Dyr, jakt, våpen og fiske Friluftsliv & nyttige dingser (nybegynners only)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    Dette er ment å være en tråd for de som er som meg, vi liker å være i naturen, men er ikke fanatiske.
    Jeg trenger ikke ut klokka 8 på søndag fordi solen skinner. Jeg gråter heller ikke bare fordi det er godt skiføre og jeg må sitte på kontoret. Så vet vi det.

    Dette er en tråd for oss som prøver å komme oss ut, men trenger noen insentiver. Dingser er insentiver! For mange.

    Jeg tenker på tre produkter som kan gjøre skogsturen til noe mere artig, både for far, mor og unger:
    1. Orginalen Ghillie Kettle og etterligningene som Kelly Kettle, Storm Kettle og Volcano Kettle. Fordeler med disse er hvor raskt man kan få varmt vann og hvor lite som trengs av oppfyringsved/pinner. Ulempen er størrelsen, vekt og at de ikke er så egnet for å lage mat på. Eller er de?
    kettles.png
    Er det noen som erfaringer med noen av disse?

    2. For de litt mere duppedingsavhengige og de som er redd for at mobilen/GPS'en/lommelykta skal dø ut:
    Biolite Campstove 2. Jeg lurer erfaringer rundt denne og hva dere faktisk bruker den til? Er den verdt pengene den koster og finnes det alternativer?
    1612778790217.png

    3. Multifunksjonsverktøy fra Gerber og Leatherman. Hva trenger man strengt tatt og finnes det konkurrenter?
    Multifunksjonsverktøy.jpg
    Jeg har sett på en del videoer av Gerber Center Drive og den betegnes av mange som en gamechanger. Noe jeg finner litt merkelig, da den ikke har alt jeg kunne tenke meg og virker til å være rettet mot hobbymekanikereren mere enn friluftsmannen/kvinnen. Den har jo en kjekk sentrert skrufunksjon, som sikkert er handy for noen, men sjelden brukt i naturen. Så hvilke er best i natiruen? Noen tanker?

    Jeg ser helst at dette ikke blir en krangletråd der besserwissere kommer inn med alskens kjeft og meninger,. men heller en tråd der de samme kommer med forslag og erfaringer. Samt av vi glade amatører kan spørre og grave litt, samt få noen ideer til neste tur it.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    En god kniv !! meget sjeldent jeg har behov for et multiverktøy ute på tur, en har selv en Leatherman (såkalt original og helt sikkert vintage nå :oops: )
    En kniv med fast blad som er en skikkelig allrounder.
    Selv ville jeg gått for gass og et multisett fra fx Primus med kaffekjele kjele og stekepanne!! Mer flexibelt enn et "bålprodukt", selv om et skikkelig bål er best ;)
    Et tarp, eller en liten gapahuk gjør veldig mange turer litt mer komfy, i henhold til vind og litt nedbør....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Om man skal lage mat i bushen så bør man ha noe der varmen kan reguleres. Skal man bare varme vann for å få seg noe å drikke eller helle over noe frysetørret så trenger man ikke det.

    Jeg har en JetBoil flash som er helt genial. Liten, veier ingen ting og har endatil regulator. Når vi er alle man alle i familien på tur bruker jeg en priums med stekepanne. Ting som går på gass funker heller dårlig i minusgrader, det er også verdt å være klar over. En liten gassboks holder overraskende lenge og er man høyt over havet så kan det faktisk være utfordrende å finne noe å brenne.

    En mattermos er også fint å ha. Jeg har en fra Stanley som rommer ca en halv liter og holder imponerende godt på varmen. Da ka man få seg noe varmt å spise uten å ha med kokeutstyr.

    Skal man lage ordentlig bål kan en liten øks også være fint å ha.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    En god kniv !! meget sjeldent jeg har behov for et multiverktøy ute på tur, en har selv en Leatherman (såkalt original og helt sikkert vintage nå :oops: )
    En kniv med fast blad som er en skikkelig allrounder.
    Selv ville jeg gått for gass og et multisett fra fx Primus med kaffekjele kjele og stekepanne!! Mer flexibelt enn et "bålprodukt", selv om et skikkelig bål er best ;)
    Et tarp, eller en liten gapahuk gjør veldig mange turer litt mer komfy, i henhold til vind og litt nedbør....
    Det blir jo aldri skikkelig bål ut av noen av de produktene jeg nevnte. Jeg tviler sågar på at du blir noe særlig varm av de en gang. Jeg tenkte mere på det å kunne koke vann og lage litt mat uten å være avhengig av hverken gass eller årstid (ingen bål.

    Har du noen tips til kniv? En god allround kviv som duger til det meste? Jeg har en gammel Rambo kniv liggende.... :rolleyes:

    Forslag til tarp?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    På tur er det alltid greit med bål! Da trenger man redskap for å skaffe ved.
    En 8 eller 9" samekniv er ett skikkelig universal redskap;
    Eller en foldbar sag som er utrolig effektiv;
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    Om man skal lage mat i bushen så bør man ha noe der varmen kan reguleres. Skal man bare varme vann for å få seg noe å drikke eller helle over noe frysetørret så trenger man ikke det.
    Det er jo der Ghillie Kettle er så genial. Den kan man bruke uansett hvor tørt det er og hvor man er. Eller, det er det jeg tror uten å ha noen erfaring med det!. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jetboil in action i Østmarka. Alt, dvs stativ, minste type gassboks og regulator får plass inne i "kjelden" når det er pakket ned. Rommer 0.8l eller hva det nå er.

    jetboil.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det blir jo aldri skikkelig bål ut av noen av de produktene jeg nevnte. Jeg tviler sågar på at du blir noe særlig varm av de en gang. Jeg tenkte mere på det å kunne koke vann og lage litt mat uten å være avhengig av hverken gass eller årstid (ingen bål.

    Har du noen tips til kniv? En god allround kviv som duger til det meste? Jeg har en gammel Rambo kniv liggende.... :rolleyes:

    Forslag til tarp?
    Siden du var inne på Gerber, og at jeg selv har flere av dem, men ikke denne.
    Denne får mye skryt rundtomkring ihvertfall, for godt grep og en virkelig funksjonell en....



    https://www.gerbergear.com/en-us/activity/explore/camp/strongarm-coyote-brown-plain-edge-30-001058


    https://www.magasinet.no/dovrefjell...click&utm_term=Dovrefjell+Tarp+4+x+3m+-+grønn
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Man MÅ definitivt ikke ha det råeste av utstyr for og ha en fintur!!, selv om det er noenting som gjør opplevelsen bedre med god kvalitet, varme og tørre klær er MINE prioriteringer for slikt. Våt og kald kan gjøre selv en sommertur, unødvendig kjip.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Kjøpte meg litt frempå før sommerens utflukt over østlige Hardangervidda (Halne Fjellstove til Rjukan). Da ble det mellom annet

    - Gregory Baltoro 75 ryggsekk. Veldig fornøyd med den og passe størrelse til hva jeg har med meg.
    - Helsport Reinsfjell Superlight 2 telt. Lett, kjapt å sette opp, bra innvendig høyde og lukeriøst med plass til en person. Er ikke beregnet til vinterbruk.
    - WarmPeace Soliaire 500 sovepose. Skal funke ned til -9 grader. Veier lite og komprimerer godt. Jeg brukte den til såvidt under 0 grader uten ekstra undertøy uten problemer så kan nok brukes i en god del kjøligere vær.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jervenduken er en unik oppfinnelse.... på mange sommerturer trenger man ikke annen "innkvartering", og vinterstid er den super når det blir litt friskt...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Om man skal besøke selvbetjente DNT-hytter er det lurt å ha med seg melkepulver. Maten på disse hyttene er trist nok i seg selv, men en del av det som faktisk er mulig å spise skal tilsettes melk og melkepulver mangler ofte på slike hytter. Litt vanskelig å få tak i men pølsemakere har normalt, samt at de selger det i alle fall på jacobs i Oslo i ukene før jul. Det veier ingen ting og holder sånn ca evig. Kan også brukes til å lage Heston Blumenthals ultimate kylligkraft, for øvrig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    Om man skal besøke selvbetjente DNT-hytter er det lurt å ha med seg melkepulver. Maten på disse hyttene er trist nok i seg selv, men en del av det som faktisk er mulig å spise skal tilsettes melk og melkepulver mangler ofte på slike hytter. Litt vanskelig å få tak i men pølsemakere har normalt, samt at de selger det i alle fall på jacobs i Oslo i ukene før jul. Det veier ingen ting og holder sånn ca evig. Kan også brukes til å lage Heston Blumenthals ultimate kylligkraft, for øvrig.
    Nå begynner det å ligne noe. Dette er et godt tips!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri med med nyttige ting. Bare nødvendige ting og det er ikke mye. Skal man ha med seg alt som er nyttig klarer man ikke å løfte det. Blir det ikke garantert brukt, får det ikke være med...
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Folk har forskjellige abisjonsnivå, når det kommer til matlaging på tur, selv har je gholdt på med friluftsliv i ymse former i over 30 år.. og bruker som det blir sagt har og vist.. budsjett utstyr. de siste åra har jeg begynt mer med såkalt "overlanding", altså mye bilturer. Da kan man selvfølgelig ha med seg mye mer.. men jeg har alltid misslikt dette med "å grille pølser".. jeg blir mett og lei bare jeg kjenner lukta. Så det blir endel annet, kylling klubber og vinger har ikke så lang steketid. Biff !!! gjør seg... Om man har bil så ser jeg ingen problemer med et lammelår eller ei ribbe :love:
    Men mange forberedelser man kan gjøre hjemme for og måtte dra med seg mindre ut...
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ah - turstæsj & dingser. Denne følger jeg.

    Kona og undertegnede planlegger en sykkeltur på Dovrefjell til sommeren (muligens 'Tour de Dovre'), og vi er nå midt i prosessen med å kjøpe inn nødvendig utstyr. Og som vanlig så blir det nok litt "overkill", men det artige er at kona er helt med på moroa. Har laget en innkjøpsliste og en oversikt over ting vi mener må være med.

    En sykkelhenger er kjøpt inn, og som nå langsomt fylles med krams vi vil ha med. Telt (brukt) og soveposer er anskaffet - et Trangia turkjøkken er på plass samt div. annet småtteri. Lurer på om vi trenger en henger til...:oops:

    Funderer nå på hvilke liggeunderlag jeg skal kjøpe. Kona får nesten et illebefinnende bare hun skjenner et snev ujamnheter under ryggen. Forslag?

    Min gode gamle Gerber (innkjøpt i 1978) blir kanskje med på lasset - litt usikker...
     

    Vedlegg

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jeg har en bærbar gassgrill fra weber i bilen når vi er på tur. Det er et særdeles godt alternativ til den ofte temmelig kjipe maten langs veien i Norge. Og fryktelig mye rimeligere enn å kjøpe middag for 4 personer i alle fall. En gassflaske på 450 gram holder til ca 3 timers grilling.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis bæring begrenser seg til et par hundre meter, kan man selvsagt drasse på hva man vil både av utstyr og mat.... skal det bæres på ryggen , hadde vi en grei rettesnor i min tid i Røde Kors...( som er leenge siden nå...) .. Pakk sekken med det du trenger.... deretter tømmer du ut alt, og tar vekk halvparten...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Ingen som har nevnt fiskestang? Billig teleskopstang fra Europris, noen kroker, dobbe og en liten boks mark holder for meg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    Ingen som har noen erfaringer med Ghillie Kettle/ Kelly Kettle?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes dingser er kult, og føler at tanken om tur er skikkelig fristende.
    Men jeg er for lat, og bedagelig anlagt til at jeg har ønske om å overnatte ute. Og det sparer meg for mye penger og mye stæsj. Og mye flauser over ting jeg har liggende som jeg ikke fikk bruk for allikevel. Her gjelder det å være bevisst på _hvorfor_ man skal på tur, og hvorfor man tar med seg støff ut.

    Jeg har blant annet merket at lett oppakning er noe av det viktigste som finnes for mitt bruk, som er dagsturer på maks 8 timer.

    Blant annet: Varmmat. Trenger man egentlig det? Hvis ja: Trenger man egentlig å ta med kokeutstyr, eller er en termos like greit?
    Et par matpakker og litt annen snacks kan i mange tilfeller gjøre nytten. Om vinteren skjønner jeg at folk kan ha lyst på noe mer, men det tar lang tid å koke vann, og dersom man er i bevegelse bør man huske at man blir kald dersom man sitter stille lenge og venter på å få seg noe varmt i kroppen. Da er det ofte mer hensiktsmessig med noe raskt og enkelt, for eksempel en god matpakke. Det gjør også at sekken blir mindre og lettere etter måltidet. Det er ganske kjipt å bære med seg en tom termos rundtomkring, eller masse kokeutstyr.

    Ellers; en detalj som jeg har blitt veldig glad i: sitteunderlag! Drit i å ha med hengekøyer og stoler og støff om det bare er snakk om at man skal ta små pauser undeveis. Men et sitteunderlag er gull verdt. Å sitte på kalde stubber og steiner er utrolig mye bedre med en gang man får et sitteunderlag. Jeg bruker et underlag fra clas ohlson som stort sett er med på sykkeltur, også om sommeren.

    Ekstra jakke eller en vest eller noe annet til pausene, som både er tørr, men også litt varmere enn det man har på seg fra før av. Ofte når jeg er på sykkeltur drar jeg bare på meg jakka over det jeg har på meg ellers, men om man er på fottur kan det hende man bør bytte til det varmere plagget og heller la det andre få dampe av seg (forutsatt at det er tørt ute). Går man på fjellet blir det fort kaldt når man tar pauser.
    Lue er også sinnsykt digg.

    Førstehjelp begrenser seg til hva jeg faktisk kan bruke. Blir mye enkle greier som sårservietter og plaster, tape og gnagsårplaster. Pleier ikke ta med så mye, men fokusere på ting man faktisk kan ha bruk for. Så lite støff som håndterer kraniebrudd og radioaktivt nedfall.

    Leatherman Wave er skikkelig nyttig. Den liker jeg godt. Om jeg faktisk forventer å bruke kniv en del, så tar jeg med en litt bedre kniv i tillegg. en relativt kort, robust kniv er ganske nyttig. Ser ikke poenget med noe digert. Da skal du ha veldig klare formeninger om hva du skal bruke den til. Jeg har en robust foldekniv med godt grep og skikkelig bladlås, men det er jo selvsagt enda bedre med en vanlig kniv med fast blad og slire om du føler for å ofre plass til det.

    istedenfor vindpose for krisetilfeller, har jeg bare pakka med et sånt "space blanket" opplegg i sekken. Det tar så lite plass og veier ingenting, at det ikke er noe problem å ha med i tilfelle jeg driter meg ut skikkelig og den ekstra jakka ikke er tilstrekkelig.
    Det er også veldig billig.

    For ordens skyld; mesteparten av turerfaringen min er sykkelbasert. Og fotturer har også pleid å være basert på erfaringene fra sykkelturene, så derfor er det mye som går igjen der.

    Jeg pakker støffet mitt i en camelbak om sommeren. Skal jeg på lengre turer eller ha med meg mer (f.eks om vinteren) har jeg en lett osprey sekk som jeg tror er på knapt 30 liter (sånn som nesten alle har) som funker veldig fint. Om jeg ikke får plass, så bør jeg sannsynligvis ikke ha det med meg, er tanken .


    Ang batterilader i stormkjøkkenet så er det bare fjoll med mindre man er på ukeslange ekspedisjoner og man skal smelte store mengder snø og derfor må ha et bål gående hele tida.
    En vanlig powerbank er langt mer matnyttig dersom du faktisk trenger en ekstra lading eller tre pga gps og kamerabruk.
    Enklere, billigere, tar mindre plass, og er ferdiglada før du reiser hjemmefra.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Et godt tips er å ha prøvd alt utstyret hjemme før man drar på tur så slipper man gnagsårplaster, trøbbel med telt, liggeunderlag og så videre.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    Så, dagstursekk på sommer i skogsterreng for famile med små barn:
    • Litt ekstra klær (regntøy?)
    • Vannflasker (uten vann, siden er er plenty i naturen)
    • Stormlighter
    • Stor nok kniv, helst med sagtenner
    • Spisesett til alle
    • Sitteunderlag
    • Tarp (mye sol/regn)
    • Turmat, kaffe, te, pølser ++++
    • Noe å lage varmt vann med (gass, Biolite og/eller Kelly Kettle, noe som kan fyres opp selv om det er bålforbud)
    • Eventuelt noe å steke med og i
    • Fiskestang
    Enig? Burde ikke bli for tungt dette?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    For dagstur med småbarn spiller det ingen rolle hva sekken veier siden man uansett ikke går så langt.

    Jeg bærer for øvrig med ganske mye vann i Østmarka, mye av det man kan fylle i vann og elver ser ikke spesielt delikat ut selv om det er trygt å drikke det forsåvidt. Spesielt om det ikke har regnet på en stund. På fjellet er dette null stress, bortsett fra om det er flatt (type Hardangervidda) og ikke har regnet på evigheter som f.eks den veldig varme sommeren for noen år siden - da var det faktisk knapt mulig å fylle vann underveis.

    Kan også bare ta med varmt vann / varm dirkke på termos for en dagstur.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil gjerne slå et slag for Barnas Turlag/DNT opplegg og tilsvarende, det med felles turer er i mine øyne veldig trivelig enten det er dagstur eller helgetur.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    For dagstur med småbarn spiller det ingen rolle hva sekken veier siden man uansett ikke går så langt.

    Jeg bærer for øvrig med ganske mye vann i Østmarka, mye av det man kan fylle i vann og elver ser ikke spesielt delikat ut selv om det er trygt å drikke det forsåvidt. Spesielt om det ikke har regnet på en stund. På fjellet er dette null stress, bortsett fra om det er flatt (type Hardangervidda) og ikke har regnet på evigheter som f.eks den veldig varme sommeren for noen år siden - da var det faktisk knapt mulig å fylle vann underveis.

    Kan også bare ta med varmt vann / varm dirkke på termos for en dagstur.
    Må nesten forklare litt rundt dette med enten Kelly Kettle eller Biolite. Det er ideen med å samle kvister, både underveis og når man er fremme som frister. Det kan bli en slags lek og kan lette på turen for de minste. Samtidig som det å fyre opp noe er en seanse i seg selv :) Ihverfall var det i en god ide i hodet mitt!Hva det blir når vi starter er ikke godt å si.

    @Anonym: Barnas Turlag var en god ide!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Må nesten forklare litt rundt dette med enten Kelly Kettle eller Biolite. Det er ideen med å samle kvister, både underveis og når man er fremme som frister. Det kan bli en slags lek og kan lette på turen for de minste. Samtidig som det å fyre opp noe er en seanse i seg selv :) Ihverfall var det i en god ide i hodet mitt!Hva det blir når vi starter er ikke godt å si.
    Jeg er veldig for bål og som den hvite mann jeg er så lages bålene mine altfor store. Men jeg foretrekker uansett å lage mat på stekepanne på kokeapparat, det er mye enklere og gir et bedre resultat. Ungene synes heller ikke det er morsomt å grille pølser så lenge som det faktisk tar å grille en pølse så da er det enklere å steke synes jeg. Har også litt mer kontroll på varmen.

    På typiske destinasjoner i Oslomarka - altså flate områder ved vann osv så er det som regel allerede en fin bålgrop man kan bruke og å finne brensel i skogen er lett siden det er masse døde trær å ta av, men det er også bålforbud en betydelig del av sesongen.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ta med noe "snop" til kidza !! Ett eller annet som enn kan gi underveis om det kommer sutrefjes og grin ;)
    Sånt letter motivasjonen og gjør turer enda mer positivt for barn..
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.219
    Antall liker
    2.644
    Sted
    Liten by
    Altså, jeg er jo fullstenig klar over KISS. Spesielt når man må bære på dritten man kjøper, som enkelte her inne har påpekt. Og jeg er like fullt klar over at jeg overkompliserer utstyrsnivået og graden. Men sånn er det når man er i overkant interessert i teknikk, dingser og nye gadgets. So bear with me! Jeg kan ikke være alene?

    Vi snakker korte turer til å begynne med. For å få opp både min og resten av min families interesse. Men som jeg sier i starten, jeg trenger insentiver. Masse av av det! Jeg var mye ut før, men da alene og uten spesielt mye å drasse på.

    Så noen dingser og nymotens fjas skal jeg nok unne meg. Er bare usikker på hva! :)
    Snop er en fin ting, men også god mat og kaffe. Kaffepulver (Gold) er helt greit for meg og vi trives begge med den. Men angående mat, hva av frysetørret mat tenker dere er bra mat. Og finnes det annet enn frysetørret (IKKE PØLSER, ihvertfall ikke Gilde eller lignende)? Å spise og drikke godt på bestemmelsesstedet er jo også et fint insentiv. Kanskje kikkert er morsomt? Finnes det der noe som en liten kid kan se gjennom og som er bra nok?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Jeg synest de frysetørrede pakkene er helt kurante, har spist meg gjennom en god del av utvalget fra Real Turmat og Summit to Sea og hva de nå alle heter. Litt vanskelig å være objektiv siden det meste smake godt ute. Men bruker det ikke når vi er på familietur, mest fordi det blir ganske dyrt for et enkelt måltid, så da tar vi heller med mat hjemmenfra.

    Ellers funker det meste om man har kokeapparat, kan lage pasta - kok den ferdig hjemme og avkjøl så er det bare å helle den raskt i kokende vann for å varme den opp. Evt bare koke ute forsåvidt. Saus kan varmes opp på primus. Vi har noen matbokser til ungene med kjølelokk (FrozyPack) som legges i fryseren - disse holder mat avkjølt imponerende lenge. Når det uansett er rundt kjøleksaptemp i lufta kan man jo ta med hvasomhelst. Alternativt pakke ned noe fryst og så kan det tine utover dagen om det er varmt.

    Det finnes for øvrig mengder av gode pølser å få kjøpt men enig i at det blir litt ensformig i lengden. Har du stekepanne er det greit å lage ostesmørbrød/toast for eksempel. Pannekaker med bacon er godt, men da bør du ha en god stekepanne og fremfor alt koker med regulator for å styre varmen. Supper er lett å varme opp eller kan tas med på mattermos. Jeg lager en stor porsjon og fryser i pakker a 5dl, da går det en pakke i mattermosen min og dette varmes opp hjemme. Tom veier en slik teroms ikke allverden uansett.

    Posemat som skal tilsettes vann/melk og evt steke noe kjøtt til funker også fint. På turer over mange dager må man være litt gnien med bruk av brensel, men på dagsturer er ikke det noe problem. Det er stort sett greiest med ting som går i en gryte eller panne siden man har begrenset antall "plater" og kjeler til rådighet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Rett i koppen-supper er supert på tur om man først har varmtvann tilgjengelig. en pakke med nudler som nødføde er også greit selv om det tar litt plass. Hurtigkokt makaroni kan gjøre noe av den samme nytten, eller for å booste litt på matverdien av suppepakkene.

    De billige svenske brettekoppene er flotte. Trekkspillkopper ser fancy ut fordi de kan brettes dønn flate, men er veldig upraktiske i bruk.Tror de bare heter fold-a-cup og kommer i to størrelser. Den lille er fin til kaffe og kakao og buljong og sånt. Den store er fin til makaroni og havregryn og sånt og andre typiske rett-i-koppen produkter.

    Når det er tenning av bål på planen, så vil en firebox være en flott løsning for å unngå å gå over styr når det gjelder størrelse på bålet. Den gjør det også enkelt å faktisk kunne bruke bålet til noe nyttig, som koking og steking.
    finnes også i stål. Men alle er jo enige i at titan er kulere.

    Og apropos titan; husk at skal du kjøre kjeler og panner og sånt rett på åpen flamme fra et bål, så må du unngå aluminiumskjeler og sånt. De tåler ikke varmen.
    Det går flott når du kjører propan, men lager du bål blir temperaturen for høy. Stål og titan er løsningen da.

    Titan er ikke bare mer nerdete og veier mindre; det kjøles også ned en del raskere enn stål. Det kan være en fordel.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg vil gjerne slå et slag for Barnas Turlag/DNT opplegg og tilsvarende, det med felles turer er i mine øyne veldig trivelig enten det er dagstur eller helgetur.
    Dette er et godt forslag. Veldig flinke til å tirre den naturlige nysgjerrigheten til barna slik at de reiser hjem og gleder seg til neste tur.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn