Gaddafi er død. Hva nå?

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
369
eddie1 skrev:
Se og nyt de herlige videoene på vg nett :p
Hva er det vi skal nyte? At han er tatt? Ja.
Behandlingen han fikk? Nei.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Man skal behandle andre som man selv vil at andre skal behandle en. Jeg synes de var svært humane som ikke torturerte han til det vare bare rester igjen.

McLaren

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Se videoene, men se for dere at Gadaffi er værvarsomplakaten og mobben er norsk media.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Jeg er mot dødsstraff. Jeg er også (enda mer) mot summariske mobbhenrettelser. Men det er klart. Jeg er sær.

Forøvrig klarer jeg ikke hisse meg opp over Moammar i seg selv. Han var en kødd.

Prinsippet derimot, og hva hendelsen indikerer om fremtiden...
+1

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Nå begynner vel de selvutslettende tolerante forståsegpåere og besserwissere mase om at han ikke fikke en rettferdig behandling.. Sukk det betyr lite for meg . det er soleklart for at at han fikk det han fortjente, muligens litt før tiden ..slik at en mengde folk desverre gikk glipp av hengingen. Det er det eneste jeg beklager..

Sleiven

Billbob

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2011
Antall liker
841
Må flire av "vestlige perfekte demokratiske land"(ledere) som nå jubler over Gaddafis død.Ikke lenge siden de sjølv lå til sengs med han.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jepp Paisley. Når Al-Quaida eller hva de nå heter har tatt makten får nok pipa en annen lyd.. Man vet hva man har men ikke hva man får...

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorfor er du så bleik, men noen ganger svart som jord? Det er vel ikke så at du vil svike meg?

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kennedy ble drept fordi han ville fjerne frimurerordenens grep over amerikansk politikk og militære... (Han er den eneste amerikanske president som ikke var frimurer...)Saddam sa. No more oil. Amerikanerne sa: we kill you... han ble funnet i ett hull i bakken.
Kadaffi sa: Dont' kill me, my son's... så de drepte ham etter att de fant han i en kloakk... Ettersigende var det ett "barn" som drepte ham... :-\ :-X

Som de faller, de som gjør opprør. Som de faller...

Hvor vil nestemann bli funnet? Og så drept?

En tyrann er død, hans folk lenge leve, la det ikke være tvil, jeg feller ei en tåre for kadaffi...
Men, han sa til de andre diktatorene: Se på meg "brødre" se når de tar meg, huske dere er "next" ...!
Mannen sa så!!!

Jeg undres på hva som skjer i de andre land, der det er diktatorer enda.. Der må det allerede forberedes hinsidige grusomheter, for å holde på makta.. De VET deres tur kommer, de VET det!!!!

Hva nå...? Jupp, nettopp... hva nå...?

Jeg tenker: Feriemål neste sommer? Vurderes nøye!!! Det kommer til å smelle i flere land fremover. Ingen tvil!!!

mvh

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Endelig helg,kompiser som koser oss med godt drikke,spiller masse musikk og feirer en diktator og terrorist sin død etter flere tiår med massedrap og terrorisme.Vi sitter og tenker på den nytelsen disse menneskene har fått være gleden av ;D tenk opplevelsen og nytelsen de må ha hatt da de slo ihjel dette monsteret :)
Klarer likevel ikke slippe gleden helt løs når jeg tenker på lille Yue Yue som døde etter og ha bli født i et land der mennesker og spesielt jenter ikke er hvert livet.
Men skal prøve og ikke hate alle kinesere allikevel

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nuvel, det skal ikke lønne seg å være diktator, nå er vel det klart..

Men feiring, det får libyerne stå for selv.
De er ikke ett dugg bedre folkene som drepte han, de er ødelagt, en hel generasjon, kanskje to generasjoner er vokst opp i redsel under kadaffi.
De vet ikke hva nåde er eller real skvær "living"!
La oss håpe de lærer før de dreper hverandre og seg selv.
Det er 200 klanledere nå som skal "finne en ny leder" ...

Det blir vel lett tenker jeg. Hva kan gå galt...

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
eddie1 skrev:
Se og nyt de herlige videoene på vg nett :p
Hvordan i hule heite helv.... kan du uttrykke noe så lavpanna idiotisk??? Klarer noen å nyte filmklipp som viser et skadet menneske bli slått ihjel av en vill mobb? Det er for meg fullstendig forrykt å hevde noe sånt.

Jada, mannen var en massemorder, despot osv., og det er nok veldig mulig at han fortjente det som bekom han. Jeg skal ikke gå i den fella å ta hendelsen ut av sammenhengen og bable i vei om behandling og straffeutmåling som om Libya er en rettsstat - men å nyte det å beskue drapet på et anna menneske, nei vet du hva. Du må ha varig svekka sjelsevner, rett og slett.

Jeg er også glad for at verden er kvitt enda en massemorder og despot, og jeg er også både usikker og spent på hva som nå venter befolkningen i Libya - for det er de dette dreier seg om. Det dreier seg ikke om hvorvidt det norske oljefondet, Statoil eller for den saks skyld USA, klarer å posisjonere seg for å utplyndre og "utvikle" dette området. Det dreier seg om hvorvidt et stort antall stammer med garantert forskjellig ståsted, og med nokså ulike interesser, skal kunne enes i noe som forhåpentligvis ender i et demokratisk samfunn, en gang i framtida. Det dreier seg om et land hvor det meste av infrastruktur er ikke-eksisterende, og som trolig vil være avhengig av både FN og div. hjelpeorganisasjoner for å komme på fote igjen.

Og det er riktig som noen har påpekt, verden er ingen Disneyfilm. Det er et mye verre sted. De bildene som vi ser rulle over tv-ruta av en sinnsjuk, redd, blødende gammel despot, er ikke glimt fra World of Warcraft eller andre avstumpede dataspill. Det er beinhard reality, nesten på direkten. Det er til å spy av, men det er virkelighet. Ufarlig for oss, vi er ikke særlig påvirka av dette - vi kan bare slå av tv'n, så er alle grusomheter borte. Men for sivilbefolkningen i Libya, er Gadhaffi borte. Og den nye virkeligheta kan begynne. Det må også vi forholde oss til, og jeg håper at givergleden her heime er stor når behovet for hjelp melder seg. For det vil komme, tro meg.

Kanskje Eddie1 og hans likesinnede, stiller i første rekke da også?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
^Han ejakulerte nok etter mordet på en ubevæpnet Bin Laden også.
Hevn står over rettsprinnsipper.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
lars_erik skrev:
det finnes langt verre metoder for å oppnå hevn enn avlivning

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
65finger skrev:
lars_erik skrev:
Sikkert, men hevn skulle aldri vært en faktor. Straff, der man følger rettsprinnsipper, er hva en sivilisert verden alltid må benytte seg av.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
lars_erik skrev:
65finger skrev:
lars_erik skrev:
Sikkert, men hevn skulle aldri vært en faktor. Straff, der man følger rettsprinnsipper, er hva en sivilisert verden alltid må benytte seg av.
selvsagt

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Decoman skrev:
Til de som synes det er relevant å bruke begrep som massemordere, så vil jeg bare minne om at USA nok har rekorden for å målgi, anfalle og gjennomføre flest og raskest premediterte massedrap på sivile i 1945, noe de fram til i dag ikke er stillt til ansvar for av dem man må kunne kalle seriøse aktører.
Er det noe grunn til å sammenligne disse hendelsene? Det skjedde vel mye grusomt under 2.verdenskrig, utført av både japanere, amerikanere, tyskere, russere og fler. Jeg er forresten heller ikke så sikker på om det hadde gått færre liv om amerikanerne skulle invadert Japan med bakkestyrker, slik de gjorde på bl.a. Okkinawa, enn det som gikk av liv som følge av det valget de tok. Kan hende at flere av oss hadde tatt det samme valget om alternativet var å sende inn våre egne sønner...

Må samtidig få si at jeg ikke støtter de som mener at det var greit at Gadaffi ble drept på den måten som han ble. Rettstatens prinsipper er et viktig sted å starte om en skal ha ambisjoner om demokrati! Men at de drepte han er likevel ikke vanskelig å forstå! Det eneste rettssystemet som de har erfaring med er et rettssystem som har vært styrt av diktatoren selv. Vi må også huske at de antakelig har lidd mer under denne mannen enn vi nordmenn led under Terboven, Quisling og Rinnan under krigen, og selv her var det lynsjestemning!

Jeg syns det var trist å se en mann bli drept på denne måten, men mener tross alt at det er større grunn til å gråte for alle de tusenvis av med mennesker som han har drept! Og jeg tillater meg å kalle ham en massemorder, selv om det skjedde enda verre ting under 2.vkr.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.855
Noen får vel en fredspris eller no'. Så er det en tid med alliansebygging mot vesten der det etableres nytt styre med støtte fra EU og CIA.... Og så er det tilbake til det gamle, men med nye frontfigurer.

Jeg har et intrykk av at despotisme ofte har en sterk kulturell forankring. De som har vært undertrykt så lenge har mye å hevne hvis de får muligheten. Det kategoriske imperativ står svakere enn lojalitet og korrupsjonisme som fremmer egne interesser og interesser til en selv familie, venner, klan, religion, rase, you name it.

Men jeg kjenner ikke Libyas historie godt og klamrer meg til Nelson Mandelas helt utrolig forsnonde prestasjon i SA, og håper at Libya går mot en bedre og mer fredelig tid.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis det er riktig som det rapporteres at det var hans egen livvakt som drepte ham, så er det jo ikke et helt usannsynlig at dette var gjort av mannen for å redde seg selv. Man blir vel ikke Ghadaffis livvakt hvis man ikke kan vise til lojalitet og drapsvilje. Men nå er han blitt til mannen som drepte Ghadaffi, og da er han rimelig trygg.

Det virker jo på transkripsjonene at de fleste ønsket at han skulle holdes i live. Så da blir det ikke et helt riktig bilde at mannen ble drept av en rasende mobb eller noe, men mer som følge av et svik av en betrodd tjener. At han ble slått på med sko var vel en mer symbolsk handling enn et forsøk på å drepe ham.

Ghadaffi har hatt alle muligheter til å få en fredelig løsning på konflikten. Har ble tilbudt asyl og har hatt alle muligheter til å gi fra seg makten. Men han ville kjempe til siste blodsdråpe, sine egne og alle andre rundt ham. Og det fikk han. Hans endelikt var passende, banket med sko av sine tidligere undersåtter og skutt og sveket av sin livvakt. Poetisk og passende.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kadaffi, han gjerninger tilsidesatt, var en mann av sine ord. Det er sjeldne greier i dagens samfunn, okke som.
DET er sjeldent!!! På en måte var det poetisk også...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
eddie1 skrev:
bambadoo skrev:
Et usmakelig innlegg er fjernet.
usmakelig innlegg ???
Å poste et innlegg, der man beskriver hvordan man nærmest skal feste på noens grav- biledliggjort gjennom lerret på lokalet, er heldigvis fortsatt karakterisert som `usmakelig`.
Det samme å oppfordre til og drepe Krekar.

Dette var vel essensen i innlegget ditt. Uforståelig at det ble slettet, ja.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg synes de to første inseratene til Eddie1 også var usmakelige. Direkte ufine var de. Derfor reagerte jeg som jeg gjorde. Og det er utrolig skjelden jeg blir til de grader provosert av andres uttrykksform. Men et sted går grensen, og jeg klarer ikke å høre eller lese sånt uten å reagere.

Jeg har absolutt ingenting til overs for despoter som Gadhaffi, Hussein og desslike. Jeg har vel innerst inne ikke særlig mye imot at han ble drept, men jeg hadde håpa på å se tegn av en gryende rettstat, ved at Gadhaffi ble stilt for retten og fikk sin rettmessige dom og straff.

Men å uttrykke orgasmeliknende glede over at mennesker drepes, er under enhver kritikk. Uansett. Jeg vet ikke om Eddie1 er for dum eller for avstumpet til å ikke innse og evne å ta inn over seg at slikt tankegods ikke egner seg for et fora som dette. På den annen side, er det topp at enkelte er så stupide at de viser oss andre hvor lavpanna og primitive de er.

Tro hva Eddie1 føler i forhold til vår heimlige massemorder?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
Jeg synes de to første inseratene til Eddie1 også var usmakelige. Direkte ufine var de. Derfor reagerte jeg som jeg gjorde. Og det er utrolig skjelden jeg blir til de grader provosert av andres uttrykksform. Men et sted går grensen, og jeg klarer ikke å høre eller lese sånt uten å reagere.

Jeg har absolutt ingenting til overs for despoter som Gadhaffi, Hussein og desslike. Jeg har vel innerst inne ikke særlig mye imot at han ble drept, men jeg hadde håpa på å se tegn av en gryende rettstat, ved at Gadhaffi ble stilt for retten og fikk sin rettmessige dom og straff.

Men å uttrykke orgasmeliknende glede over at mennesker drepes, er under enhver kritikk. Uansett. Jeg vet ikke om Eddie1 er for dum eller for avstumpet til å ikke innse og evne å ta inn over seg at slikt tankegods ikke egner seg for et fora som dette. På den annen side, er det topp at enkelte er så stupide at de viser oss andre hvor lavpanna og primitive de er.

Så vidt jeg husker, uttrykte han en viss forståelse for herr Brevik.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.492
Merkelig hvor fryktelig Gaddafi plutselig har blitt. For noen få år siden var han en pussig figur som de fleste i Norge lo litt av. For meg spiller det liten rolle om han er død eller ikke, men jeg gremmes over den fryd enkelte gode nordmenn viser over hans død. Når en toppolitiker sier hun "er glad for at han er død" blir jeg flau.
Det som blir spennende nå er hvilken despot verdenspolitiet tar neste gang. Forutsetningen er at landet har olje, ser det ut til.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Kadaffi, han gjerninger tilsidesatt, var en mann av sine ord. Det er sjeldne greier i dagens samfunn, okke som.
DET er sjeldent!!! På en måte var det poetisk også...
Nåja, han beskrev seg selv som "folkets fattige tjener", påsto han sov i beduintelt, osv. Så langt har man vel funnet ca 200 milliarder dollar som han og familien hadde saltet ned i utlandet. Pengeflommen hadde økt kraftig de siste årene etterhvert som det begynte å brenne under bena på plyndrerfamilien. Mann av sine ord, du liksom. Snarere lystløgner enn poet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Pink_Panther skrev:
Merkelig hvor fryktelig Gaddafi plutselig har blitt. For noen få år siden var han en pussig figur som de fleste i Norge lo litt av. For meg spiller det liten rolle om han er død eller ikke, men jeg gremmes over den fryd enkelte gode nordmenn viser over hans død. Når en toppolitiker sier hun "er glad for at han er død" blir jeg flau.
Det som blir spennende nå er hvilken despot verdenspolitiet tar neste gang. Forutsetningen er at landet har olje, ser det ut til.
Enig! Og ja, dette med tilgang på olje sett i forhold til "verdenspolitiets" higen etter å intervenere, er påtakelig... Nøyaktig det samme gjaldt vel Saddam Hussein-regimet?

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
lars_erik skrev:
VilhelmW skrev:

Så vidt jeg husker, uttrykte han en viss forståelse for herr Brevik.
Nå burde du passe deg jævlig godt.Jeg har aldrig hatt noe forståelse for det Breivik har gjort,nå burde vel moderator gjøre noe igjen da dette blir trakasering

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
VilhelmW skrev:

deler ihvertfall den gleden med mange milliarder mennesker i verden og at du som en av få ikke ser dette ser jeg noe merkelig så hvor du har panna de vites ikke

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Eddie1, kan du lese? Jeg har faktisk gjentatte ganger sagt / skrevet at jeg a) ikke har noen som helst sympati for Gadhaffi og sånne despoter som han, og b) jeg synes at Gadhaffis død har gjort verden til et litt bedre sted. Jeg er mot dødsstraff, og derav også mot summariske henrettelser, også av individer som Gadhaffi. Alle, uansett forbrytelser, fortjener å få saken sin prøvd for en domstol, og dømt på et mest mulig lovmessig og rettferdig sett.

Derfor er jeg også for at vår heimlige massemorder, får sin rettssak og sin dom av en domstol. Selv om det innerste primitive også i meg, synes at offentlig steining kunne vært passende straff for sånne som han.

For øvrig anser jeg meningsutvekslingen med deg som over fra min side, Eddie1. Jeg håper at du ikke er så bråkjekk og naiv innerst inne, som det du har gitt uttrykk for her.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
VilhelmW skrev:
Eddie1, kan du lese? Jeg har faktisk gjentatte ganger sagt / skrevet at jeg a) ikke har noen som helst sympati for Gadhaffi og sånne despoter som han, og b) jeg synes at Gadhaffis død har gjort verden til et litt bedre sted. Jeg er mot dødsstraff, og derav også mot summariske henrettelser, også av individer som Gadhaffi. Alle, uansett forbrytelser, fortjener å få saken sin prøvd for en domstol, og dømt på et mest mulig lovmessig og rettferdig sett.

Derfor er jeg også for at vår heimlige massemorder, får sin rettssak og sin dom av en domstol. Selv om det innerste primitive også i meg, synes at offentlig steining kunne vært passende straff for sånne som han.

For øvrig anser jeg meningsutvekslingen med deg som over fra min side, Eddie1. Jeg håper at du ikke er så bråkjekk og naiv innerst inne, som det du har gitt uttrykk for her.
Når det gjelder vår hjemlige terrorist (ABB), så har Johan Galtung og Nils Christie
uttalt (fritt tolket) at de håpet å treffe ham fri på gaten i sin levetid.
Ekstremisme kan være så mangt!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
En god løsning å skyte ham når de tok ham. Nå har ikke lojalistene noe å kjempe for lenger, og drømmen om å gjeninnsatte Ghaddaffi er ikke lenger gyldig.

Håper dette med det kan få resten av dem til å overgi seg og innse at slaget er tapt uten ytterligere krigshandlinger og blodbad.

Så ja, det var vederkvegende å se en Hollywoodending på tyrannens styre. Jeg og er glad for at han er død, og tatt av dage på en slik måte. Poetic justice.
En rumensk løsning er aldri å forakte. Raskt og effektivt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
realist skrev:
VilhelmW skrev:

Når det gjelder vår hjemlige terrorist (ABB), så har Johan Galtung og Nils Christie
uttalt (fritt tolket) at de håpet å treffe ham fri på gaten i sin levetid.
Ekstremisme kan være så mangt!
Dette hører vel egentlig heime i en anna tråd, men LITT O.T må vi vel kunne tillate oss å være... Hvorfor vil de treffe han fri på gaten? For å steine han?? Eller for å "hilse på", tro? På meg virker dette tøvete av herrene Galtung og Christie. Hvilken pervers lyst skulle drive noen til å ha et ønske om å møte ABB som fri mann? Jeg håper og tror at mannen blir idømt evig forvaring.

Så på kveldsnyhetene i går at det er folkevandring og timelange køer for å beskue likene til Gadhaffi, hans sønn og forsvarministeren. The show must go on, forståelig nok. De som nå sitter med makten, står overfor en kjempeoppgave i å få nasjonen Libya på fote igjen. Jeg registrerte også at nasjonen skal styres med utgangspunkt i sharialovene, så det spørs om dette er det siste opprøret vi har sett..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Mye sofatøffinger som skal drepe og kveste massemordere i inn og utland

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
Sofatøffinger (c) Fingers - knallbra! Flest av de , ja.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
pengesluk skrev:
Sofatøffinger (c) Fingers - knallbra! Flest av de , ja.
Ja du har sofa tøffinger så har du slike som meg ;)

Topp Bunn