Fra vaskerom til HIFi-laboratorium

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er på kjøret nå tydeligvis...

    Skal vente litt med ull for de lavere frekvenser. Begynner med dette og ser hvor det bærer. Syntes effekten var formidabel med det lille jeg har drasset inn. Det er kun noen små monitorer (JBL LSR 308) som jeg har målt med. Må se hvordan effekten blir med noe bøsere.

    Det som skal inn er demping i førsterefleksjon. Dvs tak og kanskje litt mer på vegger.

    Vil ikke ta ullen ut av plasten før jeg har rammer klare, og stoff er i hus. Ille nok som det er... Skal passe på å dokumentere før og etter. Skal også prøve med noen plater med aluminiumsfolie foran bassfeller på frontvegg, og se hvordan effekten er oppover i frekvens.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Bruk så lite ramme som mulig. Så kan lyden komme inn fra mest mulig vinkler.
    Også top tip fra meg vil være tynne masonitt plater foran for å bevare hf.
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg syntes den kombinerte effekten av litt EQ og demping i hjørnene er så god at jeg hører ingen grunn til å jobbe mer med 37hz peaken. Videre på programmet er å jobbe med førsterefleksjonene.

    Når diverse plasseringer er testet ut skal rommet få en liten ansiktsløfting og rammer snekres. Skal passe på å ha så moderate konstruksjoner som mulig. Tenkte å teste med både masonitt og tynne steinullplater med aluminiumsfolie på front fellene for å reflektere mest mulig HF der. Henter et nytt lass til uka :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    En liten oppdatering fra laboratoriumet:
    Nå går det an å høre på musikk der nede. Riktig koselig har det blitt

    image.jpeg


    LSR308 har blitt byttet ut med noen testkabinetter bestykket JBL2225. Forskjellige hornløsninger testes ut. For tiden M2-waveguiden.

    Av demping har jeg to ruller Steinull fortsatt i plast i hvert hjørne, Førsterefleksjoner er dempet med 10cm 75kg/m2 steinullplater med laboratorietestet absorpsjon lik 1 ved 125hz. Tilsvarende prorox fra Rockwool.

    Ikke helt korrekt måleprosedyre da det er forskjellige høyttalere og nivå men likevel:

    image.jpeg

    Før tiltak med LSR308
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Grønt vannfall er etter tiltak med DIY 2225 i bassrefleks. Plassering er identisk. SBIR gir søkket ved 50-70hz

    Subjektivt låter bassen tørr og kontant. Syntes den totale strukturen kommer frem på en for meg helt unik måte. Innspillinger uten tilført romklang låter flatt i forhold til hva jeg er vant med, men hvis opptaket har klang, låter det stort. Dvs musikken presenteres ærlig i forhold til opptaket i rommet.

    Resonansen ved 37 Hz er ikke eliminert, og den er fortsatt hørbar på musikk som graver så dypt, men den er ikke direkte plagsom.

    Har en rull med "mass loaded vinyl" inngående, og neste eksperiment for bassfrekvensene blir å delvis eller helt erstatte Steinull-pakkene med membranfeller.
    Skal også prøve meg frem med reflekterende overflater på absorbenter utenom førsterefleksjonene

    Summasumarium så går dette rett vei, og jeg tar meg selv i å bli sittende å lytte til musikk nede i bunkersen. Syntes det graves frem en detaljering som ikke er lett å oppnå i ubehandlede rom. Dessuten er det gøy å kunne spille på 80dB pluss etter leggetid uten å bli skjelt ut av øvrige familiemedlemmer
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Angående membranfeller med MLV, så vet jeg ikke riktig hva jeg kan forvente. Tenker i utgangspunktet en klone av primacoustic sine, som er åpne bak og membranen bak dempematerialet. De virker, men teoretisk er de annerledes en klassiske innstilte membranfeller med vinylen i front og lukket kabinett. Det prøves også hvis primacoustic-klonene ikke leverer.
    Innspill til andre membrankonstruksjoner mottas med takk.

    Heldemping av front eller bakvegg vil jeg i utgangspunktet unngå, da jeg prøver å unngå klaustrofobi i et allerede lite rom, og jeg ser at med unntak av lengderesonansen er det relativt få men strategisk plasserte tiltak som skal til for å gjøre rommet brukbart
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Spennende prosjekt Johoo! :)

    Primacoustic løsningen gjør det litt enklere siden man ikke må "treffe" en spesiell resonansfrekvens siden membranen vibrerer på de frekvensene det er mest lyd rett og slett.

    Perforering er i motsatt ende av skalaen, men veldig effektivt om man "treffer".

    Sjekk ut denne. http://digital.csic.es/bitstream/10261/8589/1/ID48.PDF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn