Gato Audio`s Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Helt fremragende sikkert, men liker allerede 'rørlyden' fra SPEC, og om enda mer med små rør i forforsterker (har jo en Manley 300B å prøve med óg).
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ref. min forrige post om min test av Gato DIA-400S integrert.

    DIA-400S ble satt til å drive et par 12" B&C 8 Ohms elementer med deling på 85 Hz (4 ordens Linkwitz-Riley i Lyngdorf RP-1) og ca. 1100 Hz i Citronic CX34 delefilteret. Sub'ene er aktive Lyngdorf BW-2 og diskant-kompresjonsdriverne er 8 Ohms 3" fra 18Sound (samme som sitter i Ø Audio Icon).

    Gato DIA-400S test i aktivt anlegg 02.jpg


    Løpetidskorrigering:
    Diskanthornets membran og bass/mellomtone kon er plassert noenlunde i samme avstand fra mic. v.hj.a. laser. Disse to er forsinket for å sammenfalle med sub (dvs. nede i vegg/gulv hjørnet bak sub). Sub er koblet i bypass, så volum og delefrekvens styres helt og holdent fra RP-1.
    Gato DIA-400S test i aktivt anlegg 01b.jpg


    Etter en del ratting av flere gain-vridere på delefilteret og i RP-1 enhetens meny (følsomhetene i driverne varierer 91 - 101 - 110 dB/1m,1w), så endte jeg opp med følgende frekvens-respons målt i lytteposisjon (høyre kanal øverst). Foretrakk RP-1 voicingvalg 'Open' som demper bassen litt i motsetning til Neutral som på forrige bildet over; RP-1 Room Perfect også kjørt (98% room knowledge):
    Home, Gato DIA-400S right only RP Open.png

    Home, Gato DIA-400S left only RP Open.png


    Etter å ha hørt på musikk* så sier jeg bare: Aktivt system = dynamikk og levende lyd; Gato og Spec lager herlig ørevennlig lyd.

    * Hørte på variert musikk fra Tidal – jeg er særlig begeistret for kvinnelig sang og arrangementer med få instrumenter (Anette Askvik og Petter Wettre (saksofon) på Askvik sin ‘Liberty’; Norah Jones; Dominique Fils-Aimé (‘Birds’); Beady Bell/Bugge Wesseltoft (norsk artist Beate Lech) sin ‘Skin-Deep’ – for et bassdriv i den låta) osv. osv.. Martin Fröst (klarinett) sin tolkning av ‘Klezmer dance’ på ‘Roots’ albumet hans er mer fascinerende enn avslappende. Plateselskapet/Studioet 2L sine høyoppløste utgivelser er også favoritter (f.eks Iver Kleive på kirkeorgel sammen med Sigmund Groven sitt munnspill). Men orkesterverk med tuttipassasjer hvor alle strykerne er i aksjon og også korverk er ikke lett å gjengi syntetisk, og i sammenligning med hovedanlegget mitt med Vienna Acoustics 'the KISS' høyttalerne, så faller DIY anlegget mer igjennom pga. mer rotete (ubehagelig) lydbilde enn jeg liker - ikke Gato/Spec sin skyld, men høyttalerne . På den andre siden med mindre ensembler og rytmisk musikk: Herlig med skikkelig smekk fra Gato/B&C driverne, levende diskant, og også de små Lyngdorf sub'ene gjør en flott jobb der de står. Rommet er ganske kvadratisk, men ingen ubehagelige stående bølger, selv på høyt volum. Uten romkorreksjon er lydbildet ikke på langt nær så innbydende åpent, ryddig og balansert (stor forskjell i dette rommet - mye mindre forskjell i hovedanlegget mitt).

    Siden jeg også driver med hjemmekino, så tror jeg en 6x250W Gato vil kunne passe bra, ikke bare i kino-sammenheng, men også til å lytte til hva som helst av slike høyttalere jeg liker.
     
    Sist redigert:

    oyvindp

    Fersking
    Ble medlem
    08.03.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    5
    Da ble det endelig Gato på meg også:) Endte opp med en brukt DIA-400S og etter ca 3 ukers bruk er jeg fortsatt like fornøyd hver gang den skrus på 👌 Lever definitivt opp til forventningene så langt.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Gato Audio DPA-2506 6-kanaler bestilt. Kjøpte også en eldre brukt DIA-250 av en kar i samme by som jeg bor i. Koblet den opp med den innebygde DAC'en, og lyden i den er også helt i min gate (y). Har på en måte standardisert på forsterkere med klasse D og transistorløsning fra Infineon, og håper å få til et Auro 3D system med flest mulig slike forsterkere - er på god vei. Venter på at JBL SDP-58 HT forforsterker skal komme i butikkene - den er såvidt jeg kan se rimeligste vei til digital ut (Dante).

    God sommer!!!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Gato Audio DPA-2506 6-kanaler bestilt. Kjøpte også en eldre brukt DIA-250 av en kar i samme by som jeg bor i. Koblet den opp med den innebygde DAC'en, og lyden i den er også helt i min gate (y). Har på en måte standardisert på forsterkere med klasse D og transistorløsning fra Infineon, og håper å få til et Auro 3D system med flest mulig slike forsterkere - er på god vei. Venter på at JBL SDP-58 HT forforsterker skal komme i butikkene - den er såvidt jeg kan se rimeligste vei til digital ut (Dante).

    God sommer!!!
    Men du har fortsatt glede av SPEC-forsterkerne dine...?? :)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Men du har fortsatt glede av SPEC-forsterkerne dine...?? :)
    Ja SPEC M99 er en fryd på alle måter - når den brukes nesten hver dag som nå så trenger den ikke mange minuttene med oppvarming heller. W3-ene brukes litt anderledes og sjeldnere nå..... - er evig takknemlig for at du satte meg på sporet av sånn vellyd :cool:
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Noen som vil ytre noen ord ifht i hvilken grad man får tilstrekkelig dose "varme"/kjøtt-og-blod via DIA400?
    Er fra gammelt av noget bevandret i rør-universet, men har funnet ut at man kan oppnå en dose slikt også via ss.....
    Spiller i dag på Devialet D200, som jeg opplever å holde seg godt innenfor mine preferenser på dette området.

    mvh
    Proffen
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Noen som vil ytre noen ord ifht i hvilken grad man får tilstrekkelig dose "varme"/kjøtt-og-blod via DIA400?
    Er fra gammelt av noget bevandret i rør-universet, men har funnet ut at man kan oppnå en dose slikt også via ss.....
    Spiller i dag på Devialet D200, som jeg opplever å holde seg godt innenfor mine preferenser på dette området.

    mvh
    Proffen
    Jeg hadde 400S hjemme på prøve, men gikk for 250 siden jeg ikke trenger så mye krefter. Har også Devialet (D400). Ved siden av SPEC så har disse klasse D løsningene det jeg er ute etter ("varme"/kjøtt-og-blod som du skriver). Har benyttet en SPEC M99 og et par PMC IB2i i noen måneder nå: IB2i har så god oppløsning oppover i frekvens at det blir litt mye for meg av og til - mine to Vienna Acoustics "The KISS" er rundere der oppe. Så selv om man har varmtklingende forsterkere så har høyttalerne selvfølgelig også en del å si. Ved siden av at jeg vinklet dem i mindre grad inn mot lytteplass, så bruker jeg Lyngdorf DPA-1 forforsterkeren sine to voicinger som demper mer eller mindre rundt 2-3 kHz. Bassen med IB2i, derimot - den er jeg svært, svært begeistret for....
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn