OMF skrev:
rumath skrev:
Hvorfor ønsker enkelte å privatisere hele helsesektoren for eksempel? Samtidig som man sier at staten fortsatt skal betale reginga? Klarer man ikke å forstå at det kun vil gi høyere utgiftet, ettersom en privat drifter ønsker å ta utbytte også? Folk kan ikke løpe uendelig mye fortere. Tjenestene blir ikke bedre bare man kaller det privat.
Med denne logikken kunne jo Staten spare masse penger på å veldlikeholde byggene sine selv, ha egne snekkere, elektrikere, malere og murere som jobbet for staten (uten at det ble betalt utbytte) produserer sitt eget kopipapir, produserer mobiltelefon og biler som skal brukes osv osv osv. Her er det masse penger å spare for staten...hvorfor skal de kun produserer helse og omsorgstjenester når egenproduksjon er billigst...?
Mvh
OMF
Helt riktig. På de fleste områder som omhandler vedlikehold er det billigst å ha egne folk. Akkurat som det er mest lønnsomt å eie sine bygg, kontra å leie de.
Når det gjelder produksjon av kopipapir... OMF; jeg tror ikke du virkelig tror det er dit jeg vil? Kopipapir, er et produkt som vi kan kjøpe. Ikke en tjeneste som skal utføres... Dessuten så mener vi, meg bekjent, ikke at det å produsere kopipapir er noe som bør være en offentlig oppgave?
Men selvsagt, hadde staten hatt så høyt forbruk av kopipapir, at det ville være lønnsomt å produsere dette selv, og evnt. selge unna overskytende... Så hvorfor ikke?
Les: Markedets makt over sinnene. Kan være greit for en økonom med ditt ståsted å få litt andre impulser.
Innenfor det offentlige, vil det selvsagt være unntak fra hovedregelen. Iblant vil det være lite hensiktsmessig å sitte med en spisskompetanse i en kommune, når denne bare benyttes annet hvert år. Da vil det være riktig å leie inn tjenesten. (Forutsatt at dette ikke er dyrere enn å ha kompetansen in-house.)