FRANCO SERBLIN "THE MASTER IS BACK"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    FRANCO SERBLIN " The one and only" and master mind behind the Sonus faber speakers is back.

    See here:

    photo6_img.jpg


    photo7_img.jpg


    Now i belive, it is time for begin on big savings.

    More info: http://www.francoserblin.it

    Best regards

    Murgen
     
    Sist redigert av en moderator:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Noen prisantydning på disse nydelige kreasjonene?
    Spare må man nok til disse er jeg redd, flotte.... jepp ;)

    gismo
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    It all began with the snail speakers.

    Jeg mener å huske at dette er tidlig 80-tall og at de hadde en pris ca en kvart mill den gangen hvis du fikk tak i dem. JBL basser, men litt høyt delt og dermed ble det litt underlig perspektiv med bare en kasse for bassene. Hvis du får tak i en? Kjøp den selvfølgelig. Det er ingen som slår Italienerne på håndverksmessig kvalitet. Men stilen må passe inn selvfølgelig.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå tenkte jeg mest på den nye fra Franco Serblin da....Ktêma fra 2010...?eller når de kom/kommer ;)
    Har sikkert ikke råd til disse heller, men lov å spørre ;D

    - Geometry: four-way topology, five units. The two low-frequency radiators are compression-loaded and room-interfaced at the lower part of the rear of the enclosure. Above the “fusion” frequency, the mid-high cardioid radiators reproduce the significant part of the spectrum, at the top section of the front of the cabinet.

    - The cabinet is a rigid, triple arch-shaped structure. The two lateral front cheeks are concave, while the woofer compressor is convex.

    - The tweeter is a well-established and time-proven 28mm soft-dome unit, created by Ragnar Lian, one of the greatest Danish masters of transducer design.

    - The midrange array consists of two custom-made 4in units in a step-compensated baffle, in a cardioid acoustic-resistance configuration, for the most accurate reproduction of the musical perspective.

    - The woofers are custom-made 9in metal cone, piston performance-optimised units, in a compression-controlled and room-interfaced configuration.

    - The crossover is a mutational variable slope, coherent spatial radiation design.

    - Yter pure Silver-Palladium mono-wiring used throughout.

    Frequency Response: 26Hz - 33Khz, in room
    Nominal Impedance: 4 ohm (minimum 3, 2 ohm at 70 Hz)
    Sensitivity: 92 dB/W/m
    Minimum power amplifier: 20W per channel
    Dimensions: 42,5 cm × 46 cm × 111 cm (unpacked)
    52 cm × 57 cm × 110,5 cm (packed)
    Weight: 110 kg/pair (unpacked) - 127 kg/pair (packed)

    Finishing: High gloss piano black, hand-polished aluminium top & bottom
    Satin Sycamore, hand-polished aluminium top & bottom
     

    Vedlegg

    Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Hei Gismo.

    Ser ut til, at jeg bliver dig svar skyldig ;D

    Tror der bliver brug for lidt detektiv arbejde her 8) for at få klarlagt, hvornår disse endelig lanseres, priser ect, eventuel andre nye produkt lanseringer.

    Personlig kunne jeg tenke mig en ny lansering i stil med disse:



    Original utgaven av Guarneri homage, da jeg har på fornemmelsen, at det ville passe bedre til penge pungen min.

    Havde foresten en prat med Sonus faber folkene nede i Italy, for et par måneder siden, da jeg overtog Ti kei`s exer :-[.
    De oplyste, at 3 av de høytalere, som Franco Serblin har konstrueret og designet, er blevet samler opjekter, som har opnået en nærmest religøs Icon aktig status på markedet, og at de " Sonus faber" forventede stigende brukt priser på markedet, på disse produkter.

    SER MAN DET: Nu går Verden fandeme av lave,- stigende priser på brukte højtalere ! :eek:

    Jeg simpelhen elsker de Guarneri Homage :-* og tror faktisk at Ti kei`s savner dem lidt. :'(

    Personlig er undertegnede, veldig spent på, hva vi nu kommer til at se av nye produkter fra Franco Serblin, da jeg betrakter ham som en guds benådiget gave av en højtaler designer og konstruktør.

    FEJL " Musik instrument gengiver" designer og konstruktør. Kansje den største i vor tid.


    Såfremt der er nogen som ligger inde med kontakt info, til Franco Serblin og Ragnar Lian: Tlf no. Email.adr. ect. må de gerne bidrage i detektiv arbejdet,- vil sette pris på al den hjelp, vi kan få, som kan bidrage til opklaringen av denne sag. ;)


    Mvh.

    Murgen
     

    Vedlegg

    Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Leg merke til at Franco Serblin er er gået bort fra at benytte Ring radiator diskanter i denne nye konstruktion.



    Personlig synes jeg, at de ring radiator diskanter, som jeg har hørt, kansje runder utklingnings tiden, av den øverste diskant gengivelse, lidt for hurtig av.

    Dette er kansje en personlig smag,- det slog mig bare, at han havde valgt en dome diskant løsning igen.

    Har vel også på fornemmelsen, at med de delefilter som er avbildet her, at denne nye konstruktion bliver ganske krav stor til forsterkeren.

    Mvh.

    Murgen
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hvor har det blitt av SFs eleganse og skjønnhet. :(
     

    Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Trondmeg skrev:
    Hvor har det blitt av SFs eleganse og skjønnhet. :(
    Lidt anderledes måske, men smag og behag er jo som sakt forskellig.
    Personlig liker jeg nu designet. ;D Synes faktisk de er flotte.

    Mvh.

    Murgen
     

    Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Audiodidakt skrev:
    Hm, meget spennende og ikke minst pent!

    U-baffle-like mellomtonekonfigurasjon (med fysisk filter / ventil)?

    Og bass i lukket kasse med trykk-kompenserende forkammer ala Vandersteen?

    http://www.vandersteen.com/pages/Pdffiles/Vandersteen%20Reprint.pdf

    Diskanten er vel SB Acoustics - er resten også derfra?
    Ja, det skal blive spennende at høre dem, men som sakt i et tilligere inleg,-tror jeg de er krav store til forsterkeren.

    Det skal også blive intersant at, se om der er andre godsager på vej. ;)

    Mvh.

    Murgen
     

    Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Trondmeg skrev:
    It all began with the snail speakers.

    Jeg mener å huske at dette er tidlig 80-tall og at de hadde en pris ca en kvart mill den gangen hvis du fikk tak i dem. JBL basser, men litt høyt delt og dermed ble det litt underlig perspektiv med bare en kasse for bassene. Hvis du får tak i en? Kjøp den selvfølgelig. Det er ingen som slår Italienerne på håndverksmessig kvalitet. Men stilen må passe inn selvfølgelig.


    Er lidt i tvilv om det var 10 ell. 20 stk som sammenlagt blev produksere av denne model" ifølge Sonus faber"


    Murgen
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Forhandler i Norden blir Vassago Hifi. Jeg bor i Odense, og gleder meg til disse kommer til butikken... ;) Rapport følger etterhvert.
     

    Murgen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2009
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Har fået en personlig mail, fra Mr. Jensen, hvor prisen bliver oplyst, men vil indtil videre vente lidt, med at offenligøre denne, da jeg går ud fra, at at Jensen selv vil oplyse den korrekte pris på hjemmesiden hans.

    Den var som forventet, så nu venter jeg spendt på om der også kommer noget 8), eventuel på stander,- som er lidt mere spiselig ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Prisen er vel ikke så ille, men hvorfor i huleste må han begynne å lage høyttalere i "barokk"? Sonus Faber hadde så mange elegante modeller og så dette her? Gedigen estetisk nedtur. Selvfølgelig er stilen avhengig av stilen i rommet den skal stå, men læll. Beklager klagingen, men jeg er oppriktig skuffet og lei meg. Det går nok over. Marten, ah........ (men ikke Coltrane-serien, den er også mindre heldig med utseendet.......).
     

    HKviking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    120
    Antall liker
    14
    Jeg fikk hørt litt på disse sist helg! Meget imponert. I følge importøren så er det kun laget 50 par og de har sikret seg 5 par for Hong Kong!
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der Sf går på snørra med krom treffer Gud.
    Mmmm... Valnøttlameller!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.961
    Antall liker
    6.042
    Torget vurderinger
    32
    De stativhøyttalerne var så lekre at man kan bruke dem som kunstverk i stua.

    Roy
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    17
    DET var greier! Godt å se at ånden til Sonus faber blir tatt vare på etter at de har forlatt stien.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.721
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Der Sf går på snørra med krom treffer Gud.
    Mmmm... Valnøttlameller!
    Det er noe med helheten. Det er hel ved...ikke minst i overført betydning.
    Selv med sin skjeve, asymetriske fremtoning blir de elegante.
    På et vis er de moderne, skarpe og frempå, men samtidig denne rolige, selvfølgelige, håndtverkskvaliteten. Heldigvis er de uten den bakoverlente tilten som de siste ugudelige SF-modellene.
    De utstråler en slags stoisk ro og modernitet. som gjør at de kommer til å passe inn i nesten alle typer hjem...akkurat som de klassiske SF-modellene gjør.

    Det blir spennende å høre de første lytteresultatene etterhvert.
    Prisen blir visstnok 5-6ooo euro.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gidder du endre eller slette bildet i signaturen din Trane?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.721
    Torget vurderinger
    4
    Var det det du mente tidligere i tråden ?

    Bare ment som en reminder om at plata til Tom Waits kommer til fredag....om du kan bære over med det til da.

    Forøvrig er jeg generelt enig i at slikt kan bli slitsomt.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    14.338
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    For noen smykker! :eek:
    Ktema er ikke helt min kopp te, men det er definitivt Accordo. Noen som vet hvor hinsides dyre de blir og produksjonsantallet?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    5-6000 euro er nevnt lenger opp her...

    Apropos, nydelig de stativmodellene, ikke ofte man ser "fremskutte" stativer, steintøft selv om jeg kunne klart meg uten kromfangern ;)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Blir aldri klok på disse stativene. Det er jo mye av det samme som Cremona Auditor sine, men motsatt vei. Jeg foretrekker glatt stativene til Homage/Memento.....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.721
    Torget vurderinger
    4
    Anfield skrev:
    Blir aldri klok på disse stativene. Det er jo mye av det samme som Cremona Auditor sine, men motsatt vei. Jeg foretrekker glatt stativene til Homage/Memento.....
    Enige at stativene til Memento og ikke minst Homage er vakre...til hhv. Memento og Homage.
    Accordo tror jeg ville kledd dem mye dårligere med sin asymetriske figur.

    De er tydeligvis også tilpasset en mer normal stativhøyde, noe som ville gitt "homage-stativer" et mye tyngre uttrykk.

    Smaken er som kjent som baken.
    Jeg kjenner jaffal at det rykker seriøst i vil-ha-instinktet mitt.

    De skarpøyde vil på det siste bildet kunne skimte terminalene...helt nederst bak på stativene siden delefilteret er plassert i stativene.
     

    Vedlegg

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Kan være enig i det.

    Men; der folk klager på at Sonus faber bruker krom og bommer, men at mesteren treffer? Vel, det er vel sterkt personlig pregede kommentarer. Jeg kan ikke ser at dette er mindre "tacky" enn hva Sf bruker, så i mine øyne er det status quo på den fronten. Jeg er også tilhenger av symmetri, ergo foretrekker jeg heller Memento fremfor Accordo sine lett skjeve former.

    Håper det er lov å være litt uenig, selv i en fan-tråd... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn