Fyne Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    ThomasN

    Gjest
    For de som tenker Cheviot og Arden når man ser Vintage Classic X og Classic XII er det vel format og størrelse som er eneste likhet.

    Byggekvaliteten på Vintage Classic serien er helt rå. Classic X som er 10" vs Cheviot med 12" veier nesten det dobbelte, og faktisk 5 kilo mer enn Arden med sin 15". Dette er massivt og vakkert 😍

    Eneste erfaring jeg har med Tannoy hjemme er Arden, men kan nok allerede si at dette er ett godt hakk opp uten at jeg har fått tilbrakt veldig mye tid med dem.

    Men lekre er de selv uten å være innspilt 😁

    IMG_20220817_073125.jpg

    IMG_20220817_073752.jpg

    IMG_20220817_073646.jpg

    IMG_20220817_073703.jpg

    IMG_20220817_073807.jpg

    IMG_20220817_073832.jpg

    IMG_20220817_144846.jpg


    IMG_20220817_073613.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Som det nevnes over….har trodd at 12-tommer var «Cheviot» og 15 «Arden», men vi snakker jo helt andre kabinettstørrelser, dypere bass og høyere sensitivitet.
    Alt til en pris som tilsynelatende er noe lavere enn «vanlig» Fyne
     

    Lockis

    Medlem
    Ble medlem
    28.09.2013
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    For de som tenker Cheviot og Arden når man ser Vintage Classic X og Classic XII er det vel format og størrelse som er eneste likhet.

    Byggekvaliteten på Vintage Classic serien er helt rå. Classic X som er 10" vs Cheviot med 12" veier nesten det dobbelte, og faktisk 5 kilo mer enn Arden med sin 15". Dette er massivt og vakkert 😍

    Eneste erfaring jeg har med Tannoy hjemme er Arden, men kan nok allerede si at dette er ett godt hakk opp uten at jeg har fått tilbrakt veldig mye tid med dem.

    Men lekre er de selv uten å være innspilt 😁

    Vis vedlegget 842126
    Vis vedlegget 842119
    Vis vedlegget 842120
    Vis vedlegget 842121
    Vis vedlegget 842122
    Vis vedlegget 842124
    Vis vedlegget 842186

    Vis vedlegget 842125
    Nice rum, gillar tavlan också 👍
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Noen oppdateringer her?
    Særlig mtp sammenligning med Arden
    Hva skal man si, Arden er en stor høyttaler med 15" som sørger for ett godt skyv i trommer osv. Det er absolutt ikke fraværende her heller, men ikke på samme måte.

    Men disse håndterer detaljer suverent og er meget dynamiske, og ikke minst har de dypbass som jeg opplevde som fraværende i Arden. De kan plasseres nær vegg med hell, og det er ikke ofte man opplever.

    De er rett og slett mer raffinerte, men beholder moro faktoren. En herlig høyttaler som takler all musikk 👍
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man si, Arden er en stor høyttaler med 15" som sørger for ett godt skyv i trommer osv. Det er absolutt ikke fraværende her heller, men ikke på samme måte.
    Takk for tilbakemelding.
    Når det gjelder punktet over så blir det interessant å høre hvordan utviklingen eventuelt er.Tok mange måneder før mine Cheviot «løsnet»
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Takk for tilbakemelding.
    Når det gjelder punktet over så blir det interessant å høre hvordan utviklingen eventuelt er.Tok mange måneder før mine Cheviot «løsnet»
    Det var det jeg følte med Arden også, så forventer at disse vil utvikle seg positivt over tid 👍
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har fått snust noe på Vintage Classic VIII da 😁?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    For de som tenker Cheviot og Arden når man ser Vintage Classic X og Classic XII er det vel format og størrelse som er eneste likhet.

    Byggekvaliteten på Vintage Classic serien er helt rå. Classic X som er 10" vs Cheviot med 12" veier nesten det dobbelte, og faktisk 5 kilo mer enn Arden med sin 15". Dette er massivt og vakkert 😍

    Eneste erfaring jeg har med Tannoy hjemme er Arden, men kan nok allerede si at dette er ett godt hakk opp uten at jeg har fått tilbrakt veldig mye tid med dem.

    Men lekre er de selv uten å være innspilt 😁
    Utrolig lekre! Har du noen (flere) inntrykk nå som du har hatt dem en tid?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Har en ulyd i det ene 12" elementet på mine F704 og har derfor demontert det og levert det til Stereofil. I den forbindelse tok jeg et lite bilde, sikkert noen som lurer på hvordan element og driver ser ut :)

    Fyne_F704_Compression&bass.JPG
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Har en ulyd i det ene 12" elementet på mine F704 og har derfor demontert det og levert det til Stereofil. I den forbindelse tok jeg et lite bilde, sikkert noen som lurer på hvordan element og driver ser ut :)

    Vis vedlegget 859502
    Ja dette kan være riktige høytalere for meg. Har hatt mange store forskjellige høytalere opp i gjennom tidene,. Jeg synes Chorusene spiller med stor godlyd nå, men ved et neste kjøp, så må det bli ferdige hter. Dette for å slippe oppgraderinger og merutgifter. Just plug and play😂
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    De er veldig karismatiske. Øvre mellomtone er i toppklasse. Jeg hadde Klipsch RP-280F.
    Burde være et bra steg opp fra Klipsch. Ut fra hva jeg kan forstå bygget av bedre komponenter og materialer i Fyne. Har ikke hørt Fyne men god kjennskap til Tannoy som Fyne er utbrytere fra.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Om jeg skal oppgradere her hjemme vil nok 704 være en naturlig kandidat, Tannoy produserer ikke lenger slik type konstruksjoner🧐
    Spørs litt hva man er ute etter, tror en reel oppgradering da ville blitt i F-serien :). men for all del, 704 er fantastisk på alle måter ;).

    DC10Ti har jo fantastisk kul/tøff bass da, det får man ikke med 700 serien. Liker dem begge veldig godt, men de er også veldig forskjellige...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Spørs litt hva man er ute etter, tror en reel oppgradering da ville blitt i F-serien :). men for all del, 704 er fantastisk på alle måter ;).

    DC10Ti har jo fantastisk kul/tøff bass da, det får man ikke med 700 serien. Liker dem begge veldig godt, men de er også veldig forskjellige...
    Må nok få tatt meg en tur innom Stereofil og få hørt på 700 serien. Ut fra hva du skriver så tolker jeg det slik at de har en litt annen lydfilosofi. Forventer jo at det er fundament på plass med 2x12” og trodde den ville ha mer skyv i fra nedre mellomtone, mellombass og bass en DC10ti. F-serien blir jo i en liga over om man ser på pris😁

    Bassen på DC10ti er god, men krever jobbing med plassering for å få den til å sitte. Så ikke rett høyttaler om man ikke har rett rom eller kunnskap til å få ut potensialet. Føler etter ca. 6 mnd med jobbing med plassering og akustikk at det nå sitter godt her.
    Hvor krevende er 700 serien på plassering kontra DC10ti?

    Takk for din tilbakemelding😉
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei... Enig med du angående plassering. Aldri selv eid DC10Ti, men brukt mye tid med dem på "demo'er" :). Syns egentlig 700 serien er veldig enkel å ha med å gjøre med tanke på plassering i rommet :). Hjelper nok endel på at de er litt mer "stramme" :).

    Anbefaler at du tar en lytt ja. Er så mye kvaliteter i 700 serien, at kan være at du bytter ut ifra dem ja ;).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ser helt fantastike ut. Kan tenke meg at de spiller meget bra ja :).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Stereofil under mässan och fick demo på Fyne Vintage Ten. Något av det finaste jag sett av högtalare, imponerande hantverk. Dem spelade stort och behagligt.
    Vis vedlegget 861742
    Sammenlignende med noe annet da? da vil du høre at den har merkelig lite bass , har ikke hørt en så stor ,men så bassfattig høyttaler i det rommet før. Ikke en høyttaler man kjøper uhørt dette. Helt ulik de andre Fyne jeg har hørt
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.630
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Sammenlignende med noe annet da? da vil du høre at den har merkelig lite bass , har ikke hørt en så stor ,men så bassfattig høyttaler i det rommet før. Ikke en høyttaler man kjøper uhørt dette. Helt ulik de andre Fyne jeg har hørt
    Skall ju gå ner till 22 Hz? Visserligen -6dB.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    217
    Antall liker
    1.525
    Sted
    Makrokosmos
    Sammenlignende med noe annet da? da vil du høre at den har merkelig lite bass , har ikke hørt en så stor ,men så bassfattig høyttaler i det rommet før. Ikke en høyttaler man kjøper uhørt dette. Helt ulik de andre Fyne jeg har hørt
    Enig i att den inte har någon super bas som punchar dig i magen. Men även i produktbeskrivelser jag läst så benämns den nedåtfyrande Fyne Basstrax lösningen som smooth. Så det är antagligen tanken. Vilket jag syftar till i att det är en mer behaglig högtalare. Inget som sticker ut varken i bas eller diskant. Det gör den ju förmodligen mer plasseringsvänlig med. Men det är ju absolut en smaksak om det är för lite slag i basen eller inte.

    Antar också att om man ska köpa en högtalare till över 200 000kr så tar man sig förhoppningsvis en demo först.

    Jag skulle dock inte ha något emot att ha den i stuen. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Skall ju gå ner till 22 Hz? Visserligen -6dB.
    Reelt så tenker jeg øvre del av 40 tallet er deromkring er mer korrekt. Som med Tannoy så spiller ikke disse mindre coaxelementene særlig mye bass og man MÅ være nøye med plassering for å få fylde.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.708
    Antall liker
    895
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    Var innom Stereofil under mässan och fick demo på Fyne Vintage Ten. Något av det finaste jag sett av högtalare, imponerande hantverk. Dem spelade stort och behagligt.
    Vis vedlegget 861742
    Flotte høytalere men har ett stort problem med opphenget, liker virkelig ikke designet på dette, selv om det sikkert fungerer kjempe bra. Med ett vanlig oppheng hadde høytaleren fått 10++++ av meg
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Flotte høytalere men har ett stort problem med opphenget, liker virkelig ikke designet på dette, selv om det sikkert fungerer kjempe bra. Med ett vanlig oppheng hadde høytaleren fått 10++++ av meg
    Fynes nye oppheng er nøye utprøvd:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn