Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23

    Var en tur på Akershus festning på søndagen - der ble det spilt vakker orgelmusikk i Akershus slottskirke, har du vært der?
    Det låt svært så bra der inne! Bach konsert lørdag 30.april kl. 18.00


    akershus slottskirke.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Fint at man endelig kan gå ut for å få noe inn. 😊 Synes Akershus slottskirke er en liten skatt som går litt under radaren. Har vært der ganske mye i forskjellige sammenhenger, men begynner å bli en stund siden sist. Størrelsen og akustikken passer fint til kammermusikk og slike ting synes jeg. Har vært på noen Brassensemblekonserter der og det var veldig flott! Rommet tåler ganske mye lyd. Husker du hvem som spilte orgel?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Nei, bare stakk nebbet såvidt innom dessverre. Var i følge med en som er allergisk mot musikk :LOL: :LOL:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Riktig så ille er det heldigvis ikke, og dette var et totalt spontant og ikke-planlagt besøk på Akershus og vi var allerede underveis til noe annet da jeg tilfeldigvis oppdaget de vakre toner som smøyg seg ut av en smal dør.....
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Jeg som trodde at et av de gamle jungelordene var: "Sluket går aldri sammen med noen som er allergiske mot musikk"? Så feil kan man altså ta🤔
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Tingenes tilstand

    66988527-B5BB-48E3-A25B-2968F4561152.jpeg

    Det er lite nyvinninger her å skrive om så da kan jeg kanskje skrive noe nytt om det som allerede er.

    Jeg har noen "stygge andunger" i oppsettet og den største av de er en klump av livskvalitet. Jeg bruker SUBen med lav delefrekvens og lavt volum, men frontene spiller helt ned. Styrer volumet på lydkortets volumkontroll. Ofte står den på mute fordi det ikke alltid passer med dypbass for naboene i 2 etasje eller som bakgrunnsmusikk, men når det skal lyttes avmutes suben og lydbildet åpnes opp og realismen slår inn. Det er vanskelig å beskrive hvorfor, men suben måler nærmest identisk som fronthøyttalerene, men har en helt annen kapasitet nedover. Oppsettet her brukes også til film og kapasiteten levner ingen tvil når de store romskipene i Star Wars glir inn på skjermen. Suben er en av JBL sine studiosuber og er stygg som et uvær. Listepris var 15.000, men kjøpte den som utgått modell til 5.000,- Det virker som JBL har skjønt ett eller annet om elementer og bass. En vakker dag skal jeg ta sub-bass på alvor og kline til.

    Mac mini er anleggets hjerte. Trives greit med det. Stabilt og fint. På sikt så kommer jeg til å gå over til Microsoft for å få flere funksjoner med Audiolense.
    Bruker Spotify, ROON med Tidal og eget hardiskbibliotek, Disney+, Netflix, spiller DVDer fra VLC og streamer TV-kanaler.

    Anlegget spiller til vanlig stereo i 6 kanaler pluss sub. Ø-Adudio Icon i front. JBL LSR 308 i senter og Respons Grand bak. JBL er aktive, mens resten drives av Hypex NC400. Lynx Aurora 16 lydkort.

    Kjærlighet til musikken først

    Jeg begynte med Hi-Fi for litt over 20 år siden fordi jeg nesten aldri hørte på hermetisk musikk. Det har vært mye lydnerding og fokus på lydkvalitet i perioder av de årene, men nå går det lenge mellom hver gang jeg tenker på lydproblemer knyttet til selve utstyret. Nå lytter jeg veldig mye på hermetisk musikk for musikken sin skyld så må absolutt si at Hi-Fi har fyllt sin misjon.

    Tidligere var indrefileten lydmessig autentiske opptak og gjerne store klassiske lydbilder. Jeg synes pop og elektronisk musikk ofte låt bedre mange steder så derfor ble oppgradering til Ø. Nå vil jeg faktisk si at popmusikk og store elektroniske lydbilder fungerer like bra. De 6 kanalene gjør at jeg kan styre graden av omsluttende lyd. Jeg liker best at lyden kommer forfra, men er avhengig av følelsen av at akustikken i opptaket er omsluttende.

    Lyden er er først og fremst behagelig. Lyttetretthet er ikkeeksisterende. Man hører mye detaljer hvis man hører etter, men det er ikke detaljrikdom som slår deg først. Egentlig vil jeg si at det er få imponatoreffekter som preger lyden. Jeg vil sammenligne lyden som å kjøre en stor, dyr og tysk personbil. Behagelig, men med krefter man ikke trenger. Fint kjøretøy for mange kilometre på veier av ulik kvalitet. Det er hverken best på skogsbilveien eller racerbanen, men på veinettet ellers.
    Bassen er jevn slik at alle toner høres og rask nok til at konturene til strenger og anslag høres.

    Jeg så filmen "Verdens verste menneske" her om dagen og kunne kose meg med lyddesignet de har valgt. Det å høre lyddesign og miks gjennom musikken i hverdagen så mye jeg vil oppleves som en stor og viktig gave til livet.

    Jeg er skikkelig glad for at jeg hoppet inn i Hi-Fi jungelen da jeg gjorde og er litt opptatt av at folk flest skal vite hva de velger bort når de kjøper jeg lydplanker og all annen faenskap. Jeg har problemer med å gjøre oppsettet mindre uten å tape kvalitet så jeg ser vanskelig for meg noe nedgradering her med det første.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Herlig og mer sexy utgave av Bernhoft😄


     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Kontrabassens forbannelse

    Har dere tenkt på det samme som meg opp gjennom at kontrabass kan være irriterende vanskelig å få til. Synthbass, el-bass og filmbass kan sitte som et skudd, men kontrabassen kan låte hult og uhomogent? Verst kan det være på legendariske småbandjazzplater.

    Så hvorfor er det sånn? Jeg er ganske sikker på at årsaken er at en kontrabass nærmest alltid gjengir lyden av bassen pluss rommet den står i. Det vil si at faseinformasjonen på opptaket som skal gjengis er mange ganger så komplekst som ved avspilling av el-bass. Bass kan jo være litt tricky i lytterommet, men ved avspilling av kontrabass får man gjerne de samme utfordringene to ganger. En fordel ved avspilling av kontrabass er at det ikke høres så tydelig hva som er lytterommets maskeringer og hva som er opptakets. En annen fordel kan være at utfordringene faktisk utjevner seg og forsterker hverandre med et positivt resultat.

    Hvis man hører tørr og tight kontrabass skyldes det rett og slett gjerne både godt opptak og godt lytterom.


    standard_compressed_Ellen_Andrea_Wang_Over_Oslo_2018__163420_.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    EAW bor rett borti gata her, dvs. 4 km unna. :ROFLMAO:

    Mange sløve kontrabass-opptak synes jeg. I alle genre egentlig. I moderne kammerjazz virker det på meg som at det bare gjelder å stolmikke og skru opp 40-250 Hz så er alle glade.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0
    Kontrabassens forbannelse
    Har dere tenkt på det samme som meg opp gjennom at kontrabass kan være irriterende vanskelig å få til.
    Hvis man hører tørr og tight kontrabass skyldes det rett og slett gjerne både godt opptak og godt lytterom.
    Kan du poste en Youtube som gjenskaper kontrabassen slik du mener den bør være?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Et moment... på mange eldre jazzinnspillinger er kontrabassen skjøvet langt bak i lydbildet, de var jo som oftest "bare" en del av kompet og mixen på utgivelsene favoriserte som oftest hovedartisten. Har MANGE skiver hvor lydbildet er sånn. Gjelder tildels trommene Veldig synd. Ikke bare p.g.a. selve lydnivået men ofte er lyden medioker også i forhold til de andre instrumentene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23

    Dette kuttet låter bælbra... på et bælbra anlegg!!
    Super crispy fullfrekvent sound
    Alle bassenes egenlyd / signatur tydelig
    Dynamikken er i orden
    Meget tydelig plassering av hver enkelt, flott rominfo

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    3.077
    Torget vurderinger
    0

    Dette kuttet låter bælbra... på et bælbra anlegg!!
    Super crispy fullfrekvent sound
    Alle bassenes egenlyd / signatur tydelig
    Dynamikken er i orden
    Meget tydelig plassering av hver enkelt, flott rominfo

    Takk for tips (y)

    kontrabassen_190422.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Kan du poste en Youtube som gjenskaper kontrabassen slik du mener den bør være?
    Denne var litt vanskelig. Begynte å tenke "hvordan vil jeg egentlig at jazzbass skal høres ut".

    Landet på Syncrolux sitt svar med Rudy van Gelder. Trenger ikke gå lengre enn to klassiskere med Waltz for debby Bill Evans og Kind of Blue Miles for min del.

    Men noe superdupert referanseopptak kan jeg ikke skilte med. Sluket er en mester i småband og gode nært akustiske opptak så regner med de han poster er toppen av toppen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Innbiller meg at denne høres ganske bra ut. Ligger på litt avstand her og er nok i feteste lage, noe du nevnte på som en følge av litt ekstra bassnivå for bluesen.

    Spilt av Robert Leslie „Bob“ Hurst III
    kontrabass.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    I dag skulle ungen plukke ut en musikkvideo før leggetid som er favoritten hans for tida. Han sang med gjennom den hele.

    Hmm... Hva sier dette om barneoppdragelsen mon tro?

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har vært så positiv til mine kjære Ø-høyttalere at jeg nå synes jeg må «harve» de ned litt 😈 Neida, men kanskje noen forstår sine egne lytteinntrykk bedre etter å ha balansert det litt med ting som ikke her helt optimalt også?

    Nå har jeg levd med de i flere år og siste tiden har de vært ukalibrerte (ironisk nok) så jeg er blitt veldig godt kjent med hvordan de spiller her.

    Det første jeg vil trekke frem er at de ikke spiller med et sylskarpt fokus. Hos meg så er de lite «In your face» uten at man opplever at man mister detaljeringen.
    Dette gjør at de høres i retningen «fuktige» ut for å bruke et faguttrykk om romklang. Mange hifihøyttalere kan høres knusktørre ut der rasp og diksjonsdetaljer blir fokus.
    Dette gjør at de som hører mye på nærmikket vokal kan oppleve at de mangler noe i vokal i senter. Hadde en her med Genelec som nærmonitorer i studioet sitt og store Dynaudioer i stua som så at når det kom til «popvokal» synes han det manglet noe. Litt tilbaketrukket i forhold.

    Rognlien skrev i sin test at de opplevdes litt høflige i dynamikken. Dynamikken var en av hovedårsakene til at jeg kjøpte de, de er så impulsive og mangler en dynamisk brems spesielt nedover som bare er helt herlig å ha i stua. MEN det mangler en «Fender-løssluppenhet» for de som har hørt mye live el-gitar og forsterkere. Gitar er jo sjukt komplisert å spille inn og gjengi og jeg skal gi Rognlien at de må være litt høflige i et eller annet frekvensområde som holder igjen rocken litt. Det er langt igjen til B&W Nautilus sin høflighet, men kanskje et skritt i den retningen i enkelte aspekter ved lyden.

    HCS har sagt at de var for lite engasjerende for han og jeg lurer på om tingene over her kan ha noe med samme saken å gjøre.

    Dypbassen ruller dessverre litt for tidlig av for å kunne klare seg uten sub i mitt rom hvis man er kresen.

    Alle disse egenskapene er ikke noe jeg klarer å hente frem ved kalibrering til de som lurer på akkurat det.

    Den observante ser jo at dette likner veldig på svakhetene/egenskapene til Respons høyttalerene og det er nok ikke heeelt tilfeldig ettersom styrkene også er ganske like😉 Ø er i mine ører en divisjon over Responsene mine når det gjelder kapasitet og dynamikk.

    En ting som er sikkert er at jeg er veldig happy med Ø og passer som hånd i hanske til mitt bruk og preferenser. Jeg drømmer om å bygge de ut, men så lenge de står i stua og er del av familiens mediesenter sliter jeg med å gå all in. 😊
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært så positiv til mine kjære Ø-høyttalere at jeg nå synes jeg må «harve» de ned litt 😈 Neida, men kanskje noen forstår sine egne lytteinntrykk bedre etter dette?

    Nå har jeg levd med de i flere år og siste tiden har de vært ukalibrerte (ironisk nok) så jeg er blitt veldig godt kjent med hvordan de spiller her.

    Det første jeg vil trekke frem er at de ikke spiller med et sylskarpt fokus. Hos meg så er de lite «In your face» uten at man opplever at man mister detaljeringen.
    Dette gjør at de høres i retningen «fuktige» ut for å bruke et faguttrykk om romklang. Mange hifihøyttalere kan høres knusktørre ut der rasp og diksjonsdetaljer blir fokus.
    Dette gjør at de som hører mye på nærmikket vokal kan oppleve at de mangler noe i vokal i senter. Hadde en her med Genelec som nærmonitorer i studioet sitt og store Dynaudioer i stua som så at når det kom til «popvokal» synes han det manglet noe. Litt tilbaketrukket i forhold.

    Rognlien skrev i sin test at de opplevdes litt høflige i dynamikken. Dynamikken var en av hovedårsakene til at jeg kjøpte de, de er så impulsive og mangler en dynamisk brems spesielt nedover som bare er helt herlig å ha i stua. MEN det mangler en «Fender-løssluppenhet» for de som har hørt mye live el-gitar og forsterkere. Gitar er jo sjukt komplisert å spille inn og gjengi og jeg skal gi Rognlien at de må være litt høflige i et eller annet frekvensområde som holder igjen rocken litt. Det er langt igjen til B&W Nautilus sin høflighet, men kanskje et skritt i den retningen i enkelte aspekter ved lyden.

    HCS har sagt at de var for lite engasjerende for han og jeg lurer på om tingene over her kan ha noe med samme saken å gjøre.

    Dypbassen ruller dessverre litt for tidlig av for å kunne klare seg uten sub i mitt rom hvis man er kresen.

    Alle disse egenskapene er ikke noe jeg klarer å hente frem ved kalibrering til de som lurer på akkurat det.

    Den observante ser jo at dette likner veldig på svakhetene/egenskapene til Respons høyttalerene og det er nok ikke heeelt tilfeldig ettersom styrkene også er ganske like😉 Ø er i mine ører en divisjon over Responsene mine når det gjelder kapasitet og dynamikk.

    En ting som er sikkert er at jeg er veldig happy med Ø og passer som hånd i hanske til mitt bruk og preferenser. Jeg drømmer om å bygge de ut, men så lenge de står i stua og er del av familiens mediesenter sliter jeg med å gå all in. 😊
    Artig å lese dine betraktninger ang. Ø'ene :)
    Har hatt mine i 2,5 år jeg også , å begynner jo å tenke på om det ahdde vært moro å prøvd noe annet.
    Men ærlig talt så sliter jeg litt med å finne noe i ca samme prisklasse som kan ha noe mer å tilby...

    Så , jeg tenker dem blir stående en stund til :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Flott blomsterspråk du bruker :LOL: mener tydelig jeg forstår i hvert fall....faen og jeg har fortsatt ikke hørt disse hos deg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig interessant, @TrompeteN
    Jeg hadde ikke trodd - ved å se på dem - at de kan tendere til å være høflige og litt beskjedne. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Flott blomsterspråk du bruker :LOL: mener tydelig jeg forstår i hvert fall....faen og jeg har fortsatt ikke hørt disse hos deg.
    Ha ha! Jeg som jobber som kammermusiker, musikkpedagog og produsent kan knapt snakke annet enn blomsterspråk😄 Det finnes ingen tekniske termer vi kan lene oss på her i gården. Det er nok kanskje derfor jeg liker det konkrete i akustikk så godt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Veldig interessant, @TrompeteN
    Jeg hadde ikke trodd - ved å se på dem - at de kan tendere til å være høflige og litt beskjedne. :)
    Høflige for rockegitar, men perfekt for soul/funk, jazz og symfonier. Ville ikke dratt det til at de er beskjedne😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Leser som noe jeg kunne likt. Mine greier er også høflige har jeg blitt fortalt. Det har vært ønske om mer attack og sprut.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Leser som noe jeg kunne likt. Mine greier er også høflige har jeg blitt fortalt. Det har vært ønske om mer attack og sprut.
    Ikke så dumt tenkt tror jeg. Det er jo bassrefleks og kasser, men gjort sånn bassrefleks og kasser skal gjøres. Kompresjonsdriveren er rå. Men når man er vant til åpne saker....
    Jeg ønsket meg et litt mer allround sound enn jeg fikk med Respons, og disse er klart bedre på rytmisk musikk.
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Høflige for rockegitar, men perfekt for soul/funk, jazz og symfonier. Ville ikke dratt det til at de er beskjedne😊
    Først: Takk for interessant lesningTrompeteN!

    Litt for høflige for rockegitar, men perfekt for symfonier: Har du noen tanker om hvordan dette kan ha seg? Jeg tenker at symfonier vel ofte har partier med stor dynamikk i et veldig stor frekvensspekter (altså fra mørkt til lyst) samtidig, og dette bør vel være litt likt en fuzzgitar - mange overtoner og full pupp? Kan forklaringen ligge i rockens MANGLENDE dynamikk - altså at det i rocken gjerne er mye trøkk over lengre tid, mens symfoniorkesteret gjerne går fra piano til forte eller tilsvarende og ikke blir værende med hele besetningen i fortissimo over lengre tid? (Og tilgi mine eventuelle feil i ordvalg her - jeg håper du skjønner hva jeg mener🙃).

    Hilsen hvego
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg får lov: Faktorer som gjør mine "høflige":
    • Fra 100 Hz til 10 kHz faller targetkurven med 6 dB.
    • Det er en variant over BBC-dipen, -2,5 db fra ca 1500 til 4000 Hz.
    • Anlegget har vært lav forvrengning opp til ca. 95 dB(468) i lytteposisjonen. Det er høyt nok for de fleste, også på rock.
    Se så. Punktliste og greier.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det finnes kompdrivere i 18S sitt sortiment, som jeg mener det bør kunne være aktuelt og teste i det hornet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Høflige for rockegitar, men perfekt for soul/funk, jazz og symfonier. Ville ikke dratt det til at de er beskjedne😊
    Litt artig dette, da du ved siste besøk tunet anlegget mitt noe snillere en jeg har hatt tidligere. Har mistet litt av det fandenivoldske på el-gitar. Det var jo nesten "over the top", men er et bitte lite savn i nye og ne ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Først: Takk for interessant lesningTrompeteN!

    Litt for høflige for rockegitar, men perfekt for symfonier: Har du noen tanker om hvordan dette kan ha seg? Jeg tenker at symfonier vel ofte har partier med stor dynamikk i et veldig stor frekvensspekter (altså fra mørkt til lyst) samtidig, og dette bør vel være litt likt en fuzzgitar - mange overtoner og full pupp? Kan forklaringen ligge i rockens MANGLENDE dynamikk - altså at det i rocken gjerne er mye trøkk over lengre tid, mens symfoniorkesteret gjerne går fra piano til forte eller tilsvarende og ikke blir værende med hele besetningen i fortissimo over lengre tid? (Og tilgi mine eventuelle feil i ordvalg her - jeg håper du skjønner hva jeg mener🙃).

    Hilsen hvego
    Godt spørsmål!

    Jeg er usikker. Jeg lurer på om det kan være noe i overgangen mellom de to elementene som skylder denne høfligheten og litt tilbakelent signatur på enkelte stemmer. Homogenitet er alfa omega og det er vanskelig å ha helt lik signatur hele frekvensområdet med kun to elementer. Hvis det for eksempel er litt mindre dynamikk ved delefrekvensen på grunn av spredning eller annet så kan dette høres ut som en svakhet på enkelte typer musikk, men en styrke på andre.

    Klassisk har gjerne anslag som ved alle instrumenter er ganske bredbåndet, men i rock er produseringen slik at det er low og high pass filter på alle instrumenter slik at anslagene ikke er så bredbåndet. Derfor er de gjerne mer avhengig at smalere frekvensbånd fungerer. Dessuten er mange rockeproduksjoner (obs, sannsynligvis den genren jeg kan minst om. 2xJ kan verifisere eller slakte dette) ganske komprimerte nedover, men det er ikke klassisk. Dynamikken i rocken har mer mellomtone fokus, mens klassisk er dynamisk over hele frekvensområdet.

    Jeg elsker jazzrock og for eksempel trommeslager Manu Katche hører jeg mye på og trommesett i denne genren er kanskje spesialiteten til Ø.

    Høflig er kanskje feil ord, men jeg brukte Rognlien sitt ord. Kanskje det er for vagt blomsterspråk akkurat der.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Om jeg får lov: Faktorer som gjør mine "høflige":
    • Fra 100 Hz til 10 kHz faller targetkurven med 6 dB.
    • Det er en variant over BBC-dipen, -2,5 db fra ca 1500 til 4000 Hz.
    • Anlegget har vært lav forvrengning opp til ca. 95 dB(468) i lytteposisjonen. Det er høyt nok for de fleste, også på rock.
    Se så. Punktliste og greier.
    Tror ikke dette er targetavhengig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Du er for snill til å ta adekvate ord/beskrivelser i din munn, trompet!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn