gismo`s musikk-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ser ikke ut til å gå din vei detta da🤔. Alvarez løper på- og sammen med Messi, som fortsatt ser ut til å kunne holde en viss ballanse, så utgjør det en foreløpig forskjell her....
    🤣....
    Ja dette gikk den veien det MÅTTE gå, Grattis til Messi og &😉

    gismo
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Blir nok helst "fløyelsvokal" , fremført av de mest velformede av vårt motsatte kjønn......

    Alll den tid, jeg tipper det meste er som før- og trådeier ikke har tatt noe steg verken hit eller dit ift skapet (selv om det nå har blitt lys i det)✌
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Blir nok itte såå mye av den karen her i ettermiddag😎 Sjukdom er meldt men vi gjenlevende kjører på🤗🎶🤣

    6E14353A-BBB6-4642-AC06-9A1AFAA7C25C.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da blir det litt mat/kake/kaffe og litt lytting på de nye endringer i gismostua i ettermiddag kveld👍🏼
    Sykdom gjør at en mann frafaller men det stopper ikke opp for det😉
    Tøffe kritisk menn kommer men jeg får bare stå i det😎
    Ingen har hørt ny streamer/dac, 2x Gravis eller nye ht-kabler i oppsettet, blir spennende😅

    95B620E7-771A-4C17-9F91-FE778E91C7C4.jpeg
    F5DDDE0E-4777-47E7-99DF-0179F29F5CEC.jpeg


    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20221214_233125.jpg

    Gjort er gjort, og spist er spist.🤪
    Takk for god mottakelse med tipp topp bevertning og meget god lyd.

    Det er såpass store forandringer hos Gismo siden jeg var her sist, at det er vanskelig for meg å si hva som har gjort HVA, for lyden.
    Det har kommet til ny streamer/dac, nye kabler og en dobling av subwooferkapasiteten. I tillegg er det gjort en del med rommet. Alt dette er grundig dokumentert i tråden her.

    Kortversjonen er at to (2)subwoofere får anlegget til å låte bedre enn tidligere(1).😊
    Meget godt fundament i det meste som blir spilt her nå. Har hørt mer dynamisk og også tyngre bass i andre systemer, men dette spiller stort sett rent, og rydder formidabelt opp i lydbildet.
    Jeg sier stort sett, for anlegget er ikke uten begrensninger, men de fleste vil være glad for å ha så bra bass som dette.
    Gravis-subbene får de relativt små Guarneriene til å høres store ut. Satt sammen er det totalt heller ikke så lite høyttaler pr side.

    HiFi Rose er ennå finere i aksjon enn på bilder. Hvordan den låter aner jeg ikke, da jeg kun har hørt den i dette anlegget i dag.
    Har altså ingen holdepunkter eller noe å sammenligne med.
    Det er ingenting som tyder på at den gjør noe galt. For meg gir den inntrykk av å gjengi
    klart og nøytralt. Ikke noe ekstra "fett" eller "sukker", men heller ikke noe slør eller slikt en tenker på som digital "glare" eller ulyder i form av hardhet eller "kanter". Dette sier jeg utfra å ha spilt materiale jeg kjenner godt.
    Den gjengir opptaket med de styrker og svakheter som er der.
    En fryd å betjene, og besnærende flott skjerm.

    For ikke å få skylda for å være korrumpert av bakervarer fra Evensen, må jeg nesten pirke litt. 🙊
    Vi har ulike oppfatninger om hva som låter bra, og hva vi legger vekt på når vi lytter. Ikke minst drar man med seg noe av det en er vant til å høre i eget hus med sine egne greier. Musikkvalg og innspillinger spiller stor rolle. Å lytte på musikk er ingen objektiv øvelse.
    Jeg har hørt anlegg som er bedre i stand til å gjengi klangfarger og fine nyanser. Jeg synes også at noe av det vi spilte låt mer tørt enn jeg er vant til hjemme.
    Eksempel fra Tidal er Tanita Tikarams "Twist in my Sorbriety" fra hennes ACOUSTIC album. Også Nina Persson og Joje Wadenius versjon av "Brothers in Arms" mangler litt saft. Generelt kunne jeg ønsket meg litt mer kræsj og bang i cymbaler og slagverk. Litt mer bite i stratocasterne og litt mer luft i blåsere og brass i brassen.
    Det er vel antagelig diskanten i Guarneri ene som kunne ha vært ørlite luftigere. (?)
    Andre ting var helt praktfullt. F. eks Tom Waits "Take the Long Way Home" fra Bawlers-albumet i Orphans trilogien. "Brush The Blues" med Jeff Beck fra WHO ELSE var knallbra. Geoff Casteluccis "Sixteen Tons" og Paul Cauthens cowboy-disco; "Cocaine Country Dancing" fikk smilet på plass og foten i gang. 🤠

    "Klappetesten", (kjent "målemetode" hjemme i Blåskogen🤪), viser tydelig at den delen av rommet hvor veggen er kledd med spiler responderer nokså forskjellig fra rommet ellers. Det var svært lite gjenklang når jeg klappet mot fronveggen. Hva spilene spesifikt gjør med lyden i det totale rommet, og om det er riktig/gunstig er umulig for meg å vite. Det blir bare gjetting, men det låter annerledes i rommet nå enn tidligere jeg har vært der. Gismo sier han opplever forbedring i form av større klarhet og ryddigere lydbilde.
    IMG_20221214_233205.jpg


    Tida gikk alt for fort. Det var hyggelig å treffe både deg og sundkoien. Trivelig prat som alltid.
    Det var artig å se og høre hva du har fått til med det "nye anlegget". Du har lagt ned mye fint arbeid i det estetiske, og det er lite å utsette på utførelsen. Ingen tvil om at du er veldig fornøyd med resultatet, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Nå kan du ta det rolig de neste 100 år.
    Takk for meg, Gismo. 😊
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk for hyggelig besøk og fine ord til både deg blues og sundkoien i går, meget trivelig som alltid😍
    Fint beskrevet ditt inntrykk her i går blues og stiller meg nesten til 100% bak dine gode betrakninger av hva som har endret seg her i gismostua siden du var her sist👍Det er jo tross alt sånn at vi som har lyttet en god del til anlegg, både i hus og hytte, messer og demoer, er inneforstått med at man nærmest nesten aldri oppnår et anlegg/system med et lydbilde/lyd som gir deg 100% tilfredsstillelse på alt og da slenger jeg på det estetiske i tillegg😎😉
    Vi får som regel aldri i både pose og sekk og da må de fleste av oss velge enten posen eller sekken😉🤣
    Det viktigste da, mener jeg, er at man da iht egen musikksmak og ønsker om hvordan dette skal kunne nytes på en måte som gir deg selv glede og kos i eget hjem, velger enten posen eller sekken og går 100% i den retningen👍😉
    Det å prøve å stå med et bein i posen og det andre i sekken fører ofte til at man tryner når man skal prøve å bevege seg😎😂
    Mye og nok sakt om det og da vi kommer til kanskje det viktigste👌…..innspillinger og forskjellige kvaliteter i/på lyd…..velg det du selv liker og vil høre, nyt det fult ut👍🎶 Har ennå tilgode å høre noe som lager gull av gråstein😎😉

    Veldig hyggelig i går gutter🥰

    gismo
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Takk for nok en hyggelig kveld, Gismo!
    Du vet å ta deg av dine gjester, og jeg la meg ikke sulten på onsdag heller.. 😉👍
    Du har gjort inngripende endringer i anlegget ditt siden jeg hørte det sist. Jeg klarer ikke å sile ut de enkelte lydlige forandringer, men i sum så spiller anlegget ditt større, bredere og bedre definert enn noen gang. Det har gått fra en litt mørk, frodig klang med litt snill topp til å låte åpent, tørrere og mer direkte klang. På enkelte lydspor låt det helt fabelaktig, med kropp, sting og glitter. Andre ganger ble det en anelse tørt og analytisk, samtidig som toppen ikke er superoppløst..
    Du har klart å integrere de to sub'ene godt, bassen er tørrere, strammere og renere enn før, og fyller meget godt ut.
    Jeg er ellers enig med det Bluesbreaker skriver. Du kan kanskje leke det med de utallige filtrene som HiFi Rose innehar?
    Takk for en flott kveld og lytteøkt. Du kan med letthet slå deg til ro med dette anlegget 😉👍🎶

    M
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk til deg også M, hyggelig å høre dine betrakninger og opplevelser av endringer i lyd/lydbilde i stua nå👍🏼
    Ja det har nok gått gjennom en renselses prosess, klarere, tydligere og med skarpere definisjoner gjør at ting vesentlig enklere kan plasseres der de hører hjemme i lydbilde🤗 Scenen foran deg har mindre forstyrrelser og uønskede bidrag fra rom er vesentlig redusert!
    Dette kan nok tendere litt mot et noe tørrere lydbilde i første omgang men som jeg tross alt liker mer og mer jo mer/lenger jeg lytter😉🤗
    Må også, som nevnt tidligere, vektlegge hvor viktig jeg opplever gode innspillinger, vi driver med masse fuss i hobbyen vår, bytter kabler (og snakket om nesten sort/hvit forskjeller😅), måler oss nedenom og ned, synser og tror på både Alla og Gud men innspillinger synes jeg har forholdsvis lite fokus😎😉 Om man kommer over gode innspillinger og at alt da virkelig sitter og fremstår/oppleves som man ønsker, ja da skal man vel kunne slå seg til ro med det? Som nevnt tidligere, ikke noe anlegg som jeg har hørt omhandler gråstein til gull😎😉
    Heldigvis er min sjanger, innen det jeg lytter mest til, beærer med forholdsvis og ofte GODE innspillinger!🎶😅
    Så for min del sover jeg godt og lungt om natta nå🤣
    Tusen takk for en hyggelig kveld gutter😉😍

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Spiller så bra så her nå at je trur je skjønner å ho Simin synger om😎….. eller er det Mack juleøl’n😅🤣

    CA2E7109-1436-4E67-BCD6-6C4597B81411.jpeg


    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    No way, det toget gikk for flere 10år siden😎😅🤣
    Fine ord, fin lyd osv men begynner itte igjen😎

    gismo
    De tre siste snurrene var en Lenco75 og 78 og en Technics SL-1210😅😎 I dag er den oppe i MK-7 ser jeg, min var vel knapt noen MK😅
    Det stoppet der👍🏼

    gismo
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn