Gira på å prøve Lp, men hjelpes meg .....

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Det fine med de gamle spillerne til kr. 1000,- er at de er bygget som "tanks" og HVIS den skulle svikte, som er svært lite sannsynlig, så kjøper man bare en annen til samme pris.......hvis man ikke liker å skru litt selv (y)
Tja, demonterte spilleren da jeg endelig kom hjem igjen, oljen var fin men skiftet den likevel, en kondensator på printet så ikke helt fin ut, liknet litt på Statue of Liberty, blå og grønn greia. Senere blev belte fra Abbassi i Tyskland kjøpt, samt passende pickup, AT33PTGII. Så ja, litt investeringer men skulle denne selges ville prisen blitt 10k, take it or leave it!
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.331
Antall liker
2.564
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Enig med Steinkare starte med en rimelig brukt Rega , så gjerne klatre på Regastigen. Da er du såpass husvarm at du kan velge å vrake.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Senere blev belte fra Abbassi i Tyskland kjøpt, samt passende pickup, AT33PTGII. Så ja, litt investeringer men skulle denne selges ville prisen blitt 10k, take it or leave it!
Slitedeler må påregnes og dyre oppgraderinger har mer bruksverdi enn salgsverdi..... ;)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Det fine med de gamle spillerne til kr. 1000,- er at de er bygget som "tanks" og HVIS den skulle svikte, som er svært lite sannsynlig, så kjøper man bare en annen til samme pris.......hvis man ikke liker å skru litt selv (y)
Hvis du er så heldig å finne en av samme modell? Dette gjelder ikke Micro, denon, jvc og andre flotte japanske.. Disse koster ikke 1000 lappen . KJØP rega eller eller pro-ject og slutt å knote
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Hvis du er så heldig å finne en av samme modell? Dette gjelder ikke Micro, denon, jvc og andre flotte japanske.. Disse koster ikke 1000 lappen . KJØP rega eller eller pro-ject og slutt å knote
Hvorfor finne en av samme modell?
Det finnes mange velspillende fra gamle dagers produsenter....
Det finnes mye bra på brukten og hva de selges for eller noen prøver å selge de for.......er veldig varierende.....
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Har ikke lest alt som er skrevet i innleggene tidligere i denne tråden. Hvis du liker 70 og tidlig 80-talls musikk og finner gode kopier av album fra denne tida, altså med analoge innspillinger, så kan vinyl være tingen. Hvis du kjøper musikk fra de siste 20 til 30 år som er spilt inn digitalt, så hold deg til cd eller streaming. Klart at platespiller er tøft, men lp-er fra nyere innspillinger låter som cd/streaming! Sats heller på et bra drivverk og en god dac. Bruker selv en Topping til 2-3kkr...Har sjøl 800 lp-er. og mange er fra før det digitale tok over. Er det sjarmen med vinyl eller er det musikk/lyd/ som er viktig? Det er nok mange som er fryktelig uenig med meg nå......
Er delt på mange mange måter rundt dette, jeg liker enkelheten med streaming - men liker(teoretisk sett) kosen rundt ei snurre.
Musikksmaken min ligger i hovedsak rundt 70/80 tallet, selvsagt nyere også. Er litt olebrum, vil ha begge deler, og helst samtidig 😅

Vinyl er sjarmerende, estetisk pent og "koselig" i rette forstand.
Streaming er enkelt og behagelig.
Lyden? Vel, det er ikke godt å si før man har prøvd litt hva man liker best? :)
Smaken er som baken osvosv..
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Er delt på mange mange måter rundt dette, jeg liker enkelheten med streaming - men liker(teoretisk sett) kosen rundt ei snurre.
Musikksmaken min ligger i hovedsak rundt 70/80 tallet, selvsagt nyere også. Er litt olebrum, vil ha begge deler, og helst samtidig 😅

Vinyl er sjarmerende, estetisk pent og "koselig" i rette forstand.
Streaming er enkelt og behagelig.
Lyden? Vel, det er ikke godt å si før man har prøvd litt hva man liker best? :)
Smaken er som baken osvosv..
En stor fordel å like 70/80 talls mtp vinyl - imo.

Skaff deg en platevasker og gå løs på finn & discogs - masse bra å finne rimelig der.

Min erfaring (ikke så stor) med nyere vinyl er at ca 50% er ok - mens vinyl fra rundt 80 tallet nesten bestandig er bra.

Grattis med platespiller!
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.441
Antall liker
35.257
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg startet med denne, bruker den fremdeles på meget møkkete plater før jeg går videre til ul-vasker.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg startet med denne, bruker den fremdeles på meget møkkete plater før jeg går videre til ul-vasker.
Hvorfor i alle dager gjør du det? :unsure:

mvh
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Feite Fingre blir vel ikke borte med UL-vask så da er ei fille kjekt å dra over med først.... :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn