Garasjen blir lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Måtte bruke komfyrkontaker i kjelleren på 25 AMp punktene
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja - selvsagt finnes det 32A - en liten brainfart av meg - men vanlig er det ikke..... Elbillading har jeg ingen erfaring med...:rolleyes:
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Alt i garasjen er jo betong bortsett fra taket. Den ene veggen isoleres med 5cm glava, da denne ligger under jorden. De andre 3 veggene med 10 cm. Taket ble isolert med 20 cm og deretter dobbel gips. Veggene skal kles med villmarkspanel etter tips fra en som har svært god erfaring med det. Da vil en ikke få noen stående bølger i rommet sier han. Håper det virker bra, da jeg ikke akkurat er fan av villmarkspanel for å si det mildt. På gulvet blir det fuktsoerre og noen millimeter med hard isopor av ett eller annet slag, og laminatgulv av type for offentlig rom. Da planen er å ta ut alt jeg har samlet opp etterhvert, vil det jo bli flere oppsett der ute
    Hei Svein,

    Jeg følger spent med fra sidelinja her, det blir nok et fabelaktig rom du får deg der mtp størrelsen.
    Når du ikke er fan av villmarkspanel synes jeg ikke du burde anskaffe deg det heller, fordi, som OMF sier har valg av panelets utforming overhodet ingen begrensende effekt på ståede bølger. Det er altså direkte feil det rådet du har fått der. Stående bølger er det rommets dimensjoner som vil definere hvor de havner på frekvensbåndet ..
    ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og klarer han å få optimal dimensjon på rommet og samtidig optimal plassering av høyttaler og lytteposisjon
    slipper han unna med minimal akustikk behandling av rommet.
    Skal en tro Bob Hodas,jo mer ett rom er akustisk behandlet,jo mer tyder det på feilplassering og lite optimale mål
    på rommet.
    Ingen tvil om at plassering er veldig viktig. Man kan f.eks flytte seg ut av nullpunkter. "Riktig dimensjon" er relativt lite å hente på når rommet allerede er lite (lite i akustisk målestokk).

    Men uavhengig av disse to, så vil det oppstå både markante resonanser og kamfiltereffekt. Så og si at man "slipper unna med minimal akustikk behandling" betyr for meg at man legger listen veldig lavt. Å behandle problemene i tidsdomenet utgjør IMO enorme forskjeller uavhengig av hvor godt man har plassert seg i et rom med denne størrelseorden. Det gjelder også om rommet var dobbelt så stort.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi. Enda en gang disse ingeniørene som satt på rekke og rad og klødde seg i hodet uten å løse et fullstendig annerledes problem.

    Ja, ja. ;)

    Tipper dette blir et flott lytterom, i alle fall.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Skal ikke hive meg på den Ampere strøm diskusjon, men skal heller grattulere for å kommet i gang med slikt prosjekt :)
    Har du konkrete planer for rommet (dvs du har en visjon om hvordan sluttresultatet skal være) ?
    Blir det mye egeninnsats tror , eller blir noe gjort av håndverkere?

    Lagde ikke et veldig ulikt rom på starten av året.. link til byggetråden er for øvrig i sign min.

    Fortsett å del prosessen... Morro å følge med på :)

    mvh Kai
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det meste blir nok gjort av håndverkere dessverre, håper på et så bra rom som mulig uten å ruinere meg helt da
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Skal ikke hive meg på den Ampere strøm diskusjon, men skal heller grattulere for å kommet i gang med slikt prosjekt :)
    Har du konkrete planer for rommet (dvs du har en visjon om hvordan sluttresultatet skal være) ?
    Blir det mye egeninnsats tror , eller blir noe gjort av håndverkere?

    Lagde ikke et veldig ulikt rom på starten av året.. link til byggetråden er for øvrig i sign min.

    Fortsett å del prosessen... Morro å følge med på :)

    mvh Kai
    Det rommet ditt var jo helt rått da, tror nok ikke jeg ender opp med et så fint rom
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Spennende prosjekt du har på gang. Skal følge med her videre.
    Men har du vurdert å beholde skråtaket innvendig ?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Kan skape visse utfordringer i forhold til god nok gjennomlufting, men det har du vel kontroll på. Mulig det også er "sløyfer" og lekter i 2"x2" til takstein - det hjelper.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Likevel blir det dårlig gjennomlufting. En løsning er å bygge en luftesluse på utvendig møne så du i hvert fall slipper i gjennom luften der det er mulig. Mange fakk går i mot gradsperre og der blir luften stillestående og har langt i fra den effekten det bør ha.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Se her ja.... På tide du laget både tråd og rom Svein.....
    Men legg opp det du føler du trenger av strøm og hopp over hva andre mener om det !

    Det du må ta mye mer seriøst enn du gir uttrykk av foreløpig er AKUSTIKK !!!!!!!!
    Dette er er som flere har forsøkt å påpeke ekstremt viktig og vil avgjøre totalt utfallet...
    Etter at jeg selv fikk høre The Shy sitt system er jeg solgt på akustikk !
    Ta deg god tid og hør med gutta her som allerede er innom å få hjelp til dette .... Villmarkspanel som forhindrer stående bølger er IKKE oppfunnet enda....

    Ta en tit på REW room sim for plassering, da vil se endel av problemene ved plassering..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Måtte bruke komfyrkontaker i kjelleren på 25 AMp punktene
    Årsaken til litt frem og tilbake med dette strøm greiene er at det er ikke helt enkelt akkurat dette med startstrøm.
    Det er og avhengig av foranliggende nett som er hos nettselskapet.
    Elektrikeren din får oppgitt dette, snakk videre med han så går nok dette rett så fint :)

    Flatstift kontakter, slik som komfyrkontakt, er faktisk ganske gode. Har sett dem tåle vesentlig mer enn oppgitt merkestrøm, dem blå rundstift kontaktene er faktisk ikke like tøffe på dette.

    Men nå er det nok strømprat.

    Gøy at du har startet ny tråd! :)
    Blir morro å følge med på! Tenker det kommer til å bli veldig bra dette! :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Akustikk tar jeg alvorlig og er mer enn takknemlig for gode innspill
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt, leie inn proff help fra Orso. Det er ikke så langt mellom Haugesund og Bergen:) "Skedsmogutta" har definitivt peil de også:)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Her er rommet eg nevnte i går med spilevegg bak, hakk og to penere og moderne enn villmarkspanel? Gi beskjed viss du vil inspisere, så kan eg sikkert ordne det :)

     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Dette var jo noe av det jeg hadde i tankene først, og slik jeg egentlig ville ha det. Da på alle veggene og også muligens i taket, vet. En firkant ett stykke ned fra takmønet
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er dette? Det er virkelig gjennomført!
    Det er fra kontorpark i Haugesund, ekstremt gjennomført interiør i deler av bygget, noen flere bilder her men fannt dessverre få fra audiotoriumet nå
    Fint å se på, men et kontor landskap er ikke egnet til dette som vi driver med.
    Hadde Barry White sunget hadde det blitt problemer:=)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Fint å se på, men et kontor landskap er ikke egnet til dette som vi driver med.
    Tja... ett audiotorium/kinosalen som er bl.a. lagd utifra akustikkkrav er vell ikke skivebom med tanke på hva vi driver på med? Det er vell ikke helt uten grunn at spilevegg og tak er mye brukt i den type rom, lydmessig gunstig itillegg til at det er meget pent.

    Jeg er enig i at akustikk er viktig men igjen... det er 100% mulig å få til veldig, vedig god lyd i et "normalt møblert" hjem også (noe vell så vidt jeg har forstått personer som LMC og SLuket er eksempel på?). En må ikke gjør all verdens særegne akustikktiltak for å få gromlyd. Min erfaring i hvert fall er at det normalt krevs mindre tiltak når en får såpass med volum i rommet som det duc999 får her. For eksempel i min dedikerte hjemmekino på ca 20kvm er det håpløs lyd selv om jeg har prøvd mye akustikktiltak, i stua vår som kun er normalt møblert spiller det 100 ganger bedre med samme oppsett.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da må du ha gjort noe feil.
    Når det gjelder LMC og sluket som bruker horn stiller ting seg litt annerledes en vanlige ht.
    Jeg har tilgode å høre et vanlig oppsett i en stue som ikke har flere feil kontra et rom som er riktig behandlet.
    Dynabel hadde et rom i Tvetenveien som var totalt på tryne når det gjelder å behandle rom.
    Spesielt dette med etterklang og feil i frekvensrespons er ting jeg har blitt følsom for.
    Når dette er på plass er det ingen vei tilbake.
    Mange sier de har det helt riktig i sin stue, blir de spurt om å legge ut målinger blir det ikke gjort.
    Jeg har hvert der selv, og er nesten flau for å si att jeg hadde bra lyd før.
    Men jeg er villig til å lære det som heter exstreme forbedringer.
    De som legger ut målinger av rom er gjerne folk som ønsker å få mer ut av sine oppsett.
    Når de tar til seg ting rundt dette blir det også mye bedre, men det nytter ikke å gjøre det "nesten"
    Det er som oftest brutale ting som må til for å ordne opp i bass, som er det første som bør på plass.
    Alt det andre oppover er det langt lettere å jobbe med.
    Det som forundrer meg er fornektelse av det som er fysiske lover innen dette.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har null akustikk tiltak.
    Ikke mulighet heller.

    Kodeord:
    -Direktivitet
    -Åpen bassløsning

    Der fins flere veier å gå. Se gjerne på gutman sitt system. Der er det mye som er gjort riktig.
    Det er ikke stort det rommet hans, men låter bra.

    Bare et innspill :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Blir ofte litt skeptisk når jeg hører om rom som måler korrekt, har opplevd at det slettes ikke låt bra. I tillegg har jeg vært borti Lyngdorf og romkorrigering, snakk om å fjerne dynamikk
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Blir ofte litt skeptisk når jeg hører om rom som måler korrekt, har opplevd at det slettes ikke låt bra. I tillegg har jeg vært borti Lyngdorf og romkorrigering, snakk om å fjerne dynamikk
    Da har du ikke hørt et rom som måler godt.... Dsp som fjerner dynamikk er brukt til å overkorrigere. Dsp kan gjøre mye godt men ikke trylle ! Problemene er at i de fleste rom er det du hører er mer rom enn lyd fra systemet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har null akustikk tiltak.
    Ikke mulighet heller.

    Kodeord:
    -Direktivitet
    -Åpen bassløsning

    Der fins flere veier å gå. Se gjerne på gutman sitt system. Der er det mye som er gjort riktig.
    Det er ikke stort det rommet hans, men låter bra.

    Bare et innspill :)
    Det har jeg heller ikke nektet for.....Heldigvis.
    Jeg retter dette mot det som heter normale kasse ht.
    Der er problemet langt større en de som kjører horn.
    Horn er ok det, men jeg savner det som heter dyp bass i hornsystem.Mellombassen er jo konge på slikt.
    Men ellers er horn helt ok. Får trampefoten av det også jeg:=)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal man under 30hz med kapasitet så er jeg med på at det er utfordrende ja :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir ofte litt skeptisk når jeg hører om rom som måler korrekt, har opplevd at det slettes ikke låt bra. I tillegg har jeg vært borti Lyngdorf og romkorrigering, snakk om å fjerne dynamikk
    Da har du ikke hørt et rom som måler godt.... Dsp som fjerner dynamikk er brukt til å overkorrigere. Dsp kan gjøre mye godt men ikke trylle ! Problemene er at i de fleste rom er det du hører er mer rom enn lyd fra systemet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Ja helt enig, skal man fjerne alt ved hjelp av DSP blir det feil.
    DSP er siste linje man bruker, når alt var på plass med akustikk tiltak og nye justeringer var gjort.
    Ja da var det bare noen få justeringer som måtte til, Har jeg et stort og fint lydbilde med en diger scene, ja.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Mange sier de har det helt riktig i sin stue, blir de spurt om å legge ut målinger blir det ikke gjort.
    Jeg har hvert der selv, og er nesten flau for å si att jeg hadde bra lyd før.
    Du glemmer en viktig faktor her.... alle har ikke nødvendigvis lik smak :) Ser overhodet ikke ingen grunn til at en skal være flau over at en likt en type lyd før mens senere liker noe helt annet. Mener dette blir nesten som med musikksmak, jeg er ikke flau over at jeg liker mye musikk som nok blant de fleste her inne blir brukt som skjellsord, jeg liker det likevell. Jeg kjenner noenlunde lydpreferansene til duc999 og jeg tror den er ganske langt ifra det "målebanden" mener er korrekt.

    For meg er det viktigste å finne en lyd som jeg liker og høre på musikk jeg liker, og ikke nødvendig at det skal måle snorrett og at det er "riktig" type musikk :) Sier ikke at dette ikke kan gå håndihanske med dine preferanser også, men jeg er ikke så sikker på at det er nødvendig med omfattende tiltak for at duc999 skal bli fornøyd.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Det er definitivt forskjellige akustiske forhold i forskjellige rom, ikke alle har like dårlig utgangspunkt og dermed samme behov for tiltak. Det virker som at mange kun har syn på det ene øyet i spesifikke saker, enten det gjelder akustikk, dsp, nettstøy eller what ever..

    Jeg tør derimot å gjette på at de færreste audiofile faktisk har kontroll på dette og anleggets kvaliteter er i stor grad basert på hell/u-hell med rommets egenskaper og samspill med høyttalere.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skal prøve å få fulgt med her, bøse forsterkere og høyttalere da, det skal du ha. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mange sier de har det helt riktig i sin stue, blir de spurt om å legge ut målinger blir det ikke gjort.
    Jeg har hvert der selv, og er nesten flau for å si att jeg hadde bra lyd før.
    Du glemmer en viktig faktor her.... alle har ikke nødvendigvis lik smak :) Ser overhodet ikke ingen grunn til at en skal være flau over at en likt en type lyd før mens senere liker noe helt annet. Mener dette blir nesten som med musikksmak, jeg er ikke flau over at jeg liker mye musikk som nok blant de fleste her inne blir brukt som skjellsord, jeg liker det likevell. Jeg kjenner noenlunde lydpreferansene til duc999 og jeg tror den er ganske langt ifra det "målebanden" mener er korrekt.

    For meg er det viktigste å finne en lyd som jeg liker og høre på musikk jeg liker, og ikke nødvendig at det skal måle snorrett og at det er "riktig" type musikk :) Sier ikke at dette ikke kan gå håndihanske med dine preferanser også, men jeg er ikke så sikker på at det er nødvendig med omfattende tiltak for at duc999 skal bli fornøyd.
    Du har tydelig misforstått det hele, vi liker muligens ikke samme musikk, eller har samme lydpreferanser.
    Men har man en frekvenskurve som Liseberg blir flau over med masse stående bølger er vel det noe annet.
    Sier ikke att den skal være flat som et stuegulv, det liker ikke jeg heller, så her blir det litt feil sitert hva jeg mener/sier.
    Kontroll i tids domenet og en jevn økning i bassen er det jeg synes er bra.
    Men det virker som om att de som ikke har jobbet en del med dette er skeptiske til att det virker.
    Ingen som har hver her i hula sier att det er flatt og kjedelig, langt der ifra.
    Har da hørt mange anlegg som låter ganske greit, men de fleste uten tiltak har problemer i bassen. De har det vi kaller entonebass.
    Når de får høre det som er flertonebass forstår de hva en mener.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn