Garasjen blir lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    50 m2 :D:D:D
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Skulle ønske den var større, skal jo inn litt forskjellig som har samlet seg opp etterhvert
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Spennende S.
    Det er jo mange her inne som kan kalles langt frempå i akustikk faget. Du har vel et par lokalt der du bor også.
    Blir dette et dedikert lytterom, eller er det andre planer for det i tillegg? Museum;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En tråd det blir spennende å følge, kjør på med bilder fra start til mål.
    Endelig en tråd som ser ut til å bli noe godt for sentralen.
    BILDER.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når du har 50 m2 å ta av blir det strålende.
    Har rett under 30 selv og strålende fornøyd.
    Regner med att du får grei takhøyde også?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Har endelig startet med ombygging av garasjen til lytterom. Hva har dere andre gjort med tanke på strøm akustiske tiltak osv osv?
    Garasjen er 50m2 og har valmet tak
    Kommer jo litt an på hva du satser på av utstyr og hvordan du liker å få presentert lyden, men en 16 amp kurs bør holde til anlegget.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg vet trådstarter har ekstremt mye "bøst" utstyr stående som trenger de beste forutsettinger for å fungere optimalt.
    Vi snakker ML 33 - B&W 801 - Krellblokker i den tunge enden - JBL - Bastanis osv. Han samler vel litt av hvert for enhver dagsform.
    Blir spennende å følge dette, og som de andre sier er det bare å øse på med bilder.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,

    Spennende dette.

    Jeg tror de viktigste valgene du kan gjøre tidlig i prosessen er å gjøre fornuftige valg med bygging/ombygging.

    Hvor mye støy er det i omgivelsene? Det er uansett en fordel å få rommet så godt lydisolert som mulig.
    Plassering av dører og vinduer - dette avhenger jo selvsagt litt av utstyr og akustisk prinsipp. Men det er uansett ikke dumt å ha mulighet til å plassere noe i førsterefleksjoner på sidevegg, hele bakveggen er fin å ha tilgjengelig, hjørnene bak bør være ledig, osv.

    Også hadde jeg prøvd å gjøre ting litt fleksibelt. Det viser seg ihvertfall for min del, at det jeg var bombesikker på at var drømmen for 2-3 år siden, er ikke interessant i dag.

    Mvh
    OMF
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Høyden går fra ca 235 til ca 360
    Når det gjelder strøm, så har jeg 4 monoblokker som hver krever hver sin 25 AMp sikring. Så jeg har plan om å få inn 4 stikk med 25 AMp på hver vegg, så jeg ikke låser meg på hvor ting skal stå i fremtiden
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Når det gjelder støy i området er jeg heldig som bor i ett stille område med god avstand til naboene
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Jeg er igang med samme type prosjekt (litt mindre rom - 45 kvm). Jeg har et fordeling/sikringskap i garasjen og kommer til å trekke PR 2x2,5/2,5 i rør og bruke en kabel til hver kontakt til anlegget, men fra samme sikring med kabler som er over 5-6 meter.
    Knepp og støy blir mindre når man gjør det på denne måten er min erfaring. Jeg tenkte også å prøve ut å ha nettstøy filter på de værste støykildene som trafoer til lys, kjøleskap osv. Dette er industrifilter som demper støy mellom faser og fase/jord. Viktig å ikke bruke medisinsk spec på disse da de ikke har jord ( hvis jeg husker rett). Jeg kommer også til å trekke signalkabel i skjermede rør i veggen.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    P=U*I Så hvis du har 4 monoblokker som hver trekker 6000 W så trenger du å dimensjonere hovedsikringene skikkelig..,
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    P=U*I Så hvis du har 4 monoblokker som hver trekker 6000 W så trenger du å dimensjonere hovedsikringene skikkelig..,
    Vel, hvis du er i et rom på ca 100 kubikk som er godt isolert, og du fyrer 24 000 W der inne, så blir det vel mildt sagt litt varmt.

    Jeg kan med min beste vilje ikke skjønne ast du har behov for mer enn en 25 A kurs.


    Mvh
    OMF
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    P=U*I Så hvis du har 4 monoblokker som hver trekker 6000 W så trenger du å dimensjonere hovedsikringene skikkelig..,
    Vel, hvis du er i et rom på ca 100 kubikk som er godt isolert, og du fyrer 24 000 W der inne, så blir det vel mildt sagt litt varmt.

    Jeg kan med min beste vilje ikke skjønne ast du har behov for mer enn en 25 A kurs.


    Mvh
    OMF
    My point exactly! Dette med strømtrekk og dimensjonering av kabler er ofte overdrevet og ikke alltid forstått. Det er ikke snakk om at en strømkabel kan begrense transientgjengivelse osv, den vil levere det du trenger frem til den brenner av. Dimensjonering er viktig i forhold til varmgang på grunn av belastning over tid. Ihvertfall disse moderate bruksområdene vi har i et hjem. Man kan ha en høy oppstartsstrøm på gamle forsterkere uten softstart, men dette tas hånd om med en treg sikring.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Dette er Amerikanske amper og der borte stemmer det nok med 25A fordi volten er halvparten av hva vi har her på berget.

    Mine Mc1.2kw skal ifølge produsenten ha 25A, men da er også spenningen bare 120v og ikke 220-240v. Bruker 16A for å være sikker, funker også på 10A .
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, jeg ser at hvis du skal sveise (Altså koble alle disse effekttrinnene på 2 Ohms motstander, så kan du hvis du skrur helt til maks greie å tyne ut 4 x 6000W her. Men hvis du feks har 4-ohms høyttalere så greier du deg med halvparten.

    Men, dette forutsetter jo at du selv sitter og skrur volument høyere og høyere og høyere.

    Hvilken høyttalere er det du har som trenger og ikke minst tåler 2 x 6000 W pr side..?

    Det er for meg fullstendig meningsløst å dimensjonere strømtilførselen din slik at når elemente dine er sprengt, spolene i delefilteret begynner å smelte og hele høyttaleren kortslutter og brenner opp, så er det dimmensjonert slik at forsterkerern fortsatt greier å holde spennningen på utgangen og konstant levere nye 100-150 Amper inn i branntomta uten forvrengning, og det ikke engang blinker en varsellampe på ampen.

    Mvh
    OMF
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Skal ikke bombe noens tråd her - det er ikke hensikten. Det er som produsenten nevner - I aller tøffeste grad av test så vil de kunne trekke så mye. Når man beregner strømtrekk og sikringsstørrelse så tas det også hensyn til om trekket vil være konstant osv. Jeg kan garantere deg med 100% sikkerhet at du ikke trenger 4x25A kurser. På en annen side - kan man gjøre det og syns at det er viktig å overdimensjonere for søvnens skyld (noe jeg definitivt kan relatere til) - så gjør man det :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det lar seg gjøre, gjør jeg som leverandør anbefaler :)
    Skjønner at det sikkert er litt over the topp, men nå har jeg mulighet til å gjøre dette skikkelig og da prøver jeg på det.
    Høyttalere som skal brukes på disse forsterkerene er B&W 801D/ Tympani A1/ JBL DD 6600 ble også brukt på Infinity Epsilon men de er solgt nå
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Noe av det som plager meg er jo den Norske strømmen, og det jeg lurer på er hvordan sikrer jeg utstyret best? Uten at dette går utover dynamikk/ genererer støy osv osv. Bør det brukes skilletrafu/ upc eller er det rett å slett best som det er rett fra kontakten
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Hvis det lar seg gjøre, gjør jeg som leverandør anbefaler :)
    Skjønner at det sikkert er litt over the topp, men nå har jeg mulighet til å gjøre dette skikkelig og da prøver jeg på det.
    Høyttalere som skal brukes på disse forsterkerene er B&W 801D/ Tympani A1/ JBL DD 6600 ble også brukt på Infinity Epsilon men de er solgt nå
    Ønsker deg lykke til med prosjektet! Det ser ut til å bli helt supert!
    Mvh
    Tom Egil
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Du er sikkert klar over det, men du kan vel da ikke bruke vanlig schuko, men komfyrstikk/støpsel eller industri.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det lar seg gjøre, gjør jeg som leverandør anbefaler :)
    Skjønner at det sikkert er litt over the topp, men nå har jeg mulighet til å gjøre dette skikkelig og da prøver jeg på det.
    Høyttalere som skal brukes på disse forsterkerene er B&W 801D/ Tympani A1/ JBL DD 6600 ble også brukt på Infinity Epsilon men de er solgt nå
    Ønsker deg lykke til med prosjektet! Det ser ut til å bli helt supert!
    Mvh
    Tom Egil
    Takk for det, og lykke til du også med ditt
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Legg opp mer en nok strøm/kurser.
    Rommet står jo det tomt, dette koster jo minimalt av kroner i denne sammenheng.
    En 16A til hver amp og du er langt på den sikre siden.
    Fin sag du har, men min er grå og heter Elu:=)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis det lar seg gjøre, gjør jeg som leverandør anbefaler :)
    Skjønner at det sikkert er litt over the topp, men nå har jeg mulighet til å gjøre dette skikkelig og da prøver jeg på det.
    Høyttalere som skal brukes på disse forsterkerene er B&W 801D/ Tympani A1/ JBL DD 6600 ble også brukt på Infinity Epsilon men de er solgt nå
    Hei!

    Det er jo ingen av disse som håndterer i nærheten av så mye effekt.

    Jeg skriver dette, fordi jeg vil tro at du som alle oss andre har noen budsjettmessige begrensninger, og dette strømopplegget vil koste masse penger og i mine øyne være bortkastet. Jeg vil jo tro at noen ekstra 25A kurser, og 4 x 4 25 amp stikkontakter, med kabling fra egne kurser vil koste en haug med penger (en ekstrakostnad på kanskje 20 000,-).

    Jeg installerer i disse dager diffusorer på frontveggen også i mitt lytterom på 50m2, fordi jeg har byttet fra horn til Magnepan. Jeg kan rapportere om effekten av det om en liten uke.

    Jeg kan jo også invitere deg på en tur til Bergen for å høre litt hvordan Magnepan 20.7, med aktiv deling, DBA i bassen og diffusjon på front og bakvegg låter.

    Mvh
    OMF
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har endelig startet med ombygging av garasjen til lytterom. Hva har dere andre gjort med tanke på strøm akustiske tiltak osv osv?
    Garasjen er 50m2 og har valmet tak
    Skal det BARE stereoutstyr inn der, eller skal det inn annet lydgivende utstyr også (?)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har endelig startet med ombygging av garasjen til lytterom. Hva har dere andre gjort med tanke på strøm akustiske tiltak osv osv?
    Garasjen er 50m2 og har valmet tak
    Skal det BARE stereoutstyr inn der, eller skal det inn annet lydgivende utstyr også (?)
    Ingen Ducati nei :) blir et rent stereo rom, kinoen blir igjen i kjellerstuen
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    En ting er vedvarende strømbruk, annen ting er oppstart. Nå vet jeg ikke hvordan oppstartstrøm er på Krell og ML men mange forsterkere er ugreie under oppstart. Itillegg til stereo skal det vell også inn noe surround her eller??
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    En ting er vedvarende strømbruk, annen ting er oppstart. Nå vet jeg ikke hvordan oppstartstrøm er på Krell og ML men mange forsterkere er ugreie under oppstart. Itillegg til stereo skal det vell også inn noe surround her eller??
    Nei det blir i kjellerrstuen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    2,5 mm2 og 16A sikringer til forsterkerne er mer enn nok, bare pass på å få automater med egnet karakteristikk (hør med installatøren). Det er oppstart som er det kritiske. Som nevnt så er det ikke 110/120V som benyttes - og det betyr halve strømtrekket i forhold til US drift og deres anbefalinger.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    2,5 mm2 og 16A sikringer til forsterkerne er mer enn nok, bare pass på å få automater med egnet karakteristikk (hør med installatøren). Det er oppstart som er det kritiske. Som nevnt så er det ikke 110/120V som benyttes - og det betyr halve strømtrekket i forhold til US drift og deres anbefalinger.
    ML anbefaler 31 AMp ved 240V
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    2,5 mm2 og 16A sikringer til forsterkerne er mer enn nok, bare pass på å få automater med egnet karakteristikk (hør med installatøren). Det er oppstart som er det kritiske. Som nevnt så er det ikke 110/120V som benyttes - og det betyr halve strømtrekket i forhold til US drift og deres anbefalinger.
    ML anbefaler 31 AMp ved 240V
    Ikke for å være ekkel eller noe sånt, men det er jo snodig. Jeg har en rigg som ikke er like lettdrevent hele veien og bruker mye av forsterkerkreftene ved maks pådrag. Sju forsterkere på en 16Amp kurs. Meget bra dynamikk og det har vel passert 130db.
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er det ingen form for softstart på disse forsterkerene?

    PS. Husk å ta ned skiboksen før du smeller opp himlinga ;)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke noe problem å få startet de opp, ser ML forsterkerene kom med 3 fase kontakter og vanlig kontakt som det er på mine. Skal huske å få tatt ned skiboksen ja :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn