FRP hva nå? revidert

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Han har jo blitt en fredens mann! ::)

N

Nifelheim

Gjest
    bjornh skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    Paradokset med Fr.p og innvandring er at de støtter USAs invasjoner, men når flykningestrømmene kommer så er det kroken på døra.
    Nå har vi vel aldri bombet med i utlandet enn med en rødgrønn regjering....

Mvh
    OMF
    Sant nok. :(
    Har dere glemt Kjell Magne Bombevik allerede?
    Er nok redd Libyatoktet overgår hva Bombevik sendte oss ut i i antall bomber. Har ikke glemt Bombevik i det hele tatt. Regjeringene han var leder for var større lapdog for USAs krigføring enn hva Blair var. Bush og Rumsfelt sa hopp, Bondevik, Jan Pedersen, Krohn Devolt hoppet. Den gangen hadde Norge i det minste en opposisjon som protesterte. Nåværende opposisjon bare nikket stille med når Norge på elendig grunnlag og håpløse omstendigheter sendte bombefly til Libya. Å sende Norge i krig uten å fortelle Stortinget var helt greit.

V

vredensgnag

Gjest
    Høyresiden har hatt fremvekst i senere tid som en kombinasjon av velstandsveksten, og at mange mener den er mest villig til å gjøre noe med innvandringen, på betingelser som etnisk norske er villigere til å akseptere.

Delvis har også veksten i fløyene vært en funksjon av at sentrum er blitt oppslutningsmessig svekket i etapper fra 2001-2005-2009. Velgene har søkt vekk fra sentrum. KrFs sterke tilbakegang gikk til Høyre, i følge valgforskere.

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nifelheim skrev:
    Folk husker fortsatt Jernerna. Sanner kjører fortsatt "skattelette er svaret. Hva er spørsmålet?".
    Heldigvis vet folk flest mer om de ulike partier enn dette.

N

Nifelheim

Gjest
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    Folk husker fortsatt Jernerna. Sanner kjører fortsatt "skattelette er svaret. Hva er spørsmålet?".
    Høyre er og blir et parti for de rike, noe Høyre gjør alt de kan for å skjule. Ganske enkelt for den sannheten er ingen stemmesanker.

Høyre har konsekvent stemt imot alt som har gitt rettigheter til de laverestilte i samfunnet. Alt de fokuserer på er at de rike med størst mulig grad skal kunne forbli rike og aller helst forrike seg ytterlige. De rikeste skal betale lavest mulig skatter samtidig som de laverestilte skal ha minst mulig rettigheter. Dette er historien til Høyre.

Jernerna er ikke glemt. Kommunene gikk nærmest bankerott med henne som kommunalminister. Og det i tider med god økonomisk vekst. Økonomisk talsmann Sanner gjentar hele tiden reglene sine om at med lavere skatter så blir alt så meget bedre. Lavere skatter for de rike først og fremst selvsagt.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Høyres dynamiske skattepolitikk: Senk skattene slik at næringslivet går bedre. Effekten er at inntjeningen vil bli så mye høyere at faktisk innbetalt skatt øker. Tross lavere skatteprosent enn før.

Det er iallefall dette århundrets bløff i økonomisk politikk.

Både Friedman og Keynes snur seg i grava!

R

rico

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Høyresiden har hatt fremvekst i senere tid som en kombinasjon av velstandsveksten, og at mange mener den er mest villig til å gjøre noe med innvandringen, på betingelser som etnisk norske er villigere til å akseptere.
    Dette tror jeg er veldig nære sannheten. Samtidig som vekta, blodtrykket og størrelsen på flatskjermene økte fikk vi terroraksjoner fra muslimske terrorister rundtomkring, FrP spilte på denne frykten og fienden ble definert. Sosialistene (ble etterhvert et skjellsord..) ble fienden her hjemme fordi de slapp inn allslags rask som ganske sikkert egentlig var terrorister, hele bunten. Folk bet på og en del forsvant fra det partiet som egentlig er grunnen til at vi kan forspise oss i dette landet og over til FrP. Og sytet fortsatte. Så får vi se hvor veien fører hen nå. Jeg tror enda at trygdede (som nyter godt av ordningene som sosialistene har innført) vil stemmme FrP og dermed miste samme ordninger, jeg tror fortsatt LO medlemmer vil stemme FrP, slik at de kan miste ordninger/lover som de gamle LO`erene slosst for. Man skal ikke bli klok på folk. Vi får bare håpe at det blir mindre stemmer enn de siste års meningsmålinger tilsier.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    Høyre er og blir et parti for de rike, noe Høyre gjør alt de kan for å skjule. Ganske enkelt for den sannheten er ingen stemmesanker.

Høyre har konsekvent stemt imot alt som har gitt rettigheter til de laverestilte i samfunnet. Alt de fokuserer på er at de rike med størst mulig grad skal kunne forbli rike og aller helst forrike seg ytterlige. De rikeste skal betale lavest mulig skatter samtidig som de laverestilte skal ha minst mulig rettigheter. Dette er historien til Høyre.

Jernerna er ikke glemt. Kommunene gikk nærmest bankerott med henne som kommunalminister. Og det i tider med god økonomisk vekst. Økonomisk talsmann Sanner gjentar hele tiden reglene sine om at med lavere skatter så blir alt så meget bedre. Lavere skatter for de rike først og fremst selvsagt.
    Som sag, de fleste klarer bedre enn dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi må vokte oss for å gjøre de som stemmer FrP til totalt ukritiske. De vet selvsagt at ikke alle er kriminelle. Dessverre er det noen av dem som lider kraftig under xenofobi, men når vi generaliserer dem som xenofobe begår vi samme synd som dem. Når det finnes de inne FrP som demoniserer innvandrere, så opplever jeg at mange også demoniserer FrP på samme måte.

Selv om FrP har mye å ta fatt i når det gjelder sin egen retorikk, så tror jeg også vi andre har godt av en lignende selvransaking. IMO har de mer behov for det, jfr tidligere utlegninger om retorikken i andre tråder, men det er langtfra bare de som bør gå litt i seg selv.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Når FrP sier "innvandrere må integreres bedre i samfunnet" hører motstanderne tydelig at de sier "vi skal kjeppjage alle innvandrere ut av landet". Merkelidg det der.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Når FrP sier "innvandrere må integreres bedre i samfunnet" hører motstanderne tydelig at de sier "vi skal kjeppjage alle innvandrere ut av landet". Merkelidg det der.
    Er nesten enig med deg, men likevel ikke. Det er klart at det er de som mener det, men nå er du like generaliserende som jeg nettopp advarte den motsatte siden fra å være. Det tok ikke lang tid før noen klarte å skvise ut noe unyansert.

Enkeltuttalelser fra enkeltpersoner i partiet har til tider vært rasistiske. Det kan ikke fornektes. At et forstemmende antall velgere jeg har møtt har ønsket å kaste så mange som mulig til sjøs kan ikke sees bort fra. Også sentrale personer har gitt uttrykk for lignende tanker, uten at det har vært partiets politikk.

På samme måte som folk må slutte å overdrive FrPs politikk, så må dere som sympatiserer med partiet slutte med den fordømte sutringen. Det er kjerring-tendenser DeLuxe å grine så mye om at de andre barna erter en. Disse trådene inneholder mellom fakta de sedvanlige overdrivelsene fra motstanderne, gjentakelser i det uendelige, og sutring fra de "glade" ofrene fra FrP. Det er til å få migrene av. ::)

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Fr.p sier så mye annet, som er værre også.

R

rico

Gjest
    Når ting får roet seg litt så tror jeg FrP kommer til å få en del tyn, man kan ikke slette alt som er sagt før 22/7-11. Man høster ofte som man sår. Jeg tror ikke det kommer mye fra AP, de er for proffe til slikt, tror nok heller en del fra media og noen fra kulturadelen vil begynne å snakke fritt etterhvert og minne dem på taler/utsagn.

Dette er Siv fullt klar over så det jobbes nok iherdig i kulissene tenker jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    rico skrev:
    Når ting får roet seg litt så tror jeg FrP kommer til å få en del tyn, man kan ikke slette alt som er sagt før 22/7-11. Man høster ofte som man sår. Jeg tror ikke det kommer mye fra AP, de er for proffe til slikt, tror nok heller en del fra media og noen fra kulturadelen vil begynne å snakke fritt etterhvert og minne dem på taler/utsagn.

Kanskje hennes store mulighet til endelig å parkere 7. far i huset for godt, og selv ta ledelsen for å definere partiets fremtid.

R

rico

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    rico skrev:

Kanskje hennes store mulighet til endelig å parkere 7. far i huset for godt, og selv ta ledelsen for å definere partiets fremtid.
    Tror det hadde vært ett stort pluss for partiet. Det er nok nødvendig hvis de på sikt ønsker å bli oppfattet som et såkalt seriøst parti.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    baluba skrev:
    BT skrev:
    Er nesten enig med deg, men likevel ikke. Det er klart at det er de som mener det, men nå er du like generaliserende som jeg nettopp advarte den motsatte siden fra å være. Det tok ikke lang tid før noen klarte å skvise ut noe unyansert.
    Æsj, generaltabbe!
    Søren, jeg trodde jeg bare satte ting på spissen.
    Men uansett, jeg beklager herved til generalene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Høyres dynamiske skattepolitikk: Senk skattene slik at næringslivet går bedre. Effekten er at inntjeningen vil bli så mye høyere at faktisk innbetalt skatt øker. Tross lavere skatteprosent enn før.

Det er iallefall dette århundrets bløff i økonomisk politikk.

Både Friedman og Keynes snur seg i grava!
    Vel....det kan jo være noe i det....

Når årets reviderte budsjett ble lagt frem, gjorde man ingen endringer i budsjettet - ingen ekstra bevilgninger eller kutt - likefullt ble budsjettbalansen bedret med drøyt 20 MRD. Staten fikk nærmere 22 MRD ekstra i skatt og utbytte fordi veksten i øknonomien ble bedre enn ventet.....Dette var kun for ett år......Det kan være veldig relevant å føre en politikk som legger til rette for økonomisk vekst.....Det er ikke så lett å hente inn 22 MRD på andre måter!

Det er ingen grunn til å gjøre narr av viktigheten av å opprettholde høy økonmisk vekst!

http://e24.no/makro-og-politikk/svir-av-flere-statlige-kroner/20057537?view=print

Mvh
    OMF

N

Nifelheim

Gjest
    BT skrev:
    FrP vil ikke integrere de bedre. De sier så, men de bevilger ikke penger til integreringstiltak. Byrådet i Oslo la nylig ned norsk-kurs fordi det ble for populært. For mange ønsket å lære norsk -> vi legger ned kurset fremfor å bevilge litt mer penger.

FrP sier at de ønsker å hjelpe flyktninger der de kommer fra. Men de setter av 0 kr til det. De ønsker med andre ord ikke å hjelpe dem i Norge og heller ikke der de kommer fra.

FrP er gode til å si at de ønsker bedre integrering, men de nekter å bevilge penger på tiltak som bedrer integrering.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.185
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    FrP vil ikke integrere de bedre. De sier så, men de bevilger ikke penger til integreringstiltak. Byrådet i Oslo la nylig ned norsk-kurs fordi det ble for populært. For mange ønsket å lære norsk -> vi legger ned kurset fremfor å bevilge litt mer penger.

FrP sier at de ønsker å hjelpe flyktninger der de kommer fra. Men de setter av 0 kr til det. De ønsker med andre ord ikke å hjelpe dem i Norge og heller ikke der de kommer fra.

FrP er gode til å si at de ønsker bedre integrering, men de nekter å bevilge penger på tiltak som bedrer integrering.
    Partiet er vel ikke akkurat tuftet på humanisme, så deres omsorg for flykninger er sterkt oppskrytt.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    OMF: Dagens skatte- og avgiftsnivå gjør at vi har noe å fordele. Det sikrer gode rammevilkår for næringslivet at det er skoler og barnehager, kultur, svømmehall, sykkelstier osv. i samfunnet de slår seg ned i. Attraktive arbeidsplasser er mer enn faglige utfordringer og god lønn, det er også i stor grad hva bedriften kan tilby den ansatte på fritida. Med dagens nivå, har vi altså et næringsliv som går svært godt. Som du selv nevner, vekst i skatteinntekter har vi altså under denne regjeringer, mens resten av europa, usa og japan sliter.

Norge fører en politikk som fungerer godt.

Hvorfor er det så mye misnøye når vi har det så bra som vi har det?

Privatisering av skattepengene våre er en motsetning til det å betale skatt. Når jeg betaler skatt, så er det fordi jeg har troen på at en offentlig sektor vil kunne få mer ut av mine penger enn hva enkeltindividers kjøp av private tjenester kunne klare. Da gir det ingen mening å etterpå legge våre felles sparepenger "potten", slik at enkelte kan stikke sugerøret nedi og forsyne seg.

Offentlige finansierte tjenester skal uføres av det offentlige - Non profit!

Alt vi ikke ser på som offentlige oppgaver, bør være privat. Oljeinntekter bør selvsagt investeres i samfunnsutvikling, gjennom handlingsregelen, resten til fremtidige utfordringer gjennom oppkjøp i private bedrifter.

FRP har en økonomisk politikk som jeg er overbevist om vil være en katastrofe for landet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Partiet er vel ikke akkurat tuftet på humanisme, så deres omsorg for flykninger er sterkt oppskrytt.
    [ironi]

Nei de er noen hjerteløse svin hele gjengen !!

Man burde vel egentlig overvåke valgene så kunne vi stille alle Frpere opp mot veggen og skyte dem alle sammen, DA ville verden bli så bra så! Og vi kunne danse på roser som venner alle mann!

[/ironi]

Jeg tror seriøst at det beste FrP kan håpe på fram mot valget er at venstresiden fortsetter den demoniseringen av partiet som vi ser både her på HFS og ellers, eksempelvis Fugelli og Nome. De som omfavner dette er stort sett folk som ikke sine villeste feberrier eller fylleangst ville ha stemt FrP uansett. Men fortsetter dette hatet vil man kunne se at de som forlater FrP på målingene nå muligens rusler tilbake før valget i sympati med den som oppfattes som "mobbeoffer".

Kommunevalget vil nok bli dårlig men om Lars Erik og andre fortsetter på den vei de stevner, og gjerne i det offentlige rom, kan det nok ha innvirkning på Stortingsvalget. Og for partiet FrP er valget om to år vanvittig mye viktigere enn valget nå til høsten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Jeg tror seriøst at det beste FrP kan håpe på fram mot valget er at venstresiden fortsetter den demoniseringen av partiet som vi ser både her på HFS og ellers, eksempelvis Fugelli og Nome. De som omfavner dette er stort sett folk som ikke sine villeste feberrier eller fylleangst ville ha stemt FrP uansett. Men fortsetter dette hatet vil man kunne se at de som forlater FrP på målingene nå muligens rusler tilbake før valget i sympati med den som oppfattes som "mobbeoffer".
    Dette er neppe en gunstig situasjon å ville fremstille seg som offer. Det kortet har nok blitt kraftig devaluert, og partiet har enda litt mindre å spille på. Snart kan de komme i en situasjon der de må holde seg til politikk. Ikke godt å si hvordan det skal gå.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Dette er neppe en gunstig situasjon å ville fremstille seg som offer. Det kortet har nok blitt kraftig devaluert, og partiet har enda litt mindre å spille på. Snart kan de komme i en situasjon der de må holde seg til politikk. Ikke godt å si hvordan det skal gå.
    Det var ikke snakk om at FrP skulle "framstille seg" som offer. Hvis man der i gården har litt fornuft ( derom strides de lærde! ) så ignorerer man den hetsen som surrer rundt. Folk er ikke dummere enn at de ser dette uten at Siv må peke på det for dem.

De forsøkene på å skyve FrP ut i "kulden", utenfor den gruppen av partier "anstedige mennesker" kan stemme på er en risikosport for det kan slå tibake. Det er i dag ganske sterke "krav" i deler av det politiske miljøet om konformitet i meninger og det vi vet med noenlunde sikkerhet er at Ola Dunk ikke liker å bli presset inn i samme form som alle andre! Han liker i allefall å tro at han ikke blir det! ;)

Nå er dette kun tanker om mulige scenarier og hverken Deph eller undertegnede VET hva framtiden vil bringe. Men for min del må så gjerne både Deph, Lars Erik og andre fortsette, så får vi til høsten om to år se hvem, om noen, som fikk rett.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Nå er dette kun tanker om mulige scenarier og hverken Deph eller undertegnede VET hva framtiden vil bringe. Men for min del må så gjerne både Deph, Lars Erik og andre fortsette, så får vi til høsten om to år se hvem, om noen, som fikk rett.
    Jeg har vel gitt klart utrykk for at det skal være god plass til Frp i vårt demokratiske system. Det er viktig for folk som sympatiserer med dem at de også har en politisk kanal og noe å stemme på. Men for meg er partiet fremdels en hovedmotstander i det meste de står for, og jeg håper som alltid de gjør et dårlig valg og at folk får andre prioriteringer av hva som er viktig og ikke. I en slik sammenheng vil jeg nok fremdels argumentere hardt mot hva de står for. Men jeg også kommer nok til å moderere retorikken til en mer passende nivå. Karikerte fremstillinger, lyriske overdrivelser og sarkastisk humor må nok brukes med mer omhu. En voldsom polarisering av politikken og politikere er neppe den beste løsningen nå. Men det blir interessant å følge valgkampen. Dette er jo også et lokalvalg og vanligvis er det jo lokale økonomiske prioriteringer det handler om, og ikke de store verdispørmålene. Selv asylpoltikk, integrering, flyktninger og alt det der koker for det meste ned til et spørsmål om statlige overføringer, budgetter og prioriteringer på lokalplan. Men det blir interessant å se hvilken strategi Frp-ledelsen velger fremover, om det er de lokale løsningene eller de tradisjonelle stemmesankerne som man skal bygge videre på.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Fr.p er ikke demonisert på dette forumet. De har blitt møtt med saklig motargumentasjon, mot sin måte å drive politikk på. Fr.p har fått påpekt konsekvensene av sin egen politikk.

Det skulle bare mangle om så ikke skjedde i et demokrati.

Jeg for min del ønsker et nytt Fr.p velkommen. De må gjerne være ultraliberale, og for innvandrings- og asylstopp for min del. De må samtidig være mot norsk medlemsskap i FN - som en konsekvens.

Fr.p må bare slutte å drive politikk på nordamerikansk måte.
    Det bør ikke være greit å kalle statsministeren "hoffnarr" og det som værre er i en norsk politisk debatt. Det er å appellere til negative følelser, og ikke fornuft.

Se bare til USA i disse dager. Fiendskapet mellom demokrater og republikanere truer med å sende landet inn i et uføre ala Hellas.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Fr.p er ikke demonisert på dette forumet. De har blitt møtt med saklig motargumentasjon,
    Derom vil nok meningene være noe delte. Iallefall når det gjelder "saklighet".

Gjest skrev:
    Det blir i min verden helt feil at du som aktivt motarbeider FrP og alt det partiet står for skal legge premissene for hvordan FrP skal drive sin virksomhet. Ser du virkelig ikke det?

Jeg tillater meg å si min mening om hva dere som hater FrP ikke bør gjøre, men jeg prøver da ikke på noen måte å legge premisser for hvordan du skal drive din politikk. Politisk selvmord? Be my guest!

For egen del er det så enkelt som at deler av FrPs politikk kan jeg være enig i, men slett ikke alt. Høyre har jeg forlatt etter DLD selv om det mye annet i partiet jeg er enig i. Og akkurat nå er det den "Amerikanske profilen" til FrP som gjør det uaktuellt for meg å stemme på dem. Så om de legger av seg den kan det jo tenkes jeg stemmer på dem til høsten, og det var vel ikke det du ønsket??

I mellomtiden leter jeg etter "Høyrekommunistene" som et alternativ for meg. ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.765
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    rumath skrev:
    OMF: Dagens skatte- og avgiftsnivå gjør at vi har noe å fordele. Det sikrer gode rammevilkår for næringslivet at det er skoler og barnehager, kultur, svømmehall, sykkelstier osv. i samfunnet de slår seg ned i. Attraktive arbeidsplasser er mer enn faglige utfordringer og god lønn, det er også i stor grad hva bedriften kan tilby den ansatte på fritida. Med dagens nivå, har vi altså et næringsliv som går svært godt. Som du selv nevner, vekst i skatteinntekter har vi altså under denne regjeringer, mens resten av europa, usa og japan sliter.

Norge fører en politikk som fungerer godt.

Hvorfor er det så mye misnøye når vi har det så bra som vi har det?
    Det er vel akkurat denne selvgodheten jeg vil til livs. Jada – det går veldig bra i Norge det skyldes flere ting – godt politisk arbeid over generasjoner er en av dem, tilgang til enorme naturressurser og veldig gunstig prisutvlikling på eksportvarer er andre faktorer.

Jada – vi har det veldig bra i Norge – men vi har fremdeles veldig mye som kan gjøres bedre!
    Mitt ”engasjement” for at ting kan gjøres bedre handler ikkeførst og fremst om FrP, men at ting kan gjøres mer effektivt og systemer kan bedres.

rumath skrev:
    Privatisering av skattepengene våre er en motsetning til det å betale skatt. Når jeg betaler skatt, så er det fordi jeg har troen på at en offentlig sektor vil kunne få mer ut av mine penger enn hva enkeltindividers kjøp av private tjenester kunne klare. Da gir det ingen mening å etterpå legge våre felles sparepenger "potten", slik at enkelte kan stikke sugerøret nedi og forsyne seg.

Offentlige finansierte tjenester skal uføres av det offentlige - Non profit!
    Skjønner ikke helt hva du mener med dette.
    Mener du at staten ikke skal kjøpe tjenester av private aktører....da lever du i så fall i en drømmeverden. Staten kjøper i dag enormt med varer og tjeneseter fra rpivate aktørere – alt fra bygging av sykehjem, til kaffetraktere, konsulenttjenster til helsetjenster osv.

Jeg mener offentlige tjenster skal finansieres av det offentlige og utføres av av den som kan levere best kvalitete til best pris.

rumath skrev:
    Alt vi ikke ser på som offentlige oppgaver, bør være privat.
    Hvordan vurderer du da sittende regjerings oppkjøp av Aker for 5 MRD....?

rumath skrev:
    Oljeinntekter bør selvsagt investeres i samfunnsutvikling, gjennom handlingsregelen, resten til fremtidige utfordringer gjennom oppkjøp i private bedrifter.
    Et lite paradoks her er at man har større avkastningskrav til realinvesteringer i Norge enn avkastningskravet man har i oljefondet.....
    rumath skrev:
    FRP har en økonomisk politikk som jeg er overbevist om vil være en katastrofe for landet.
    Tja...det tviler jeg på, Finansdepartementet er også ekstremt dyktig å skolere litt tabloide poltikere. Se hva som har skjedd med Kristin Halvorsen!

Litt av mitt poeng er et ønske om å gjøre Norge bedre. Neon eksempler på området hvor jeg tror det er BETYDELIGE forbedringspotensialer er feks:
    - Kommunal saksbehandling – i enkelte kommuner må man vente nærmere 18 mnd for å få behandlet en byggesak
    - Psykisk helsevern – i dag er det så lang ventetid på ”psykologtimer” at de legene ikke henviser lengre, da de vet at hjelpen er for langt unna
    - Tid for utredning - hvis man feiler noe i Norgei dag, og skal til spesialist – er det ikke uvanlig at man må vente 3- 6 mnd før man kommer til. Dette er da folk som er sykemeldite og ikke kan jobbe pga tilstnaden de er i.
    - Rusomsorg – etter å ha hatt en tung rusmisbruker i familien i snart 5 år er min påstand at denne tjenesten overhodet ikke fungerer.
    - NAV generellt er så tungrodd og saktegående at brukerne lider stort.
    Jeg kunne skrevet en mye lengre liste – Mitt hovedpoeng er på ingen måte at ting ikek er bra, men at det kan gjøres bedre. I mine øyne er det store problemet at det offentlige ikke har samme insentiv til å tilfredstille brukeren som det private har. Og dette er en veldig viktig forksjell.
    Jeg har i min tidligere jobb tatt årlig Røntgen hos en privat leverandør, Vi har brukt Volvat medisinske senter mye og jeg har selvsagt vært hos privat tannlege, kiropraktør, fysioterapeut sv.
    Litt overdrevet selvsagt, men de gangene jeg er hos det offentlige har jeg stort sett måtte vente i en evighet før jeg fikk time, før jeg så må vente 20-60 minutter på venterommet etter at jeg har kommet presis, og så må man i etterkant ringe og mase og mase og mase for at henvisninger skal sendes og for å få svar på prøveresultater.
    På private institusjoner så spør de når det passer det å komme, avtalen begynner til oppgitt tidspunkt, behandleren er blid og spør hvordan du har det, og spør om du har fått svar på alt man lurte på før de avslutter.
    Jada – dette er satt på spissen, men stort sett alt som det er evig ventetid på og stor missnøye med i Norge er offentlig drevet. Vi er sikkert verdens beste land å leve i – men vi er utrolig arrogante hvis vi ikke tror det er ting som kan gjøres bedre.

Mvh
    OMF

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.185
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis skrev:
    lars_erik skrev:
    [ironi]

Nei de er noen hjerteløse svin hele gjengen !!

Man burde vel egentlig overvåke valgene så kunne vi stille alle Frpere opp mot veggen og skyte dem alle sammen, DA ville verden bli så bra så! Og vi kunne danse på roser som venner alle mann!

[/ironi]

Kommunevalget vil nok bli dårlig men om Lars Erik og andre fortsetter på den vei de stevner, og gjerne i det offentlige rom, kan det nok ha innvirkning på Stortingsvalget. Og for partiet FrP er valget om to år vanvittig mye viktigere enn valget nå til høsten.
    Da kom offerrollen fram igjen. Påpeking av fakta angående partiets politikk, påkaller gråtekoner.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:

:eek: Dette visste jeg ikke, og det er jo direkte latterlig. De forlanger at folk skal lære seg norsk, men tar bort tilbudene? Hvordan forventer de at de skal lære seg norsk uten noen pedagogiske tilbud, og det dreier seg om et språk som ikke kan sammenlignes med noe de har hørt før de kom hit?

Den bristende logikken er direkte sjokkerende! Dere som leser dette skal i tillegg vite at Oslo har de dyreste norsk-kursene i landet. Noen har faktisk valgt å flytte til andre steder for å lære seg norsk. Jeg kjenner en som flyttet lenger inn i landet til en småby for å lære seg norsk der. Han er riktignok her for å jobbe, ikke som asylsøker (italiensk statsborger).

Dere skal vite at norskkursene faktisk ikke er gratis for dem. I Bergen koster de tusen kroner pr. semester/kurs, og jeg vet ikke helt hvor mange det er av dem. Kanskje det bare er to? Uansett så er det betydelig dyrere i Oslo, og de må faktisk betales av egen lomme. Det er mye penger å betale flere tusen kroner for en som lever på sosialhjelp eller verre.

Når det i tillegg legges ned tilbud så øker kostnadene med å lære seg norsk til et femsifret beløp i alle fall, hvis de skal skaffe seg et tilbud på "det åpne markedet". Ordningen med norskkurs som norske kommuner har er greit priset (sett bort fra i Oslo, som er tre ganger dyrere), og må opprettholdes hvis vi skal stille slike krav til innvandrere. Dette er er nok et eksempel på at politikken til FrP er full av paradokser og motsetninger. Det går ikke an å forlange at folk tar norskkurs som ikke finnes.

lars_erik: Spirre er ikke FrP-er.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Spiralis skrev:
    Gjest skrev:
    Fr.p er ikke demonisert på dette forumet. De har blitt møtt med saklig motargumentasjon,
    Derom vil nok meningene være noe delte. Iallefall når det gjelder "saklighet".

Gjest skrev:
    Det blir i min verden helt feil at du som aktivt motarbeider FrP og alt det partiet står for skal legge premissene for hvordan FrP skal drive sin virksomhet. Ser du virkelig ikke det?

Jeg tillater meg å si min mening om hva dere som hater FrP ikke bør gjøre, men jeg prøver da ikke på noen måte å legge premisser for hvordan du skal drive din politikk. Politisk selvmord? Be my guest!

For egen del er det så enkelt som at deler av FrPs politikk kan jeg være enig i, men slett ikke alt. Høyre har jeg forlatt etter DLD selv om det mye annet i partiet jeg er enig i. Og akkurat nå er det den "Amerikanske profilen" til FrP som gjør det uaktuellt for meg å stemme på dem. Så om de legger av seg den kan det jo tenkes jeg stemmer på dem til høsten, og det var vel ikke det du ønsket??

I mellomtiden leter jeg etter "Høyrekommunistene" som et alternativ for meg. ;D
    Jeg tillater meg å mene at Fr.p skal ha en måte å drive sitt arbeid på som passer i en norsk sammenheng. Hvis det er å sette urimelige premisser for Fr.p, så må du gjerne mene det. Jeg tror Fr.p står seg bedre med å følge dette rådet.

Jeg ønsker at du stemmer som du vil. Jeg vil diskutere politikk i fremtiden, med deg og andre. Jeg er demokratisk innstilt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Da kom offerrollen fram igjen. Påpeking av fakta angående partiets politikk, påkaller gråtekoner.
    Pkt 1.
    Jeg føler meg ikke som noe offer hva gjelder FrP

Pkt 2.
    I en politisk debatt vil det selvsagt være en viss forskjell på hva deltagere vil definere som "fakta" og "ondsinnet ryktespredning". SELV OM DET ER DET SAMME UTSAGNET MAN KRANGLER OM! Etter at jeg ble far til to fikk jeg lære meg ganske brutalt at situasjonsbeskrivelse ikke er noe objektivt! "Det er hans/hennes skyld!" Uttalt sammstemt og med stor innlevelse fra begge parter gjør at man blir tvunget til å ta begrepet "objektiv sannhet" opp til grundig filosofisk diskusjon! ;D

Som ganske ung ungdomspolitiker gikk jeg på kurs i tale og debattteknikk med Trodhjems gamle ordfører Marvin Wiseth som kursleder. ( Han er ubetinget dyktig på dette! ) En av de tingene han lærte meg var at når man skulle debattere med folk som var diamentralt uenig med deg burde man selvsagt snakke slik at motstanderen forsto hva du sa, men det aller viktigste var at publikum forsto hva du sa og hvilken mening du ville promotere. Hvis du klarte det og i tillegg motstanderen ikke forsto hva du mente var det bare en bonus, for publikum ville ut fra et "Goddag mann økseskaft svar" fra den andre siden naturlig se på deg som den klokeste! Politikk består nemlig av over 90% presentasjon.

Du har definert meg som FrP'er og da er du uenig okke som! Du hører ikke etter, leser ikke hva jeg virkelig skriver, du leser det du TROR jeg skriver, og det kan være noe helt annet!! Dette bare ment som et vennlig råd!

Jeg skal gi deg et eksempel: Da jeg gikk på NTH, det var på 70 tallet ( Ref "Gymnaslærer Pedersen" ) hadde jeg skjegg, utad lett å mistolke som AKP-ml'er. Jeg og en kompis (amerikaner fra Texas) satte oss ned i foajeen i et av sentralbyggene med et par stoler, bord og en underskriftsliste. Vi hengte opp plakater. ( Slike "spontane" aksjoner var vanlig den gangen) På plakatene sto det:" Støttegruppa for dei undertrykka sørstatane i Amerika" og "Mot yankee imperialisma!". ("Proletarisk nynorsk" var den gangen viktig for identiteten) Hva skjedde? En hel hurv av studenter på venstresiden kom og takket for et "flott innitiativ", og "jævlig bra gutter, selvsagt skriver jeg på protestlista"! Vel hadde jeg tørnet? Har jeg en skjult fortid som venstreradikal student? Nei på begge! For hva sto det egentlig på plakatene? Hva var egentlig budskapet?

Den enkleste beskrivelsen av "budskapet" må være at vi mislikte resultatet av borgerkrigen og hadde sympatier med Konfedrasjonen og Sydstatene. Den lokale gruppen vi måtte tenkes å støtte var vel KKK! Men et slik budskap forsvant helt i ordvalg og språkbruk, samt selvsagt visuell framtoning. Vi løy ikke, men "mot yankee imperialisma" var nok den avgjørende puslespillbiten (stammespråket) som gjorde at de på venstre side omfavnet oss! Som du ser Lars Erik er det meget viktig å faktisk bruke så mye tid på sine motstandere at man faktisk leser det de skriver! Det må kanskje tillegges for "mindre smarte" at jeg aldri har støttet KKK og at det kun var en rasende festlig practical joke.

Pkt 3.
    Jeg gråter ikke, i allefall ikke på vegne av FrP. Etter den siste uken er det så få tårer igjen at de prioriteres på viktigere ting enn deg, - no offence!

Så når det gjelder disse trådene om FrP er jeg ikke personlig involvert men befinner meg som undrende betrakter (kverulant) på sidelinjen, en god bit til høyre for deg men likefullt på sidelinjen. Dette er ikke min kamp!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Hvis man tilhører ytterste høyre/venstre så har man vel lett for å se alle andre som ytterste venstre/høyre. Nok et bevis på at den politiske akse egentlig er en sirkel hvor ytterligheter møter hverandre.
    Mulig Spirre tilhører ytterste sentrum? ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.719
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Hvis man tilhører ytterste høyre/venstre så har man vel lett for å se alle andre som ytterste venstre/høyre. Nok et bevis på at den politiske akse egentlig er en sirkel hvor ytterligheter møter hverandre.
    Mulig Spirre tilhører ytterste sentrum? ;D
    I så fall på høyresiden, om jeg tør be. ;D Det dannede borgerskap må vite! ;D Med en dose sosial samvittighet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.185
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser hva Spirre reagerer på. Partiet er svært skeptisk mot det Per Sandberg kaller for "fremmedkulturelle" , (når han da ikke kaller de for "svartinger"). I alt for mange år har dette partiet blitt tidd i hjel. Det vil det forhåpentlig nå bli slutt på. De må, som andre parti, tåle at man går dem etter i sømmene, og at man påpeker negative ting ved deres holdninger og annet. Den dagen partiet tar retorikken sin på alvor, og gir slike som Tybring-Gjedde og Sandberg klar beskjed om hva som er akseptabelt, vil jeg se på de med helt andre øyne enn nå. Som Ap-mann vil jeg aldri stemme på de, men respekten for de vil bli større. Så lenge de ikke tar et slikt oppgjør med seg selv, er det vår plikt å gjøre alt vi kan for å stoppe deres lefling med rasistiske strømninger. At partiet og dets sympatisører ikke liker det, er deres problem.
    Jeg anser det også som nærmest selvmord av Høyre å gå inn på et formelt samarbeid med FRP før en slik grenseoppgang er gjort.

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    Skjønner ikke at "folk" kan lære av dette som har skjedd.Høgger på hverandre,setter hverandre i bås. Akkurat samme ordene som brukes.Nesten uten unntak. Kun høyresiden eller venstresiden er forskjellen. Kanskje som enkelte her inne har skrevet før: LÆR for F... av hva som er gjort. Alle som blir utsatt for hva de mener er trakasering lenge nok trekker seg bort,og får et hatbilde av alle som er i mot det deselv mener.Noen blir ekstremister og finner på at alle er i mot en. Da starter det farlige etter min mening. De gjemmer/går under jorden, får så å komme kanskje ut som ABB.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    baluba skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:

:eek: Dette visste jeg ikke, og det er jo direkte latterlig. De forlanger at folk skal lære seg norsk, men tar bort tilbudene? Hvordan forventer de at de skal lære seg norsk uten noen pedagogiske tilbud, og det dreier seg om et språk som ikke kan sammenlignes med noe de har hørt før de kom hit?

Den bristende logikken er direkte sjokkerende! Dere som leser dette skal i tillegg vite at Oslo har de dyreste norsk-kursene i landet. Noen har faktisk valgt å flytte til andre steder for å lære seg norsk. Jeg kjenner en som flyttet lenger inn i landet til en småby for å lære seg norsk der. Han er riktignok her for å jobbe, ikke som asylsøker (italiensk statsborger).

Dere skal vite at norskkursene faktisk ikke er gratis for dem. I Bergen koster de tusen kroner pr. semester/kurs, og jeg vet ikke helt hvor mange det er av dem. Kanskje det bare er to? Uansett så er det betydelig dyrere i Oslo, og de må faktisk betales av egen lomme. Det er mye penger å betale flere tusen kroner for en som lever på sosialhjelp eller verre.

Når det i tillegg legges ned tilbud så øker kostnadene med å lære seg norsk til et femsifret beløp i alle fall, hvis de skal skaffe seg et tilbud på "det åpne markedet". Ordningen med norskkurs som norske kommuner har er greit priset (sett bort fra i Oslo, som er tre ganger dyrere), og må opprettholdes hvis vi skal stille slike krav til innvandrere. Dette er er nok et eksempel på at politikken til FrP er full av paradokser og motsetninger. Det går ikke an å forlange at folk tar norskkurs som ikke finnes.

lars_erik: Spirre er ikke FrP-er.
    Visst er påstanden latterlig. Det står i stil med å hudflette bystyret i Oslo for at politiberedskapen er for dårlig, når dette er et statlig ansvar.

Følgende grupper har rett og plikt til å gjennomføre 300 timer opplæring i norsk og samfunnskunnskap gratis:

• Personer med asylstatus, herunder overføringsflyktninger
    • Personer med opphold på humanitært grunnlag
    • Personer med kollektiv beskyttelse
    • Familiegjenforente med overnevnte
    • Familiegjenforente med norske eller nordiske borgere

Følgende grupper har ikke rett til gratis opplæring, men har plikt til å gjennomføre 300 timer opplæring, betalt av dem selv eller av arbeidsgiver:
    • Arbeidsinnvandrere utenfor EØS/EFTA-området
    • Personer som kommer til landet på grunnlag av familiegjenforening med disse

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Ok, da sier vi at Norge går så det suser, men har vi helt glemt at vi er Verdens dyreste land også?

Hvordan har fattige det i Norge i dag, og hvem stikker egentlig av med profitten i dagens samfunn?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn