Frihet mm.

A

Akle

Gjest
Når ble frihet ensbetydende med og/eller redusert til hodesløs konsumerisme? Er det fler enn meg som føler seg uvel og oppgitt av ego- og etnosentrismen som flertallet på dette forumet ser ut til å representere?

Hva kommer det av at et stort flertall av hifimenigheten representert ved dette forum har holdninger som hører hjemme på høyresiden? Har det med kjøpekraft å gjøre?

Mvh
Atle "spørsmål men ingen svar" K

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg oppfatter ikke at flertallet tilhører ytterste høyre.
Jeg tror menigheten tilsvarer et noenlunde representativt utvalg av den hovedsakelig mannlige del av populasjonen i alderstrinnet 20-65,
Altså ytterst fornuftige mennesker.

At ikke alle er enige med deg, betyr ikke at de er høyreekstreme.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
En god sosialist sitter i helsetrøya og hører på sitt Radionette Radiokabinett anno 1957.

A

Akle

Gjest
Jeg oppfatter ikke at flertallet tilhører ytterste høyre.
Jeg tror menigheten tilsvarer et noenlunde representativt utvalg av den hovedsakelig mannlige del av populasjonen i alderstrinnet  20-65,
Altså ytterst fornuftige mennesker.

At ikke alle er enige med deg, betyr ikke at de er høyreekstreme.
Hm, fjernet langt ute. Mener ikke at flertallet er høyreekstreme, heller sterkt høyreorienterte, beklager.

Mvh

P

Parelius

Gjest
Kanskje jeg fant dette interessant, er du villig tilå ytdype?

Mvh
Spør Oddgeir! ;)

Selv må jeg nå stikke på jobb i Rygge. Har hodet fullt av Augustin og syndefallet; da den fri vilje mer lot seg forføre av tanken på en selv, fremfor tanken på Gud. Syndefallet var også en frihetsakt. Etter det kom arvesynden som en ren forplantningslære. Dette vet kristensjelene mer om.

Men romantikken er viktig (senere hen).

A

Akle

Gjest
Slemt å sitere alle mine tastefeil ;)

Romantikken assosiere jeg med Schelling og Odojevskij eller Poe og Byron, så det blir fort et noe difust begrep i mine øre. Forstår ikke om det er kristendommen eller vestens løsrivelse fra den kristene gudetro du mener er faktor i menneskets eskalerende egosentrisme.

Du får ha en flott dag på jobben i Rygge. Bodde faktisk på Jeløya i Moss noen år, fantastisk flott sted det og.

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Når ble frihet ensbetydende med og/eller redusert til hodesløs konsumerisme? Er det fler enn meg som føler seg uvel og oppgitt av ego- og etnosentrismen som flertallet på dette forumet ser ut til å representere?

Hva kommer det av at et stort flertall av hifimenigheten representert ved dette forum har holdninger som hører hjemme på høyresiden? Har det med kjøpekraft å gjøre?

Mvh
Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener.

Hvorfor mener du at frihet har blitt ensbetydende med og/eller redusert til hodesløs konsumerisme?

Hvordan mener du at vi er egoistiske?

Hvilke holdninger har vi som hører hjemme på høyresiden?

G

Gjestemedlem

Gjest
En god sosialist sitter i helsetrøya og hører på sitt Radionette Radiokabinett anno 1957.
Hvis sosialistene fikk dominere ville vi nok alle sitte med kun en slik, vi ville hatt en statlig standard og vi kunne lyttet på én lovlig statskanal.

Hvis ytterste høyre fikk bestemme ville vel de ferreste ha råd til en slik, da mesteparten av inntekten ville gått til nedbetalig til godsherrrene.

Hvis de kristne fikk bestemme var det nok stille i eteren da slikt er djevelens verk.

Hvis bøndene og deres SP allierte fikk all makt ville den nok ikke virket lengre da utenlandske deler ville vært pålagt en straffetoll på 1700% og den lille fabrikken på toten som laget rør ikke hadde nok kapasitet til å levere mer en 20 i uken.

K

kbwh

Gjest
Hvis sosialistene fikk dominere ville vi nok alle sitte med kun en slik, vi ville hatt en statlig standard og vi kunne lyttet på én lovlig statskanal.
Vi som har levd en stund husker da godt det! Kn ikke huske sist jeg hørte nitimen...
Hvis ytterste høyre fikk bestemme ville vel de ferreste ha råd til en slik, da mesteparten av inntekten ville gått til nedbetalig til godsherrrene.
Det koster da så meget å vedlikeholde disse rørforsterkerne må de da forstå!
Hvis de kristne fikk bestemme var det nok stille i eteren da slikt er djevelens verk.
Neida! Mye flott religiøs kormusikk å velge blant! Men tensing vil vi ikke høre nei, frk. Bibelstripp er uønska!
Hvis bøndene og deres SP allierte fikk all makt ville den nok ikke virket lengre da utenlandske deler ville vært pålagt en straffetoll på 1700% og den lille fabrikken på toten som laget rør ikke hadde nok kapasitet til å levere mer en 20 i uken.
Da måtte goseierne ta inn ennå mer til forsterkervedlikehold.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Godt at det er som det er da. At det virker som alle politiske avskygninger er representert her, mener jeg. Men det kan virke som at de fleste ligger solid på høyresida. Da tenker jeg på kritikk av velferdsstaten og synet på innvandring. Virker ikke som det er mye kritikk fra venstresida når det gjelder regjeringa f.eks. Selv er jeg fullstendig upolitisk. Derfor begir jeg meg aldri inn i politiske diskusjoner.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Når ble frihet ensbetydende med og/eller redusert til hodesløs konsumerisme?
Materiell frihet er ensbetydende med at man selv kan velge om man vil hengi seg til konsumerismen eller ikke, slik trosfrihet er ensbetydende med at man selv kan velge om man vil tro eller ikke. Trosfrihet betinger skille mellom stat og kirke, materiell frihet betinger skille mellom stat og ressursflyt.

Jeg har elendig kjøpekraft...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Mvh
Syns det virker som mange av de som skriver på OT er "wannabe" venstreraddisser jeg men...........

A

Akle

Gjest
Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du mener.

Hvorfor mener du at frihet har blitt ensbetydende med og/eller redusert til hodesløs konsumerisme?

Hvordan mener du at vi er egoistiske?

Hvilke holdninger har vi som hører hjemme på høyresiden?
Frihet har blitt ensbetydende med å ha mulighet til å delta i en markedsøkonomi bygd på å utbytte ikke vestlige ressurser, slavearbeid og i økende grad økokatastrofer. Altså frihet som har hele sitt eksistensgrunnlag i å redusere andres eksistensgrunnlag og frihet.

Muligheten til å "sporte" Nike og Levis i en SUV i en overbefolket by blir holdt for frihet. For meg ser det ut som slavearbeid, slavearbeid og miljøkatastrofe.

Ser at det blir veldig karikert, men poenget kommer da frem?

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Frihet har blitt ensbetydende med å ha mulighet til å delta i en markedsøkonomi bygd på å utbytte ikke vestlige ressurser, slavearbeid og i økende grad økokatastrofer. Altså frihet som har hele sitt eksistensgrunnlag i å redusere andres eksistensgrunnlag og frihet.

Muligheten til å "sporte" Nike og Levis i en SUV i en overbefolket by blir holdt for frihet. For meg ser det ut som slavearbeid, slavearbeid og miljøkatastrofe.

Dette roper på et tilsvar, men jeg har ikke tid, Jeg er travelt opptatt med å utbytte noen fattige afrikanere akkurat nå, slik at jeg får råd til ny bil.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Mvh
Hvis du mener dette er en god karakteristikk av høyresidens holdninger får jeg bare ønske deg god bedring.

A

Akle

Gjest
Hvis du mener dette er en god karakteristikk av høyresidens holdninger får jeg bare ønske deg god bedring.
Men det gjør jeg da ikke. Setter spørsmålstegn ved at flere medlemmer anser muligheten til å kjøre SUV for å være en grunnleggende frihet, blandt annet.

Når jeg sier at det ble veldig karikert mener jeg da selvfølgelig ikke at det er en god karakteristik av høyresidens holdninger, men heller blandt et par "nyliberalere", en gruppe som virker sterkt overrepresentert her.

Mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Freedom`s just another world for nothing left to loose - Kris Kristofferson.

Er ikke mange det passer på, ikke her og ikke så mange andre plasser heller.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Akles poeng, slik jeg oppfatter det, er jo at selve holdningen kan være uskyldren og rettferdig nok, men at konskvensene av vår frihetssøkende livvstil innebærer at mer penger må samles på færre hender. Dette har det i seg at noen må tape, noen må slave, noen må holdes nede, slik at VI kan nyte vår selvsagte rett til frihet.

Honkey

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Men det gjør jeg da ikke. Setter spørsmålstegn ved at flere medlemmer mener at muligheten til å kjøre SUV om en grunnleggende frihet, blandt annet.

Mvh
Hvorfor skal en ikke få kjøre SUV ?

A

Akle

Gjest
Akles poeng, slik jeg oppfatter det, er jo at selve holdningen kan være uskyldren og rettferdig nok, men at konskvensene av vår frihetssøkende livvstil innebærer at mer penger må samles på færre hender. Dette har det i seg at noen må tape, noen må slave, noen må holdes nede, slik at VI kan nyte vår selvsagte rett til frihet.

Honkey
Nettopp, om du bytter ut vær frihetssøkende livsstil med begjær. Men for hva? Overprossesert mat, elektrisk dilldall som er skapt for å virke ut et års garantitid før det detter fra hverandre, vesker som koster normale årslønner til å bære noen missfoster av noen hunder i, børstraktorer... Oppfordrer bare folk til å ta et steg bort fra det evige status- og pengejaget og reflektere rundt hva det koster og hva man vinner, og representerer det virkelig frihet?

Frihet betyr for meg mye mer enn kjøpekraft, ser ut til at mange har glemt det.

A

Akle

Gjest
Hvorfor skal en ikke få kjøre SUV ?
Formalsløs forbruk av naturressurser og unødig forrurensning bør ikke være en menneskerett, men direkte straffbart. Dette er altså om du ikke faktisk har behov for en.

Min ringe mening

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Formalsløs forbruk av naturressurser og unødig forrurensning bør ikke være en menneskerett, men direkte straffbart. Dette er altså om du ikke faktisk har behov for en.

Min ringe mening
Men det er jo litt betenkelig at miljøforkjemperne som står på barrikadene og kappes om å skrike høyest ser seg nødt til å velge den største SUV¨n med den største bensinmotoren når samme bilen kan leveres med turbodiesel.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Min ringe mening
Og hvem, tenkte du, skal bestemme om jeg har bruk for en? SUV-politiet, eller Statens SUV-komité? (Søknad i 10 ex, 2 års behandlingstid)

A

Akle

Gjest
Og hvem, tenkte du, skal bestemme om jeg har bruk for en? SUV-politiet, eller Statens SUV-komité? (Søknad i 10 ex, 2 års behandlingstid)
Er fult for en svakere stat om forholdene ligger til rette, men det var jo selv Marx. Idèelt vil mennesker samvittighet, bedre viten og smak fraholde dem fra slik vulgæritet. At det burde være straffbart var i så henseende bare en talemåte.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Honkey la fine ord på det.

Konsekvensene av våre hjernedøde, hverdagslige valg er større enn mange har evne eller vilje til å sette seg inn i.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nettopp, om du bytter ut vær frihetssøkende livsstil med begjær. Men for hva? Overprossesert mat, elektrisk dilldall som er skapt for å virke ut et års garantitid før det detter fra hverandre, vesker som koster normale årslønner til å bære noen missfoster av noen hunder i, børstraktorer... Oppfordrer bare folk til å ta et steg bort fra det evige status- og pengejaget og reflektere rundt hva det koster og hva man vinner, og representerer det virkelig frihet?

Frihet betyr for meg mye mer enn kjøpekraft, ser ut til at mange har glemt det.
Jeg har nok både TV, PC og stereo, men håper da at det ikke gjør meg til et dårlig menneske som fremmer slavearbeid og det som verre er.

Jeg prøver å spise sunn mat. Eneste vesken jeg har er til PC'n, har ikke hund, og en gamle '94 Mitsubishi føler jeg ikke akkurat er noe status-symbol.

Men at jeg har frihet til å kunne holde et misfoster av en hund, om jeg skulle ønske det, den vil jeg ha. Jeg vil definitivt ikke at det skal sitte en mer eller mindre velmendende person i hovedstaten å lage et byråkrati som skal ta valgene for meg, og noen paragrafryttere i min nærhet sim firkantet skal sørge for at jeg holder meg til reglene. Det kaller jeg ufrihet.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ser vi på samfunnet vårt i dag, er vi på en måte Høyre hele befolkningen... sammenlignet med fattige land.
Har lest at en gjennomsnitts innbygger i Tsjetsjenia tjener rundt 30 kroner i uka. Og at de bruker rundt 80% av sine inntekter til mat og bo.
Mao. vi bruker lett en hel årslønn (for de) i snacks og kos til helga.

En av SV sine store saker er miljøet. Naturen...
det tok jorden 4 milliarder å å skape dette mangfoldet av liv som er rundt oss. Alt fra elefanten til den minste lille bakterie (som er essensiell for at jord skal kunne bære frukter og grønnsaker)
De siste 150 år er enormt mange arter utryddet som følge av vår forurensing, og vi fortsetter i et rivende tempo.
Tror de fleste at når livet rundt oss er dødd ut, så skal alt plutselig være på plass igjen dagen etter?
Uten naturen sliter vi med å produsere mat, og uten mat blir man veldig sulten (tør jeg nevne Biafra?)

Hvilken frihet er vi ute etter?
Friheten til å ødelegge vårt eksistensgrunnlag?

A

Akle

Gjest
Jeg har nok både TV, PC og stereo, men håper da at det ikke gjør meg til et dårlig menneske som fremmer slavearbeid og det som verre er.

Jeg prøver å spise sunn mat. Eneste vesken jeg har er til PC'n, har ikke hund, og en gamle '94 Mitsubishi føler jeg ikke akkurat er noe status-symbol.

Men at jeg har frihet til å kunne holde et misfoster av en hund, om jeg skulle ønske det, den vil jeg ha. Jeg vil definitivt ikke at det skal sitte en mer eller mindre velmendende person i hovedstaten å lage et byråkrati som skal ta valgene for meg, og noen paragrafryttere i min nærhet sim firkantet skal sørge for at jeg holder meg til reglene. Det kaller jeg ufrihet.
Styr deg selv og vær bevisst ved dine valg, det appelerer jeg til. Hvor du får stat, byråkrati og paragrafryttere fra forstår jeg slettes ikke.

Mange av disse hundene er avlet fram for å tilfredstille kunders estetiske ønsker og er på grunn av dette født syke, lider gjennom livet og dør tidlig. Forøvrig var ikke hunden direkte implisert om du leser innlegget mitt en gang til.

Ser vi oss heller styrt av redselen for byråkrati enn en naturlig forkjærlighet for frihet?

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Men at jeg har frihet til å kunne holde et misfoster av en hund, om jeg skulle ønske det, den vil jeg ha.

Den vil jeg gjerne ha en fordypning av.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Styr deg selv og vær bevisst ved dine valg, det appelerer jeg til. Hvor du får stat, byråkrati og paragrafryttere fra forstår jeg slettes ikke.

Mange av disse hundene er avlet fram for å tilfredstille kunders estetiske ønsker og er på grunn av dette født syke, lider gjennom livet og dør tidlig. Forøvrig var ikke hunden direkte implisert om du leser innlegget mitt en gang til.

Ser vi oss heller styrt av redselen for byråkrati enn en naturlig forkjærlighet for frihet?
Min vandel er plettfri, og jeg elsker frihet.
:D

A

Akle

Gjest
Stort sett politiet alene som ser ut til å tro at jeg har plettfri vandel, men jeg prøver. Frihet er noe jeg ønsker, kanskje det enkleste hadde vært å frigjøre seg fra frigjøringsbehovet.

Appropos friheten din til å velge å ha hva slags hund du vil. Har du noen gang sett hva understimulering kan gjøre med en Bordercollie, likevell kjøper mennesker i byen slike hunder forde de er pene. Slik tankeløs egoisme har ingen ting med frihet å gjøre, tvert imot.

Mvh

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ser vi på samfunnet vårt i dag, er vi på en måte Høyre hele befolkningen... sammenlignet med fattige land.
Hva mener du med dette? Jo lengre til venstre et land står politisk, jo fattigere blir det? Jooo, i et litt lengre tidsperspektiv så høres det ikke ufornuftig ut.

En av SV sine store saker er miljøet. Naturen...
De burde flyttet til skogs hele gjengen. Men det vil neppe skje, latte vokser ikke på trær. I mellomtiden får de fortsette å angripe minkfarmer og spise tofu.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
De burde flyttet til skogs hele gjengen. Men det vil neppe skje, latte vokser ikke på trær. I mellomtiden får de fortsette å angripe minkfarmer og spise tofu.
Er dette handlinger du ser på som ufornuftige? Siden du har et vist humoristisk preg over uttalelsen.

Topp Bunn