Geiren’s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Det er vel ikke mangen som har Mola Mola utstyr her på dette forumet, er vel en grunn. At det er meget gode produkt er ikke å stikke under en stol.😊
    Jeg hadde en kjæmpefordel når jeg fikk Tambaqui dac/pre og kaluga monoblokker i hus, jeg hadde DP 5,5HP stående, slik at jeg kunne teste den opp mot Kaluga blokkene. DP,en var en fantastisk forsterker. Men Mola Mola kom best ut. Da var med tungt hjærte jeg solgte DP,en. Enklere sagt hadde DP 5,5 HP vert bedre hadde jeg solgt Kaluga blokkene. 😊
    Antar mange tenker du er leverandøren av ditt utstyr sin beste "talsmann/reklamemann" for så vel høyttalere som elektronikk. Men, jeg har fulgt med på deg, Geiren, på meg virker det som du er en seriøs fyr.
    Audiophil-Arve, også, som nylig byttet ut godt og vel 100 kg med tysk forsterkerkunst (ASR Emitter II) i verdensklasse, med en stygg og liten norsk pingleboks som (av alle mulige rare navn) heter Vera.

    Dette innspill fra meg, for alle dem som bannlyser klasse D og sverger til merker som eksempelvis DP... Jeg mener, det begynner å bli mer og mer spennende da - disse små "D-boksene" - vit at jeg selv i utgangspunktet egentlig er en hardbarka klasse A-entusiast.

    Andre i din vennekrets, som bekrefter det du selv opplever av lyd av disse små (men dyre) Mola Mola greiene, sett opp mot din tidligere fete DP 5.5HP?
    Kan være det blir feil og sammenligne forsterkerne dine med rimelige Vera, pris henger vel noen ganger sammen med det også ørene oppfatter, vil jeg tro.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Antar mange tenker du er leverandøren av ditt utstyr sin beste "talsmann/reklamemann" for så vel høyttalere som elektronikk. Men, jeg har fulgt med på deg, Geiren, på meg virker det som du er en seriøs fyr.
    Audiophil-Arve, også, som nylig byttet ut godt og vel 100 kg med tysk forsterkerkunst (ASR Emitter II) i verdensklasse, med en stygg og liten norsk pingleboks som (av alle mulige rare navn) heter Vera.

    Dette innspill fra meg, for alle dem som bannlyser klasse D og sverger til merker som eksempelvis DP... Jeg mener, det begynner å bli mer og mer spennende da - disse små "D-boksene" - vit at jeg selv i utgangspunktet egentlig er en hardbarka klasse A-entusiast.

    Andre i din vennekrets, som bekrefter det du selv opplever av lyd av disse små (men dyre) Mola Mola greiene, sett opp mot din tidligere fete DP 5.5HP?
    Kan være det blir feil og sammenligne forsterkerne dine med rimelige Vera, pris henger vel noen ganger sammen med det også ørene oppfatter, vil jeg tro.
    Ja, når det gjelder lyd prøver jeg å være seriøs, Jeg prøver å skvise ut best mulig lyd, jeg kan få av komponentene mine. Er som å fintune en bil til formålet en har tengt å bruke den. 😁
    Gode klasse D forsterkere skal en ikke feie av banen før en har prøvd disse hjemme i sitt oppsett. Har du en stue/lydrom med rene harde flater/glass kan det bli litt mye av det gode. Klasse A har sin sjarm og sine fordeler på mangen måter. Klasse D med 400Watt i 8ohm og 7,5kg er mye lettere å ha med å gjøre, så låter kaluga blokkene meget bra i sammen med dac/pre Tambaqui. Siden høytalerene mine har en følsomhet på 86db må jeg ha litt effekt å trykke på med.
    Jeg skulle meget gjerne ha fått prøvd to Vera brokoblet i systemet mitt.
    Ja Mola Mola komponentene er en god pris på, men det finst mye annet utstyr som er dyrere, så er spørsmåler er disse bedre...
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Då har jeg fått testet Mikrotik 60Ghz trådløse opplegget. Veldig enkelt å sette opp disse er ferdig klonet til kvarandre, en trenger ikke koble seg opp med passord og greier. Bare en cat kaber til hver og strøm. Med den gammle Asus wifi boksen måtte jeg ha 4 sotm cat6 filter + et zellars før sotm switchen. Med 60Ghz boksene i bruk hører jeg nesten ikke forsjell om filterene er i eller koblet vekk. (Jeg tror jeg hører ltt forskjell men den er vel hjernen som vil det slik 😁) Disse bosene er mye bedre er helt vanlig tradisjonell Wifi 2,4/5Ghz overføring. Jeg har lagt opp for hurtig bytting mellom kablet cat og fiber rett i sotm switchen for sammen ligning. Nesten ingen hørbar forskjell.

    F7E8FF61-80DC-4EA4-874C-245CA0EFCA0B.jpeg
    44295E96-2EAF-4AB9-A7F1-C821C4F98AD3.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Bra utgangspungt for plassering av høytalere og lytteposisjon i lytterommet, 1/5 av lengde og bredde.

    rom loft.png
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Liten test av tp-link AC2600 RE650 . Fin løsning for wifi til annlegget vis en vil streame trådløst.

    BC39233A-DDAD-4409-A757-5A3245A66661.jpeg
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Seriekobler du LAN-kablene her?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Seriekobler du LAN-kablene her?
    Ser sånn ut. Økt latency som følge av fire switch hopp skal gi mindre jitter. Men blir effekten postitiv så må det jo være lov. Rart de ikke har brukt fiberporter i switchene for å få galvanisk skille samtidig.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått oppgradert Magna Musicum mine til Signatur. Det har vert en god del forandringer på disse høytalerene siden jeg kjøpe dei. Glad jeg klarte å vente helt til siste finpussen var på plass. Turen startet med opplasting/fastsurring av dyrbar last, så bar det til søta bror😁
    Vel framme og fekk parkert i tunet til Persson Audio, Da bar det rett inn i lytterommet til Reidar, for å sette på annlegget, etter ein halv time med oppvarming fikk jeg høre første tone fra siste og all det nye oppgraderingen som mine høytalere ikke har fått. Første som slo meg, dette er i allefall ikke noen bomtur. Jeg snudde meg til Reidar og sendte han det største smilet jeg noen gang kansje har klar å lage med mitt hode😁. Så kom det fra strupehode, går det ann, Ja fikk jeg til svar. Dette er noe helt annet enn når jeg var her sist og lyttet sa jeg😁.

    48B7BBAD-D572-46E8-81B2-5659F977EEE4.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Etter en del lytting klart jeg ikke å vente lenger, vi må bygge om høytalere Reidar, eller blir vi sittende her i tre dager å bare lytte😁
    Inn i verkstedet med nesten 100kg pr kasse merkes på ryggen i dag🥴..

    Vi startet med å demontere gammle mellomtone elementer. lage porter i mellomtonekassa. Ribbe ut det gammle delefiltret og lage nytt på bunnplaten, dette tok en hel dag, nye mellomtoner monter, delefilter på plass. Til slutt målte vi begge høytalerene. Målingen som er vist er uten glatting og begge høytalerene på samme bildet.

    5972DBBF-23B9-436E-90C6-0BCA3A621C16.jpeg
    DA8EF32F-B978-4B44-89DF-31C5DAFD67F7.jpeg
    40AA592E-583E-4931-B385-5E51720A88C7.jpeg
    82130E3A-D4DB-458B-9D42-963196A6D3C8.jpeg
    FC59C985-8DDE-46D4-9BB2-E57925751AA6.jpeg
    CE00D50F-1259-40A1-878B-2B2115E6BC0E.jpeg
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Da har jeg fått lyttet noen dager etter oppgraderingen til Signatur fra første utgave av Magna Musicum. Att det er forskjel er det ingen tvil om, forskjellen er jo størst i mellomtone området. Det en merker mest er hvor klar og homogen lyden er, man hører lett at denne mellomtonen ikke farger lyden på den måten som den gammle, sjølv om det forsatt er et meget godt mellomtone element. bare ved å dra fingeren over membran på det nye elementer kontra det gamle, hører man lett hvor mye stillere det er. Oppgraderingen kostet noen kroner, men det jeg fekk tilbake i lytterommet mitt er meget vellydende. Så dei kronene er glemt og jeg angrer ikke et sekund 😁

    6F3348C0-DE1D-437D-9A5A-C636568B26EE.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Etter en lite pause med Hifi har jeg fått blod på tann at etter andre sysler, campingvogn turer og Motorsykkel. Har fått dekket hele taket med akkustikkplater. Man tror ikke det blir så stor forskjell på lyden, men jaggu har det noe for seg, Nå er det bare å gyve løs på veggene.😀

    IMG_0711.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Har kastet meg på Ian Canada produkter for streamer bygging, har lyst å teste I2s inngangen på dac,en min
    Gapster video,ene på youtube som innspirasjon 😊
    Deler som er bestilt:

    IMG_0737.jpeg
    IMG_6128.jpeg
    IMG_6129.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    880
    Antall liker
    915
    Torget vurderinger
    4
    Det der må du forklare hva består av! Jeg kjenner kun igjen RPI’en 🫨
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Det der må du forklare hva består av! Jeg kjenner kun igjen RPI’en 🫨
    Denne består av, øverste bildet er strømforsyning med ekstra filtrering til RPI,en 5 volt. Her blir det tatt også ut 3,3volt (3,65v) til lading av 2 stk 18650 batteri, videre til en Ultra capacitor bank på toppen denne gir meget rein strøm til reklokker kortet og I2s hatten HDMI ut.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Da er streameren oppe å spiller, klokkene som følgte med Q7 hatten var ikkje til min favør. Sette inn dei nye SC-PURE, Dei er i en annen liga lydmessigt.
    Får gi klokkene noen timer med oppvarming. Før lytteseansen begynner, høres lovende ut allerede 😁


    IMG_0809.jpeg
    IMG_0810.jpeg
     

    pson

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    31
    Sted
    Östersund
    Imponerande RPI leksak, men hur låter den mot SOTM?
    Stor skillnad eller kan man sitta lugnt?
    Kan ju vara en lämplig julklapp....
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Imponerande RPI leksak, men hur låter den mot SOTM?
    Stor skillnad eller kan man sitta lugnt?
    Kan ju vara en lämplig julklapp....
    Jeg har ikke testet den opp mot sotm usb til dac. Den låter mye bedre enn netverkskabel rett i dac. Denne er laget kun for i2s til dac.
    Jeg kjøpte den egentlig som et hoddy prosjekt som viser seg å være vellykket
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn