FRANCO SERBLIN "THE MASTER IS BACK"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Franco Serblin Lignea 16.JPG


    After three years of research and development, LIGNEA,
    one of the last projects conceived by Franco Serblin, has become a reality.
    During all the steps, I always followed his teaching and his
    “modus operandi” for every single detail.
    Today I wish to affirm that the value we give to things
    is the meaning we put in them
    The value I attribute to the LIGNEA
    project is the profound esteem I always had for Franco.

    Massimiliano Favella
     

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Franco Serblin Lignea 17.JPG


    The wood chamber has a special refraction construction allowing for better
    control of resonances
     

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Franco Serblin Lignea 12.JPG


    Her er Ken Kessler utsagn etter å ha besøkt standen til Massimiliano på messa i Munchen.

    Tragic, this: the last ever design from Franco Serblin, founder of Sonus Faber. Called Lignea, it blew me away, a svelte floorstander delivering bass that it simply should not be able to reproduce from a 110mm woofer, below a 27mm tweeter. As you`d expect , it`s so pretty that it will make you cry, and price is circa 4000-5000 Euro. Cia, Franco.



    Prisene på modell Lignea blir 40.990.- for high gloss wood og 41.990.- for medium gloss graphite finish.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Sliter med utseendet til Lignea, får håpe de låter bra.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sliter? Spiller du ikke lutt eller mandolin eller noe sånt? :)
    Kona vil avgjort like dem. Men hun gir blanke i lyden.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Enig i det sliter litt selv med det :)

    O
     

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    WHAT’S NEW

    The Lignea from Franco Serblin

    The late Franco Serblin, the man responsible for Sonus faber is no longer with us to design great speakers, but his son in law, Massimiliano has brought the last of this Italian master’s vision to fruition.
    Here at TONEAudio, we have the absolutely lovely Lignea, a diminutive floor standing speaker that retails for about $5,000 US. Watch for our full review in issue #81. Think of the Lignea more as a mini monitor with an elegantly integrated stand. There is no low, low bass response to speak of, but like your favorite Brit mini monitor, you won’t miss it.
    Check out the rest of Mr. Serblin’s creations here:
    http://www.francoserblin.it
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Accordo er så pene at ytelsen havner i andre rekke.
    Lingea derimot, pen som den er, ser vettskremt ut..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er en grunn til den formen, Kolschtat. Franco bygde- og konstruerte- høyttalere som de elektrodynamiske musikkinstrumenter de bestandig har vært..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er en grunn til den formen, Kolschtat. Franco bygde- og konstruerte- høyttalere som de elektrodynamiske musikkinstrumenter de bestandig har vært..
    Problemet er vel at høyttalere skal være minst mulig musikkinstrument (feks. kasseresonans).
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Det er en grunn til den formen, Kolschtat. Franco bygde- og konstruerte- høyttalere som de elektrodynamiske musikkinstrumenter de bestandig har vært..
    Det betviler jeg ikke, men hva angår estetikk ser de fortsatt ut som de så noe de ikke var klare for. Estetikk og god lyd går nødvendigvis ikke hånd i hånd; er JBL DD6700 vakker, tja, til en viss grad, men det er også den beste kommersielle høyttaleren jeg har hørt. Videre, jeg digger også Tannoy, som overhodet ikke ser ut som det høer hjemme i 2016, men det spiller bedre enn det meste.

    Jeg er innforstått med at dette er en Franco-tråd, poenget mitt var kun at Accordo ser ut som en million, Lingeea derimot...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Distinctive, Kolschtat: Hvordan tror dere et akustisk instrument får klangen sin? Resonnanser er ikke negative hvis de brukes på riktig vis. ALLE instrumentprodusenter , teknikere og akustikere vet det.
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Men kjære fru Brundtland; skal høyttalere gjenskape lyden eller virke som en videre forsterkning av den klangen instrumentet opprinnelig hadde? I din verden er det tydeligvis slik at kun vettskremte fioliner kan gjenskape fioliner..
     

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Franco Serblin Accordo i samspill med Audia Flight FLS 10 fra Melbourne International Hi-Fi Show 2017;)


    ACCCORDO + FLS 10 MELBOURNE.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det kommer an på rommet fant jeg ut :) prøvde de begge veier.
    Det som funket best her var litt ut i rommet,ca en 1/2 meter i fra sidevegger.
    Omvendt i fra det som står i boka,da låt det utrolig flott.


    O
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hos meg funker det best med Åpningen ut i rommet. Hadde jeg åpningen inn mot veggen trigger det den peaken rommet har ved ca 100-200 hertz. RES skrev en anmeldelse hvor han skriver noe om det.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg fikk best plasseringsresultat ved å vinkle dem nokså kraftig innover. Krysser foran lytteposisjon.
    Jeg sitter ca 3.5 meter unna høyttalerne. De stod 270 cm fra hverandre. Målt fra bakre ytre hjørne på høyttaleren og til frontvegg var det 57 cm. Fra indre fremre hjørne til frontvegg var det 77 cm. Noe som gav nokså mye toe-in og lyden falt på plass her hos meg. Snudde man de omvendt fikk man litt bredere lydbilde, men jeg syns bassen ble mer diffus enn når de stod som anbefalt. Diskanten roet seg også betraktelig ved denne plasseringen. Super oppløst, men ikke frempå.
    Har ikke disse lenger selv, dessverre. Men man skal ikke se vekk fra at det blir slike en gang i fremtiden igjen. For de er fantastisk gode når man får plassert dem. Er vel disse høyttalerne jeg har måtte jobbet mest med for å låte «optimalt»
     
    Sist redigert:

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    FS 1111.JPG


    Hei alle venner av Franco Serblin høyttalere.

    Dere som har lest den glimrende testen av Accordo i siste HI-FI News fikk med dere at det ble nevnt en fjerde modell. Kan nå bekrefte at det er snakk om en gulvstående modell som vil legge seg mellom Accordo og Ktema. Forhåpentligvis vil den nye modellen bli klar for markedet i løpet av 2018.

    Mvh
    Sound of Heaven
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hei alle venner av Franco Serblin høyttalere.

    Dere som har lest den glimrende testen av Accordo i siste HI-FI News fikk med dere at det ble nevnt en fjerde modell. Kan nå bekrefte at det er snakk om en gulvstående modell som vil legge seg mellom Accordo og Ktema. Forhåpentligvis vil den nye modellen bli klar for markedet i løpet av 2018.

    Mvh
    Sound of Heaven
    Noe nytt vedrørende ny modell?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Passe tilfeldig plassert der det var plass foran Spendor.
    Spiller allikevel latterlig bra!

    Vis vedlegget 506699

    Vis vedlegget 506700
    Kjøpte du nettopp disse nordafor? Da er det mine gamle :) Var forresten på tanke å kjøpe dem tilbake. Men har jo mine Dynaudio C1 Signature. Så fornuften tok meg, denne gang :) Accordoene låter fantastisk godt. Men for å spille optimalt MÅ de plasseres riktig. Så lov meg og deg selv og prøv deg frem. Hos meg ble de best med mye toe in. Men ser de står nokså skrått innover på bildene. Med gode innspillinger gir disse gåsehudfaktor. Grattis :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Stemmer det :)
    Er glad i en del toe in selv, ikke rukket prøve ut så mye plassering enda. Bli litt kjent med dem først så er det enklere å merke forskjellene ved endret plassering.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det.
    Blir spennende å se hvilke som blir værende. Skulle hatt flere oppsett :cool:
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hvilke forsterkere har dere benyttet på Accordo?
     

    Cato G.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    87
    Antall liker
    83
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    4
    Et nytt medlem i menigheten?

    Hei!

    Har hatt Accordo på hjemlån i noen dager nå, og kan bare slutte meg til gjengen av beundrere. Jeg spiller mest klassisk, mye sang, og Accordoen spiller helt fenomenalt. Men, den spiller dægern døtte meg veldig bra på annen musikk også: På Jan Garbareks "Visible World" er det to spor: "Red Wind" og "The Survivor" hvor man kan høre Marilyn Mazurs perkusjoner i all sin prakt, og selv om Accordoen ikke går så dypt som en fulltone, gjengir den basstrommene på en veldig naturtro måte (som om det var en veldig god lukket konstruksjon). Også Melody Gardot og Weather Report ("Gibraltar") høre helt fantastiske ut!! Jeg spiller på Audio Research REF 5SE og Reference 150 sluttrinn (med Yter høyttalerkabler!!), og kan opplyse at det er en aldeles fremragende match!! Tror de som har gode rørtrinn burde ha Accordo øverst på lista! Selv kunne jeg nok aller helst tenkt meg et par Ktema, men de er vanskelige å få lyttet til, men jeg jobber med saken!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn