Gato Audio`s Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.362
    Antall liker
    5.870
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tidlig på`n i dag ja:) Skulle vært en runde på messe helst, men nydelig vær kan sette en stopper..

    Jeg har jo nesten «komponent» Gato; Min AMP-150 er en ren analog A/B integrert forsterker, så har jeg CD spilleren med meget bra strømforsyning/drivverk og DAC med både USB og Coax inngang. Balansert ut/inn på settet :)

    Min AMP-150 er BTW på vei/retur fra Gato i Danmark, med ETA Oslo i morgen ettermiddag. Display lyset flimret når justert ned til lav lyssetting. Stabilt ved normal til høy lysstyrke, men slikt må jo fixes når jeg fant det ut.
    Gato’s Kresten Dinesen tok selv ansvar for garantien, satte tekniker på saken og nå er komponenten som syndet byttet og forsterkeren i tillegg gjennom-målt og lyttet til når den allikevel var der. SERVICE!

    Nå håper jeg bare ikke Toll tuller med papirene og forlanger MVA eller annet. Sendte forsterkeren som «midlertidig utførsel og garantireparasjon.»Gato skal ha sendt som «gjeninnførsel etter garantireparasjon». Ingen avgifter skal da utløses.
    Nå må bare UPS få den trygt overlevert. Pakket selvfølgelig i Gatos doble emballasje, men aldri likt denne shippingen av såpass kostbare komponeter.
    Godt å høre service er på topp hos Gato, slikt er viktig når man skal investere i utstyr:)
    Må si din amp og cd spiller er veldig spennende. Å noe jeg mulig vurderer senere:)

    Mvh
    R
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gato venner,

    Da er Gato settet pakket i sin original emballasje og settes bort ifm visning, salg og flytting.
    Satt ned prisen på settet og ser om noen kjenner sin besøkelsestid før bortkjøring til lager.

    Det blir rør og kino i neste bolig, når den tid kommer. Om ikke salg nå, så prøver vi til høsten igjen.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.362
    Antall liker
    5.870
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Har nå kjøpt ekstern dac med rør, å denne i sammen med Gato DIA250s er meget bra.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gato 250s bestillt i dag. Gleder meg til test i neste uke.
    Gratulerer, det er bare å glede seg:)
    Hvilke høyttalere skal den drive?
    Hei Gato venner, fyrer av et spørsmål da jeg endelig fikk satt meg ned med kaffen og logget på sentralen på pad.
    Det er travle tider, med visning her i dag/morgen, samt at jeg har kjøpt ny bolig. (Fra leilighet til hus som overtaes i juli)
    Halve morroa med huskjøpet er for meg å planlegge HiFi, samt en liten hjemmekino. Gatoene satt jeg til salg for overgang til rør. Fått tilbud jeg kan leve med også. MEN, nå har jeg blitt litt usikker. Stua dit jeg flytter er relativt stor, med åpen løsning og veldig høyt under skråtaket.
    Har veldig lyst til å teste ut panelhøyttalere ala Magnepan, eller kanske QUAD nå som jeg har skikkelig plass. Og da behøves effekt. Så; Noen som har testet Gato på panel? Jeg har MOSFET AMP-150
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Gato 250s bestillt i dag. Gleder meg til test i neste uke.
    Gratulerer, det er bare å glede seg:)
    Hvilke høyttalere skal den drive?
    Hallo Roeng2
    Jeg spiller på litt forskjellig. Patos 301, Qln 121, Magnepan Mmg og Ayon Gecko. Siste er en knakende god stativhøyttaler. Men det er noe med Magnepan. Stua er ca 35 kvm og jeg setter ht der de spiller best. Stor fordel, selv enkle ht spiller veldig bra da. Har ikke hørt noe fra Gato før så dette gleder jeg meg til.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Til BritFi:
    Skal teste Gato på mine Magnepan så skal du få rapport.
    De er ganske tungdrevne med 84db og 4 ohm.
    Lasse
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Til BritFi:
    Skal teste Gato på mine Magnepan så skal du få rapport.
    De er ganske tungdrevne med 84db og 4 ohm.
    Lasse
    Djevelsk bra 666! Takk, gleder meg til å høre hvordan det går og hva du synes:)

    Edit: om Magnepan, så blir det nok behov for et basspanel eller 2 også. Skjønt at disse koples som høyttalere, og da er man enda mer avhengig av strømsterke saker, som leverer varene på lav Ohm?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Ja Magnepan sies å være ekstremt sultne på strøm. Men jeg opplever det ikke helt slik.
    Min 40 watt klasse A forsterker drar de fint. Men 2x90 watt kl B er ingen stor sucsess. Om jeg skal være ærlig.
    Men det gjelder også mine Ayon 8ohm 90db høyttalere.
    Jeg spiller ikke veldig høyt og bor midt i skauen hvor det er så stille så stille.
    Da har man ikke et voldsomt behov for å ligge på 100db.
    Ang bass, ja og nei, under 50hz er det lite å hente. Men har du hårsåre naboer så er det gull.
    Der er dipol kongen.
    Men som sagt det skal bli artig å teste Gato 250s på det jeg har stående her.
    Lasse
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen
    Fikk Gato 250s i posten i dag. Men så måtte jeg kjøre min mor på sykehuset.
    Klippe gress rundt X antall graver på kirkegården og løpe en 3000 meter.
    Så fikk jeg koblet opp og startet med Magnepan MMG. Forsterkeren ser forresten ut som
    en million.
    Spilte en times tid på Magnepan. Så en time på Qln qubic 122, liten gulvstående.
    Spiller nå på Ayon Gecko, stativhøyttalere fra rør forsterker produsenten Ayon. 8ohm 90db.
    Førsteinntrykket er dritbra. Veldig til ork er det ihvertfall.
    Det som slo meg aller først er at dette er den stilleste forsterkeren jeg har hatt de siste 40 årene.
    Og jeg har hatt mange....
    Den volumkontrollen er så lineær som det er mulig å få, magisk.
    Å si noe om lydkvalitet osv etter noen få timer klarer ikke jeg. Mange andre sikker men som sagt ikke jeg.
    Får prøve litt klassisk og jazz som det går mest av her.
    Men jeg har også Iron Maiden.
    Akkurat nå er det Melissa Horn sin Sag ingeting till mig som ligger i cd spilleren.
    Blir nok 10 timer pr dag noen dager nå.
    Lasse
    IMG_20190522_194715.jpg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for inntrykk, og gratulerer! Min AMP benytter annen teknologi så ikke direkte sammenlignbart men; Føler du det er nok kraft til Magnepan fra din 250s?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hørte lenge på et gatooppsett på munchenmessa. Imponerte stort. Faktisk det oppsettet som ga meg best lyd / krone forhold.
    Dette er jeg enig med deg i, og jeg legger til at når man SER disse produktene, ser de fleste andre ut som en "over-aluminisert" firkantet boks. Og man ser det under messer, folk står der og ser og ser og kommenterer to tung; hvor utrolig flotte de er og hvor store de er - det siste fordi Gato Audio på bilder kan se mindre ut - ligne div. DAC'er som lages i alle fasonger men som alle er små.

    Høyttalerne deres, også perler når man ser de foran seg, på bilder lik de fleste andre - og de spiller organisk musikk så (den vanskelige "øvelsen") stemmegjengivelse for en ny dimensjon - til priser under de fleste av konkurrentene.

    Hadde Gato Audio vært solgt ute hos forhandlere så folk hadde sett de, ville det vært en av de mest solgte high-end merker, det er jeg sikker på. Sågar at flere ville kjøpt utelukkende som følge av sobert design.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Takk for inntrykk, og gratulerer! Min AMP benytter annen teknologi så ikke direkte sammenlignbart men; Føler du det er nok kraft til Magnepan fra din 250s?
    Hei, ja krefter er det plenty med. Jeg liker den lyden godt. Kan ikke huske at jeg har hatt noe slikt i heimen før.
    Ingen ting som stikker seg ut eller blir borte. Rett og slett dritbra. Jeg er følsom på skrikende diskant og fleskebass. Særlig det siste.
    Rent økonomisk så er det for meg mye penger. Så jeg sitter der da og lytter så kritisk som det er mulig med 57 år gamle ører.
    Ingen ting å sette fingeren på. Bare et digert glis, jøss jøss jøss.
    Fikk besøk av en kamerat som har hatt mye dyre greier, Asr, Mbl osv. Han ble nok ganske så imponert og ville legge inn et bud på den.
    Nei takk sa jeg. Jeg har jo bare hatt den i 1 dag :)
    Så mer lytting i ukene som kommer.
    Må få hørt den cd spilleren. Men skulle jo hatt bare drivverk da. Dac som sitter i er meget bra.
    Lasse
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det høres jo bra ut dette :)

    CD-spilleren blir kanskje litt overkill ja, når du har så bra DAC. Kan ikke si så mye om lydsignatur i den, da jeg mest benyttet min som DAC fra streamer, og til TV lyd. Det er nok også overkill...det er vel selve drivverket som er top notch i den. Også mest hørt mine komponenter samlet, og på høyttalere jeg føler ikke utnytter egenskapene og iboende kraft. Vært på demo med store kasser, og det lyder ikke så aller verst nei;)
    Pakket bort nå grunnet flyttingen, men i juli skal det opp igjen hvis ikke salg. Lest masse om både div Magnepan og Quad 2812 nå, blir litt usikker på om noen av disse er noe for nye kåken pga stuas størrelse, veldig høyt skråtak osv. Må nok få noen høyttalere hjem på demo før kjøp tror jeg. Og gjøre akustiske tiltak.
    En HELT annen retning er jo nye L100, Tannoy Legacy, o.l. Da skulle det bli trøkk nok. Respons grand er også greit. Mulig jeg er litt underernært etter flere i år lytt leilighet;)
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Veldig høyt skråtak :) Ja da er du halvveis til himmelen. Jeg og sikkert flere skulle gjerne hatt det.
    Kan du prøve Magnepan så gjør det.
    Skal sies at om house, electro og 60 talls rock er favoritten så hadde jeg nok sett på andre greier.
    Men takhøyden skal du være sjeleglad for, heldiggris....
    Lasse
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Veldig høyt skråtak :) Ja da er du halvveis til himmelen. Jeg og sikkert flere skulle gjerne hatt det.
    Kan du prøve Magnepan så gjør det.
    Skal sies at om house, electro og 60 talls rock er favoritten så hadde jeg nok sett på andre greier.
    Men takhøyden skal du være sjeleglad for, heldiggris....
    Lasse
    Sier du det? Oiii, sa må det googles mere, må være noe jeg har misset!
    Går i det meste utenom klassisk og tyngste dø-metall her i huset. Tenkte mer på HT evne til å fylle stort rom, med tilstrekkelig trykk i musikken. Har bare hørt panel type høyttalere få ganger, og ikke i optimale rom.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.362
    Antall liker
    5.870
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er det vel bare å sende de en e-post da. Tror dette er et klokt valg fra Gato, som vil føre til et større kvantum av varer ut:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei kara! Hva var det som stod koplet opp når dere var der? AMP-150 og CD spilleren/DAC? (Som på nederste twitter bildet til Gato?)

    639C81F2-F5E4-45B2-BBBB-A39F531FC571.jpeg
    F439031A-74A7-4081-9823-08BCE47E3E64.jpeg
     

    michal

    Fersking
    Ble medlem
    16.04.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei kara! Hva var det som stod koplet opp når dere var der? AMP-150 og CD spilleren/DAC? (Som på nederste twitter bildet til Gato?)
    Velkommen!
    Vennligst svar på en privat melding om salget av Gato :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.446
    Antall liker
    2.031
    Torget vurderinger
    8
    Da blir det en Dia 250 på meg! Var ute etter S versjonen men fikk en grei pris så da tester jeg den
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.186
    Antall liker
    1.406
    Torget vurderinger
    11
    Noen som kan si noe om lydsignatur på Gato audio FM-50?Jeg er svak for Dynaudio,vil jeg like disse da?
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    Kjøpte meg en 250s med nettverksmodell her og det er jo utrolig stas!
    Lurte på om noen har noen mening om det er noen forskjell på lyden gjennom mcontrolHD appen og igjennom Roon?
    Eller er det mest brukeropplevelsen som forandres?

    Mvh J.O
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    843
    Antall liker
    628
    Sted
    Oslo
    Prøvekjører en Gato Audio DIA-400S m/DAC her for øyeblikket, på utlån fra Gjallarhorn, og det må sies at dette er meget kompetente saker.
    Stålkontroll på høyttalerne mine, og er litt i tenkeboksen nå på om kjøp :)
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Prøvekjører en Gato Audio DIA-400S m/DAC her for øyeblikket, på utlån fra Gjallarhorn, og det må sies at dette er meget kompetente saker.
    Stålkontroll på høyttalerne mine, og er litt i tenkeboksen nå på om kjøp :)
    Hvis den er helt ny så gi den litt tid, skjer mye etter en liten uke.

    Mvh J.O
     
    M

    medlem 31385

    Gjest
    Er det noen som har prøvd 250s på noen av Anthony gallo acoustics sine høyttalere, tenker da spesielt på 3.1 og 3.5

    Går og sikler etter en dia 250s om dagen, etter å ha lest side opp og side ned på omtaler sitter jeg igjen med en sterk misstanke om at 250s på 3.1 eller 3.5 kan bli en svært god match.

    Har dog desverre ikke mulighet for å høre den før kjøp så det hadde vært spennende om det sitter noen her med erfaringer?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noen som har prøvd 250s på noen av Anthony gallo acoustics sine høyttalere, tenker da spesielt på 3.1 og 3.5

    Går og sikler etter en dia 250s om dagen, etter å ha lest side opp og side ned på omtaler sitter jeg igjen med en sterk misstanke om at 250s på 3.1 eller 3.5 kan bli en svært god match.

    Har dog desverre ikke mulighet for å høre den før kjøp så det hadde vært spennende om det sitter noen her med erfaringer?
    Altså, denne kombinasjonen designmessig - Gato Audio og (spesielt modellen) Gallo 3.5 - du vil oppleve folk stoppe opp i stua som følge av designuttrykket på disse. Jeg har hørt begge to men riktig nok ikke sammen, men kan ikke se for meg helt hva som skal gå galt lydmessig her. Design messig kan det jo ikke bli tøffere, i dine sko ville jeg lånt hjem en Gato og prøvd det ut selv.

    Hadde Hifiklubben solgt disse to merkene så hadde begge vært Nordens mest solgte forsterker- og høyttalermerke. Men de tror alle vil ha firkantede bokser med et finert treslag du uansett ikke har i stua, sammen med en tilhørende sort boks i stereohylla :)
     
    M

    medlem 31385

    Gjest
    Dia 250S på plass

    Vet ikke om dette kanskje skulle vært på en annen tråd men det er i aller høyeste grad Gato relatert.

    Advarsel, jeg er så langt fra noe skribent en kan komme, skrive leif og små rare formuleringer kan forekomme.
    Dette er heller ikke ment som en omtale, bare deler mine inntrykk og frustrasjoner i håp om litt hjelp.
    (Om du ikke gidder lese så bla ned til slutten).

    Da var 250S på plass i stua, skal erstatte et Abrahamsen V2.0 og V6.0 oppsett.

    At Gato dia 250s er en fryd for øyet kan ingen si noe på.
    Jeg har lengtet etter en "alt i en boks" så lenge jeg har hatt Abrahamsen i stua (ca. 4 år).
    Veldig fornøyd så lagt.

    Koblet den først mot et par System Audio Mantra 60 som jeg har hatt like lenge som Abrahamsen og kjenner godt.
    Førsteinntrykket var en åpenbaring i forhold til "åpenhet" i lydbildet da dia 250s`en virkelig fikk diskanten til å skinne.
    Bassen opplevdes som strammere og mer kontrollert som igjen kan gi en følelse av mindre bass.
    Seperasjon og holografien ble betraktelig bedre.
    Mellomtonen var litt mindre "dyp" i nedre området fra 800hz - 3khz (sånn omtrentlig).



    Det som plager meg sålangt er skarpe "s`er" i øvre mellomtone dette området føles veldig "påtrengende" og gir meg lyttetretthet før en kan si laks.


    Uten å ta alle sorger på forskudd byttet jeg over til et par Gallo 3.1 som er forsåvidt ganske nye for meg.
    Holografien, seperasjon, snert i øvre mellomtone og bass var godt på plass.
    Men også her fikk jeg samme opplevelsen med skarpe, påtrengende "s`er" (nesten som en "hiss" lyd) og lyttetretthet.
    På noen sanger måtte volumet skrus ned til under 8 å "holde ut".


    Nå var det blitt sent så jeg måtte skru av å fortsette neste dag, gikk å la meg med øresus den kvelden som man typisk får etter en kveld på rockekonsert om man er "kul" å lar ørepluggene ligge hjemme.


    Dagen etter ville jeg prøve å kjøre diaen sammen med Abrahamsen V6.0 dacen og koblet opp i stor spenning på hvordan dette ville gå, å jo da de skarpe "s`ene" ble noe nedtonet, det var fortsatt god seperasjon mellom instrumentene, nedre mellomtone opplevdes som dypere og totalbildet ble litt mer balansert.

    Det som plager meg her er at Abrahamsen alltid har virket litt "tett i toppen", gjerne lukket om du vil.


    Koblet deretter Galloene opp med V.2.0 og V.6.0 å nå var "s`ene" helt utslettet, balansen gjennom hele registeret var godt balansert (som jeg er vandt til), det låt varmt og behagelig som jeg liker.

    Men nå var problemet igjen at holografien var borte, seperasjonen var ikke like slående og toppen virket totalt lukket.



    Kort oppsumert:

    250s:
    Luftig med god holografi.
    God seperasjon
    God snert i øvre mellomtone og bass

    Minus:
    Litt ubalansert i forhold til diskant/mellomtone
    Låt ørlite kaldt og klinisk på enkelte låter
    Har noen sylskarpe "s`er"


    250s med Abrahamsen V6.0:

    Minsre skarpe "s`er"
    bedre balanse mellom diskant/mellomtone

    Minus:
    Litt mer lukket i toppen
    Litt mindre holografi
    Fortsatt litt skarp i toppen


    V2.0(up) og V6.0:

    God balanse i hele registeret
    God "Varme"
    Bra nedre mellomtone

    Minus:
    Lukket topp
    Lite holografi
    Litt pløsen i bass området (litt ukontrollert).
    Mindre "snert" i øvre bass.
    Vil ha en "alt i en boks"


    Har hørt at noen mellesker er veldig følsomme for klasse D forsterkere med tanke på skarphet.
    Er det noen andre med samme erfaring?

    Hadde en gang en Hegel H160 på prøve å den blir ikke å se her igjen noen gang for å si det sånn, den hadde sine gode sider, men makan til kald , klinisk og kjedelig forsterker skal en lete lenge etter.

    Burde jeg kanskje satse på rør?
    Tips og forslag tas i mot med stor takk.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke om dette kanskje skulle vært på en annen tråd men det er i aller høyeste grad Gato relatert.

    Advarsel, jeg er så langt fra noe skribent en kan komme, skrive leif og små rare formuleringer kan forekomme.
    Dette er heller ikke ment som en omtale, bare deler mine inntrykk og frustrasjoner i håp om litt hjelp.
    (Om du ikke gidder lese så bla ned til slutten).

    Da var 250S på plass i stua, skal erstatte et Abrahamsen V2.0 og V6.0 oppsett.

    At Gato dia 250s er en fryd for øyet kan ingen si noe på.
    Jeg har lengtet etter en "alt i en boks" så lenge jeg har hatt Abrahamsen i stua (ca. 4 år).
    Veldig fornøyd så lagt.

    Koblet den først mot et par System Audio Mantra 60 som jeg har hatt like lenge som Abrahamsen og kjenner godt.
    Førsteinntrykket var en åpenbaring i forhold til "åpenhet" i lydbildet da dia 250s`en virkelig fikk diskanten til å skinne.
    Bassen opplevdes som strammere og mer kontrollert som igjen kan gi en følelse av mindre bass.
    Seperasjon og holografien ble betraktelig bedre.
    Mellomtonen var litt mindre "dyp" i nedre området fra 800hz - 3khz (sånn omtrentlig).



    Det som plager meg sålangt er skarpe "s`er" i øvre mellomtone dette området føles veldig "påtrengende" og gir meg lyttetretthet før en kan si laks.


    Uten å ta alle sorger på forskudd byttet jeg over til et par Gallo 3.1 som er forsåvidt ganske nye for meg.
    Holografien, seperasjon, snert i øvre mellomtone og bass var godt på plass.
    Men også her fikk jeg samme opplevelsen med skarpe, påtrengende "s`er" (nesten som en "hiss" lyd) og lyttetretthet.
    På noen sanger måtte volumet skrus ned til under 8 å "holde ut".


    Nå var det blitt sent så jeg måtte skru av å fortsette neste dag, gikk å la meg med øresus den kvelden som man typisk får etter en kveld på rockekonsert om man er "kul" å lar ørepluggene ligge hjemme.


    Dagen etter ville jeg prøve å kjøre diaen sammen med Abrahamsen V6.0 dacen og koblet opp i stor spenning på hvordan dette ville gå, å jo da de skarpe "s`ene" ble noe nedtonet, det var fortsatt god seperasjon mellom instrumentene, nedre mellomtone opplevdes som dypere og totalbildet ble litt mer balansert.

    Det som plager meg her er at Abrahamsen alltid har virket litt "tett i toppen", gjerne lukket om du vil.


    Koblet deretter Galloene opp med V.2.0 og V.6.0 å nå var "s`ene" helt utslettet, balansen gjennom hele registeret var godt balansert (som jeg er vandt til), det låt varmt og behagelig som jeg liker.

    Men nå var problemet igjen at holografien var borte, seperasjonen var ikke like slående og toppen virket totalt lukket.



    Kort oppsumert:

    250s:
    Luftig med god holografi.
    God seperasjon
    God snert i øvre mellomtone og bass

    Minus:
    Litt ubalansert i forhold til diskant/mellomtone
    Låt ørlite kaldt og klinisk på enkelte låter
    Har noen sylskarpe "s`er"


    250s med Abrahamsen V6.0:

    Minsre skarpe "s`er"
    bedre balanse mellom diskant/mellomtone

    Minus:
    Litt mer lukket i toppen
    Litt mindre holografi
    Fortsatt litt skarp i toppen


    V2.0(up) og V6.0:

    God balanse i hele registeret
    God "Varme"
    Bra nedre mellomtone

    Minus:
    Lukket topp
    Lite holografi
    Litt pløsen i bass området (litt ukontrollert).
    Mindre "snert" i øvre bass.
    Vil ha en "alt i en boks"


    Har hørt at noen mellesker er veldig følsomme for klasse D forsterkere med tanke på skarphet.
    Er det noen andre med samme erfaring?

    Hadde en gang en Hegel H160 på prøve å den blir ikke å se her igjen noen gang for å si det sånn, den hadde sine gode sider, men makan til kald , klinisk og kjedelig forsterker skal en lete lenge etter.

    Burde jeg kanskje satse på rør?
    Tips og forslag tas i mot med stor takk.
    Tippe det er rommet.
    Mye reflekser ..
    Hadde det gått an å bare testet med noen puter/dyner og sånt i de viktigste reflekspunktene?
    Tenker da på sideveggene og evnt gulv forran høyttalere.
    Gjerne et tykt teppe over TV hvis det står i midten.
    Noe bedring da?

    Spent på forsterkeren selv.. har sett litt på den.
    Vil ha en en sånn enkel boks i rom nr 2, kanskje .

    Rør kan medføre frustrerende plager. Spesielt hbis strømnettet ikke er helt bra. Tenker på støy.
    Men de er vel ikke så mye av alt i ett boks heller der?
     
    M

    medlem 31385

    Gjest
    Vet ikke om dette kanskje skulle vært på en annen tråd men det er i aller høyeste grad Gato relatert.

    Advarsel, jeg er så langt fra noe skribent en kan komme, skrive leif og små rare formuleringer kan forekomme.
    Dette er heller ikke ment som en omtale, bare deler mine inntrykk og frustrasjoner i håp om litt hjelp.
    (Om du ikke gidder lese så bla ned til slutten).

    Da var 250S på plass i stua, skal erstatte et Abrahamsen V2.0 og V6.0 oppsett.

    At Gato dia 250s er en fryd for øyet kan ingen si noe på.
    Jeg har lengtet etter en "alt i en boks" så lenge jeg har hatt Abrahamsen i stua (ca. 4 år).
    Veldig fornøyd så lagt.

    Koblet den først mot et par System Audio Mantra 60 som jeg har hatt like lenge som Abrahamsen og kjenner godt.
    Førsteinntrykket var en åpenbaring i forhold til "åpenhet" i lydbildet da dia 250s`en virkelig fikk diskanten til å skinne.
    Bassen opplevdes som strammere og mer kontrollert som igjen kan gi en følelse av mindre bass.
    Seperasjon og holografien ble betraktelig bedre.
    Mellomtonen var litt mindre "dyp" i nedre området fra 800hz - 3khz (sånn omtrentlig).



    Det som plager meg sålangt er skarpe "s`er" i øvre mellomtone dette området føles veldig "påtrengende" og gir meg lyttetretthet før en kan si laks.


    Uten å ta alle sorger på forskudd byttet jeg over til et par Gallo 3.1 som er forsåvidt ganske nye for meg.
    Holografien, seperasjon, snert i øvre mellomtone og bass var godt på plass.
    Men også her fikk jeg samme opplevelsen med skarpe, påtrengende "s`er" (nesten som en "hiss" lyd) og lyttetretthet.
    På noen sanger måtte volumet skrus ned til under 8 å "holde ut".


    Nå var det blitt sent så jeg måtte skru av å fortsette neste dag, gikk å la meg med øresus den kvelden som man typisk får etter en kveld på rockekonsert om man er "kul" å lar ørepluggene ligge hjemme.


    Dagen etter ville jeg prøve å kjøre diaen sammen med Abrahamsen V6.0 dacen og koblet opp i stor spenning på hvordan dette ville gå, å jo da de skarpe "s`ene" ble noe nedtonet, det var fortsatt god seperasjon mellom instrumentene, nedre mellomtone opplevdes som dypere og totalbildet ble litt mer balansert.

    Det som plager meg her er at Abrahamsen alltid har virket litt "tett i toppen", gjerne lukket om du vil.


    Koblet deretter Galloene opp med V.2.0 og V.6.0 å nå var "s`ene" helt utslettet, balansen gjennom hele registeret var godt balansert (som jeg er vandt til), det låt varmt og behagelig som jeg liker.

    Men nå var problemet igjen at holografien var borte, seperasjonen var ikke like slående og toppen virket totalt lukket.



    Kort oppsumert:

    250s:
    Luftig med god holografi.
    God seperasjon
    God snert i øvre mellomtone og bass

    Minus:
    Litt ubalansert i forhold til diskant/mellomtone
    Låt ørlite kaldt og klinisk på enkelte låter
    Har noen sylskarpe "s`er"


    250s med Abrahamsen V6.0:

    Minsre skarpe "s`er"
    bedre balanse mellom diskant/mellomtone

    Minus:
    Litt mer lukket i toppen
    Litt mindre holografi
    Fortsatt litt skarp i toppen


    V2.0(up) og V6.0:

    God balanse i hele registeret
    God "Varme"
    Bra nedre mellomtone

    Minus:
    Lukket topp
    Lite holografi
    Litt pløsen i bass området (litt ukontrollert).
    Mindre "snert" i øvre bass.
    Vil ha en "alt i en boks"


    Har hørt at noen mellesker er veldig følsomme for klasse D forsterkere med tanke på skarphet.
    Er det noen andre med samme erfaring?

    Hadde en gang en Hegel H160 på prøve å den blir ikke å se her igjen noen gang for å si det sånn, den hadde sine gode sider, men makan til kald , klinisk og kjedelig forsterker skal en lete lenge etter.

    Burde jeg kanskje satse på rør?
    Tips og forslag tas i mot med stor takk.
    Tippe det er rommet.
    Mye reflekser ..
    Hadde det gått an å bare testet med noen puter/dyner og sånt i de viktigste reflekspunktene?
    Tenker da på sideveggene og evnt gulv forran høyttalere.
    Gjerne et tykt teppe over TV hvis det står i midten.
    Noe bedring da?

    Spent på forsterkeren selv.. har sett litt på den.
    Vil ha en en sånn enkel boks i rom nr 2, kanskje .

    Rør kan medføre frustrerende plager. Spesielt hbis strømnettet ikke er helt bra. Tenker på støy.
    Men de er vel ikke så mye av alt i ett boks heller der?
    Takker for tips, HTene står farlig nær både tv og vegg.
    Raskt forsøk med en tykk dyne over tv, tykke pledd bak HTere gjorde lytteopplevelsen en helt annen.
    Ikke anntydning til skjæring i ørene og stemmen til Axl Rose stormet frem i stua med enda mer "rasp" (et typisk problem område).
    Må i gang med demping i bakvegg og sidevegg rimelig kjapt ser/hører jeg :)
     
    M

    medlem 31385

    Gjest
    Etter å ha testet litt med provisorisk demping (teppe i mellomrom vegg/tv, puter bak høyttalere osv) føler jeg det er på sin plass å meddele at lyden bedrer seg betraktelig.
    Nå er det ingen skarphet i lydbildet what so ever, lyden oppleves som stor og holografisk med bra 3d, fyldig mellomtone, god snert og balanse.

    Har ingen betenkeligheter med å sende Abrahamsen på dør til fordel for dia 250s.
    Min søken etter ny forserker er altså over.
    Jeg er blitt en veldig lykkelig Gato eier rett og slett :D
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er blitt en veldig lykkelig Gato eier rett og slett :D
    Sagt det "hundre ganger før" - det at dersom Gato Audio hadde hatt distribusjon hos Hifiklubben, ville det øket den generelle interesse for hi-hi hos folk bare som følge av sitt ikke-firkant-bokse-design.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    843
    Antall liker
    628
    Sted
    Oslo
    Hei, sitter og vurderer en gato dpa 4004, men finner særdeles lite av omtaler av denne.
    Skal eventuelt drive et par MA PL300(I)
    Er det noen på bruket her med erfaring fra denne?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn