i stand til å legge store deler av Europa under seg. Det var deres evner som krigere som skaffet Sigurd Jorsalfar jobb
som Varangiansk gardist for den Bysantinske keiseren. Dette var man klar over, og stolte av, på 1800-tallet da nasjonalismen feide ove
landet. Senere har historiebokforfatterne prøvd å tone ned deres voldelige væremåte og prøvd å omskrive dem til skarve handelsreisende.
”Det var jo så mye fint med deres kultur…”
Det samme har skjedd med resten av vestlig historieskriving.
Selvfølgelig var det klassiske (italienske) romerrikets fall et resultat av flere faktorer; innavl i keiserfamilien, korrupsjon, dekadanse,
indre stridigheter som førte til deling av riket som igjen førte til at de gotiske stammene kunne innvadere riket. Men det er som
foredragsholderen påstår at goterne overtok et komplett rike uten å legge det i grus. Ytterligere en svekking av riket gjennom svarte-
dauden og scenen var satt for Sarasenerne (muslimene). Det var de som slaktet innbyggerne i Konstantinopel og satte en effektiv
stopp for det østromerske riket. Muslimenes maritime kontroll over Middelhavet kvelte sakte men sikkert det vestromerske riket. Legg
til at det vestromerske riket nå måtte kjempe på to fronter på land; i Frankrike og i østeuropa. Takk gud (om man tror på den slags)
for at de klarte å holde ut. Om ikke restene av det vestromerske riket – Europa - hadde klart å holde ut, ville vi alle bedt mot Mekka
rennesansen hadde aldri funnet sted, sosiale og vitenskaplige nyvinninger ville ikke funnet sted og Europa ville vært et fryktelig trist
sted å bo. Amerika hadde kanskje ikke vært (gjen-)oppdaget ennå…
Muslimene beundrer sine hærførere i jihad. Muhammed, Ali, Saladin og mange flere av disse er helter i Islamsk kultur. Dette var på
ingen måte de snilleste guttene i klassen!
Det står verre til med våre vestlige helter. Richard Løvehjerte er blitt redusert til en banditt som reiste til Jerusalem for å plyndre.
Korstogene er blitt redusert til plyndrertokt. Og den kanskje største ”helten” av dem alle; Vlad Tepes har blitt omskrevet til det
største monsteret i litteraturen; Dracula.
Man kan lure på hvordan det har blitt sånn. Jeg er
ikke enig med foredragsholderen om at vi nødvendigvis er så redde for islam,
men heller at vi er historieløse og ikke er i stand til å forstå alvoret. Vi er naive og tror alle mennesker der ute er gode.
Vi tror på denne sangen:
Dessverre er ikke alle mennesker like. Det er mennesker der ute som er ute etter å ta oss.
Når lederen for det Muslimske Brorskap sier; ”Vi skal erobre Europa. Ikke med våpen men med barnevogn”, så er dønn alvorlig ment.
Når islamske ledere sier; ”Først skal vi ta Lørdagsmenneskene, så skal vi ta Søndagsmenneskene”, så er det dønn alvorlig ment. Når
land etter land som et resultat av den ”arabiske våren” innfører sharialovgivning er det alvor. Når Storbritannia tillater shariadomstoler
i sitt eget land er det alvor. Hvor høyt må muslimene rope før du tror på det de sier?
Vi setter den vestlige sivilisasjons eksistens i fare om vi ikke våkner opp snart. Det er faktisk monstre som skjuler seg i mørket.
Spørsmålet er hva vi skal gjøre med det.
Det er det store spørsmålet!
Jeg har ikke noe fasitsvar, men håper virkelig vi kan benytte oss av litt mer moderate virkemidler en Vlad Tepes.
Jeg må til slutt gjøre det klart at jeg her hele tiden snakker om militante (ortodokse) islamister og ikke om muslimer generelt. Det er vel
bare rundt 40 % av muslimene i Storbritannia - og forhåpentligvis langt færre i Norge - som er for innføring av sharialov, obligatorisk
burka, at alle skal spise halalmat osv. Det betyr vel at det fortsatt er et flertall av muslimene i vesten som syntes vår livsstil har en viss
verdi.Cudos til dem.
mvh
Gunnar Brekke