Har kun prøvd HD598, men har ett sett HD555 som i prinsippet er samme hodetelefon. Selv om det finnes bedre hodetelefoner der ute så er 598 en meget, meget god hodetelefon til prisen, og steget fra 598 og oppover innen dynamiske hodetelefoner er etter min erfaring ikke så stort som man kanskje skulle tro.
Tenker det er viktig å skille lydkvalitet og lydsignatur. Lydkvalitetsmessig er HD598 meget bra, men foretrekker lydsignaturen til andre hodetelefoner.
Mine HD555 har fått gradvis mindre bruk etter at jeg gikk til innkjøp av orthodynamiske (planar magnetic) hodetelefoner. Vil ikke si orthoene har bedre lydkvalitet, men de har en veldig annerledes lydsignatur. Kort sagt brillierer Sennheiserne i treble-området, mens orthoene har en helt jummy fløyelsmyk bass. Begge har en mids-seksjon som er veldig god, men bass-extension i orthoene er bare noe helt for seg selv.
På komfort er imidlertid Sennheiser i en klasse for seg, og komfort synes jeg er viktig. Kan lett våkne opp dagen etter og oppleve at HD555 ene er like behagelige som når man sovnet med dem på dagen før. Det kan man ikke gjøre med halvt-kilos tunge ortho over skallen.