Gato Audio`s Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Er det noen som vet hvordan man kan koble en nyere iPhone til USB inngangen på en dia 250s ? Man skal i utgangspunktet bruke en Apple kamera overgang men den passer ikke nyere iPhone modeller
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.707
    Antall liker
    5.893
    Apple Lightning er en multifunksjonell kontakt for Apples iPhone og iPad. Lightning-kontakten brukes til både lading, lyd- og videooverføring samt dataoverføring for alle Apples modeller fra og med iPhone 5 og iPad 4. Hvilken modell er det du har?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har iPhone 11, takk for hjelp
     

    HiFiAmatør

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2020
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Hei. Er det noen her som har erfaring med Gato DPA-4004 effektforsterker? Med alle de gode omtalene til de integrerte forsterkerne, hadde det vært spennende å testet en effektforsterker. Det har jo på papiret enorme krefter, med hva sier ørene til de som har hørt den spille?

    På forhånd takk :)
     

    dotn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    84
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan si noe om lydsignatur på Gato FM 50?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har en Gato dia 250s hjemme på prøve.
    tok kontakt med Gjallarhorn for å undersøke mulighetene for å teste en og før jeg visste ordet av det sto det en koblet opp her hjemme.

    Mitt ex har ettersom jeg forsto det riktig vært ute på vift tidligere 1 gang. Enten så er det laaang oppvarmingstid, eller så var ikke mitt låne-ex ferdig innspilt.

    Det låt som om alle musikere hadde på seg silkeslåbrokk. Det lå et tynt slør over store deler av det øvre registeret som gjorde at alt låt likt. Jeg visste før jeg spilte en låt hvordan det villle låte. Ikke helt opptimalt mao.

    Etter noen dager løsnet det og i tillegg viste det seg at den hadde rytmiske egenskaper. Det skulle ikke låte flatt og litt livløst likevel.

    Forsterkeren er vel bortimot så fri for støy som det er mulig å få det, men jeg føler ikke at det er påtrengende stillhet. Litt mer som en påkostet kl a/b med god strømforsyning.

    Til uken går den i retur da det er ett produkt jeg må prøve før en avgjørelse blir tatt og jeg ønsker uansett ikke å betale for den innebygde streameren så om jeg kjøper en blir det grunnversjonen.
    En stor takk til Gjallarhorn For lånet!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Fine bilder, jeg er svært fornøyd med min Gato også 😎
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer, sikler på den selv👍 Fortell gjerne litt om hvordan NPM-løsningen funker i praksis.
    Kun koblet opp kablet. Grei app med volumstyring til forsterker, litt uvant kontra Bluesound men venner meg vel til den. Kommer vel TIDAL Connect etter hvert der også
     

    oyvindp

    Fersking
    Ble medlem
    08.03.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    5
    Kun koblet opp kablet. Grei app med volumstyring til forsterker, litt uvant kontra Bluesound men venner meg vel til den. Kommer vel TIDAL Connect etter hvert der også
    Takk. Har alltid digget designet👍
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Lurer på om det kommer noe NPM firmware snart. Venter fortsatt på Spotify connect.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer, sikler på den selv👍 Fortell gjerne litt om hvordan NPM-løsningen funker i praksis.
    Appen er dessverre ubrukelig (mconnect) hatt to forsterkere begge med div trøbbel. Fungerer bra med Roon men det passer ikke inn hos meg med PC som hele tiden må stå påslått,
    Vurderer og kjøpe en ekstern streamer men da var jo modulen i Gatoen bortkastet, drømmer om en ny app men Gato ser ikke ut til og bry seg noe særlig
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har endt opp med en raspberry pi koblet til via USB inntil videre. Jeg kan leve fint med NPM dersom den får Spotify connect, dog hadde Tidal Connect også vært praktisk. Jeg bruker ikke mconnect, bare Roon i dag, men read only Tidal playlists er irriterende for å si det mildt.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Gato Audio presser på for å implementere støtte for Tidal Connect (deres egne ord i epost til oss), så det vil komme etter hvert for de som ikke ønsker å bruke Roon (NPM-utgaven av DIA-250S og DIA-400S er Roon Ready). Spotify Connect vil ikke bli prioritert da Spotify ikke tilbyr strømming i hi-fi kvalitet meg bekjent.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hjemme hos oss handler Spotify connect mer om at familie og venner skal kunne benytte anlegget på enkelt vis, og ikke først og fremst om optimal lydkvalitet i sweetspot. "Alle" har Spotify. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har møtt en Tidal bruker som ikke også er i HiFi miljøet. Men andre ord er beslutningen om å droppe Spotify connect som de har nevnt (dog aldri lovet noe som helst) de har vært i prosess med i lengre tid meget skuffende om den er riktig.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Hjemme hos oss handler Spotify connect mer om at familie og venner skal kunne benytte anlegget på enkelt vis, og ikke først og fremst om optimal lydkvalitet i sweetspot. "Alle" har Spotify. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har møtt en Tidal bruker som ikke også er i HiFi miljøet. Men andre ord er beslutningen om å droppe Spotify connect som de har nevnt (dog aldri lovet noe som helst) de har vært i prosess med i lengre tid meget skuffende om den er riktig.
    På min modul får jeg heller ikke avspilt radio! Merkelig at de ikke kan komme med en ny app, ser PM audio beilere også sliter med mconnect. Roon fungerer topp men som sagt for mye bry og ha en PC påslått her hele tiden, Roon koster også litt
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    På min modul får jeg heller ikke avspilt radio! Merkelig at de ikke kan komme med en ny app, ser PM audio beilere også sliter med mconnect. Roon fungerer topp men som sagt for mye bry og ha en PC påslått her hele tiden, Roon koster også litt
    Kan forstå det det er en ekstra kost og at kablet nettverk kan være problem for noen, men bry med å ha en lite nuc pc bortgjemt ser jeg ikke problemet med. Om du tenker en vanlig pc med skjerm og tastatur så OK, men en liten boks med strømforsyning som administreres fra en nettbrowser er stort sett "set and forget".
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hjemme hos oss handler Spotify connect mer om at familie og venner skal kunne benytte anlegget på enkelt vis, og ikke først og fremst om optimal lydkvalitet i sweetspot. "Alle" har Spotify. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har møtt en Tidal bruker som ikke også er i HiFi miljøet. Men andre ord er beslutningen om å droppe Spotify connect som de har nevnt (dog aldri lovet noe som helst) de har vært i prosess med i lengre tid meget skuffende om den er riktig.
    For alt jeg vet, så kan det godt være at Gato Audio også jobber med å implementere støtte for Spotify Connect, men det har jeg dessverre ingen informasjon om. Husk at Gato Audio tross alt er et high-end merke og strømming av ukomprimert lyd bør ha en høyere prioritet enn tjenester som komprimerer lyden. Det er i alle fall min personlige mening. Mange strømmetjenester er uansett støttet gjennom app'en Mconnect, selv om vi her hos oss foretrekker å bruke Roon.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Spotify er _ikke_ støttet via mconnect på NPM-modulene, selv om det ligger i menyen. Den eneste måten jeg vet om som man kan avspille spotify på mot Gatoene uten å koble på ytterligere utstyr er via bluetooth, men bluetooth er i praksis ikke brukbart så fort man har plassert forsterkeren i et rack eller en hylle siden man rett og slett ikke greier å nå pairing knappen. I tillegg til at det ikke akkurat er brukervennlig at alle og enhver skal forsøke pairing kontra de nettverksbaserte variantene.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    NPM-modulen fremstår som et veldig dårlig alternativ per i dag med tanke på den stive prisen, selv om resten av boksen er knall. Jeg angrer på at jeg inkluderte NPM-modulen når jeg ser at Gato i praksis ikke har gjort noe for å holde den oppdatert etter at jeg kjøpte den.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Du har selvfølgelig rett i at Spotify ikke er støttet gjennom Mconnect app'en, men kun gjennom Bluetooth. Det er for så vidt skuffende, men for de fleste av våre kunder så er Spotify uinteressant p.g.a. sin komprimerte lyd. En moderne high-end streamer bør støtte Roon og det gjør nettverksmodulen til Gato Audio.

    Alt er relativt, men jeg er forundret over at du kan kalle en pris av NOK 5 500,- for en high-end streamer for stiv. Mange high-end streamere koster 10 ganger mere.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Prisen er ikke stiv for en streamer som holdes oppdatert nei. Men dersom den i praksis er fryst i tid fra lanseringstidspunktet og ikke får løpende oppdateringer er den meget stiv med tanke på hva man får i markedet som kan tilby samme lydkvalitet koblet mot DACen. NPM-modulen er ikke prinsipielt dårlig i seg selv, utover wireless komponenten som i praksis ikke er brukbar, men den manglende oppfølgingen fra Gato Audio gjør den dårlig.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Roon støtten holdes løpende oppdatert og det jobbes, som nevnt, med å implementere Tidal Connect (en relativt ny tjeneste). At nettverksmodulen ikke holdes oppdatert er derfor en feilaktig påstand!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg kjøpte min DIA-250S i januar 2019. Antall firmware oppdateringer på snart ett år har vært 0, så jeg føler det blir å strekke ting veldig langt å si at ting blir holdt løpende oppdatert. Oppdateringer i seg selv er jo selvsagt ikke noe poeng dersom alt fungerer som tenkt, og dersom Gato Audio setter grensen ved Roon og mconnect så er jo målet nådd i dagens versjon, selv om det sikkert alltid er noen bugs å fikse. Dog er 0 forbedringer på ett år langt under forventning i dagens digitale streamermarked, når det trossalt finnes store funksjonalitetsmangler i forhold til også langt rimeligere konkurrenter.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg har i alle fall registrert at Roon gir beskjed når det er en oppdatering tilgjengelig for din Roon Ready streamer. Oppdateringen gjøres da via Roon Remote appen.

    I tillegg jobber altså Gato Audio med å oppdatere NPM med Tidal Connect.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Roon oppdaterer sine egne komponenter utenfor utstyret ja, men dette har altså ikke noe med NPM og Gato å gjøre. Dog har roon integrasjonen vært strålende med NPM etter min mening, til og med volumkontroll fungerer skikkelig, så på den fronten leverer NPM i henhold til forventning, ja faktisk bedre enn en ekstern streamer siden man da mister volumkontrollintegrasjonen i pre-trinnet i Gatoen.

    Det ser forøvrig ut som om NPM modulen ikke har fått oppdatert programvare på minst et par år (NPM manualen viser samme versjon som jeg har hjemme og den ble sist endret 7. desember 2018 i følge metadataene på PDF-filen). Ikke et problem i seg selv om man mener dagens versjon er 100% perfekt, men det forteller meg at NPM neppe ser mye utvikling innad i Gato og at andre er mer fremoverlente på den fronten.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Det har du nok rett i, men det vil i alle fall måtte komme en firmwareoppdatering fra Gato i forbindelse med lanseringen av Tidal Connect støtten. Hvordan det ligger an med mulig støtte av Spotify Connect skal jeg spørre dem om.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Kan forstå det det er en ekstra kost og at kablet nettverk kan være problem for noen, men bry med å ha en lite nuc pc bortgjemt ser jeg ikke problemet med. Om du tenker en vanlig pc med skjerm og tastatur så OK, men en liten boks med strømforsyning som administreres fra en nettbrowser er stort sett "set and forget".
    Er fersk på dette så hva trenger jeg til dette ?
     

    GeirOve

    Medlem
    Ble medlem
    18.05.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Jeg spurte Gato på facebook ang Spotify connect, "We dont have an exact date on this but it will happen eventually, We are awaiting certification by Spotify" var svaret jeg fikk 1/10.
    Da jeg har gjester så spiller de Spotify gjennom bluetooth, trenger ikke å pare eller trykke på knappen bak på forsterkeren. De finner bare forsterkeren og kobler seg på.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hmm, hos meg fikk jeg ikke koblet til forsterkeren uten å trykke inn knappen på forsterkeren først. Det er litt vanskelig å skjønne hva som menes med "Initial connection" i manualen, men dersom det du sier er tilfelle så kan det virke som BT connect rett og slett bare brukes for å aktivere eller deaktivere bluetooth i seg selv, og ikke ved tilkobling av hver eneste nye enhet. Det forklarer hvorfor jeg måtte trykke inn knappen når jeg testet også, siden det var første gangen jeg brukte bluetooth. Uansett er ikke bluetooth noe annet enn en nødløsning i forhold til Tidal/spotify connect og den er ikke aktuell å bruke i heimen uansett, men greit å vite at muligheten er der i hvertfall.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    "Awaiting certification by Spotify" har vært svaret i hvertfall i ett år. Rart at absolutt alle andre greier å komme i mål her uten lange forsinkelser. Jeg tenker at også Gato Audio ikke akkurat gjør en helhjertet innsats for å få fart på ting (dog ren spekulasjon).
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    "Awaiting certification by Spotify" har vært svaret i hvertfall i ett år. Rart at absolutt alle andre greier å komme i mål her uten lange forsinkelser. Jeg tenker at også Gato Audio ikke akkurat gjør en helhjertet innsats for å få fart på ting (dog ren spekulasjon).
    Men hvordan fungerer din mconnect ? Min henger seg opp, flere forskjellige feilmeldinger samt at volum har beveget seg selv. Hatt to streamer moduler innom og begge sliter men den forrige var langt verre, blir nesten nervøs av og bruke den
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har bare brukt mconnect så vidt det er med Tidal. Sikkert ikke mer enn et par timer tilsammen. Den biten fungerte da greit. Som du sier er ikke akkurat mconnect en drøm når det kommer til brukervennlighet, så jeg droppet fort appen til fordel for Roon.

    Har du kablet eller trådløs forbindelse? USB-trådløsmodulen som følger med var ekstremt upålitelig hos meg og virket nøyaktig når den hadde lyst, datt stadig ut og ting lugget. Det hjelper ikke at den ikke støtter 5 ghz båndet heller, så man er tvunget til å ligge på et helt overfylt 2.4 ghz bånd. Jeg gikk over til kablet etter noen dager.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn