går det an å leve med kun 1 sett hodetelefoner?

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Jeg har både Sennheiser PX100 og 200 som jeg tidligere har brukt til bærbart. Etter å ha kjøpt Sennheiser HD598 bruker jeg bare disse, både til bærbart (Wimp på Samsung S3) og til HiFi. Denne er lettdrevet nok til å brukes på bærbart og spiller i tillegg meget bra på Hifianlegget etter min smak. Har, som jeg har sagt tidligere i denne tråden, ikke hørt de mest avanserte hodetelefonene så jeg vet ikke hva jeg går glipp av i den forbindelse, men føler ikke at jeg savner noe med bare ett par hodetelefoner.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Har kun prøvd HD598, men har ett sett HD555 som i prinsippet er samme hodetelefon. Selv om det finnes bedre hodetelefoner der ute så er 598 en meget, meget god hodetelefon til prisen, og steget fra 598 og oppover innen dynamiske hodetelefoner er etter min erfaring ikke så stort som man kanskje skulle tro.

Tenker det er viktig å skille lydkvalitet og lydsignatur. Lydkvalitetsmessig er HD598 meget bra, men foretrekker lydsignaturen til andre hodetelefoner.

Mine HD555 har fått gradvis mindre bruk etter at jeg gikk til innkjøp av orthodynamiske (planar magnetic) hodetelefoner. Vil ikke si orthoene har bedre lydkvalitet, men de har en veldig annerledes lydsignatur. Kort sagt brillierer Sennheiserne i treble-området, mens orthoene har en helt jummy fløyelsmyk bass. Begge har en mids-seksjon som er veldig god, men bass-extension i orthoene er bare noe helt for seg selv.

På komfort er imidlertid Sennheiser i en klasse for seg, og komfort synes jeg er viktig. Kan lett våkne opp dagen etter og oppleve at HD555 ene er like behagelige som når man sovnet med dem på dagen før. Det kan man ikke gjøre med halvt-kilos tunge ortho over skallen.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
2.158
Torget vurderinger
2
Jeg har 2 sett som jeg bruker, Denon AH-D5000 hjemme og Monster Miles Davis Tribute når jeg er ute. Tror det hadde blitt vanskelig å hatt IEM hjemme eller klokker når jeg er ute... Jeg må nok minst ha 2 stk.
Har ikke testet noen annen forsterker enn den som er på Essence STX lydkortet mitt, og iPod touch. Så der kan jeg ikke uttale meg.

Edit: Bruker også Shure E215 når jeg flyr eller de få gangene jeg løper på mølle innendørs. Selv om det kan være praktisk så hadde jeg klart meg uten... Vurderer fatisk anskaffelse av Monster turbine pro copper, selv om lyden fra miles davis tribute er utrolig bra! Men når jeg hører på dem såpass mye, så kan det bli litt slitsomt i ørene med så mye bass over tid... Så kanskje om et par år er svaret 4-5 hodetelefoner og ikke 2. Btw, jeg sverger til både Head-fi og hi-fi. Kommer an på om jeg er ute/hjemme og hvor tung musikk jeg skal høre på og om kona er hjemme.

Sist redigert:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Headset: Hodetelefon med mikrofon

Head-sets er oppskrytt. Hodetelefoner derimot - det er good stuff. :)

Det går fint ann å leve med "kun" ett par hodetelefoner. Faktisk må det være mye bedre enn å ha flere. Mindre stress og mer avslapping. Så, enhver som liker head-fi bør tilstrebe på sikt og kun ha ett par hodetelefoner.
Headset er en betegnelse produsentene benytter for hodetelefon med mikrofon. Disse benyttes fortrinnsvis i forskjellige profesjonelle sammenhenger som kringkasting, scene og luftfart.

De fleste har formodentlig sett Sennheiser headset i bruk under sportssendinger på NRK og TV2.

Sennheiser HMD 25-1_NRK_Anders Werner Øfsti.jpg

NRKs Anders Werner Øfsti med Sennheiser HMD 25-1 eller HME 25-1. Disse er basert på den velkjente og velrennomerte hodetelefonen Sennheiser HD 25-1 II. Disse modellene er erstattet av Sennheiser HMD 26 og HME 26 som i hvert fall NRK har en del av.

AKG HSD 271_2.jpg

AKG HSD 271 basert på den velkjente og velrennomerte hodetelefonen AKG K271 MKII. Denne eller AKG HSC 271 benyttes bl.a. av SVT.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
beyerdynamic T 1: Hodetelefonforsterker

Av det jeg har selv, ville jeg gått for Beyer T1 med Cayin HA-1A og Grado forlengelseskabel
Jeg har hatt T1 i bakhode en stund nå og denne kombinasjonen virker meget interessant. Jeg ser at den ofte blir paret med rørforsterkere. Er det en must med disse hodetelefonene?
Nei. beyerdynamic T 1 fungerer f.eks. utmerket med SPL Phonitor og ifølge VilhelmW med Lehmannaudio Linear. Loevhagen har med hell benyttet flere transistorhodetelefonforsterkere med den.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Hodetelefoner laget for profesjonell bruk

HeadFi er glimrende og (for meg) rimelig uunværlig, i flere former/settinger. Bl.a. så har jeg nå nok en gang slitt ut et sett i forbindelse med gjennomlytting av nyankomne CD'er etter sengetid - noen som har et fornuftig priset sett å anbefale til en Discman? Sånn rundt tusenlappen omtrent?
Da heller flytte senga ned i lytterommet.
Har "seng" der også - overfeit hvilestol fra Eilersen, men det er til mer kritisk lytting og STAX Omega etc. Tør ikke sovne med de på, så derfor må det rimeligere saker inn i bildet!
Det finnes en rekke hodetelefoner laget for profesjonell bruk. Disse har ofte god lyd ift. prisen, fås i flere ganske rimelige prisklasser, er robuste og tåler misbruk, det finnes dessuten ofte reservedeler (eks: AKG K 271 MKII Service Manual) til dem og modellene produseres ofte i mange år. En del av dem fungerer bra matet (direkte) fra hodetelefonutgangen på ymse elektronikk.

Det finnes både åpne, halvåpne og lukkede modeller. Noen av de sistnevnte isolerer godt mot støy utenfra og/eller lekker lite lyd til omgivelsene.

Se gjerne Sound On Sounds av flere grunner gode artikkel "Studio Headphones - Leading Models Compared". Legg bl.a. merke til at samme hodetelefon noen ganger bedømmes ganske ulikt av forskjellige deltagere.

Noen produsenter av hodetelefoner laget for profesjonell bruk:
  • AKG
  • beyerdynamic
  • Sennheiser
  • Shure
  • Sony
4541364-cameraman-work-at-stand-high-definition-camcorder.jpg

Kameramann med beyerdynamic-hodetelefon

Topp Bunn