Dyr, jakt, våpen og fiske Friluftsliv & nyttige dingser (nybegynners only)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Ideen bak BioLite er vel at kokeapparat + powerbank + lys veier ca det samme som en slik dings som erstatter alle tre. Jeg fikk en i bursdagsgave men har ikke prøvd den ennå. Dingsen har sine tilhengere men selv ser jeg ikke helt behovet.
    Da selger du den billig da? :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Telt er og vanskelig å anbefale, da man må vite bruksområde og hva som er prioritert. Selv har jeg endt opp med 3 forskjellige løsninger.
    Fjell/vinter:
    Helsport tunneltelt m/fortelt, sideinngang og stormmatter 3 pers.
    Sommer, vår høst:
    Helsport kuppeltelt 2 1/2 pers. Gikk ut av produksjon for noen år siden, og er den Helsport-grønne utgaven (lettere/mindre pakkvolum) enn varianten som var blå. Praktisk ved at det er så høyt at det går an å stå (krokrygget) og kle på seg i teltet. Bruker man kun ytterteltet er det meget romslig.

    Har alltid foretrukket de teltene der man setter opp ytterteltet først (alternativt innerteltet fasthektet, så begge reises samtidig) fremfor de der man setter opp innerteltet først og deretter ytterteltet. Utrolig upraktisk når det høljeregner.

    På vinterstid i skog/lavlandet er en gapahuk å foretrekke. Har denne (fra Magasinet):
    gapahuk.JPG
    Modifiserte den med å sy på stormmatter på sidene og langs bakstykket - og en separat fronduk (som festes med borelås i toppfliken og snorer i siden) som går halveis ned til bakken. Fungerer fint sommerstid også, dersom det ikke er spådd mye nedbør.
    Mye bedre enn en tarp, som jeg synes er noe "hassel". Veier ikke stort mer og tar heller ikke nevneverdig mer plass.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er kun én klar anbefaling å komme med da - Exped Down Mat:
    Aberet er at de etter hvert har blitt kostbare, men...
    Jeg har en del døgn i telt, gapahuk osv hvert år i alle 4 årstider - og det er et liv før og etter jeg (for mange år siden nå) kjøpte dette liggeunderlaget. Lav vekt og utrolig lite pakkvolum er det også.
    Jeg endte opp med 2 x denne (kona & undertegnede) - håper den er "grei". I tillegg var den satt ned i pris....
    Liggeunderlag
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    2

    2xJ

    Gjest
    Er dette riktig sted å diskutere "overlanding"? Hvis ikke kan jeg starte en ny tråd.

    Jeg kjøpte meg firehjulstrekker i fjor sommer, og var ute på noen få turer. I år skal jeg dra med meg hele familien, og legger lista litt høyere. Vi sover i hengekøyer eller telt, og kan til nød sove to i bilen om været er skikkelig rævva. Utgangspunkt er Trøndelag, og mottar gjerne tips om aktuelle utfartssteder. Gjerne så langt fra folk som mulig, men lovlig å kjøre med bil, gitt at man kommer fram.
    Egen Overlandig 4x4 tråd hadde vært spennede!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg endte opp med 2 x denne (kona & undertegnede) - håper den er "grei". I tillegg var den satt ned i pris....
    Liggeunderlag
    Kjenner den egentlig ikke. Har ikke prøvd den, eller sett den i praksis, men ME er jo en anerkjent produsent og merkevare.
    I produktbeskrivelse ser det ut som om den skiller seg fra Exped på 2 punkter.
    Exped har innebygget pumpe (i underlaget) som fungerer veldig fint. ME benytter pakkposen som "pumpe". Hvordan det er å bruke i den praksis vet jeg ikke.
    Det andre er at Exped har 2 ventiler for tømming, hvilket underletter sammenrulling.

    Rent bortsett fra det - gled dere til å ligge godt på tur!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skal man ut vinterstid blir det gjerne litt utstyr:

    DSC02474.jpg

    Sekken blir både full og tung.

    DSC02164.jpg

    Men det er jo kos når man kommer frem:
    645 – Kopi (3).JPG
    Og det er god fyr på bålet:
    096 – Kopi (2).JPG
    På bildene her var vi ikke så langt av gårde - og brukte pulker. Da kan man unne seg litt mer luksus som stol - og et par sekker tørr bjerkeved :cool:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg traff en fyr som gikk hytte-til-hytte på Hardangervidda i sommer. Han hadde en fullastet Norrøna Recon-pack, jeg var virkelig nysjerrig på hva han hadde med seg, men klarte å la være å spørre. En annen hadde sekk på seks kilo + mat, da hadde han med både telt, sovepose og liggeunderlag og kokeutstyr.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den der møtte jeg i påsken en gang på 70-tallet, men da var det han med den største sekken som bar drikkevarene... :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ved overnatting i kulde så skjer det meste av varmetapet mot underlaget, ikke minst fordi soveposen også "komprimeres" av kroppsvekten. Om det er plass - og vekten ikke er avgjørende bruker jeg (i gapahuk) granbar, isbjørn celleunderlag, reinskinn og Exped´n i nevnte rekkefølge.
    Mht reinskinn - kjøp et som er impregnert, og dermed ikke trekker fuktighet. Et impregnert som blir vått lukter helt "jæ...." og tørker seint.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du er heldig kan du greie midtskill på brødskiva også, - så ser du i alle fall hva du har til pålegg....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Da ble det et sånt sett:
    1616680038513.png
    Og bare for å understreke dette; dette er bare for å få en 5-åring mysgjerrig på naturen og for å lure ut en mamma som elsker kaffe.
    Så her blir dyr pulverkaffe og turmat!

    PS: og lure ut meg selv også da....må ikke glemme det. Men det trenger man vel ikke snakke altfor høyt om!
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    68d73b6cff844d2bb3b2dd519b567907.png
    Disse holder for en amatør vandrer uten mål og mening enn så lenge :)
    Men etterhvert, har lyst på skikkelige fjellsko ja...sko er viktig!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er du fornøyd med de er det vel bare å kjøpe Speedcross eller bedre variant av samme merke.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Er du fornøyd med de er det vel bare å kjøpe Speedcross eller bedre variant av samme merke.
    Er ikke det løpesko? Mine er tross alt tursko. Og for meg er de gode nok. Men jeg tenker ikke å gå hverken langt eller ulendt med det første.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det snodige er att ingen har nevnt denne.
    Fantastisk sag som ikke tar noen plass.
    Samt en liten øks, Fiskars sine små er fantastisk bra.
    Tar liten plass og veier lite, i Kajakker og kanoer er dette knall utstyr.
    Skal jo ikke hugge ved, men få til ett lite bål på turen.
    Skal ta Telemarkskanalen i sommer i kajakk, så dette skal med.
    1616751207040.png 1616751335170.png
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke det løpesko? Mine er tross alt tursko. Og for meg er de gode nok. Men jeg tenker ikke å gå hverken langt eller ulendt med det første.
    Løpesko ja, foretrekker løpesko foran tursko på alle turer som ikke krever tung sekk, bruker gjerne løpesko og gamasjer fremfor halvhøye tursko.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Løpesko ja, foretrekker løpesko foran tursko på alle turer som ikke krever tung sekk, bruker gjerne løpesko og gamasjer fremfor halvhøye tursko.
    Aha....det skal jeg tenke på neste gang jeg kjøper meg sko.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men ta rådet mitt med en klype salt, jeg foretrekker grep og følelsen av underlaget mens preferanser og hva kroppen takler greit er individuelt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Funderer nå på hvilke liggeunderlag jeg skal kjøpe. Kona får nesten et illebefinnende bare hun skjenner et snev ujamnheter under ryggen. Forslag?

    Min gode gamle Gerber (innkjøpt i 1978) blir kanskje med på lasset - litt usikker...
    Det er kun én klar anbefaling å komme med da - Exped Down Mat:
    Aberet er at de etter hvert har blitt kostbare, men...
    Jeg har en del døgn i telt, gapahuk osv hvert år i alle 4 årstider - og det er et liv før og etter jeg (for mange år siden nå) kjøpte dette liggeunderlaget. Lav vekt og utrolig lite pakkvolum er det også.
    Jeg har god erfaring med å kombinere et tradisjonelt skumgummiunderlag (Ajungilac bamse eller hva det nå het) med et oppblåsbart underlag (Exped SynMat), med skumgummien ned mot bakken. Da beskyttes det oppblåsbare underlaget mot punktering og noe av ujevnhetene blir «glattet ut».

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Absolutt en god, og foretrukken løsning (utenfor telt).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn