Strøm relatert Furutech NCF clear line

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Noen som har testet eller har trua?

 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Ja, har testet denne masse, og i to ulike anlegg som jeg har.

Her er mine synspunkter/erfaringer kort oppsummert:

I tillegg til Furutech NCF Clear Line har jeg ellers tilsvarende stasj fra både Nordost (Qv2 og Qk1) samt Ansuz (Sparkz TC2 og Sparkz). Alle virker, men de gjør litt forskjellige ting og kan derfor kombineres.

Ansuz Sparkz TC2 er den kraftigste og beste av disse (TC2 er ny modell og nettopp overtatt for TC), men koster også mest. Mitt råd er å starte med en slik. Den gir større lydbilde og tighter opp alt og vil fungere godt i alle anlegg. Den ordinære Sparkz er ikke i nærheten av TC2 varianten, og kan gjerne sløyfes. Den opplever jeg som dårligst av alle enhetene uansett og ikke verdt prisen.

Etter det må du gjerne fylle på med Furutech NCF Clear Line, og helst mer enn 1. Der Sparkz TC2 gir stort lydbilde i høyde og bredde tilfører NCF Clear Line magisk dybde. Den har ellers størst effekt i nedre regioner og bassen, men også mellomtonen blir merkbart bedre. Qv2 og Qk1 er icing of the cake, tilfører mer "luft" og rom i særlig øvre oktaver (Qk1 særlig i diskantområdet, Qv2 i øvre mellomtone)

Ellers er det slik at Ansuz TC2 fungerer best i vegg (eller før de andre i kjeden fordi den er kraftigst), har du en fordeler med ledig plass ville jeg puttet NCF Clear line der og evt Qv2/Qk1 der.

Har du en TV koblet til kursen vil du umiddelbart merke at også TV-bildet får seg et skikkelig løft.

Ellers kan jeg advare deg mot at disse greiene er avhengighetsskapende og jo flere jo bedre. Man kan kjøpe egne fordelere, som jeg har gjort, bare for å putte inn slike. Jeg har flere fordelere uten noen komponenter tilkoblet i diverse vegguttak.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Er vel denne som ASR nå har testet:

 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt to sånne hjemme og uansett hvordan jeg koblet de til så hørte jeg ingen forskjell.
Ikke dermed sagt at de ikke fungerer, men enten har jeg for dårlige ører eller så "retter de feil" som jeg ikke har.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
@vidarn
Testet du denne?

Kabler er nå en ting. Det finnes helt klart og beviselig forskjeller på kabler. Men i audiosammenheng er det slik at i de aller aller fleste tilfeller er så små at det betyr like mye som om du flytter en pute 2cm.
Man blir som regel lurt til å føle at lyden er bedre bare fordi man har gjort en endring.

Men når det gjelder denne pluggen her så er vi over på et nytt nivå av juks og fanteri. Denne KAN ikke virke! Den åpenbare grunnen er at det Er ingenting inni!!

Igjen: Glem juget som står i brosjyrene. Glem det andre mener de har hørt. Glem positive omtaler i "seriøse" magasiner. Glem det du mener du hører selv også.

Disse coilene som er inni der gjør ingenting. De KAN ikke gjøre noenting siden de er koblet til kun en fase. Det er umulig.
Vær så snill å tro meg på dette. Jeg har jobbet med strøm og elektronikk i 38 år. Har høyskoleutdanning innen elektronikk og fikk karakter A på eksamen. Jeg utvikler, tester og måler på elektronikk daglig. Jeg kan dette.
Dette blir like dumt som å selge en hageslange der det påstås at vannet kan renne oppover.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Si´r det igjen, som i den andre tråden........ og dette må være spesiellt rettet til @pmaudio
Det er intet mindre enn kriminellt å selge et slikt produkt og til slike SVINDLE-priser, når man VET, at det umuligt kann ha noen virkning :mad:
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt to sånne hjemme og uansett hvordan jeg koblet de til så hørte jeg ingen forskjell.
Ikke dermed sagt at de ikke fungerer, men enten har jeg for dårlige ører eller så "retter de feil" som jeg ikke har.
Da får du hjelp herfra....... De fungerer IKKE !!
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Kanskje noen skulle starte en aksjons gruppe?

Vanskelig og tidkrevende å anmelde svindel, men med netthandel og angrerett kan jo butikker som selger slik likevel straffes. Om man er mange nok og man i fellesskap bestiller tusenvis av slike produkter for deretter å returnere varen...

Bare en idé
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det som er fine butikker som selger masse fint utstyr.
Blir i mine øyne svindlere og kan ikke lenger ta de som seriøse aktører i Norge.
Dessverre blir det flere og flere av de som i mine øyne var skikkelige butikker bare svindlere.
Til dere aktører her i Norge, kutt ut slike produkter.
Tror dere har mer hente på å bli tatt som seriøse aktører av oss kunder.
Har selv gått på dette, ved å kjøpe Noise Harvester fra PS. RETT OG SLETT NULL EFFEKT.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.498
Antall liker
1.788
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har en sånn og den gjør i allefall noe, det er blå led som blinker litt avhengig av støy på nettet
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.190
Sted
Ytterst i havgapet...
Den Furutech-greia "gjør" jo også noe... om ikke annet så opptar den en plass i en stikkontakt... spørsmålet er jo om de gjør noen nytte, eller bare står der, - på samme måte som de gong-klokkene som akustikkforbedring...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Det er nesten merkelig at de kan få godkjent noe sånt - dersom en ser på den fysiske konstruksjonen så er pluggen utrolig lang, noe som betyr stort kraft x arm forhold for pluggen vs. kontakten - meget uheldig dersom pluggen settes i en vanlig veggmontert stikkontakt. Inngående kabel (som kanskje også er av idiotvarianten "brannslange" - stiv og tung "audiofil grade") hjelper til med å forverre forholdet... det er så steindumt at det er til å gråte av.

Som elektromontør har jeg sett (og opplevd selv) utallige brente stikkontakter som følge av neglekt mht. støplsel/kontakt. Viktigheten av god solid og ikke minst varig kontakt mellom pluggene og de fjærende kontaktpunktene inni kontakten kan ikke stresses nok. Vanlige kontakter som benyttes i norske installasjoner ( type ELKO etc.) er for alle formål (ikke minst hifi) mer enn gode nok dersom en ikke tuller med idiotplugger i Goliath klassen. Noe som ikke bare er unødvendig men direkte farlig. En leker ikke med 230V og dårlige kontaktpunkter. Den viktigste egenskapen til plugg/kontakt er god sikker mekanisk forbindelse og lav (korrekt) overgangsmotstand, begge over tid selvsagt. Det er nettopp derfor de som leverer apparater inkluderer ledning av en viss fleksibilitet og med plugger som ikke belaster kontakten på en unødvendig og uforsvarlig måte. De er kompetente og sitt ansvar bevisst i så måte.

Vedlagte illustrasjon på belastning / vekt x arm er å betrakte som en prinsippskisse på god, bedre og IDIOTISK utførelse av plugg/ledning.


støpsel varianter.png
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er nesten merkelig at de kan få godkjent noe sånt - dersom en ser på den fysiske konstruksjonen så er pluggen utrolig lang, noe som betyr stort kraft x arm forhold for pluggen vs. kontakten - meget uheldig dersom pluggen settes i en vanlig veggmontert stikkontakt. Inngående kabel (som kanskje også er av idiotvarianten "brannslange" - stiv og tung "audiofil grade") hjelper til med å forverre forholdet... det er så steindumt at det er til å gråte av.

Som elektromontør har jeg sett (og opplevd selv) utallige brente stikkontakter som følge av neglekt mht. støplsel/kontakt. Viktigheten av god solid og ikke minst varig kontakt mellom pluggene og de fjærende kontaktpunktene inni kontakten kan ikke stresses nok. Vanlige kontakter som benyttes i norske installasjoner ( type ELKO etc.) er for alle formål (ikke minst hifi) mer enn gode nok dersom en ikke tuller med idiotplugger i Goliath klassen. Noe som ikke bare er unødvendig men direkte farlig. En leker ikke med 230V og dårlige kontaktpunkter. Den viktigste egenskapen til plugg/kontakt er god sikker mekanisk forbindelse og lav (korrekt) overgangsmotstand, begge over tid selvsagt. Det er nettopp derfor de som leverer apparater inkluderer ledning av en viss fleksibilitet og med plugger som ikke belaster kontakten på en unødvendig og uforsvarlig måte. De er kompetente og sitt ansvar bevisst i så måte.

Vedlagte illustrasjon på belastning / vekt x arm er å betrakte som en prinsippskisse på god, bedre og IDIOTISK utførelse av plugg/ledning.


Vis vedlegget 814707
For usle nesten 4k har Furutech løsningen på det problemet også
Nok et "sjokkerende" produkt
th_DSC_0958_LR6.jpeg


NCF-Booster-image2.jpeg
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Jeg har også en NH.
Virkning? Null. Dermed er det ikke sagt at ett slikt filter er snake oil.
I sin tid da vi drev på med å håndtere 1150hz 23nd harmoniske lagde saksbehandler ett filter tunet til den frekvens. Null virkning.
Senere da vi såg en støy komponent ved 4.5khz ønsket jeg å bygge filteret om til den frekvensen. SB simulerte da dette filteret sin virkning. Da viste det seg at simuleringen ved lav kildeimpedansen var virkning ubetydelig. Kildeimpedansen hadde jeg målt og den kursen til stereoen var lav.
Da Nkom var på besøk såg vi samme støy frekvens og jeg hentet frem filteret og satt3det i stikk. NULL forandring på målingen. Egentlig da helt etter boken.
Dette er det flere her som burde vite.
SV lagde den gang to slike filtre for 23nd harmoniske. Ett til meg og ett til naboen.
Jeg fikk på ett senere tidspunkt naboens filter og SB sa at to filtre skal i teorien dempe mer enn ett, som også PS Audio sier om NH.
Selv om kildeimpedansen ødela virkning skal det, dersom kildeimpedansen er høy nok gi en demping. Ett tips fra SB er å nytte en LITEN skilletrafo da den vil øke kildeimpedansen og da gjøre filtre mer effektive. Ser en hva Schaffner sier så er det akkurat det samme. Lav kildeimpedansen reduserer virkning. Som sagt så er det noen her inne som burde vite slikt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
Håper eiere av "tung" hifi er seg sitt ansvar bevisst når de tukler med 230V og kontakter/plugger. Galskap det som vises her. Galskap av flere åpenbare årsaker; brannteknisk/mekanisk, funksjonsmessig og selvsagt kostnadsmessig (selv om folk naturligvis gjerne må bruke pengene sine på hva som helst for min del)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Det er viktig at folk forstår virkemåten på støpselet, det er ingen kontakt i mellom + og minus på kontaktene i støpselet, godt forklart av Armand og ASR. Derfor kan ikke produktet virke, strømmen går rett forbi støpselet. Du får akkurat samme effekt ved å kjøpe et løst støpsel på Europris, altså ingen verdens ting.
Artig å lese kommentarfeltene i videoen, der folk hører forskjell :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.667
Torget vurderinger
23
BTW, det finnes ikke noe "pluss" eller "minus" i et slikt støpsel - dette er jo for vanlig 230V som er vekselstrøm.....
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
BTW, det finnes ikke noe "pluss" eller "minus" i et slikt støpsel - dette er jo for vanlig 230V som er vekselstrøm.....
Flisespikkeri, skal man være helt korrekt så bytter pluss og minus 50 ganger i sekundet ved 50 HZ vekselstrøm.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Som forhandler av slikt hadde jeg blitt flau.
Til alle bransjefolk, legg om hvordan dere driver med slikt.
Eller lettere sagt kutt ut slike produkter.
Når folk med fagkunnskaper kan motbevise virkningene av dette.
Ja da hadde jeg tatt kraftige grep rundt hva som selges.
Kom nå på att jeg også har hatt en slik fin padde fra Furutech.
Koblet over på en som hører til dataskap med 2,5m2 ledere.
Forbløffende, ingen forskjell i lyden, har også kabler og kontakter fra de. så skulle ikke stå på det.
De har jeg kappet ned til akkurat lengder som passer til alle ampene. Så de har jeg fortsatt.
Så korte att de ikke har noen verdi å selge. Lengste er vell ikke mer en 50 cm.
Men fanden det er jo fei lengde det, er ikke rart att det låter som det gjør:=)
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
For usle nesten 4k har Furutech løsningen på det problemet også
Nok et "sjokkerende" produkt
Vis vedlegget 814710

Vis vedlegget 814711
Dette er så genialt. Lag et dyrt produkt som ikke funker. Gjør det såpass upraktisk at kjøper må kjøpe produkt nummer 2 for å bøte på den dårlige konstruksjonen til produkt nummer 1. Jeg bøyer meg i støvet for disse som klarer å lure penger ut av folk ikke bare én gang, men to!
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette er så lettjente penger fra et marked som ikke ønsker å være kritiske, og med helt hinsides fortjeneste både for produsent og forhandler, så ingen ønsker å være den som stiller seg utenfor denne gullgruven.

Markedet er proppfullt av idioter som faktisk krever slike produkter, og da vil en leverandør som nekter å gi dem det de krever, fremstå som økonomisk uforsvarlig.
I en tid som kan være vanskelig for hifisjapper, så skjønner jeg at de velger å selge samvittigheten sin i bytte mot en stabil inntjening fra lettlurte fjols.

Det blir litt som jesus-tv kanalene der de får folk til å gi penger for telefonvelsignelser.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Den @bambadoo linker til har jo en misjon, understøtte tunge kontakter. Men faen, 4000 kroner. Kunne jo like gjerne kilt en 2x4 under der, gjort samme nytten
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dette er så lettjente penger fra et marked som ikke ønsker å være kritiske, og med helt hinsides fortjeneste både for produsent og forhandler, så ingen ønsker å være den som stiller seg utenfor denne gullgruven.

Markedet er proppfullt av idioter som faktisk krever slike produkter, og da vil en leverandør som nekter å gi dem det de krever, fremstå som økonomisk uforsvarlig.
I en tid som kan være vanskelig for hifisjapper, så skjønner jeg at de velger å selge samvittigheten sin i bytte mot en stabil inntjening fra lettlurte fjols.

Det blir litt som jesus-tv kanalene der de får folk til å gi penger for telefonvelsignelser.
Enig i det, men det er jo forhandler som messer frem disse produktene.
Så det er de som skaper idiotene som kjøper det.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Enig i det, men det er jo forhandler som messer frem disse produktene.
Så det er de som skaper idiotene som kjøper det.
Det er vel en typisk høna og egget-diskusjon.
Det er jo ikke så lenge siden folk dyppa hele anlegget sitt i linolje fordi de mente alt ble så mye bedre. Det var vel ikke så mye linoljesalg fra forhandlerne på den tida. Allikevel klarte folk å finne ut at dette var smart, helt på "egen hånd"

Dette er religion. Du trenger ikke en kirke for å få folk til å bli religiøse. men det hjelper for å holde de der, og man tjener gode penger på veien.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Enig i det, men det er jo forhandler som messer frem disse produktene.
Så det er de som skaper idiotene som kjøper det.
Den siste idioten er ikke født enda så markedet er en langsiktig investering.
Det er mange som er på jakt etter "magisk" lyd og noen tror de kommer på rull eller i pose.... :unsure:
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Jada, er klar over det :) Derav formuleringen "de som har behov" ;) Men et slikt plastdeksel er det eneste dette Furutech-støpselet kan sammenlignes med. Funksjonen blir den samme.
 

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
397
Antall liker
410
Sted
Viken
Må bare erkjenne at jeg gjør et og annet dustekjøp. Beklager det, overfor de som er veldig imot at folk gjør dumme kjøp.Jeg har ikke så stort budsjett, så de dyreste tabbene får jeg ikke gjort. Jeg liker også best å teste ting hjemme først, men det hender at jeg slurver med det

Jeg har faktisk kjøpt en stk av denne Furutech NCF Clear Line, og har testet den mange steder. Jeg har ikke har klart å høre noen forskjell med akkurat denne, og likevel står den fortsatt plugget i. :ROFLMAO:
Jeg har kjøpt slike strøm-/støy-mod dingser fra flere produsenter, og synes som regel at jeg kan oppfatte forskjeller til det bedre. Grunnen til at jeg driver med denne interessen, er nettopp gleden over hva jeg innbiller meg at jeg hører. Jeg handler stadig ting jeg kan for lite om - som bilkunde, på polet (de er som regel flinke forresten), eller i helsekosten - jøje meg, jeg går på noe røveri. Noen av de som selger er gode til å vekke tillit, og de kan være gode til å fremstå som eksperter. En del bunnsolide eksperter får ikke til å kommunisere tillitsvekkende og troverdig. Og noen eksperter tar feil.
Jeg synes fortsatt at lyd og hifi er gøy, liker godt å prøve ting selv. Jeg har ikke nok kunnskap til å gjøre bare riktige valg - og for meg ville det ha vært en helt annen interesse - ett kjøp, alt på plass, ferdig!
Tror at vi som er sære nok til å være innom hfs, kan være ganske forskjellige når det gjelder hva vi må gjøre for å kunne glede oss. Jeg trenger å høre på mange forskjellige ting. Det er også ganske artig å finne ut at noen ting ikke virker, eller at jeg sannsynligvis har klart å lure meg selv:)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Den siste idioten er ikke født enda så markedet er en langsiktig investering.
Det er mange som er på jakt etter "magisk" lyd og noen tror de kommer på rull eller i pose.... :unsure:
What gjør det ikke det da?
 
Topp Bunn