Garrard sp 25 mk IV, verdt prisen?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ikke pr. 2013, nei. Men i følge en svensk hifikompis med Linn-fetish var det samme motor fra begynnelsen. Om det viser seg at jeg er feilinformert på det punktet, beklager jeg, selvfølgelig.
 

Photobscura

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.01.2013
Innlegg
55
Antall liker
8
Sted
Oslo
Litt på siden. Jeg kunne trengt ny vinylskiverens, ser jeg (gjerne med stiftrens også), prøver å finne reviews på nettet på noen av dem som ligger på ebay, men det er dårlig, gitt! Kan ikke si at den jeg hadde sist var noen høydare, uten at jeg husker merket på stående fot.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Ikke pr. 2013, nei. Men i følge en svensk hifikompis med Linn-fetish var det samme motor fra begynnelsen. Om det viser seg at jeg er feilinformert på det punktet, beklager jeg, selvfølgelig.
I 2013 er standard LP12 utstyrt med Pemotec AC-motor, men den kan også utstyres med DC-motor med Radikal motorstyring.
AC motoren som benyttes i dag er stort sett den samme konstruksjonen som ble levert på 70-tallet, men har blitt forbedret gjennom årene og er enda mer støysvak enn de tidligere. Det er som sagt Pemotec som har levert disse motorene de siste årene, men ikke umulig at Philips har levert motorer til Linn veldig tidlig i LP12's levetid, men de ser uansett helt anderledes ut enn motoren som sitter i 212.
Forøvrig ingenting å beklage, men svensken er nok ikke helt oppdatert...........
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
308 og 408 har samme motor som en Linn LP12, men er nok ikke i samme klasse :)
Jeg skal likevel ta frem min og prøve den for å se hva den duger til!
De er nok ikke av de aller beste spillerne, men jeg mener de er svært fine, og passer svært godt sammen med en Tandberg TR200. Finere vintage "mikroanlegg" skal en lete lenge etter.
Motorene i Philips og Linn var like. Philips eide motorleverandøren på det tidspunktet. Fabrikken ble senere solgt.

http://www.ebay.co.uk/itm/Philips-A...d_Players_Home_Turntables&hash=item4ac13bd359

http://no.farnell.com/allied-motion-premotec/9904-111-31813/motor-turntable/dp/1784855
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
212 har elektronisk styring av motor via en tachogenerator, større og tyngre tallerken, tyngre chassis. Motor er av en helt annen kvalitet og bedre enn x08. Tonearmen mener jeg er litt lenger og med bedre opplagring.
Jeg har en 202, den har også slik avansert styring av motor. Hvordan er den i forhold i 212? Slik at jeg kan ha en referanse til sp25 i en eventuell test.
202 og 212 er ikke like, men personlig syntes jeg 202 er minst like god som 212. en virker litt mer solid.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
308 og 408 har samme motor som en Linn LP12, men er nok ikke i samme klasse :)
Jeg skal likevel ta frem min og prøve den for å se hva den duger til!
De er nok ikke av de aller beste spillerne, men jeg mener de er svært fine, og passer svært godt sammen med en Tandberg TR200. Finere vintage "mikroanlegg" skal en lete lenge etter.
Motorene i Philips og Linn var like. Philips eide motorleverandøren på det tidspunktet. Fabrikken ble senere solgt.

Philips AC Synchronous motor 110V, 250RPM for turntables Systemdek,Rega,Linn | eBay

9904 111 31813 - ALLIED MOTION PREMOTEC - MOTOR, 110VAC, 250RPM | Farnell Norge
Den motoren på ebay er ikke motoren som Linn bruker eller brukte. Google litt på 212 og du finner hvordan motoren ser ut og det er ikke den samme.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Helt på siden av temaet og en gjentakelse:

"308 og 408 har samme motor som en Linn LP12, men er nok ikke i samme klasse :)"

Motorene heter Premotec, tidligere Airpax, og finnes altså i de enklere modellene fra Philips, Rega og Linn.

En 212 har en DC motor, og er derfor forskjellig (og mer avansert).

Totalt irrelevant i en Garrard tråd, men siden det ble en diskusjon....
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.919
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Litt på siden. Jeg kunne trengt ny vinylskiverens, ser jeg (gjerne med stiftrens også), prøver å finne reviews på nettet på noen av dem som ligger på ebay, men det er dårlig, gitt! Kan ikke si at den jeg hadde sist var noen høydare, uten at jeg husker merket på stående fot.

Noe av det beste (og enkleste) er Zalo og lunkent vann. Drypp litt zalo på plata , gni forsiktig utover og skyll godt i vann. Er den veldig skitten kan du bruke en platebørste i tillegg og dra langs rillene. Mye av kjemikaliene som selges etterlater seg skitt i rillene og er bare tull.

En antistat/støvbørste er uansett en bra innvestering for å holde platene rene for støv og skitt. Fås flere steder til rundt 150,- kroner. Innercover er også lurt hvis du har plater som mangler dette. Lykke til med vinylsnurrer !

AM25104_1_zps4d552d9e.jpg
 

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
44
Antall liker
5
For å vende tilbake til Garrard SP25;
Når du kjøpe overgang fra DIN til RCA, prøv å finne en med jording. Dvs en sånn:
hama-audio-adapter-2-rca-maleexternal-ground-lead---5-pin-din-female_iphw1816733.jpg

Garrard-spillere sender jordinga gjennom kransen på DIN-pluggen. En overgang uten jording vil gi brum.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Fant en slik overgang rimelig på Coop Obs sin elektroavdeling for etpar måneder siden, kan være et rimelig alternativ. Den virket bedre konstruert enn den jeg handlet på ebay iallefall.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Litt på siden. Jeg kunne trengt ny vinylskiverens, ser jeg (gjerne med stiftrens også), prøver å finne reviews på nettet på noen av dem som ligger på ebay, men det er dårlig, gitt! Kan ikke si at den jeg hadde sist var noen høydare, uten at jeg husker merket på stående fot.
Har handlet noe hos denne:

Acc-Sees Carbon Fibre Fiber Anti static Vinyl Record Cleaner Brush | eBay

Plush Velvet Antistatic Vinyl Record Cleaner Pad + stylus Brush ACC-Sees | eBay

Her er også sett med børste for nålen:

DJ VINYL RECORD CLEANING KIT Carbon brush, antistatic fluids for disc & stylus | eBay

Sistnevnte brukes forsiktig.

Er en stiftbørste som fuktes med rensevæske - har ikke hatt problemer med bruk av slikt - foruten at en stift på en Grado Gold løsnet, men var sikkert produksjonsfeil.
Har brukt dette i årtier uten andre problemer.

Ellers bruker jeg en antistatisk tørr børste - til nød i svært få tilfeller kan jeg bruke rensevæske.

Ellers er Salo og lunkent vann mye brukt, men vær forsiktig slik at emblem på plate ikke blir vått.

Tidligere levertes rensebørster som sto på egen armbase.

Turntable Anti-Static Record Cleaning Arm | eBay

Ovenevnte er ikke av de beste - ble solgt langt bedre varianter tidligere og de funket helt topp.

Problemet kan være at armbasen på noen av disse kommer for høy, man får ikke lukket platespillerlokket ved avspilling.
Men kan på enkelte utgaver justeres i høyden, men ikke alltid nok på platespillere med lave lokk.

Også handlet her:

Anti-Static Record Cleaning Cloth Good Quality | eBay

Stylus cleaning Fluid, Stylus Cleaner With Built in Brush | eBay
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
SP25 kan brukes - mange har brukt de i mange år.

Ingen sier de er av de beste spillere - ei heller blandt de beste av gamle billigspillere.

Det jeg sier er at den kan brukes på ett eldre vintage anlegg, og sikkert ett noe nyere budsjettanlegg.

Blandt mye annet er sikkert JVC A20 mye bedre på alle områder.

Kjøpte en slik selv for ca 7 - 900,- kr i 1977

https://www.google.no/search?q=jvc+...ADYWL4gSp0oHgCA&ved=0CDcQsAQ&biw=1536&bih=729

Solgte denne i 1883 etter kjøp av JVC QL-Y5F samme år.

Forskjellen fra A20 var merkbar selv med tilnærmet lik stift og pickup.

A20 levertes vel med Z1S - mens QL-Y5F levertes med Z1EB

Lydbildet ble mye roligere og bedre på alle måter.

Har selv lyttet til plater spilt 20 år etter de har blitt avspilt i med Garrard i flere år på 70-tallet.
Kan ikke huske jeg merket noen plater hadde skade av dette - foruten skader skjedd mens noen i ung alder hadde betjent platespilleren i fylla.

Men ser selvfølgelig ikke bort fra at de med platespillerrigger i mange 10.000,- kroners klassen kan høre forskjell fra helt nye plater - eller plater som er godt behandlet siden de var nye.


Men for å spille gamle plater - 12" eller singler kjøpt brukt med ukjent kvalitet og på singler spilt på bærbare platespillere fra slutten av 60-tallet - så er SP25 grei nok.

Tror man snakker forbi hverandre her - trådstarter kan få fatt i platespiller som er uendelig mye bedre.

Men Garrard SP25 kan brukes på ett eldre anlegg eller noe nyere budsjettanlegg.

Kjøper hun en Japsespiller fra 70-tallet har hun mye bedre utvalg av pickuper sårlig hvis de har standard skruinnfatning for headshell.
Mange av dem leverer sånn noenlunde også.
 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Ingen fare med utvalget av pick-uper til Garrarden, den tar alle 1/2" fester.
 
Topp Bunn