Gal nabo

• Trådstarter Ballin_On_a_Budget
  • Startdato
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
Hei hei!

Noen flere enn meg som sliter med en gal nabo som ikke takler folk som hører på musikk?
Jeg bor i leilighet og har moderert meg kraftig, men innimellom skrur jeg opp volumet.
Likevel er den gamle ugla stadig på døra og klager. Jeg har spilt typ 10min(!!) sammenhengende høyt flere dager på rad. Hver dag klikker det for naboen under, som er en god venn med hun som leier ut til meg.
Er det noe galt med meg eller ugla under meg? Det er ikke snakk om timesvis musikkterror, og det er heller ikke sent på døgnet. Har ikke fått noen klager fra noen andre naboer.

Blir trua med utkastelse....

O

OldBoy

Gjest
Gamle ugler hører det de hører. Ikke diskant, for den evnen forsvant da de var middelaldrende, men BASS. BASS er alt de hører. Og det blir for mye for det fleste ugler. Når du drar på, som du sier, og som de fleste av oss gjør, hører gamle ugler det med stor presisjon.

Eneste mulighet: kjøp deg en enebolig på landet. Et par kilometer til nærmeste nabo, og du er trygg. For gamle ugler i hvert fall.

:) :) :)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Naboen din er ikke gal. Det er helt normalt for gamle kjerringer å klage på ungdom som ikke respekterer de gamle.

Frank

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
jeg har full forståelse for hvorfor hun kan bli sur. men poenget er at jeg sitter med et anlegg til 100k og har 0 utbytte av det. jeg gidder ikke spille på det, da headset + hodetelefonforsterker + pc + mp3 gir meg større glede.
av døgnets 24 timer skal man ikke få lov til å spille litt musikk i 15 minutter av dem ? det er ikke mer det er snakk om før dama klikker i en vinkel? akkurat som om hun sitter oppe hele døgnet og venter på de 15 minuttene.
helt seriøst, man gir og man tar. og jeg føler jeg har ofret like mye som en munk i et kloster. er det ikke hennes tur til å vende det andre kinnet til? jeg ber ikke om mye!

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
F.R.A.N.K skrev:
Naboen din er ikke gal. Det er helt normalt for gamle kjerringer å klage på ungdom som ikke respekterer de gamle.

Frank
har lite med respekt å gjøre. Bor man i en leilighet kan man ikke forvente at alle som bor rundt skal holde kjeft.

Klarer man ikke at det kan komme lyder fra naboer og slikt bør man flytte på landet, med gjerne et par km til nærmeste nabo.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Ballin_On_a_Budget skrev:
jeg har full forståelse for hvorfor hun kan bli sur. men poenget er at jeg sitter med et anlegg til 100k og har 0 utbytte av det. jeg gidder ikke spille på det, da headset + hodetelefonforsterker + pc + mp3 gir meg større glede.
av døgnets 24 timer skal man ikke få lov til å spille litt musikk i 15 minutter av dem ? det er ikke mer det er snakk om før dama klikker i en vinkel? akkurat som om hun sitter oppe hele døgnet og venter på de 15 minuttene.
helt seriøst, man gir og man tar. og jeg føler jeg har ofret like mye som en munk i et kloster. er det ikke hennes tur til å vende det andre kinnet til? jeg ber ikke om mye!
har du forresten ikke en kontrakt du har skrevet under på ? står vanligvis noe der om hva som er greit og hva som ikke er greit, normalt er vel at det ikke skal spilles høy musikk etter klokken 11.

J

Jurassic

Gjest
En god gammel springskalle løser hele problemet ;D

H

hordasped

Gjest
Viss du ikke kan komme til en enighet med den eldre damen,f.eks. at du kan få en spilledag,tja skal vi si Lørdag,bare et forslag,men set ut som dette blir en smule vanskelig,blir jo litt drøyt å flytte da..... ;D.

Skjønner dette er irriterende,men prøv å kom til en dialog,tja vet ikke helt hva samme problem er.....,men lykke til,ikke alltid like lett.

Bør på en eller annen måte la seg gjennomføre

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ville tatt med en eske konfekt, og spurt om vi kan snakke om det.
Så kunne du forhandlet deg frem til 2-3 spilleøkter pr uke. f.eks onsdag fra 18-19
fredag fra 17-18 og lørdag fra 15-18.

Hvis det ikke hjelper, se innlegget over.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
du får spandere en flaske god vin i ny og ned, bare pass på at den blir drukket så får du nok litt spilletid innimellom. gamle damer må jo ha litt rødvin for blodet og så tåler de ikke så mye før de blir litt søvnige.. 8)
jakr

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
det eneste fornuftige virker jo selvsagt å sette seg ned og snakke fornuftig sammen, vi lever i et samfunn for fa**...
i leiekontrakten, som er et vanlig skjema fra huseiernes landsforbund, står det ingenting under "særlige bestemmelser" om støy og evt bråk.

er det mulig å ta slikt til retten?

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Hvis man bor i leilighet bør man vel ha en viss toleranse for støy fra andre. Dette er ihvertfall vanlig i borettslag. Man kan selvsagt ikke dra på for fullt, men moderat lyttevolum må vel tåles. Gamle ugler finnes overalt, både tunghørte og svaksynte. Men selv disse har ingen problemer med å oppfatte 20-100Hz med skikkelig pådrag ;D

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
15
Gjør mot andre, som du vil andre skal gjøre mot deg...

Hør for deg 12 ustemte trekkspill (djevelens insterument!) på andre siden av veggen tidlig på en søndag...
Dette er antakelig hva hun hører fra din side av veggen/gulvet/taket.

Akkurat nå hører min nabo på Neil Young, fra min side av veggen....

Jon A

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
111
Ballin_On_a_Budget skrev:
det eneste fornuftige virker jo selvsagt å sette seg ned og snakke fornuftig sammen, vi lever i et samfunn for fa**...
i leiekontrakten, som er et vanlig skjema fra huseiernes landsforbund, står det ingenting under "særlige bestemmelser" om støy og evt bråk.

er det mulig å ta slikt til retten?
Så vidt jeg skjønner framleier du leiligheten av en annen. Hun bruker sikkert en standardkontrakt, der står ikke boretslagets vedteker. Finn ut hvem som sitter i styret, eller er bokfører, spør om å få vedtektene. De aller fleste boretslag har "rosignal" kl 11. Henvis til vedtektene neste gang frøken Hubro kommer på besøk ;)

Mvh Nex

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Å høre på dunk-dunk-bass kan helt klart drive en til vannvidd etter sånn cirka 10 minutter, jeg kan faktisk forstå damen.. :eek:
Men det beste er nok at du hører med henne om det er tider hun kan godta litt musikk, kanskje hun går i en klubb eller forening så hun er ute av huset nå og da. Man må jo ta hensyn når man bor så tett, samtidig må man også tåle litt, men det er forskjell på lyder og noen er mer irriterende enn andre, dette er vel blant de verre...

Z

Zomby_Woof

Gjest
oddgeir skrev:

Denne burde holde (170 dB?). Død eller døv, det kommer an på hjertet. Klagene kommer sikkert til å opphøre. Samtidig er risken for skader på bygningen betydelig mindre med flashbang. Hennes tak er ditt gulv, ikke sant?

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
jeg er faktisk veldig varsom når det spilles bassrik musikk, det er på sanger med mye vokal samt rolig akustisk at jeg drar på. jeg tror faktisk ikke det er musikken i seg selv som er problemet, det er det at jeg etter hennes oppfatning "gir faen" i å adlyde hennes ordre.

haha. blir jeg kastet ut kan dere vente dere en youtube video og samme mentalitet som en fange som venter stolen, nothing to lose.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers er dipoler på myke føtter det beste som finnes for de som ikke vil plage naboene med støy.

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
hvis jeg går over til noen stativ høyttalere?
hvor mye bærer lyden nedover da vs klipsch rf 63

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg flyttet fra en villa som lå for seg selv, med 600m til nærmeste nabo, til leilighet nå sist høst. Eldre gård - og jeg har kraftige høyttalere.

Heldigvis var den jeg kjøpte fra en lydterrorist, som pleide spille midt på natten, når han kom fra byen og ville arrangere nachspiel, så hittil har naboene vært positive.

MEN - som leieboer har du rettigheter, bl.a. til å nyte musikk og fjernsyn, innenfor alminnelige tidspunkt for samme. Etter 22.00-23.00 bør det ikke spilles høy eller basstung musikk om du bor i leilighet.

Jeg ville anbefalt at 1) du kikker på vedtektene; 2) du forhører deg med naboen om hvor det er best at du har anlegget -- kanskje står høyttalerne dine rett over hvor hun sitter og leser en bok? Kan du flytte anlegget et annet sted, så plages hun ikke. 3) Med henvisning til vedtektene, og din interesse for musikk, ber du naboen om å være med på noen musikktimer der du kan spille (så kan hun planlegge ev. fravær i disse).

Be om å få snakke med formann i gården, påpek at du har rett til å nyte både musikk og fjernsyn/radio, og se hva som skjer. Be ev. vedkommende om å være med på megling.

Mange naboer er tverre og vanskelige - og det jeg har skrevet er uten å vite hva slags musikk det er du liker å lytte til ...

Lykke til.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
15
Zomby_Woof skrev:
Ellers er dipoler på myke føtter det beste som finnes for de som ikke vil plage naboene med støy.
Jeg hadde et par Mirage OM-12 da de var nye på markedet.
De skulle jeg gjerne eid fortsatt. Men jeg har aldrig fått så mye klager som jeg fikk da...
Men det var da jeg var lærling... 17-18 år.

Nå har jeg ei fresk dame på 63 til nabo, som drar på litt sjæl inni mellom...
Og da går det i Elvis, Simply Red og Madrugada, hvilket jeg i høyeste grad kan leve med.

Ballin_On_a_Budget; FLYTT!!

Jon A

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mirage er bipoler. Dipoler er noe ganske annet.

Bipoler gir lyd i samme fase foran og bak, Dipoler i motsatt fase. Dette medfører at dipoler, for samme lydtrykk i lytteposisjon, tilfører rommet 1/3 av energien som tradisjonelle, rundtstrålende høyttalere. I og med at tradisjonelle høyttalere uansett er rundtstrålende ved lave frekvenser, er det ingen forskjell mellom dem og bipolare høyttalere. Oppover i frekvens derimot, er det forskjeller. Men, det er en diskusjon som er uten særlig betydning for naboen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Visst er hun gal. Kjøp en pakke sov-i-ro til henne.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
15
Zomby_Woof skrev:
Mirage er bipoler. Dipoler er noe ganske annet.

Bipoler gir lyd i samme fase foran og bak, Dipoler i motsatt fase. Dette medfører at dipoler, for samme lydtrykk i lytteposisjon, tilfører rommet 1/3 av energien som tradisjonelle, rundtstrålende høyttalere. I og med at tradisjonelle høyttalere uansett er rundtstrålende ved lave frekvenser, er det ingen forskjell mellom dem og bipolare høyttalere. Oppover i frekvens derimot, er det forskjeller. Men, det er en diskusjon som er uten særlig betydning for naboen.
Innså at jeg rota litt med dette med di/bi-pol i det innlegget ble lagt inn.
Ikke at det hjalp mine naboer den gang...

PS. Mine forige naboer ønsker meg tilbake.

Jon A

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
...finn ut hva slags musikk hun liker ;D
Kanskje hun vil like å høre denne?

"Å den jævla naboen
jeg hater huset til noboen min
han er så fisefin
oh skulle gjerne skyte'n
jeg hater synet av naboen min
åja

Å den jævla naboen
jeg hater unga til naboen min
de er noen grisete svin
oh skulle gjerne skyte dem
jeg hater synet av naboen min

;D ;D ;D

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Du skriver at du har anlegg til 100k, og nevner også stativhøyttalere som et alternativ. Av det slutter jeg at du nå har noen gulvstående kasser?
Det er ikke alt som er kompatibelt med å bo i blokk/leiegård. Og gulvstående høyttalere er en av disse tingene. Stativhøyttalere er en god løsning, da disse produserer langt færre desibel i kjelleren. Samtidig vil du bli overrasket over hvor dyp og kontant bass gode stativhøyttalere faktisk leverer parret med en god og litt kraftig amp. Hvis du i tillegg "isolerer" disse litt smart, med f.eks blue-tac mellom høyttaler og stativ og gode dempeføtter, evt spikes oppå noe annet mykt under stativene, så tror jeg du har eliminert en vesentlig basslekkasje.

Selv har jeg gjort dette, og naboene har kun klaget når jeg og min romkamerat har nachspiel med Iron Maiden på full gørr kl 6 onsdag morgen....

Jeg skjønner på sett og vis gamla - å bli påtvunget andres musikk (eller for den saks skyld annen lyd) kan være jævlig irriterende. Jeg har en nabo over meg som stadig har TVen på jævlig høyt seint på kvelden, og jeg har for lengst stemplet vedkommende som tunghørt og tungnem. Men samtidig forstår jeg din irritasjon over å besitte et anlegg med uutnyttet potensial.

Men avslutningsvis mener jeg at et stereoanleggs størrelse må tilpasses aktuell bosituasjon. Eventuell dialog med dama hadde jeg neppe giddi, jeg hadde heller seriøst vurdert mindre høyttalere.

Solemnhour

Medlem
Ble medlem
07.01.2008
Antall liker
0
Forstår situasjonen din helt.

I går i ca 20:00 var det en katt i bakgården som laget lyder. Et minutt etterpå hørte jeg at naboen åpnet vinduet og jaget katten vekk.
Akkurat som det ikke var nok har naboene banket i veggen når jeg har spilt lav musikk ved flere anledninger.

Det er utrolig frustrerende.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Inviter henne inn og spill noe fin musikk for henne. Server kaffe og bak en kake.(du får kjøpt sånne poser som du bare blander med vann)

Så får hun litt sympati for deg, og forstår at du er glad i musikk, kanskje tåler hun litt mer da.

J

Jurassic

Gjest
Sikkert lenge siden hun fikk forrige oppgjør.
Ta å gi henne en skikkelig runde i sengehalmen så får du sikkert lov til å spille så høyt du vil ved senere anledninger ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.627
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Løsningen kalles for enebolig......... og koster fra 2.5 mill og oppover hvis det ikke er helt utenfor alfarvei da ;D....... så noen helt billig løsning er det neppe på problemet.... desverre.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Mange dårlige forslag på gang synes jeg. Men du har da fått litt støtte og det var kanskje noe av det du trengte. Personlig er jeg og har vært på begge sider av gjerdet. Snakk med dama. Dette er en konflikt, da hjelper kun dialog - uansett hva du måtte mene om henne. Sett på musikk og ta deg en tur ned til henne. Opplev det hun opplever når du spiller høy musikk. Hvem vet, kanskje du kommer til å like henne - godt... Kanskje det blir hun og deg? DA har du gjort blemma og kan likesågodt pakka sammen hifi-interessen med det samme. Ikke like god lyd i tøfler.

S

slowmotion

Gjest
Som andre har påpekt tidligere i denne tråden så løser man mange naboproblemer ved å flytte på landet.
Jeg hører ikke naboene med mindre de kjører traktor. Og de hører ikke meg.

Siden å flytte på landet sannsynligvis er uaktuelt:

De høytalere som lager absolutt minst basslyder ned til naboen er åpne bafler.
De lager mindre lyd til resten av huset enn stativhøytalere.

edit: Og høytalerne må stå på myke føtter.

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.739
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
Som andre har påpekt tidligere i denne tråden så løser man mange naboproblemer ved å flytte på landet.
Jeg hører ikke naboene med mindre de kjører traktor. Og de hører ikke meg.

1. Siden å flytte på landet sannsynligvis er uaktuelt:

2. De høytalere som lager absolutt minst basslyder ned til naboen er åpne bafler.
De lager mindre lyd til resten av huset enn stativhøytalere.

3. edit: Og høytalerne må stå på myke føtter.

;)
1. Lat oss håpe. Det er uansett for få som vel denne svært så audiofilt gunstige løysinga.
2. Men dei kan vere ei utfordring å plassere.
3. Eller henge i frå taket

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
løsning heter sonus faber cremona auditor m.

jeg ofrer tøff konsert lyd vs. stille musisering og romantisk sødme med ekstrem nerve uten grunntonestruktur

K

knutinh

Gjest
Alle (?) har hatt en nabo av typen som synes at andres nattefred er oppskrytt. I mitt tilfelle dreide det seg om noen vietnamesere som syntes at karaoke var en fin ting hver tirsdag fra 22.00 og utover mye av natta. For å være generøse hadde de vinduet på vidt gap i sommerhalvåret. Eller hva med studentene som leier og kan ha fest for folk de ikke kjenner midt i uka, som må ut og røyke og så ringer på alle dørklokkene for å bli sluppet inn lenge etter pysjamas-tid.

Alle (?) har hatt en nabo av type burugle som tilsynelatende kun eksisterer for å sitte beredt til å løpe ned trappa og dundre på døra før du har rukket å ta CD-en ut av coveret. På en lørdag ettermiddag.

-k

Topp Bunn