Frekkhet og mangel på høflighet

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har i mine mange salgsannonser her på forumet og andre forumer vært i kontakt med så mange som graver og spør om fakta som allerede står i annonsen.

Som medlem av den <gamle> høflige skolen, så svarer jeg så godt jeg kan og oppgir priser og detaljer til den <potensielle> kjøper.

Det som irriterer meg er at mange ikke lar høre fra seg igjen etter at jeg har gitt svar på deres spørsmål.

Det må da være vanlig høfliget å gi en tilbakemelding, selv om svaret er negativt.

PS: Når det f,eks står < ingen pruting > i en annonse,så bør dette respekteres.

Produkt og kjøper bestemmer markedsprisen, men sunn høflighet bør være en regel for alle her på forumet.

Synes det var mye mer seriøs handel på bruktbørsen tidligere. Hva skjer?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Støtter deg i første del av ditt innlegg Jonas. Et lite "Takk for svar/info" kan ikke være så mye å forvente. Å bruke 15-20 minutter, kanskje mer, på å hjelpe for så å se at svaret forsvinner i et stort meningsløst "sort hull" kan være en smule irriterende.

Når det gjelder del to av innlegget ditt, så koster det meg svært lite å si: " Sorry mate, no deal"! Ser det uansett som positivt med litt blest rundt det jeg selger.

Mvh. Frank

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Intr for objektet er første bud...Hvis en da kan få pruta prisen NOE ned så er det ytterligre intr. De som skriver "ingen pruting" i den jungelen av priser som hifi består av, har misforstått gleden av det markedet som er her inne...

"Vurderes solgt" og "ingen pruting" er i min bok mindre intr.... For å si det pent 8)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Intr for objektet er første bud...Hvis en da kan få pruta prisen NOE ned så er det ytterligre intr. De som skriver "ingen pruting" i den jungelen av priser som hifi består av, har misforstått gleden av det markedet som er her inne...

"Vurderes solgt" og "ingen pruting" er i min bok mindre intr.... For å si det pent 8)
Tja, hvis jeg skriver "fast pris" ikke prutbart i en annonse så forventer jeg at folk som henvender seg respekterer det.
Hensikt med å skrive slikt er jo nettopp at man ikke ønsker henvendelser fra folk som ikke er villige til å betale prisen man forlanger.
Annonsør har da altså med vitende og vilje gitt avkall på potensielle kunder som kunne tenkt seg å kjøpe dette produktet, men til en noe lavere pris.
Synes derfor at dette er noe som "prutere" bør respektere.
Når det er sagt så mener jeg slettes ikke at pruting eller "prutere" er noen negativt ladede ord i seg selv og i mange tilfeller (men altså ikke alle) er dette en naturlig del av en salgsprosess.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Er vel mulig og sette prisen litt høyere da, med muligheter for en hyggelig prutehandel.
Forresten er det et mye bedre ord som kan brukes enn pruting. Nemlig forhandlinger.
"Vi forhandla oss fram til en hyggelig pris for begge parter" høres mye bedre ut enn "Den jævla kødden ville bare prute."

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jens skrev:
HCS skrev:

Tja, hvis jeg skriver "fast pris" ikke prutbart i en annonse så forventer jeg at folk som henvender seg respekterer det.
Hensikt med å skrive slikt er jo nettopp at man ikke ønsker henvendelser fra folk som ikke er villige til å betale prisen man forlanger.
Annonsør har da altså med vitende og vilje gitt avkall på potensielle kunder som kunne tenkt seg å kjøpe dette produktet, men til en noe lavere pris.
Når det er sagt så mener jeg slettes ikke at pruting eller "prutere" er noen negativt ladede ord i seg selv og i mange tilfeller (men altså ikke alle) er dette en naturlig del av en salgsprosess.
Ja, respekt skal en ha. Og ja, jeg tror du har helt rett i at ved å sette en låst pris så mister en noen som ellers i allefall ville ha bydd på komponeten. Noe av gleden ved en handel ligger nettopp i litt "heste-handling" for mange tror jeg . Men da innen rimlighetens grenser. At noen ikke vet når nok er nok er beklagelig. På den annen side , at noen tar pruting som et angrep på deres velbefinnende som selgere er jo heller ikke heldig akkurat...Noe må en da tåle... :D

O

OldBoy

Gjest
Frekkhet eller ikke er bare spørsmål om "virker" eller "virker ikke".

Hvis frekkheten virker, kan man oversette det til kremmerånd eller noe annet man kan ha sansen for. Hvis den ikke virker, har man bare vært dum.

Dessuten finnes det frekkaser på begge sider av bordet. Det kan være like frekt å gå ut med "x tusen, ingen pruting" som å komme med bud "x tusen er litt dyrt, hva med y tusen?" En pris i en salgsannonse representerer bare et tall som selgeren har oppi hodet sitt, og har sånn sett ingen større rett til å representere sannheten enn det tallet som en kjøper måtte ha oppi hodet sitt.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
OldBoy skrev:
Frekkhet eller ikke er bare spørsmål om "virker" eller "virker ikke".

Hvis frekkheten virker, kan man oversette det til kremmerånd eller noe annet man kan ha sansen for. Hvis den ikke virker, har man bare vært dum.

Dessuten finnes det frekkaser på begge sider av bordet. Det kan være like frekt å gå ut med "x tusen, ingen pruting" som å komme med bud "x tusen er litt dyrt, hva med y tusen?" En pris i en salgsannonse representerer bare et tall som selgeren har oppi hodet sitt, og har sånn sett ingen større rett til å representere sannheten enn det tallet som en kjøper måtte ha oppi hodet sitt.

Denne er jeg helt enig i...Meget godt beskrevet Oldboy ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
rolfozzy skrev:
Er vel mulig og sette prisen litt høyere da, med muligheter for en hyggelig prutehandel.
egentlig ikke så dumt, får man solgt produktet noe under oppgitt pris er jo det greit fordi du hadde regnet med litt pruting eller du er heldig da en eller annen luring betaler alt for mye for det du selger..

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
I mange tilfeller har pruter/kjøper god greie på produkters bruktpriser, og det hender selger priser sitt produkt for høyt.

Da er det fint om kjøper kan gi selger en god forklaring på hva bruktprisen bør være og gi et bud.

MEN, når det ringer en kar som prater drit om produktet. At det ikke er pop, og ikke er verdt en drit, for så å legge inn et stygglavt bud, på et allerede god pris, så synes jeg det er leit at disse personene dukker stadig oftere opp.

Det er lov å prute, og en god handel føles alltid godt. Men å tråkke på noen for å nå sitt mål vil jeg aldrig finne på å gjøre.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Skjønner dette kan være irriterende men en ting er jo ikke verdt mer enn kjøper vil gi, hvis vi ser bort fra nyttverdi og affeksjonsverdi.

En annen ting som er rart med bruktbørsen er at det er masse nyopprettede "nick" som er selger, jeg mistenker at dette i mange tilfeller er faste brukere som oppretter et nick for å selge en ting, spørsmålet er hvorfor?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.614
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
folk får vel by hva de vil,så er det selgers privilegium å takke nei.
derimot er det MEKTIG irriterende å skrive lange avhandlinger på mail,uten å vite om de går i bane rundt jorda,eller blir lest av noen
mvh

O

OldBoy

Gjest
jonas skrev:
MEN, når det ringer en kar som prater drit om produktet. At det ikke er pop, og ikke er verdt en drit, for så å legge inn et stygglavt bud, på et allerede god pris, så synes jeg det er leit at disse personene dukker stadig oftere opp.
Å by på et produkt som man har brukt tid til å snakke stygt om, må være å slå seg selv skikkelig på munnen. Livet er for kort til å synes synd på dem som ikke har lært såpass.

Det må likevel være lov å diskutere eventuelle svakheter og skjønnhetsfeil ved produktet på en seriøs måte. Som at "komponent X har det med å gå i stykker på dette utstyret, når ble den skiftet sist?" eller "ripe, javel, har ikke noe å si for lyden, men er verdiforringende ved et videresalg, så det må vi diskutere." helt analogt med om man skulle ha vurdert å kjøpe en bruktbil.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Å spørre om det er noen kroner å gå på er helt greit for meg.
Det som plager meg er når folk lurer på en haug med tekniske spørsmål som de selv kunne fått svar på ved lett googling eller bare besøkt hjemmesiden til produsenten av produktet de vurderer å kjøpe.
Men det er jo ikke bare på bruktbørsen det er slik. Gå inn i en hvilken som helst faghandel å legg merke til hvor utrolig få som har noen som helst peiling på hva de er ute etter. Jeg har gjort det til en vane å alltid gjøre litt research før jeg kjøper noe av verdi. Det skulle jeg ønske flere gadd å gjøre.
Sto selv 40min i kø hos hifiklubben i går for å kjøpe en 10M HDMI kabel, som de selvfølgelig ikke hadde (kanskje på tide å begynne med sanntidslager hifiklubben?)
i løpet av de 40 minuttene hadde ingen av selgerene solgt et eneste produkt, bare svart på spørsmål og prøvd å finne ut hva slags tilkoblinger kundens tv hadde osv.

O

OldBoy

Gjest
wotg skrev:
Men det er jo ikke bare på bruktbørsen det er slik. Gå inn i en hvilken som helst faghandel å legg merke til hvor utrolig få som har noen som helst peiling på hva de er ute etter. Jeg har gjort det til en vane å alltid gjøre litt research før jeg kjøper noe av verdi. Det skulle jeg ønske flere gadd å gjøre.
Sto selv 40min i kø hos hifiklubben i går for å kjøpe en 10M HDMI kabel, som de selvfølgelig ikke hadde (kanskje på tide å begynne med sanntidslager hifiklubben?)
i løpet av de 40 minuttene hadde ingen av selgerene solgt et eneste produkt, bare svart på spørsmål og prøvd å finne ut hva slags tilkoblinger kundens tv hadde osv.
Det KUNNE ha vært meg, foran deg i køen på Hi-Fi-Klubben. Greie på hi-fi? Jo, det har jeg nok så jeg kan klare meg her i verden. Men hva slags tilkoblinger TV'en min har? Nå tøyser du fælt, det er da ingen som skal VITE sånt? For ikke å snakke om hva alle disse kontaktene kan brukes til.

:) :) :)

Men jeg skjønner jo poenget ditt. Det er UTROLIG irriterende å stå bak duster som verken vet hva de skal ha eller vet hva de snakker om. Mange forretninger kunne sikkert ha gjort stor suksess med to betjeningsskranker: 1. Vet hva jeg skal ha, skal ha det med en gang, har penger og 2. Vet ikke hva jeg skal ha, lurer på en hel masse som jeg ikke skjønner, er egentlig ikke sikker på om jeg skal ha det, og har muligens ikke råd til å snakke med dere i det hele tatt.

Tilbake til hi-fi-salg: hvis jeg får en masse spørsmål som jeg synes at kjøperen burde kunne finne ut av andre steder, pleier jeg å svare på at "Beklager, dette har jeg ikke noe greie på. Har aldri brukt den inngangen, eller den innstillingen, eller den knappen, eller ...., eller .....så det vet jeg ikke. Beklager jeg aner ikke hvordan det ser ut under dekslet, har aldri tenkt tanken på å skru på noe som helst under der, eller på å skifte kondensator x." En selger kan ikke vite alt, han heller.

eivindjk

Medlem
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
0
He he he

Han legger jo nesten opp til litt ekstremsport-pruting ;D

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
EjK skrev:
He he he

Han legger jo nesten opp til litt ekstremsport-pruting ;D
hehe sånn bare for skøy skyld :) men legger vel ikke opp til så altformange henvendelser heller med en slik teskt i annonsen, jeg hadde heller ventet på en annen mulighet..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Dynamiske høytalere krever dynamiske selgere.

K

knutinh

Gjest
Det ER mange som driver og ringer mens man sitter på jobb og spør og graver om ting som står i annonsen, eller ting som man kunne funnet ut etter 30 sekunder på Google.

Derfor foretrekker jeg å oppgi bare mail - hvis man ikke er interessert nok til å lese annonsen så får man et kort svar.

-k

J

Jurassic

Gjest
Jeg annonserte en forforsterker til salgs på finn og fikk spørsmål om det var en DAC.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
det er tydelig at de fleste som skriver i denne tråden aldri har drevet med salg i forbindelse med jobb.... når dere krever at kjøpere gjør research og googler på nettet for å opparbeide seg kunnskap før de tar kontakt med selger... ::) det fungerer ikke slik... desverre

det er en jobb å selge noe, og om det er for slitsomt å gjøre jobben, så la vær å annonser! Og husk å legg ved tlfnr om du virkelig vil selge noe! Du må være tilgjengelig for kjøper om du vil ha produktet solgt, og du må gidde å prate!

Ellers så hadde det jo vært deilig om alt gjorde seg selv... ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hadde innlegg nummer tre i denne tråden om ikke min hukommelse totalt har sviktet meg. Mitt innlegg var en kommentar til trådstarters merkelige logikk i det at han presterer å etterlyse en høflighet han selv ikke besitter. Ser nå at mitt inlegg er forsvunnet og at trådstarter har redigert sitt åpningsinlegg. Ikke aner jeg hvorfor det skal være anledning til å redigere et innlegg etter at noen har svart på dette, det er jo absurd. En hel tråds meningsinnhold kan ramle sammen. Hadde jeg hett Orwell så kunne jeg ha skrevet en bok og kalt den 1984 eller noe..

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.765
Torget vurderinger
35
Jens skrev:
Jeg tror man ved å nekte pruting forhindrer mange salg. Årsaken er ganske enkel. Kjøp og salg har også med psykologi å gjøre. Den som selger ønsker å få et salg med en pris vedkommende kan leve med, mens den som kjøper ønsker å gjøre så god deal som mulig. Dersom kjøperen ikke er i stand til å prute noen ting, så vil vedkommende ofte sitte igjen med følelsen å ikke gjøre så god handel, og dermed la være å kjøpe.

Løsningen kan være like enkel. Sett en pris litt over din egen smertegrense for hva du vil la produktet du vil selge gå for. Så kan vedkommende eventuelt prute ned til den, eller bli enig om en pris som ligger over din minstepris, men under opprinnelig prisforlangende. I sistnevnte tilfelle vil både du som selger og kjøperen sitte igjen med en følelse av å ha gjort en god handel.

For en stund siden la jeg ut en stol til salgs på finn.no til 4000 kroner. Jeg hadde glatt latt den gå for 3000, men da kjøperen foreslo 3500 var vi godt fornøyd begge to...

Roy

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
R.E.S. skrev:
Jens skrev:

For en stund siden la jeg ut en stol til salgs på finn.no til 4000 kroner. Jeg hadde glatt latt den gå for 3000, men da kjøperen foreslo 3500 var vi godt fornøyd begge to...

Roy
Dette skal jeg huske om jeg noensinne skal kjøpe noe fra deg :)
Nå liker jeg å gjøre som jeg gjør da - nemmelig å sette den prisen jeg kommer til å selge for. Ikke mer - ikke mindre. Pruting er selvfølgelig lov. Skambud er også lov. Frekke, nedrige og fornærmende tilbud er også lov - da kan man jo få gleden av å skrive et noe syrlig svar tilbake.

O

OldBoy

Gjest
val skrev:
det er tydelig at de fleste som skriver i denne tråden aldri har drevet med salg i forbindelse med jobb.... når dere krever at kjøpere gjør research og googler på nettet for å opparbeide seg kunnskap før de tar kontakt med selger... ::) det fungerer ikke slik... desverre

det er en jobb å selge noe, og om det er for slitsomt å gjøre jobben, så la vær å annonser! Og husk å legg ved tlfnr om du virkelig vil selge noe! Du må være tilgjengelig for kjøper om du vil ha produktet solgt, og du må gidde å prate!

Jeg driver i hvert fall med salg i jobben.

Jeg har både solgt og kjøpt mye hi-fi-utstyr de seneste årene, og det har alltid gått bra. Visst er det hyggelig å prate med folk, bare så det er sagt. Stort sett. Et par skikkelig sure selgere og kjøpere har jeg vært borti, men ikke verre enn man må regne med. I det store og hele: veldig hyggelige og, siden tråden handler om mangel på høflighet: høflige, interessenter. Når jeg har solgt, har jeg alltid fått pengene mine, og når jeg har kjøpt, har jeg alltid fått varene mine.

Jeg aldri sett på kjøp og salg av hi-fi-utstyr som noe hardt arbeid. Stort sett bare moro og hobbypreget. Man snakker litt med venner og kjente for å få tips, man googler litt for å finne tester og tekniske data. Søker litt på HFS og andre tilsvarende nettsteder for å sjekke at ingen har skrevet noe stygt om produktet. Spør selgeren om ett og annet, hvis man er ute for å kjøpe. Svarer høflig på spørsmål når man er ute for å selge: "Den har ikke stått inni et skap og blitt varm, ja, jeg kjøpte den ny og er den eneste eieren, nei, jeg tror ikke at den forsterkeren passer til så store høyttalere" ...og så videre.

Men når jeg går ut med i annonsen at sub'en jeg skal selge veier 35kg og at jeg ikke har emballasje, og at den derfor ikke blir sendt, men må overleveres personlig på nærmere avtalt måte, og jeg får kommentarer som "det driter vel jeg i", da er det en glede å kunne melde tilbake at "sub'en ble solgt til annonsert pris i går og den er allerede hentet. Lykke til videre!"

Da jeg skulle selge yngstemanns første forsterker, en helt grei NAD-sak, var det en av "interessentene" som rakket ned på denne forsterkeren og skrev at "dette er den dårligste forsterkeren NAD har laget noen gang". Da skrev jeg tilbake at "Jeg har ikke lyst til å selge til en kjøper som ikke blir fornøyd etter handelen, så hvis du mener at den er så dårlig, synes jeg at du skal kjøpe deg noe helt annet. Lykke til og håper du finner noe som passer deg bedre!".

Ingen grunn til å stå med lua i hånda når man møter ufordragelige mennesker.

K

knutinh

Gjest
val skrev:
Jeg har stått i butikk og dessuten kjøpt/solgt veldig mye privat. Min erfaring derfra og fra privat salg er at man ganske raskt finner ut om en person er ute etter å kjøpe eller å preike. Nå skal det rett nok sies at jeg ikke var noen "god" selger, i så måte at jeg mangler de egenskapene som gjør at man kan prakke på noen noe de egentlig ikke vil ha.

Jeg prøver å besvare alle henvendelser høflig, men det er fritt opp til meg som selger hvor mye tid jeg vil legge i en henvendelse. Dvs, dersom jeg annonserer en CD-spiller og du ringer meg på jobb og spør om den kan spille av VHS-kassetter og om jeg er villig til å selge den for 1/10 av oppgitt prisforslag så leter jeg etter høflige måter å avslutte samtalen på.

Hverken du eller finn.no står i en posisjon til å nekte meg å annonsere. Ved å legge ved bare email og ikke tlf.nr så er det min opplevelse at de verste useriøse kjøperne holder seg unna. Det kan godt hende at jeg mister noen potensielle kjøpere også, men så lenge varen blir solgt til ok pris, who cares? Jeg har opplevd å få 20-40 telefoner a 5 minutter for en vare som er verdt småpenger, hvis jeg regner timepris så er det ikke verdt det.

Når jeg kjøper en vare så gjør jeg som største selvfølge litt research om hva dette er for noe. Livet mitt er for mye verdt til å ringe opp alle verdens selgere og høre deres forklaring på hva dippedutt X er for noe.

-k

vinyljazz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
0
F.R.A.N.K skrev:
Støtter deg i første del av ditt innlegg Jonas. Et lite "Takk for svar/info" kan ikke være så mye å forvente. Å bruke 15-20 minutter, kanskje mer, på å hjelpe for så å se at svaret forsvinner i et stort meningsløst "sort hull" kan være en smule irriterende.

Når det gjelder del to av innlegget ditt, så koster det meg svært lite å si: " Sorry mate, no deal"! Ser det uansett som positivt med litt blest rundt det jeg selger.

Mvh. Frank

Støtter deg helt og fullt Frank

mvh
Rune

Topp Bunn