Jeg ser det er litt sprik, men at en del ønsker en forenklet versjon. Dog er det heldig vis flest som til nå har stemt for å bygge den som nå er tegnet.
Imidlertid, når det gjelder forenklinger:
Bassrefleks er beregnet og lar seg fint gjennomføre med det tenkte filteret. Det vil vel redusere de totale delekostnadene med omkring 3000-3500kr. Det krever nok litt andre mål på kassa og muligens litt annen demping men det behøver ikke innebære noen radikale endringer.
En annen ting er at om man benytter seg av et seriefilter på basselementene kan man enkelt fjerne det ene basselementet og da ende opp med ytterligere besparelse, bygge resten som en enkel 3-veis.
Elementkostnaden er da (veiledende):
Opprinnelig ide (2x8"+2xslave): 10020,-
Uten slaver (2x8"+bassrefleks): 6160,-
Liten med slave (1x8"+slave): 6390,-
Liten uten slave (1x8"+bassrefleks): 4460,-
Om noen på en måte er litt prinsipielt i mot bruken av coaxen mens andre er for bruken av den ser jeg ingen umiddelbar måte å tilfredsstille begge leirene med samme konstruksjon.
Kassedesignet er (desverre) så godt som eneste forslag som har kommet inn. Forslaget er basert på "form følger funksjon" så spesielt kreativet er det kanskje ikke.
Et annet poeng er at vi besluttet vel tidlig i tråden, med stor grad av felles oppfatning av saken, at vi ikke skulle lage en 2-veis stativhøyttaler da dette ble unødig likt den svenske varianten.
Jeg føler meg allikevel rimelig trygg på at dette blir en skikkelig "value for money"-konstruksjon som kan konkurrere veldig mye høyere i pris enn de nevnte 20k. Et "nøkkelferdig" par ferdig bygget fra snekker, og med elementene montert vil sikkert havne på rundt 20k, og da bør de inngi respekt i prisklassen.