Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har sett på følgende leverandører av power supplies:

    Loricraft
    Hanze
    Sound Carrier
    CTC Classic Turntable Company

    Noen her med erfaring eller formening?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Det er ulike veier til mål her. Noen (inkl undertegnede) vil gjerne ha en original 301, uten å fjerne bremser, dempe unødvendig, legge til powersupply etc.. Plinth og arm er viktig, og selvfølgelig en barsk pickup.

    Sier ikke at ekstern power ikke løfter yden, men personlig ville jeg ha lagt kroner i arm og pickup først.

    Stefano Bertoncello, som vel er en av de som kan mest om 301, har også valgt denne løsningen.

    Men, det er jo det som er gøy med disse spillerne - det er mange veier til mål.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Forstår godt ønsket om å kjøre det hele originalt. Det rimer godt.

    Innebefatter alle power supply å koble ut bremsen? Men ren strøm vil man profittere på med brems eller ikke brems? Gammel Power Plant vil vel være en fordel om man kjører uten Power?

    Jeg er ferdig med arm og når det gjelder pickup så er jeg langt kommet i vurderingen. Skal ha EMT eller SPU på 997-en. Kanskje noe mer moderne på 507-en (Ortofon Cadenza Blue inntil videre).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Har sett på følgende leverandører av power supplies:

    Loricraft
    Hanze
    Sound Carrier
    CTC Classic Turntable Company

    Noen her med erfaring eller formening?
    Ingen som har tanker rundt dette?
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Har sett på følgende leverandører av power supplies:

    Loricraft
    Hanze
    Sound Carrier
    CTC Classic Turntable Company

    Noen her med erfaring eller formening?
    Ingen som har tanker rundt dette?
    CTC Power S virker mest tiltalende på meg.Og når CTC selv bruker denne til fintuning av egne bygde spillere hadde jeg nok gått for denne.Dessuten matcher den 301
    på et fortreffelig vis.Og det er nok derfor jeg personlig hadde valgt denne.
    Mvh Kenneth
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Men er det noen som vet hvordan de forskjellige PSU'ene virker?
    Har de en krystall som generer en frekvens for hastighet av motoren (i stedet for nettfrekvensen)?
    Regulerer de spenningen?
    Har de et nettfilter?
    osv osv

    Skulle vært interessant å vite hvordan de virker. Har ikke googlet og det står sikkert noe om det på nettet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Tipper det blir Hanze eller Lorricraft på meg, på sikt. CTC er uaktuell ved at de kombinere blått display med Garrard brytere. Lydmessig helt irrelevant så klart, men ett sted går grensen for hva jeg vil ha på benken.
     

    usse

    Medlem
    Ble medlem
    30.12.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    16
    Nogen der kan fortælle mig hvilken plint der er tale om til min nyindkøbte Garrard 401?
    foto.JPG
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Garrard 401 oppgradering

    Da ble det endelig en oppgradering av min Garrard 401 med et nytt plint. Gjorde rent spindellageret også i samme slengen. Fikk tak i plintet fra en kar i Moldova til en fornuftig pris. Noe tilpassing måtte til da..
     

    Vedlegg

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er mange delte meninger rundt mellomhjulet på 301/401, er originalen fortsatt best? Eller kan man få bedre resultater med nyproduserte fremstillt med nanometerpresisjon?
    Fra venstre: Original - Perfect Sound - Artisan Fidelity
    DSC_0175.jpg


    Her var det iallefall ingen tvil, lytting til drivverk med stetoskop, og mye lytting til musikk.
    Artisan Fidelity hjulet er i en egen klasse, støynivået fra mellomhjulet er ekstremt lavt og det merkes veldig godt at musikken "flyter" langt mere.

    Lageret mitt fra SMD ved siden av orignalen:
    IMG_1993.jpg


    Enda mere "stillhet", sortere bakgrunn, ekstremt mye bedre presisjon på hastighet. En no-brainer imho.

    To ting gjenstår, PSU og tallerken.....men nå skal den få fred en liten stund 8)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Her i sving (beklager men støvkluten var til vask ;) ) :
    DSC_0189.jpg


    Jeg har også vært i kontakt med Shaun hos Peak Hifi om og få laget en ny tallerken i massiv messing. Han er på saken, jeg ønsker ikke en som er større enn originalen og jeg vil ha den pulverlakkert svart matt. Tror det kan bli tøft, det viktigste her er lyden og den tror jeg absolutt vil bli bedre med en såpass massiv klump med messing.

    Driver og leser meg opp litt om PSU til disse spillerene for tiden, det absolutt peneste er jo den klassiske fra CTC, og etter som jeg kan forstå er det ikke særlig forskjell på denne og ved og gå til topps i hierarkiet til Loricraft. Noen med synspunkter/erfaringer her?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det har vært en stund nå uten platespiller.
    Skal få fingeren ut av reva og komme igang igjen

    litt inspirasjon

     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    og en til Garrard 301

    Må nok jobbe litt med spilleren. Noen her som har fjernet cadmium fra linkene? Eller nok å kun vaske?
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det er ulike veier til mål her. Noen (inkl undertegnede) vil gjerne ha en original 301, uten å fjerne bremser, dempe unødvendig, legge til powersupply etc.. Plinth og arm er viktig, og selvfølgelig en barsk pickup.

    Sier ikke at ekstern power ikke løfter yden, men personlig ville jeg ha lagt kroner i arm og pickup først.

    Stefano Bertoncello, som vel er en av de som kan mest om 301, har også valgt denne løsningen.

    Men, det er jo det som er gøy med disse spillerne - det er mange veier til mål.
    Enig i dette, spørsmål om arbeids punktet i motoren er bedre eller verre hvis man unngår magnet bremsen kunne være interessant å sjekke.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Men er det noen som vet hvordan de forskjellige PSU'ene virker?
    Har de en krystall som generer en frekvens for hastighet av motoren (i stedet for nettfrekvensen)?
    Regulerer de spenningen?
    Har de et nettfilter?
    osv osv

    Skulle vært interessant å vite hvordan de virker. Har ikke googlet og det står sikkert noe om det på nettet.
    Har ikke sett så mye på de nyere, men loricraft PS var en typisk en Wien bro som var finjustert nøye med komponenter.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har sett på følgende leverandører av power supplies:

    Loricraft
    Hanze
    Sound Carrier
    CTC Classic Turntable Company

    Noen her med erfaring eller formening?
    Ingen som har tanker rundt dette?
    Har ikke sett så mye på disse, men har snakket en del med Nigel i Loricraft for noen år siden om dette. Han mente det var en stor forskjell å gå forbi magnet bremsen og bruke deres power supply. En typisk Wien Bro som han hadde finjustert. vet ikke om den er ens idag?
    men vil tro at arbeids punktet i momentkurven flyttes, hva er mer optimal i moment kurven har jeg ikke sett målinger over
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är det något jag bör ta hänsyn till om jag vill starta upp Garrarden för funktionstest efter transport? Lossna transportskruvarna, men något annat?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Är det något jag bör ta hänsyn till om jag vill starta upp Garrarden för funktionstest efter transport? Lossna transportskruvarna, men något annat?
    Sjekk at alle skruer er tighte og at mellomhjulet treffer riktig på "pulley'en", kragen kan ha løsnet under transport. Ellers....tut og kjør :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är det något jag bör ta hänsyn till om jag vill starta upp Garrarden för funktionstest efter transport? Lossna transportskruvarna, men något annat?
    Sjekk at alle skruer er tighte og at mellomhjulet treffer riktig på "pulley'en", kragen kan ha løsnet under transport. Ellers....tut og kjør :)
    Vilken krage är det som kan ha lossnat under transport? Kragen på motorpulleyn?
     
    Sist redigert:

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Är det något jag bör ta hänsyn till om jag vill starta upp Garrarden för funktionstest efter transport? Lossna transportskruvarna, men något annat?
    Sjekk at alle skruer er tighte og at mellomhjulet treffer riktig på "pulley'en", kragen kan ha løsnet under transport. Ellers....tut og kjør :)
    Vilken krage är det som kan ha lossnat under transport? Kragen på motorpulleyn?
    Ja stram den først som sist, den kan kjennes tight ut men kan løsne når den står og går siden :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Är det något jag bör ta hänsyn till om jag vill starta upp Garrarden för funktionstest efter transport? Lossna transportskruvarna, men något annat?
    Sjekk at alle skruer er tighte og at mellomhjulet treffer riktig på "pulley'en", kragen kan ha løsnet under transport. Ellers....tut og kjør :)
    Vilken krage är det som kan ha lossnat under transport? Kragen på motorpulleyn?
    Ja stram den først som sist, den kan kjennes tight ut men kan løsne når den står og går siden :)
    Ok, will do.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack för tips Vermin!

    Det visade sig, som du sa, att "eddy-braken" och pullyen hade lossnat i transporten och glidit ned på motoraxlingen och så lagt sig till att vila på toppen av motorhuset. Mellanhjulet träffade således fel på pullyn och "eddy-braken" laget oljud när den låg an mot motorhuset.

    Har nu lyft upp allt till riktig höjd på axlingen och strammat setskruvarna.

    Vad slags klarering skal det vara mellan eddy-brake och motorhus? 1 mm?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er ingen fasit på avstand, men så mye du klarer uten at det tar oppi magneten :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Som jag trodde! Står och går sig till nu. Ska låta den gå och se om jag strammat setskruvarna nok, så det inte sklir ned igen.

    Beklagar dåligt iPad-bilde.

    image.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Oppdatering her også :)
    Tallerken i massiv messing installert og innkjørt (flere bilder finnes i tråden min)
    Solid oppgradering!

    PSU fra CTC, dette skal brukes ved og koble ut bremsen og justere hastigheten direkte på PSU'et som regulerer nettfekvensen. Dette gjør at man kan kjøre Garrarden sin på betydelig lavere spenning enn det som er i veggen, noe som da resulterer i lavere during fra motoren og MYE jevnere gange.
    For og klare og gjøre dette på min massive 15kg platter tar det hele to timer før den stabiliserer seg :rolleyes:

    (ps, det blå lyset er lett og tape over, ellers som her, plassere noe over)
     

    Vedlegg

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Oppdatering her også :)
    Tallerken i massiv messing installert og innkjørt (flere bilder finnes i tråden min)
    Solid oppgradering!

    PSU fra CTC, dette skal brukes ved og koble ut bremsen og justere hastigheten direkte på PSU'et som regulerer nettfekvensen. Dette gjør at man kan kjøre Garrarden sin på betydelig lavere spenning enn det som er i veggen, noe som da resulterer i lavere during fra motoren og MYE jevnere gange.
    For og klare og gjøre dette på min massive 15kg platter tar det hele to timer før den stabiliserer seg :rolleyes:

    (ps, det blå lyset er lett og tape over, ellers som her, plassere noe over)
    Härligt med bilder på en grå måndag Vermin!
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    IMG_2455.jpg
    Har det siste året pussa og gnikka på en tilårskommen 401.
    Har lagt mye jobb i rengjøring og oppsmøring, hatt den helt i deler og gått over alt.
    Den er 99% tilbake til originalstand, det eneste jeg har "oppgradert" er lageret. Byttet det originale med nye bronsekulelager.
    Arm er Graham Phantom, estetisk synes jeg den har blitt vanvittig flott.
    Havner på børsen etterhvert men nå skal jeg kosespille litt på den :)

    IMG_2454.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Nydelig spiller Vermin.Det plinthet kledde spilleren.Graham P blei toppen av kransekaka.Gratulerer med et svært vellykket resultat.
    Mvh Kenneth
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Flott spiller.
    Har du laget plinthet selv?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn