Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Hva med armer og bein? Kan være praktisk det og! ;);):)

    edit:

    Denne tråden minner meg om at jeg må se å få min 401 opp å gå igjen.
    CDer er ikke like moro.
     
    Sist redigert:

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Minutten: Hvor mye ga du for dette plinth´et totalt til Norge?
    Ser at det ligger på ebay for £375 pluss frakt og eventuelle avgifter. Det virker litt stort i dybde. Kunne også gjerne vært i sort.
    Er det mulig å få støvlokk tror du?

    Jeg har liggende en 401 som jeg kjøpte på ebay nylig. Denne har vært restaurert av AudioGrail.
    Fra før så har jeg en Kenwood KD-500 med Mørch DP-6 Gold. En Denon DP67L har jeg også.
    En platespiller ekspert som jeg spurte anbefalte å selge Garrard 401 og beholde Kenwood KD-500 med Mørch DP 6 Gold.
    Er det noen her som har erfaring med forskjellen på disse spillerne?
    Får jo ikke hørt 401 før den er montert i plinth.
    Hadde en Garrard 301 med SME 3012 og Ortofon SPU på 70 tallet, som jeg dessverre solgte da den ble for stor i leiligheta.
    Kjøpte en ERA i stedet, topp ifølge High Fidelity, som dessverre var dårlige greier i forhold. Har angret siden. Derfor kjøpte jeg en 401 nå.

    Olav
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Hei!
    Minutten: Hvor mye ga du for dette plinth´et totalt til Norge?
    Ser at det ligger på ebay for £375 pluss frakt og eventuelle avgifter. Det virker litt stort i dybde. Kunne også gjerne vært i sort.
    Jeg har samme plinth og ga £490 i 2011. Det inkluderte boring for arm, iec kontakt med sikring og frakt til Norge. Ser ut til at prisen er ca. det samme nå som da. Plinthen er forøvrig meget godt laget (møbelsnekker kvalitet som jeg aldri hadde klart å få til selv), ingen sprekker, missfarging eller noen andre problem i de 2 årene jeg har hatt min. Tror sikkert at han kan levere i andre farger også.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har liggende en 401 som jeg kjøpte på ebay nylig. Denne har vært restaurert av AudioGrail.
    Fra før så har jeg en Kenwood KD-500 med Mørch DP-6 Gold. En Denon DP67L har jeg også.
    En platespiller ekspert som jeg spurte anbefalte å selge Garrard 401 og beholde Kenwood KD-500 med Mørch DP 6 Gold.
    Javel, ja? Jeg har ingen erfaringer med KD-500 men å selge en nyrestaurert og nyinnkjøpt 401 før du engang har testet den høres ikke ut som et godt råd uansett hvor stor platespillerekspert man er.
    Jeg spiller på AudioGrail restaurert 401 montert på den plinthen du ser på og er strålende fornøyd. Jeg har hatt langt dyrere spillere før og sikkert mer nøytrale også men ingen morsommere. Jeg tror mange vil bli overrasket over hvor bra denne 40 år gamle spilleren kan låte, den ser dessuten ca. en million ganger kuler ut enn KD-500.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en Kenwood KD-650 (KD-600 m/arm) som jeg ikke bruker lenger. Dette er modellen over KD-500, men jeg blir meget skuffet om min 401 ikke er betydelig bedre. (når jeg får somlet meg til å få satt opp 401).
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Det er vel ikke alle "eksperter" som er enig med hverandre.

    Jeg har funnet "min platespiller", og er ikke på jakt etter noe annet.

    Ja, jeg har en 401. Men jeg er ingen "ekspert". :)
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det samme her, jeg har funnet min platespiller. Har egentlig ikke lysten mer til såkalte high-end spillere etter jeg har tatt min Garrard i bruk, har erfaring med dyre spillere.
    Dritt i hva såkalte "eksperter" eller "guru'er" siger :rolleyes: Spesielt hvis deres selvtillit er bygget på noe som har med hifi å gjøre. (sorry hvis den var litt harsh)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er jo ikke nødvendig å gå i stillingskrig - for min egen del er jeg ikke i tvil om at jeg har funnet nirvana gjennom vintage-spillere som settes i fabrikkny stand og som enten kombineres med tidsriktig arm/PU eller hva man har av tilbud av mer moderne kombinasjoner. Det er en fryd å sitte med disse klenodiene, og de spiller vidunderlig, samtidig som whiskyen blir utrolig god når man er i dette stuket ...
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Er ikke noen enten eller og jeg synes det er hensiktsmessig å ha en moderne spiller som gjengir det som er rillene. Men dersom jeg måtte velge en spiller, så hadde det blitt en Garrard kombo med SME V-12 og EMT JSD 5. Den har sine utilstrekkeligheter, men går rett til sakens kjerne og spiller musikk på et vis som få andre grammofoner!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Det er jo interessant. Jeg har 3 platespillere, men vurderer å selge 2 av dem og bare beholde 401.
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken tre spillere har du "Slowmotion"?
    Arm på 401?
    Er det noen som har prøvd å sammenligne SME med Mørch DP6 Gold armen?
     

    mag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Innlegg
    432
    Antall liker
    44
    Hei.
    Det er på tide jeg får meldt meg inn i Garrard's venner. Har i lengre tid lurt på hva slags spiller jeg skal gå for, og hvor
    mye jeg skal legge i dette. Mine plater har jeg aldri solgt så det er jo et lite savn og ikke kunne spille av dem når lysten melder seg. Har hatt spillere de siste år altså, men det er nok 1 1/2 år siden jeg solgte min Win Labs SCD 10 med Mørch arm DP-6, og før det en Thorens 125 med SME 12 tommer. Begge med beltedrift.
    Etter å ha tenkt og googlet og tenkt så falt valget til slutt på en 401. Litt for å ha et lite prosjekt utover høsten for å få denne oppe og gå.
    Garrard 401 er jo bare drivverket. Arm, plinth og pickup skal også velges med omhu. Har lest litt om dette nå, og som alltid er det en del forslag og
    ulike løsninger man kan gå for. Min 401 er et nydelig restaurert drivverk fra Grail Audio. Her snakker vi mekanikk! Utrolig fint arbeid av det jeg kan se. Har jo ikke prøvd den ennå så det gjenstår å se om motor, lager og all mekeanikk fungerer slik den skal. Alt ser helt flunkende nytt ut. Lukten av olje
    og stål når man stikker hodet oppi esken(og det gjør man rett som det er...:) er bare å nyte.

    Valget for vinylspiller i heimen ble altså en Garrard. Mest for det alle skryter av; nemlig driv, fart og spilleglede. Tenkte vel også, i mitt alltid naive sinn,
    at her ville jeg kunne få en god platespillerrigg uten å bruke alt for mye kroner. Et lite koseprosjekt utover høsten altså. Nå er ikke jeg den som
    er veldig DIY når det gjelder hifi så utstyret skal kjøpes inn.

    Har omsider fått bestilt arm til spilleren. Etter å ha vurdert SME og Kuzma arm falt valget til slutt på en Kuzma 4 point. Etter gode innspill fra
    folk på sentralen, og en objektiv og nøytral selger. Vel vel, dette var egentlig et stykke over budsjettet, og slik er det gjerne med med denne hobbyen.
    Man strekker seg langt for å få det lille ekstra.

    Drivverk og arm er altså på plass, og nå er det plinth'en. Igjen så er det veldig mange løsninger der ute, og det er her jeg er takknemlig for innspill og tips.
    Man finner jo plinth i stein som Slate Racks, Plinths - Northwest Analogue, og så er det Russ Collinson vi har også mange fine fra
    Turntable plinths for Garrard 301, Garrard 401,*Thorens TD124, Technics and Pioneer. Exclusive modern and retro plinth designs, hand made to order,*using*high quality* wood finishes sourced from sustainable*forests, Loricraft har også noen løsninger på dette Garrard501, 401, 301 Turntables and Loricraft Professional Record Cleaning Machine Audio hi-fi Turntable Accessories.
    Det er også mange ulike selvbyggerprosjekt så mulighetene er mange. Har hvertfall fått med meg at plinth er viktig for å få Garrard til å yte optimalt.
    Foreløpig så liker jeg veldig godt den sorte i blank pianolakk til plinth-design. Prisen for den ligger på 1250 GBP med 4 stk type 1 isolaiting feets og 2 stk blank tonearms board.

    Det var litt om mitt Garrard 401 prosjekt foreløpig. Pickup får komme etterhvert.

    Mvh mag
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Hvilken tre spillere har du "Slowmotion"?
    Et direkte drevet drivverk av god europeisk kvalitet og et Well Tempered drivverk med firkantmotor.

    De er begge mer "nøytrale" enn 401, men 401 er mye morsommere, synes jeg.
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med drivverk og arm mag. Gode opplevelser er i vente...


    Layers of beauty lager flotte plinth. Inspirert av Vredens nydelige 301-plinth derfra sendte jeg en forespørsel om plinth til Russ Collinson. Har ikke hørt noe ennå, men det er vel ferietid.

    Tenkte å finne ut hvordan et Loricraft-type plint (med squash-baller) er i forhold til mitt hjemmelagde skiferplinth til 401. Har hatt en mistanke om at kanskje skiferplinth demper drivverket for mye. Har ikke syntes det har vært like mye sprut i min spiller som andre gamle Garrarder jeg har hørt.
    Har brukt o-ringer (ebay) til å dempe tallerken på 401. Etter tips et sted på nett prøvde jeg å sammenligne lyden med og uten o-ringer. Nå kan jeg ikke klage lenger på demping, o-ringene blir av heretter...

    Har i ettertid opplevd det samme med demperinger rundt tallerkenen på Lenco-spillere.

    mvh
    ivarlo
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Da er min 401 oppe og går igjen. Fikk tak i ekstraloddet til Ortofon AS-212 mkI slik at jeg kan bruke Ortofon S-15MT pick-up'en. Denne veier ca. 35 gram..:)

     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker denne utgaven av Garrard 401 med et plint som ikke tar så stor plass. De som ligger på nettet er alt for store.
    Hva er målene på denne spilleren?
    Olav
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    BDH 44 x 39 x 14 cm. Høyde er med føttene. Dette er plintet som den ble montert i ca. 1967-68. Det er nok kanskje ikke det beste plintet til den da det er hult innvendig med fjærende topplate. Men jeg syns faktisk det funker meget bra. Det er minimalt med rumble å høre, og man kan slå knyttneven i benken ved siden av spilleren uten en lyd i høyttalerne. Den kunne hoppe til om man gikk tungt på gulvet i nærheten av den, men nå har jeg lagt noen dotter med acousto-lux mellom topplata og sargen og problemet er løst. Fjærene er der ennå, mens dottene fungerer som støtdempere..:)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fin plinth på det 401 drivverket. Da disse drivverkene først kom på markedet, ble de solgt med en papirmal som eierne brukte for å skjære en plate å montere spillerne på, og de fleste plinthene var enkle kassekonstruksjoner, også de offisielle. Nå som drivverkene er gjenoppdaget er det generell enighet om at det er klokt å ha masse på plinth, for å plukke opp eventuelle vibrasjoner fra motor/drivhjul.
    Min 301 går fantastisk stille, men Thorens-spilleren i bakgrunnen har en autentisk vintageplinth etter kasseprinsippet, og det gir mer bakgrunnsstøy enn med tyngre plinth. Den støyen var de kanskje ikke like opptatt av i gamla da'r. Dagens elektronikk er muligens mer avslørende, og derfor trenger man også et fundament som bidrar til at man unngår uønsket støy til armen.

    Har en meget lydbevisst herre på besøk. (Bygde i sin tid eget lydstudio og har vært med på en del høyttalerkonstruksjoner). Han var forbauset over hvor tyst min Garrard i Collinson-plinth spiller, og at det ikke er noe sus i det hele tatt, gjennom min Unison Research forsterker. Den støy som dukker opp er avhengig av vinylen som avspilles, og ikke av setup. (Hver kanal går gjennom fem rør, når jeg bruker min Rogue Ares).

    Godt plinth og Boston Audio Mat1 på Garrard pluss en modifisert arm fra Alfred Bokrand viste seg å være en ypperlig kombinasjon til den SPU Royal GM MKII jeg bruker nå. Det er en tung PU, som i tillegg skal ha 3g nåletrykk, noe man skulle tro ville gi sporingslyd sammenlignet med kombinasjoner med lettere trykk, men det spiller usedvanlig rent og fint. Så jeg tror man bør avveie omfang på plinth i forhold til nødvendig masse for best avspilling. Dette er vel også grunnen til at tung skifer er på moten blant amerikanere med slike drivverk.

    Slikt er det morsomt og lydlønnsomt å tweake.
     

    Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Ankom plinth fra R.Collins i dag, og 301 fra Classic turntable Company. Ser helt nydelig ut, så fungerer det opp mot utseende skal jeg være fornøyd:)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ankom plinth fra R.Collins i dag, og 301 fra Classic turntable Company. Ser helt nydelig ut, så fungerer det opp mot utseende skal jeg være fornøyd:)
    Sendte du en 301 over til CTC eller kjøpte du en ny? Jeg overveier å sende min 301 til Ray Clark, CTC, for en full service som inkluderer fjerning av cadmium og pålegging av zink på overføringene bl.a.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ray Clark er mannen bak min Garrard 301, og jobben han gjorde er hinsides gjennomført. Anbefales.
    Kadmium er giftig, så det er nok smart å få gjort noe med det.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Dyktige karer Russ og Ray. Det kom en pakke inn døra fra Russ Collinson i forrige uke. Plinth til Garrard 301 i heltre kirsebær med kirsebærfiner. Finish i olje og voks. Synes det ser flott ut jeg.
    Plinth01.jpg
    Plinth02.jpg
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Russ Collinson har en hjemmeside hvor en kan se priser og bilder på mange typer plinth. Det er bare å Google.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Dyktige karer Russ og Ray. Det kom en pakke inn døra fra Russ Collinson i forrige uke. Plinth til Garrard 301 i heltre kirsebær med kirsebærfiner. Finish i olje og voks. Synes det ser flott ut jeg.
    Vis vedlegget 228041 Vis vedlegget 228042
    Veldig flott plinth. Ser ikke bort fra at jeg ender opp med et plinth fra Russ til min 301. Den blir for øvrig sendt til Ray i denne uke for service og replating av de mekaniske overføringene for å bli kvitt cadmiumbelegget.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Spennende nyhet fra Ray Clark.
    Garrard-Spares-0004_zpsa3be7ee1.jpg
    Garrard-Spares-0005_zpsda5aaab8.jpg

    Ligger på ebay nå. Han har også oppdatert hjemmesiden sin. Jeg vet mange sverger til originaldeler, men akkurat denne kunne jeg tenke meg å bytte til. Ray mener at det skal være slutt på oljesøl også. For de av oss som ikke har grease bearings da...

    Mvh
    Tore
     

    Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Ankom plinth fra R.Collins i dag, og 301 fra Classic turntable Company. Ser helt nydelig ut, så fungerer det opp mot utseende skal jeg være fornøyd:)
    Sendte du en 301 over til CTC eller kjøpte du en ny? Jeg overveier å sende min 301 til Ray Clark, CTC, for en full service som inkluderer fjerning av cadmium og pålegging av zink på overføringene bl.a.
    Kjøpe alt nytt fra Clark og Collins!
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Ankom plinth fra R.Collins i dag, og 301 fra Classic turntable Company. Ser helt nydelig ut, så fungerer det opp mot utseende skal jeg være fornøyd:)
    Sendte du en 301 over til CTC eller kjøpte du en ny? Jeg overveier å sende min 301 til Ray Clark, CTC, for en full service som inkluderer fjerning av cadmium og pålegging av zink på overføringene bl.a.
    Kjøpe alt nytt fra Clark og Collins!

    Bilder OG lytteinntrykk????

    mvh
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Fikk tilbake min '55 301 (hammertone/greasebearing) fra Ray Clark på torsdag. Flott arbeid og ganske raskt levert. Ray mener det låter bedre med olje enn fett og har derfor fylt olje i fettlageret.
    Det neste blir å få tak i et plinth. Ray anbefalte å ta kontakt med Russ så jeg får vel ta en prat med ham. Synes mange av plinthene til 301 blir vel store. Kunne tenkt meg ett med dybde < 420mm. Ser ut om plinthene til Russ er dypere. Får høre hva han kan få til.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hva i alle dager er dette, FZ? Har du kuttet ut LP12 og gått over til mellomhjulspiller?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hva i alle dager er dette, FZ? Har du kuttet ut LP12 og gått over til mellomhjulspiller?
    Neida, slapp av, K.H. Ihvertfall ikke enda. Har fremdeles mine 3 LP12'ere, men kunne vært interessant å prøve noe annet også. Og 301 er jo en skikkelig klassiker.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Løper du rundt som en sjuk høne og vet fortsatt ikke hva du skal gi kona i julegave? Her er'n!!!


    SHINDO Garrard 301 - ekstremutgave for de som synes at treverk, pælamark og Owatrol passer bra til vinyl. Skarve $ 17k for dette mesterverket - løp & kjøp. Ortofon armen er inkludert!


    Ua.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn