FULLTONER - Det eneste riktige!

N

nysjerrigper

Gjest
"tungdrevne saker forøvrig"
det henger vel ikke på greip når det kommer til fulltoner iallefall. for å få høy følsomhet i en konvensjonelt system må man ha stort membranareal, (f.eks 15" bass, 8-10" mellomtone) -hvor delefilter blir nødvendig.
kjør aktiv deling isteden da viss dere mener delefilteret stikker av med watten ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.904
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
DIY_dude skrev:
En konvensjonell fulltone vil alltid slite med oppbrytning og dårlig off axis respons oppover i frekvens. En 8" fulltone vil ikke spille særlig bra over 5 kHz på grunn av dette. Å prøve å få ett element til å gjengi hele frekvensspekteret er en dårlig tilnærming i mine øyne.

Elektrostater og bånd er en annen historie.
Enig. Fulltone som i fulltoneelektrostrat har jeg troen på. De har sine begrensninger, men spiller nå uansett musikk.

John Blue høyttalere er vel de eneste jeg har hørt av vanlige fulltoner og det låt ikke spesielt bra. Når de i tillegg selger en superdiskant utenom som er vanskelig å integrere, så blir det mest tullball.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.548
Torget vurderinger
24
Dette betyr bare at du har manglende erfaring!

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Fulltoner finnes ikke!
Bredbåndselementer ja, og joa det har sine fordeler - men også helt klare ulemper.
Setter man opp en liste over de 10 beste hifianleggene man har hørt vil de fleste bli litt forundret.
I de aller fleste tilfeller er det en god blanding av forskjellig teknologi, både på høyttaler og forsterkersiden.

En "fulltone" med både diskant, dyp bass OG høy følsomhet finnes ikke.

Men venn av bredbåndselementer kan jeg være, bortsett fra noen overprisede hypeprodukter med dårlig byggekvalitet (les; håndlaget).
For min egendel har alderen og jobben fjernet mye av diskanten, men bass vil jeg ha! Så det blir to-veis med aktive basser uansett.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
166
Sted
Sunndalsøra
Fulltoner har sin begrensing. Har blant de best konstruert proffesjonelle. Men valgte og kjøre dem sammen med bånd diskanter. En helt annen verden av vellyd, som fulltoner ikke kan matche alene ;D mvh Guit

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Elektrostater og lignende har ofte egen diskantseksjon m tilhørende delefilter. I så fall kan man ikke kalle dem fulltone mer enn en vanlig flerveisboks. No

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mnjaa... Skeptisk.

Fulltoner er i hvert fall ikke noe 'be all, end all'. Enten må man ha et membran som er stort nok til å flytte nok luft til bassen, samtidig som det er stivt nok til å ikke bryte opp ved høyere frekvenser. Det er 'umulig' med dynamiske elementer, for å si det enkelt. Altså ender man opp med å manipulere eller 'kontrollere' oppbrytninger. Dette betyr, for å si det litt enkelt, at man erstatter et elektronisk delefilter med et mekanisk delefilter. At dette pr. automatikk skulle være bedre kan jeg ikke akseptere uten å se noen nye argumenter.

Det finnes forsåvidt et unntak her. Elektrostater og bånd drives av motorkraft som driver hele membranet. Dermed slipper man oppbrytninger i membranet. Man får altså en tilnærmet ideell stempelbevegelse over hele frekvensområdet. Det er jo greit, helt til man tenker på spredningskarakteristikken. Et digert membran (som er helt nødvendig på grunn av meget begrenset membranvandring) vil ha store problemer med spredningskarakteristikken. Typisk vil disse konstruksjonene ha en kaotisk lobing på grunn av at bølgelengdene på lyden blir alt for liten i forhold til gangtidsforskjellene mellom øret og forskjellige deler av membranet. Dette er et stort problem bare noen få grader off axis, for ikke å snakke om hva det betyr for den reflekterte lyden som treffer lytteposisjon via sideveggene.

Så. Fulltone har en del 'uoverstigelige' problemer.

Hva jeg derimot tror på er lav deling mellom 'diskant' og bass.

BG-båndet som ler linket til lenger opp har noen interessante egenskaper i teorien. Skulle vært moro å høre et par en gang, Mr. T

M

Mr-T

Gjest
Egenskapene til B&G båndet er meget interessante i praksis også......

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
166
Sted
Sunndalsøra
pengesluk skrev:
Hold deg for faen on-axxis, da! Hva er det du løper rundt for, hvis du skal høre musikk??
Er så enig med deg ;) At bånd og horndiskanter har begrenset spredning, er noe man er klar over og ser ved målinger off-axxis. Men dæven så godt de kan lyde foran godstolen, da de ikke blir så påvirket av refleksjoner fra tak og vegger ;D mvh Guit

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.548
Torget vurderinger
24
Kommer rett fra lytteøkt nå, i godstolen, on-axis og hele greia. 8" fulltone i horn, TAD ET-703 supertweeter via 6 dB enkel kondisfilyer, 10 kHz.

Preludier fra Wagner's "Ring" - noe av det tøffeste å gjengi skikkelig

Oppløsning, dynamikk, luftighet og nerve i bøtter og spann. Alle dere teoretikere kan fortsette å teorisere mens vi praktikere koser oss i godlyden ;D ;D

Og du, laugsbroder Zomby, burde vite bedre enn å vri utav deg sånt tullsnakk.

Hatten av for trådstarter som virkelig praktiserer og har sett et snev av lys!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.548
Torget vurderinger
24
;D ;D ;D Den tenker jeg satt!!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
20.777
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hel skrev:
Som formann i SMDFJOTT har jeg over tid utviklet en kjepphest!

Frustrerte
Jentefuter
Offer seg med
Tårer og
Tenners gnissel

Jeg skjønner ikke hvorfor man i det hele tatt finner på å legge inn et delefilter mellom 1000 og 4000 hz (noen sier 5000hz). Det strider mot hvordan hørselen/hjernen er konstruert!
Selvsagt!

Derfor er mine treveis laget slik at ett element spiller fra 350 til 4000 Hz
Easy Piecy Japanesey!
King Kjong Kinamann!

R

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Whatever da funks... (ouch)

Testmusik für die fulltönern:
Wir sprechen ganz groovy sachen hier. Sehr gut, oder...?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.020
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.562
Torget vurderinger
11
Sånn apropos. Legg merke til de svarte forsterkerne nede til høyre hos Nelson Pass!
Det er fine saker det ;D Spiller nydelig på fulltoner gjør de også, he he 8)

@ Roda: Hva gjør du inne i denne tråden? Ok da, du har jo treveis! ;D

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Antall liker
692
Sted
Os
Torget vurderinger
4
Melder mig inn. Brugte Lowther horn i lidt over et årti, vender tilbage når/hvis jeg får etableret et passende lytterum, men da med bassstøtte til eks. som Bo Hanssons Chaverex (Rauna / Opus 3).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.548
Torget vurderinger
24
Fullrange taken to the max: Nelson Pass' kreasjon "Kleinhorn" Thank God for Nelson!

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.258
Torget vurderinger
11
pengesluk skrev:
Fullrange taken to the max: Nelson Pass' kreasjon "Kleinhorn" Thank God for Nelson!
De der har jeg veldig tro på !!

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.258
Torget vurderinger
11
Her er mine chainsaw-massacre special edition TP1 med PM4A 8)
Motorsag modden gjorde virkelig susen,spiller for tiden helt fantastisk !
Som man kanskje ser av litt demping i fronthornet så er jeg ikke av de som er mest glad i hornlading fra mellomtonen og opp,men med litt demping ble det mye bedre.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.548
Torget vurderinger
24
Har du saget de istykker :eek: :eek: :eek: :eek: Jeg som akkurat sto klar med et bud på kr. 40.000 ;D ;D

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.258
Torget vurderinger
11
pengesluk skrev:
Har du saget de istykker :eek: :eek: :eek: :eek: Jeg som akkurat sto klar med et bud på kr. 40.000 ;D ;D
Dust ;D
Jeg har hørt potensiale i de hele tiden,men de har vert ekstremt kilne.Spillt helt hinsides bra på gode innspillinger men man har fått ting rett i fleisen ved litt dårligere innspillinger og enormt følsomme for hardhet og forvrenging i resten av kjeden.Så personlig er jeg fristet til å si at originalt er de nesten en feilkonstruksjon,selv om mange liker de slik og original TP1ene var ganske likt oppbygget.Har lest en eller annen plass at Jimi Hendrix hadde et par,og hans venninner måtte skifte elementer annenhver uke fordi han sprengte de.
Men originalt har desse for meg en mellomtone og opp med for høy følsomhet i forhold til bassen,i tillegg hørtes det litt for ofte denne typiske horntrakt-fargingen og lyd med "lokk" på. Min musikalske diett består hovedsaklig av "dårligere" lydmessige innspillinger med god MUSIKK,og mest røck and pøpp.
Jeg var litt usikker på å ta frem stikksaga ,men tenkte at det tildels er reversibelt å få på en ny topp-plate,og siden jeg hadde kun et bud på 10k inklusiv element ,så ladet jeg opp saga
Angrer ikke et sekund !!

Drømmen er noe Kleinhorn lignende,men akkurat den konstruksjonen blir for voldsom i normale rom,men nå begynner dette her også virkelig å smake fugl.Og PM4A er virkelig et fantastisk element både i desse kassene og for eksempel i åpen baffel supplert med gode basselement nedover,skulle hatt noen av dine ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.548
Torget vurderinger
24
Jeg hadde for lenge lenge siden PM4A og det er av den beste mellomtonen jeg har hatt her før jeg fikk FE208ES-R.

Alnico har egenskaper som er åpenbare i mellomtonen kanskje mer enn noe annet område.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
614
WTF?? Rune da! ;D. Men men, virker det så virker det. Hva er de hulla oppe på sidene til?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.258
Torget vurderinger
11
pengesluk: har ikke hørt de Fostexene,spennende ! Veldig enig med det med alnico,der er en egen renhet tror jeg ,mindre forvrenging,som gjør at ting blir klarere og renere,likefullt mer naturlig behagelig.De virker også å ha en lavere lavtnivåterskel,slik at man hører lenger inni innspillingene,og får et større dynamikkområde. Har alltid digget alnico magneter i mine bass og gitarforsterkere og pick-upene på gitar og bass.
Field-coil skal visst vere hakket bedre sier enkelte jeg har stor respekt for,men dette har jeg ikke hørt enda.Det har sikkert du ;)

Jaerbu : hehe,synes det er spennende å sage i ting ! Jeg måtte se hvordan det så ut nedi der på sidene ;D
Du får anbefale tweakene til han kompisen som kjøpte dine ;D

Topp Bunn