Gira på å prøve Lp, men hjelpes meg .....

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.833
Antall liker
16.042
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg arvet en del vinyl for noen år siden og kjøpte meg en billig rega, med kjip mm pu og ræva riaa. Hadde ikke eid platespiller siden jeg var i tenårene. Men når jeg fyrte den i gang, låt det ganske trist, men noe tiltalte meg. På et par mnd hadde jeg oppgradert det meste og jeg var hekta. Siden har det ballet på seg😉 Familien spiser nå avfallsfrukter og tørt brød, mens husfar hamstrer vinyl😆 Velkommen skal du være🤓
Den historien hørtes kjent ut 😂
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg arvet en del vinyl for noen år siden og kjøpte meg en billig rega, med kjip mm pu og ræva riaa. Hadde ikke eid platespiller siden jeg var i tenårene. Men når jeg fyrte den i gang, låt det ganske trist, men noe tiltalte meg. På et par mnd hadde jeg oppgradert det meste og jeg var hekta. Siden har det ballet på seg😉 Familien spiser nå avfallsfrukter og tørt brød, mens husfar hamstrer vinyl😆 Velkommen skal du være🤓
Omtrent slik :cool:

 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.610
Antall liker
3.727
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Du kan jo skyte en hvit pil etter god kvalitet for 1.000,-. Poenget er: Kjøp deg hva som helst for 1000,- og se om du liker seremonien med å spille vinyl med alt det det innebærer. Det er en seremoni du bør like, bl.a. med å høre gjennom hele plater og stå opp hvert 15-20 minutt . Liker du det, kjøp noe bedre. 😊
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.230
Antall liker
9.466
Torget vurderinger
2
Vinyl er for gamle folk med nostalgisk forhold til platene de kjøpte for 40-50 år siden . Å begynne med vinyl nå fra skratch nå er dyrt , dårlig og bortkastede penger . Komplett idioti, glem hele foretagende .
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.230
Antall liker
9.466
Torget vurderinger
2
Vinyl er i samme kategori som trebåter , damplokomotiv og FM radio. Noe man gjør for å ha en hobby som er så plagsom at man trives bedre på jobb enn hjemme på fritiden.;)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.185
Antall liker
2.655
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Vinyl er for gamle folk med nostalgisk forhold til platene de kjøpte for 40-50 år siden . Å begynne med vinyl nå fra skratch nå er dyrt , dårlig og bortkastede penger . Komplett idioti, glem hele foretagende .
Det er noe sannhet der ,,,så skal sies . ) i mitt tilfellei allefall .)
Alder har jeg lært er bare ett tall , derfor er jeg litt sånn nå for tida ;Det er bedre å gamble enn å gommle" : )

Og det burde det og være for en første gangs etablerende i vinyl verden "
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.460
Antall liker
3.273
Torget vurderinger
1
Japanske 70-talls spillere kan spille overraskende godt. Ofte litt trøbbel med å finne gode pick-up'er i lag med slike spillere, men om du kan plusse på en Audio Technica, så får du veldig mye musikk for pengene.
I kategorien "Japansk 70-spiller" bør nybegynneren holde seg til modeller med direktedrift og Ikke-flytende (faste) chassis. Dette ut ifra at datidens naturgummi-deler har råtnet opp og må skiftes.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.833
Antall liker
16.042
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Vinyl er i samme kategori som trebåter , damplokomotiv og FM radio. Noe man gjør for å ha en hobby som er så plagsom at man trives bedre på jobb enn hjemme på fritiden.;)
Eventuelt noe man foretrekker fordi digitale alternativer ofte har overdreven dynamisk kompresjon. Men ritualene og kosen skal ikke underdrives.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
opptil 1000 lappen?
"Opptil 1000 lappen" er omtrent som "opptil 3-4 sixpacs".
Da vil jeg si: Velg noen tuborg istedet for platespiller ;-)

Men du kan få en slik moderne sak med alle mulige tilkoblinger som "outlet" vare for under 3000 kroner, nypris nær 6000. https://www.elkjop.no/product/outlet/yamaha-musiccast-vinyl-500-platespiller-sort/202890
Guttungen har en slik og den låter faktisk meget pent og har innebygget riaa, veldig lite støy, enkel i bruk og bra trøkk sammen med EC pre og power og et par bra høyttalere. Faktisk ikke ille i det hele tatt.
 
Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.657
Antall liker
4.303
Sted
Bartistan
Prøvde å forklare hvorfor jeg har begynt å dille ned platespilleren min igjen. Kom til at det er fordi jeg liker å fikle.
Jeg liker ikke unødvendig fikling, men min SL-1610 MKII er drøyt 40 år gammel i mitt eie (+1 iflg serienr) og krever litt mer fikling med årene. Ikke all automagi er like spenstig lenger.
Jeg lever enn så lengre fint med det og styker den medhårs som best jeg kan :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Prøvde å forklare hvorfor jeg har begynt å dille ned platespilleren min igjen. Kom til at det er fordi jeg liker å fikle.
....og produsentene var flinkere når det sorte gullet ble produsert....

 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.488
Antall liker
8.022
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ganske enig. Den enes unødvendige fikling og styr er den andres kos og avspenning.
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Om jeg hadde vært trådstarter, så var jeg allerede hoppet av tråden. Makan til kommentarer på den siste siden til en,
som tenker på å starte ett vinyloppsett.:sleep:
Noe sier du der ja! 😅 Blir nok en argon Tt for min del. Godkjent av huset interiør arkitekt. Ikke at hun har for meget å si om saken, men lurt at hun tror det 😁 Forøvrig burde vel diskusjonen gå over til om kontaktene på kablene burde være av sølv eller gull for best mulig analog overgang.. 🤔🫣

Visste at jeg tråkket nedi er lite vepsebol ved å starte tråden, så jeg overlever. 😜
Forøvrig finnes det folk som også liker veteranbiler uten å ha nostalgisk tilknytning.. til sammen ligning 😉
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Jeg arvet en del vinyl for noen år siden og kjøpte meg en billig rega, med kjip mm pu og ræva riaa. Hadde ikke eid platespiller siden jeg var i tenårene. Men når jeg fyrte den i gang, låt det ganske trist, men noe tiltalte meg. På et par mnd hadde jeg oppgradert det meste og jeg var hekta. Siden har det ballet på seg😉 Familien spiser nå avfallsfrukter og tørt brød, mens husfar hamstrer vinyl😆 Velkommen skal du være🤓
Familien har en framsynt husfar.Kjør på med OMAD (one meal a day),er jo populært som aldrig før det😁
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
I kategorien "Japansk 70-spiller" bør nybegynneren holde seg til modeller med direktedrift og Ikke-flytende (faste) chassis. Dette ut ifra at datidens naturgummi-deler har råtnet opp og må skiftes.
Enig, jeg burde understreket akkurat det.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.230
Antall liker
9.466
Torget vurderinger
2
Bart som 14 åring og begynner å miste håret på attenårsdagen. Har ikke tilgitt verden det ennå ….. Kompenserer med dyr Hifi og gretne kommentarer her og der
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.222
Antall liker
2.650
Sted
Liten by
Noe sier du der ja! 😅 Blir nok en argon Tt for min del. Godkjent av huset interiør arkitekt. Ikke at hun har for meget å si om saken, men lurt at hun tror det 😁 Forøvrig burde vel diskusjonen gå over til om kontaktene på kablene burde være av sølv eller gull for best mulig analog overgang.. 🤔🫣

Visste at jeg tråkket nedi er lite vepsebol ved å starte tråden, så jeg overlever. 😜
Forøvrig finnes det folk som også liker veteranbiler uten å ha nostalgisk tilknytning.. til sammen ligning 😉
Høres ut som du hadde bestemt deg før du spurte?
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Høres ut som du hadde bestemt deg før du spurte?
Nei hadde egentlig ikke det, men var ute å kikket på den på lørdag og flere på lørdag 😅
Den var en jeg hadde tenkt litt på, også kikket jeg på et par-tre til.
Som nevnt hadde den det fineste utseende, (ref fruen) så tenker at dersom den gir mersmak så vet vi hvor veien går, og hvis ikke så er den et pent møbel. 😂
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Hei!
Jeg driver å vingler rundt når det gjelder dette anlegget mitt, alt fra nye høyttalere til ditten og datten.
Men platespiller har jeg alltid syns vært spennende, men en hinsides stor jungel å rote seg rundt i.
Samt at jeg har absolutt ingen erfaring, men syntes det er en "sexy komponent" som hører hjemme rundt en god stereo, både til pynt og bruk. (samboeren deler ikke akkurat samme tankegangen snodig nok 😅)
Men til saken:
Jeg har forstått det slik at RIAA er en nødvendig komponent for å få en spiller til å virke, men sett at noen kommer med innebygd RIAA i spilleren.(Har forøvrig Hegel h200 forsterker)
So far so good.
Problemet er: jeg har lyst til å prøve meg på en spiller, men finnes det noe som helst brukanes å kjøpe opptil 1000 lappen?
Og rundt spørsmålet hva man vil ha, tanker etc etc, hadde vært greit om den var sort og litt minimalistisk. men blåser egentlig i det 😆
Takker for alle svar
Du må nok betale litt mer enn kr. 1000,-, og det vil lønne seg, du får det igjen i fin lydkvalitet.
Thorens TD 318 eller TD 320 er førsteklasses musikkformidlere 🎼
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Har ikke lest alt som er skrevet i innleggene tidligere i denne tråden. Hvis du liker 70 og tidlig 80-talls musikk og finner gode kopier av album fra denne tida, altså med analoge innspillinger, så kan vinyl være tingen. Hvis du kjøper musikk fra de siste 20 til 30 år som er spilt inn digitalt, så hold deg til cd eller streaming. Klart at platespiller er tøft, men lp-er fra nyere innspillinger låter som cd/streaming! Sats heller på et bra drivverk og en god dac. Bruker selv en Topping til 2-3kkr...Har sjøl 800 lp-er. og mange er fra før det digitale tok over. Er det sjarmen med vinyl eller er det musikk/lyd/ som er viktig? Det er nok mange som er fryktelig uenig med meg nå......
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.952
Antall liker
1.289
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror du må arrangere en liten ferie til Danmark, utrolig mange lekre spillere der til billig penge. Kjøpte min Micro Seiki BL77 der men måtte kjøre 1200 km på én dag for å hente den. Den kom uten lokk så det kom ekstra. Siden har jeg skaffet ekstra "unobtainium" headshells også, og en ST-10 platepuck.
Kostet 900,-.
 

Vedlegg

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Har ikke lest alt som er skrevet i innleggene tidligere i denne tråden. Hvis du liker 70 og tidlig 80-talls musikk og finner gode kopier av album fra denne tida, altså med analoge innspillinger, så kan vinyl være tingen. Hvis du kjøper musikk fra de siste 20 til 30 år som er spilt inn digitalt, så hold deg til cd eller streaming. Klart at platespiller er tøft, men lp-er fra nyere innspillinger låter som cd/streaming! Sats heller på et bra drivverk og en god dac. Bruker selv en Topping til 2-3kkr...Har sjøl 800 lp-er. og mange er fra før det digitale tok over. Er det sjarmen med vinyl eller er det musikk/lyd/ som er viktig? Det er nok mange som er fryktelig uenig med meg nå......
Det er de analoge innspillingers lydkvalitet som ivaretaes på en forbilledlig måte av en god platespiller. Lenco L 75, L 78 eller L 85 er også førsteklasses utstyr, likeledes Philips 22 GA 212. Den er meget bra.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.509
finnes det noe som helst brukanes å kjøpe opptil 1000 lappen?
Vet ikke om andre påpekte dette. Men 1000,- er omtrent det man betaler for 3-4 stk nye vinylplater. Poenget mitt er at denne hobbyen blir et pengesluk uansett hvilken startpris man åpner på.

En snarvei inn kan være å handle fra dødsbo hvor man gjerne kan plukke med seg et gammelt stereoanlegg med en vinylsnurr og en liten platesamling til et par tusenlapper. Blitt færre av dem siste årene da barnebarn trolig nå fanger slik arvegods.

Eksempel på noe du bør holde deg borte fra. Denne saken fra Sony til over 3000,- liker best å hoppe seg vei gjennom vinylplaten og kan ikke justeres. Ved stiftebytte forstår jeg det slik at hele armrøret byttes. Viser at dette prissegmentet er noe forurenset.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Hvis du først MÅ ha platespiller så er det ymse greier der ute. Hvis jeg var deg, noe jeg ikke er!, så hadde jeg kjøpt en Rega P1 eller en av de billige Pro-ject, brukte..
Det er noen der som kjøper spillere fra kanskje sytti-åtti-tallet...Type Denon, Micro Seiki, direkte drevne JVC.. Gode spillere men kan fryktelig høyt priset? Hvis noe skjer med disse spillerne er tusen og en ut! deler er dyre, finnes gjerne i Tyskland eller i Japan.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Det er noen der som kjøper spillere fra kanskje sytti-åtti-tallet...Type Denon, Micro Seiki, direkte drevne JVC.. Gode spillere men kan fryktelig høyt priset? Hvis noe skjer med disse spillerne er tusen og en ut! deler er dyre, finnes gjerne i Tyskland eller i Japan.
Det fine med de gamle spillerne til kr. 1000,- er at de er bygget som "tanks" og HVIS den skulle svikte, som er svært lite sannsynlig, så kjøper man bare en annen til samme pris.......hvis man ikke liker å skru litt selv (y)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
En snarvei inn kan være å handle fra dødsbo hvor man gjerne kan plukke med seg et gammelt stereoanlegg med en vinylsnurr og en liten platesamling til et par tusenlapper. Blitt færre av dem siste årene da barnebarn trolig nå fanger slik arvegods.
Blir ikke det litt som å stjele godteri fra småunger.......når arvinger har mer behov for penger enn antikvariske gjenstander ? :unsure:
 
Topp Bunn