Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Minutten skrev:
    Dersom noen er på jakt etter en 301/401 i topp stand så har Audio Grail en av hver for salg nå.
    Er vel ikke lov å linke direkte til annonsene, men sjekk "shoppen" til Audio Grail så finner du dem der.

    Shop:
    http://stores.ebay.co.uk/audio-grail-shop?_trksid=p4340.l2563
    Jeg har nettopp mottatt en Garrard 401 fra Audio Grail og kan anbefale disse. På ebay går en 401 spiller fra Audio Grail for mellom £900 og £1000, skal man ha 301 må man gange med 2.5
    Her er ett bilde av min "nye" fra Audio Grail.
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    HC skrev:
    Minutten skrev:
    Dersom noen er på jakt etter en 301/401 i topp stand så har Audio Grail en av hver for salg nå.
    Er vel ikke lov å linke direkte til annonsene, men sjekk "shoppen" til Audio Grail så finner du dem der.

    Shop:
    http://stores.ebay.co.uk/audio-grail-shop?_trksid=p4340.l2563
    Jeg har nettopp mottatt en Garrard 401 fra Audio Grail og kan anbefale disse. På ebay går en 401 spiller fra Audio Grail for mellom £900 og £1000, skal man ha 301 må man gange med 2.5
    Her er ett bilde av min "nye" fra Audio Grail.

    gratulerer :)

    Kjempe flott
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    Kjenner hverken arm eller PU, men til den prisen er det begrenset hvor feil du kan trø. Det som er viktig er at PU støtter snarere enn å motarbeide din 401, og det er min erfaring at disse spillerne står seg på impulsvillige og litt “lyse” PU’er. Tror ikke Benz er det rette for å si det slik.
    Tar litt tid dette her! Har sjekket litt ang. AT33EV og den blir beskrevet som fyldig og det er kanskje ikke ideelt? Jeg har ingen erfaring med disse spillerne så jeg prøver å få noen innspill fra noen med litt erfaring her. AT-OC9ML blir jo solgt relativt rimelig for tiden og skal være mindre fyldig i lyden. Tar gjene mot andre pu tips, håper å klare meg på et budsjett på rundt kr.5000.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    NIB Garrard 301 på eBay nå, rart at disse fremdeles dukker opp.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.390
    Torget vurderinger
    23
    Av og til... husk at det ble produsert MANGE, og på kullgruvemuseumsøya har de tradisjon for å gjemme unna...

    Angrer sanseløst på at jeg ikke kjøpte en NIB 401 i fjor, £ 1.600 og pundet var nede i ni blank! Stortosk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Lurer på hva jeg ville foretrukket av NIB og newly refurbished. Det er en del ordentlige rever på full refurbish i UK. En NIB går sikkert for mer enn en full rekonstruksjon.

    Har på følelsen at det vil dukke opp en Garrard i mitt liv en dag!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    "Tror" jeg ville hatt en gjennomført newly refurbished? Er disse NIP plug and play etter 30-40år i esken?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.396
    Antall liker
    102.390
    Torget vurderinger
    23
    Blir litt en smakssak, selvsagt, men enNY spiller med alt originalt er noe spesielt... og til £ 1.600 så skal jeg love deg at en refurbished utgave fort kan bli vesentlig dyrere, med litt innleid hjelp, frakt hit & dit, moms, tollmafiagebyrer osv. osv. Been there, done that. På den annen side, lettere å sette saga i et gammelt rakleverk enn å hotrodde/forbedre en dønn ny original sak..
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    vil gjerne fortelle litt om erfaring vedrørende oppløsning i 301.
    Har hørt flere gang at folk klager på oppløsning i disse spillerne, 301/401, men det er mulig å få frem en del i oppløsning med disse.
    Hvis verket er optimal hjelper det en del, på min spiller så fikk jeg bedre oppløsning ved å endre trustpadden i en kule i bronze som jeg kjøpte på ebay for liten sum, særlig i øvre området, kombinasjonen av armen og plinten har også en del å sige her. Med liten støy i motor/mellomhjul, en plinth som demper godt uten å dempe for mye og en arm med solid armbase som ikke er så veldi følsom for energien mellom plinth og armbasen. Disse faktorer synes jeg hjelper en del med å få frem mer oppløsning. Jeg hører ihvertfall stor forskjell mellom AT33EV og Lyra Delos på denne faktor og savner ikke noe i den grad med delos.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    noe jeg snakker om armbasen så mener basen i selve armen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Grease-bearing vs. Oil-bearing modell av Garrard 301? Stemmer det at grease-bearing kan lyde mørkere i tonen enn oil-bearing, eller er det bare en påstand?

    Vurderer å begynne min Garrard-jakt, og da er de greit å fokusere i modellutvalget.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har du bestemt deg for hvilken retning du skal gå?
    Kan man tippe noe alla denne?
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    vredensgnag skrev:
    Grease-bearing vs. Oil-bearing modell av Garrard 301? Stemmer det at grease-bearing kan lyde mørkere i tonen enn oil-bearing, eller er det bare en påstand?

    Vurderer å begynne min Garrard-jakt, og da er de greit å fokusere i modellutvalget.
    Jeg har ikke sammenlignet disse, men har hørt fra en som har og han mente at det var ikke vært å bruke ekstra penger på grease. Heller bruke penger på et eksemplar der er i topp stand hvis du spør meg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Minutten skrev:
    Har du bestemt deg for hvilken retning du skal gå?
    Kan man tippe noe alla denne?
    Ikke langt unna. Men jeg er usikker på om jeg vil ha Shindos overdimensjonerte tallerken. Noen som har erfaring med disse?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Karlinn skrev:
    vredensgnag skrev:
    Grease-bearing vs. Oil-bearing modell av Garrard 301? Stemmer det at grease-bearing kan lyde mørkere i tonen enn oil-bearing, eller er det bare en påstand?

    Vurderer å begynne min Garrard-jakt, og da er de greit å fokusere i modellutvalget.
    Jeg har ikke sammenlignet disse, men har hørt fra en som har og han mente at det var ikke vært å bruke ekstra penger på grease. Heller bruke penger på et eksemplar der er i topp stand hvis du spør meg.
    Selv har jeg hørt at oil har bedre topp, selv om jeg mistenker at det kan være en audio-myte som har fått føtter å gå på.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    vredensgnag skrev:
    Karlinn skrev:
    vredensgnag skrev:
    Grease-bearing vs. Oil-bearing modell av Garrard 301? Stemmer det at grease-bearing kan lyde mørkere i tonen enn oil-bearing, eller er det bare en påstand?

    Vurderer å begynne min Garrard-jakt, og da er de greit å fokusere i modellutvalget.
    Jeg har ikke sammenlignet disse, men har hørt fra en som har og han mente at det var ikke vært å bruke ekstra penger på grease. Heller bruke penger på et eksemplar der er i topp stand hvis du spør meg.
    Selv har jeg hørt at oil har bedre topp, selv om jeg mistenker at det kan være en audio-myte som har fått føtter å gå på.
    toppen ble bedre hos meg nå jeg byttede ut trust path med kule i bonze, så det kan nok være noe der.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Minutten skrev:
    Har du bestemt deg for hvilken retning du skal gå?
    Kan man tippe noe alla denne?
    Ikke langt unna. Men jeg er usikker på om jeg vil ha Shindos overdimensjonerte tallerken. Noen som har erfaring med disse?
    Om du mener denne, så er ikke særlig begeistret for utseende, men den gir kanskje bedre lyd?
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg syns den ser ovstygg ut med den ekstra store tallerkenen. Tror jeg godt kan tenke meg en med gradering for speed, i standardstørrelse. Den i det første bildet du la ut ser også ut til å ha større radius enn standard.

    Denne typen:
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva ligger en strøken oil-bearing 301 på om dagen? Jeg har en kamerat som har arvet en, nemlig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kremfarget olje har jeg sett til rundt USD 1000/GBP 700-800, i god stand. Ser det er en som budfristen går ut på i morgen - skal melde hva den går for, men det ender nok opp der. Ligger på GBP 500 nå.
    Har den plinth og arm så vil type/tilstand kunne dra det enda lenger opp.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte jeg skulle prøve å få lyd i min 401 men fjæren som er vist under hadde "løsnet" fjernet idler hjulet og festet den igjen. Men den virker for "slakk", samt den er ikke så stor som de på bildene over. Problemet er at det er kun 78 rpm som fungerer OK, har fått den til å snurre på 45 og 33 men det er tilfeldig det fungerer. Noen tips her?

    (ikke min spiller, men for å vise hvilken fjær jeg mener)
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den skal ikke i hullet til venstre, da? Syns å huske noe om det. Sikkert andre her som kan langt mer enn meg om 401, så vent ev til en annen melder av.
     

    ramma

    Fersking
    Ble medlem
    16.04.2011
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Hej allesammen, jeg er helt ny på hificentralen.no ;)
    En Garrard tråd, det burde vi også ha i Danmark :)
    Jeg er den lykkelige ejer af en Garrard 301 Greasebearing, den er ikke med den flotteste plint der findes, men det er jo også hjemmelavet på et lavt budget, men lyden er der ingen tvivl om, tættere kommer man ikke på musikken :)
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    så er nye plinth på vej, bygget av layers of beauty i UK etter mine spesifikasjoner (loricraft variasjon), litt over 400£ med forsendelse
    Img_6520.jpg

    Img_6522.jpg

    Img_6521.jpg

    Img_6523.jpg


    tror ikke jeg kunne lave det så fint som det, kunne kanskje hatt sparret meg en tusen hvis jeg har gjørt det selv men det er hans daglige jobb å bygge sånn tinger.
    Bare 40mm ek som er i rammen koster også sitt her i Norge, topp platen blir 36mm bjørk kryssfiner og squash ballene så blir det mulig å høyde justere
    layers-of-beauty - Home
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.672
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det der ser riktig bra ut, du får poste bilder etterhvert som spilleren blir komplett.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Skal begynne med å montere en kuzma arm på den så en schick som arm nr. 2 regner jeg med
    Opplaster noe bilder noe den er på plass
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Blått blir det, ikke helt ferdig, men rustik blått
    prøver med denne fargen først, hvis det blir for mye så omlakkeres den senere
    Img_6537.jpg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Aaaaaarrgghhhhh :(

    Hadde satt sammen sammen plinthet, montert spiller, og borret så ut hullet i selve armbordet, et nydelig stykke wenge tre som jeg hadde fått laget på et møbelsnekkeri.
    Og så har jeg hatt komplett kortslutning i hodet i gjerningsøyeblikket. Altså, jeg har ikke brukt 222mm som er riktig avstand for PU7 armen...
    Knøyt seg godt i magen da jeg var ferdig oppkoblet og bare skulle finjustere pick-up, bare for å innse at jeg var LANGT utenfor kurs.

    Så da var det å kontakte møbelsnekkeren igjen og bestille ny trekloss.





    Foreløpig testing avslører at drivverket er veldig stille i det nye plinthet, og det er nesten ikke følbare vibrasjoner i plinthet.
    Jeg har brukt oljefylt bjørke-kryssfiner, 2 lag oppe og nede.
    Armbordet er montert på nederste etasje. Skal teste både med squashballer og finer sandwich mellom etasjene.



    Finishen er så som så foreløpig men kommer seg nok med litt bruk av pussemusa og noen malingstrøk.
    Har troen på dette plinthet, men må altså smøre meg med tålmodighet...:p
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    det ser spennende ut kjoenik, tror nemlig det er fint å prøve litt med forskjellig avkoplinger.
    Jeg synes squash ball metoden virker fint med topp plate mellom 30 og 40mm tykkelse.
    Overvejer å skaffe meg nye original trustplate og prøve den igjen. Så er neste jobb å rense motoren og smørre

    Har fin pussemusa hvis du trenger
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Spilleren er ferdig. Låter bra!











    Så da er det bare å gå i gang med lenco igjen...:cool:
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    fint Nils, er det en denon du bruker på den?
    eller i gang med en 301 :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Denon DL110 ja, high putput MC. Blir nok noe annet med tid og stunder...

    301 ja, hadde vært morsomt det!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da har ulike leveransestrømmer alle funnet Valdres. Garrard 301 i "hammertone" kom hit en tid tilbake. Russell Collinsons plinth kom fullkomment ubeskadiget og usedvanlig gjennomført til meg via Posten, og en metall Fidelity Research 64FX måtte jeg hente selv (fra en HFSer som virkelig besitter HiFi-Nirvana). Den observante vil se at det er en Goldring PU på den, og det lyder jammen helt i orden, minutter etter at alt er satt riktig på plass vha vekt, vater og Euterpe.

    Dette kan anbefales, nå synger Joan Sutherland, og det gjør hun godt.

    Russell Collinson har forberedt armbrett til FR64FX, Thomas Schicks arm (som kommer i januar), og til min B&O SP1 med Europas første stereo-PU.
    Men han er så proff at han sendte meg et blankt, ikke forboret armbrett. Og dette er det som passer perfekt til mønsteret i plinthen, så når jeg har kommet frem til armen jeg foretrekker kan jeg bore opp dette og få 'perfect match.'

    Jeg liker det når folk gjør gjennomført arbeid, som den innsatsen Ray Clark i Classic Hi-Fi gjorde med gjenoppbyggingen av Garrard 301. Og oppfølgingen hans har vært upåklagelig, han vil virkelig at eierne skal ha glede av anskaffelsene. Da jeg vurderte kjøp meldte han at jeg burde vite at han ga livstidsgaranti på arbeidet sitt.


    (Måtte ta et bedre bilde, som yder vidunderet rettferdighet.)

    Garrard 301_HRb.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn