Garrard 301/401/501 venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Ufattelig vakkert, den 401 der... NoTech meets LowTech meets HighTech..
     

    tann

    Medlem
    Ble medlem
    11.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    4
    Har en Thomas Schick 12" arm på min Garrard og må si jeg er veldig fornøyd,den er håndlaget til en fornuftig pris.
    Den koster under 10000.- Norske --------- Har sammenlignet den med 12" SME serie II som jeg hadde tidligere.
    SME-en er bra den,men Schick armen låter bedere i mitt oppsett med "SPU classick woodshell"

    Her er en link med litt om armen.

    http://www.stereophile.com/artdudleylistening/listening_87/index.html
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.703
    Torget vurderinger
    23
    Splitter ny, eske kun åpnet for inspeksjon GARRARD 401 inkl. absolut alt originalt materiale som følger med.

    SOLGT for £ 1.800.00 Det er alstå fortsatt mulig!! Sluket satte i samme moment ny verdensrekord i selvbeherskelse og kjøpte IKKE!

    Angrer i dag, selvsagt :'( :'(
     

    Vedlegg

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hvis man sammenligner disse spillere som har fått total renovering eller i nye tilstand som denne 401, sammen med nye platespillere i samme prisklasse så er jeg ikke sikker om det er en dårlig sammenligning for 301/401. Ihvertfall når det gjelder lyd kvalitet så tror jeg ikke det er en vei tilbake for meg i andre high end platespillere. L75/L78 gjør det også veldig fint for den pris de selges for idag.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Splitter ny, eske kun åpnet for inspeksjon GARRARD 401 inkl. absolut alt originalt materiale som følger med.

    SOLGT for £ 1.800.00 Det er alstå fortsatt mulig!! Sluket satte i samme moment ny verdensrekord i selvbeherskelse og kjøpte IKKE!

    Angrer i dag, selvsagt :'( :'(



    Er ikke sikker på selvbeherskelse er rette begrep i denne sammenhengen ……….For øvrig skal du lytte til angeren og lære, det er aldri for sent å gjøre det rette!

    Nå følger jeg ikke markedet lengre, men tidligere så dukket de opp med ujevne mellomrom, er litt som en gris hammerlakk 301 uten stroboskop. Synes heller ikke prisen var ille, tross alt mindre enn en moderne pick-up og mye festligere!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger en NOS(!) 301 på eBay nå. Ubrukt i orginaleske. Smått utrolig at denslags fremdeles dukker opp.
     

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    JanB3 skrev:
    Melder meg på jeg også. Har en 401 fra 1967-68 med Ortofon RS-212 arm og Ortofon S-15MT PU. Plintet er det originale som den ble solgt med ny i Norge. Står pr idag nedpakket pga plassmangel, men den skal frem igjen.... :) Beklager litt dårlig bilde...
    Legger inn et bedre bilde av stasen...:)
    Den er nå kommet på plass igjen, og dette låter flott. Jeg har siden den sist var fremme skaffet meg en Yaqin MC-100B rørforsterker og en Yaqin MS-12B rør-RIAA/forforsterker, og disse trives meget bra sammen med Garrard 401. Klokkeklar lyd med trøkk i bassen...:)
     

    Vedlegg

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Noen med erfaring mht arm montert med mm der pu blir gående i bue over motor (ca kl 10)? Tenker på evt støy fra motor.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Prisen på Northwest Analogue skiferplinth kommer på i overkan av 14000,- inkl frakt og moms.

    Synes det er en smule stivt men vet ikke hvor mye OMA tar for sitt skiferplinth for Garrard. Finner ikke pris på nettet.
    Noen som vet?
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Prisen på Northwest Analogue skiferplinth kommer på i overkan av 14000,- inkl frakt og moms.

    Synes det er en smule stivt men vet ikke hvor mye OMA tar for sitt skiferplinth for Garrard. Finner ikke pris på nettet.
    Noen som vet?
    Leste et eller annet sted at OMA plinter etter siste prisstigning nå startet på 4500$.
    Og det er sikkert bare en enkel 30mm tykk plint ::)

    Jeg venter nå på svar fra italieneren, men man skal ikke ha det travelt hvis man vil handle fra Italia ;)
    Ble litt usikker på en kommentar jeg fikk fra ham og om det var 6 eller 18mnd leveringstid.........
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jens skrev:
    kjoenik skrev:
    Prisen på Northwest Analogue skiferplinth kommer på i overkan av 14000,- inkl frakt og moms.

    Synes det er en smule stivt men vet ikke hvor mye OMA tar for sitt skiferplinth for Garrard. Finner ikke pris på nettet.
    Noen som vet?
    Leste et eller annet sted at OMA plinter etter siste prisstigning nå startet på 4500$.
    Og det er sikkert bare en enkel 30mm tykk plint ::)

    Jeg venter nå på svar fra italieneren, men man skal ikke ha det travelt hvis man vil handle fra Italia ;)
    Ble litt usikker på en kommentar jeg fikk fra ham og om det var 6 eller 18mnd leveringstid.........
    Hmm, da virker det jo plutselig ganske rimelig.

    6 eller 18 mnd leveringstid... :eek:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enkelt og stilfullt rett og slett.
    Tankene gikk ved første øyekast mot VPI Classic ;)
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    HC skrev:
    Da var 401 på plass i ny plinth
    Den var sku fin :)
    Jeg tror det er et av mitt favoritt look for Garrard

    Hvilket pu er det du bruker der med 401/SME?
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Karlinn skrev:
    HC skrev:
    Da var 401 på plass i ny plinth
    Den var sku fin :)
    Jeg tror det er et av mitt favoritt look for Garrard

    Hvilket pu er det du bruker der med 401/SME?
    Det sitter en Denon DL-304 på den men jeg har klart å brekke nålen så den må byttes. Jeg hadde uansett planer om en annen pick-up men jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal legge i et nytt element. Jeg liker Ortofon så det er mulig det blir en Cadenza av en eller annen farge.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå mangler jeg bare PU, har samme plint som HC på vei i posten og valgte en Audiomods med micrometer som arm.
    Kan en AT33EV være noe å satse på mon tro?
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Kjenner hverken arm eller PU, men til den prisen er det begrenset hvor feil du kan trø. Det som er viktig er at PU støtter snarere enn å motarbeide din 401, og det er min erfaring at disse spillerne står seg på impulsvillige og litt “lyse” PU’er. Tror ikke Benz er det rette for å si det slik. Ellers hadde det jo vært festlig med et billed av maskineriet ditt!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Blir nok en liten stud til den er oppe å kjører, har ikke pakket ut drivverket enda, plinten er i tollen og det tar vel minst en måned før jeg får armen.
    Ang. PU så har jeg jo en DV-20X-L som står på P9en , men kvier meg litt for å ta den av da disse "sytrådene" av noen kabler fra Rega så vidt tåler at du ser på dem.
    Du sier "lyse" puer, noe alla Ortofon? Andre forslag mottas med takk. Armen er basert på Rega RB250, er den nye IV se vedlegg.
    NB! Vil ikke bruke får mye på pu, tenkte rundt 5K. (vil heller bruke penger på lper)
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Til dere som har greie på dette ;D
    Mod sp 25 mk 5.
    Hvordan er denne?
    Stift til denne.

    Steinar.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Dette er en billigspiller fra 70-tallet. Ikke mye presisjon eller godlyd, men grei til kos. Ble levert med Pickering, og noen ganger Shure element. Sifter finnes mange steder. Jeg ville vel kjøpe noe rimelig fra ebay til denne.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Dette er en billigspiller fra 70-tallet. Ikke mye presisjon eller godlyd, men grei til kos. Ble levert med Pickering, og noen ganger Shure element. Sifter finnes mange steder. Jeg ville vel kjøpe noe rimelig fra ebay til denne.
    Takker.
    Det er en arbeidskammerat som lurte litt på dette,han har kostet støvet av denne i kjelleren sin.
    Han mente dette var en bra spiller fra 70 tallet.
    Jeg for min del koser meg med Micro Seiki ;D
    (dette var ikke ment som noe hån mot Garrard)
    Tviler ikke på at de lagde gode spillere en gang i tiden, akuratt som Micro Seiki.

    Steinar.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg fått Audiomods armen i hus og har vel det jeg trenger nå: 401 drivverk, plint, arm og pu?
    Er det noe spesielt jeg bør passe på? Generelle tips når jeg skal få dette til å fungere sammen?
    Plinten er samme type som HC sin lenger oppe i tråden, men min har utskiftbart armbord.

    -Minutten
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok veldig mange av oss som opplevde vårt første møte med stereo på en Garrard SP 25 Mk III. Jeg hadde min i 10 år før den ble byttet ut i noe japansk plastikk ræl. Hva jeg ville synes om lyden i dag, vil jeg ikke vite noe om. Man må bevare sine gode nostalgiske minner ubesudlet. :)

    Sonny
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg pakket ut drivverket og plinten. Skal platetallerken dreie tilnærmet friksjonsfritt? (min gjør det ikke) Tres den bare rett ned på spinndelen? (hva gjør den fjæren som kommer opp av det hullet?) Trodde og det skulle være noen transportskruer merket med rødt?
     

    Vedlegg

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Har du owner's manual?
    Hvis ikke kan den lastes ned på www.vinylengine.com.
    Transportskruene sitter på undersiden.

    den fjæren som kommer opp av det hullet
    stopper platetallerkenen når du skrur av.

    edit:

    Skruene sitter på undersiden,
    men man skrur dem fra oversiden
    etter at man har tatt av platetallerkenen.
    Beklager at jeg var uklar.

    ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lastet ned manualen og fant skruene, takk. Har ikke satt på strøm enda.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Hvis du tar av platetallerkenen ser du skruehodene gjennom åpningen over motoren.
    Skruehodene er vanligvis merket med rød maling som beskrevet på side 11 i manualen.
    Den ene skruen er ganske nærme spindelen, og den andre er helt til venstre.

    ;)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Missforstod litt og trodde de tilgjengelig fra undersiden. Takk igjen.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Er det mye som gjenstår før du kan spille plater på den?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dersom den "går" ok, så gjenstår det å montere arm og pu.
     

    bgran

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Jeg ble først nå oppmerksom på denne tråden og melder meg som venn selv om futten kanskje har gått litt ut av "flasken".
    Jeg har en 301 med Fidelity Research arm og Benz LP. Den var tidligere satt opp med SME 3012 (har fortsatt), men FR var "bedre". Jeg har også en Thorens 125 med SME 3009 og Benz Glider. Begge spillerne har spesiallagde plinter, den ene i Italia, den andre i Belgia, gjennom bekjente. Skal forsøke å ta noen bilder.
    For noen år siden hørte jeg forøvrig en demo under Munchen messen av Garrard 301 og 501, Denon (husker ikke betegnelsen) og en mastodont av en spiller til 118k euro. De fleste var enige om at Denon kanskje ga best resultat, deretter fulge 501. Mine ører var antagelig ikke gode nok til å høre en vesentlig forskjell på de fire nevnte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn