Høyttalere Fulltoner - det eneste riktige? En bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan ville det blitt å korrigere en fulltone med DSP. Kunne kanskje utrettet endel godt?
    Mye godt vil jeg si. En av ulempene med mange fulltoner er ujevn respons oppover. Dette kureres superenkelt med dsp.

    Ressonsansen rundt 3-4KhZ som skyldes overgang mellom membran og wizzercone slipper man heller ikke unna men et lite notch filter kan redusere problemet, hvis man mener det er plagsomt.

    På den annen side er perspektiv og pintpointing fra en fulltone (punktkilde) nærmest perfekt da det ikke er delefiltre og flere drivere. Man får det lille ekstra som faktisk er ganske besnærende.

    En annen ting er at gode 8" fulltoner ofte er av svært høy byggekvalitet med både lette membran og kraftig motor noe som borger for smekk på et helt annet nivå enn ordinære smultringsystemer kan tilby.

    En misoppfatning er at en 95-99 dB fulltone er "lettdreven". Min erfaring med en hel rekke forskjellige varianter og merker med følsomhet fra 94-99 dB er at alle trenger 20 kg kvalitetsforsterkeri. Dvs klasse A på 40-50 watt og oppover. Og jeg har brukt dem i åpen baffel med høypass ved 300 hz. Det blir rett og slett mer smekk og bedre headroom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn