Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Er kommer to bilder av hva som er oppi boksen. Den som klarer denne er enten for observant eller vet alt for mye om hva som rører seg i hifiverdenen. :)

    41E1767A-97C6-42E4-9F41-9AFF1DAFC0FC.jpg
    5228299B-4BEA-4A7A-9B5F-AC9F31C17466.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Her var det plutselig en artikkel om hverdagen som jobbsøker inn i orkesterene. World cup konkurranse
    Takk for at du delte denne artikkelen som bekrefter at musikere er utsatt for samme press som flere andre yrkesgrupper. Konkurransen er internasjonal og knallhard! En økonom med master bosatt i en av de større byene i Pakistan jobber for 5000 kroner / mnd.

    -BB-
    Det skjer noe med konkurransen når det både satses på kvalitet og det er for mange om samme beinet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du tilfeldigvis fått kloa i tidenes første Bifrost? Det hadde vært stailig!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Har du tilfeldigvis fått kloa i tidenes første Bifrost? Det hadde vært stailig!
    Neida, ingen fare. Dette er kun en vanlig chip-amp. Trenger en amp som er god på første watten en gang i fremtiden så da prøver jeg en slik.:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Bakkanaler erstattet

    Det har skjedd mer her i dag.

    Jeg har noen bakkanaler som jeg bruker i flerkanalsstereo-upmixen min. Disse er blitt pakket ned og erstattet. Bruker disse både til studiomonitorer og PA i ujevne mellomrom så det er greit å slippe å rigge de ned for hver gang de trengs ute av huset.

    DAE106F9-ABF7-4C89-B500-DC0EBEA15A63.jpg


    85580835-8CB8-4FF8-BB90-551315E25275.jpg



    Har tro på at dette byttet blir en oppgadering, men det spørs hvor lenge interiørsjefen lar de stå. Kanskje må de svarte små til pers igjen.

    Her er erstatterene.
    71140EDA-A6A0-4040-9C10-CE52E63340A7.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Full Respons dekning... Burde gi deg noen artige opplevelser :). Men de tar sin plass hos deg..
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hva blir de nye frontene? Ut i fra hva du skriver om "en amp som er god på første watten" er det vel noe effektive saker. Min ville gjetning er Ø-audio, men kanskje med 15"?:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    De nye frontene ja. De holdt jeg nesten på å glemme.;)
    Etter å ha spist havregrøt siden i høst kunne jeg endelig plukke opp noen nye kasser.

    9C4244F6-5E64-4947-B715-D92955D825B0.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Emballasjen ser jo ut som mine "ferdigprodukter" og det sier mest om mine konstruksjoner.
    innholdet har en helt annen finish. Blir bra dette og er klar for prøvelytt utpå høsten
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    16 år siden sist

    Tviler ikke. Hjertlig velkommen når jeg har fått jobbet litt.

    Kassene var heldigvis enkle å betjene.


    8D55A6AE-D2D3-416D-9789-D197CEC90230.jpg

    D8C3BEDD-FD03-4D03-AF41-8C0965C66759.jpg




    Det er jo veldig sjelden jeg kjøper høyttalere. Dette er mitt tredje par hovedhøyttalere til nå og det er 16 år siden sist bytte. Det er både veldig stas og litt vemodig. Føler jeg har skvist ut siste dråpe lydkvalitet av Responsene og måtte tenke nytt for å ha noe å «jobbe med». I de 16 årene har jeg alltid vært åpen for noe bedre, men det er mange hensyn å ta og Responsene har vært vanskelig å overgå. Veldig moro at skulle vise seg at konstruktøren som stakk av med seieren skulle bli sympatisk Sveinung fra Mala. Å ha direktekontakt med konstruktør kan ikke være noen bakdel.

    Her er bilde av nykommer og de gamle traverene. Nykommerene er Ø Audio Icon i valnøtt høyglans. Dette er standard versjon med 12 tommer Vidarje.


    Lyd er moro!!



    1E1EC420-BE4C-49CE-A98F-E3E844CA9BB5.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tviler ikke. Hjertlig velkommen når jeg har fått jobbet litt.

    Kassene var heldigvis enkle å betjene.


    Vis vedlegget 547563
    Vis vedlegget 547562



    Det er jo veldig sjelden jeg kjøper høyttalere. Dette er mitt tredje par hovedhøyttalere til nå og det er 16 år siden sist bytte. Det er både veldig stas og litt vemodig. Føler jeg har skvist ut siste dråpe lydkvalitet av Responsene og måtte tenke nytt for å ha noe å «jobbe med». I de 16 årene har jeg alltid vært åpen for noe bedre, men det er mange hensyn å ta og Responsene har vært vanskelig å overgå. Veldig moro at skulle vise seg at konstruktøren som stakk av med seieren skulle bli sympatisk Sveinung fra Mala. Å ha direktekontakt med konstruktør kan ikke være noen bakdel.

    Her er bilde av nykommer og de gamle traverene. Nykommerene er Ø Audio Icon i valnøtt høyglans. Dette er standard versjon med 12 tommer Vidarje.


    Lyd er moro!!



    Vis vedlegget 547564
    Gratulerer så mye Atle!!! Det ble høyglans til slutt ja.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med nye talere TrompeteN.
    Flott finish. Valnøtt er min favoritt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og det var vel hos meg du hørte de første gang hjemme hos noen? :). Var det på ca 1000 Hz du skulle inn å justere litt? Og, dine har mye finere finish enn mine gamle :). Gratulerer, de er slett ikke værst ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer! Regner med du slenger dem fra deg på første og beste sted, og slår deg til tåls med lyden uten noe DSP eller annen tweaking ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Og det var vel hos meg du hørte de første gang hjemme hos noen? :). Var det på ca 1000 Hz du skulle inn å justere litt? Og, dine har mye finere finish enn mine gamle :). Gratulerer, de er slett ikke værst ;)
    Det skal være sikkert og visst. Tror ikke jeg hadde funnet frem til Ø-audio hvis det ikke hadde vært for deg. Det var nok litt «meant to be» med alle tilfedlighetene rundt i forhold til amper vi brukte blant annet. Du er jo en av de mest erfarne høyttalerkjennerene på forumet så når du sier jeg bør høre noe så skjønner jeg at det er noe.
    Smaken er som baken, men for min del passer de bedre i valnøtt enn i svart når de skal stå i stua. Takk, får satse på at de får et litt lengre liv her enn hos deg. Spent på hva for slags lyd du har funnet frem til nå.:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer! Regner med du slenger dem fra deg på første og beste sted, og slår deg til tåls med lyden uten noe DSP eller annen tweaking ;)
    Tusen takk Karmana! Du kjenner meg altfor godt er jeg redd. Høyttalere kommer fiks ferdig romplassert og tunet fra fabrikken. :D
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Dette blir spennende!
    Ja, det blir gøy dette. Førsteinntrykket etterlater ingen tvil om at det er flere hestekrefter til benyttelse nå. :)
    Hadde Tralltrall innom for bærehjelp. Han gliste bredt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og det var vel hos meg du hørte de første gang hjemme hos noen? :). Var det på ca 1000 Hz du skulle inn å justere litt? Og, dine har mye finere finish enn mine gamle :). Gratulerer, de er slett ikke værst ;)
    Det skal være sikkert og visst. Tror ikke jeg hadde funnet frem til Ø-audio hvis det ikke hadde vært for deg. Det var nok litt «meant to be» med alle tilfedlighetene rundt i forhold til amper vi brukte blant annet. Du er jo en av de mest erfarne høyttalerkjennerene på forumet så når du sier jeg bør høre noe så skjønner jeg at det er noe.
    Smaken er som baken, men for min del passer de bedre i valnøtt enn i svart når de skal stå i stua. Takk, får satse på at de får et litt lengre liv her enn hos deg. Spent på hva for slags lyd du har funnet frem til nå.:)
    Takk for gode ord :). Vi må få til en utveksling, du hos meg og vica versa. Du må vel spille de inn? Kan sende deg ei plate med støy til innspilling, om du vil? :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Og det var vel hos meg du hørte de første gang hjemme hos noen? :). Var det på ca 1000 Hz du skulle inn å justere litt? Og, dine har mye finere finish enn mine gamle :). Gratulerer, de er slett ikke værst ;)
    Det skal være sikkert og visst. Tror ikke jeg hadde funnet frem til Ø-audio hvis det ikke hadde vært for deg. Det var nok litt «meant to be» med alle tilfedlighetene rundt i forhold til amper vi brukte blant annet. Du er jo en av de mest erfarne høyttalerkjennerene på forumet så når du sier jeg bør høre noe så skjønner jeg at det er noe.
    Smaken er som baken, men for min del passer de bedre i valnøtt enn i svart når de skal stå i stua. Takk, får satse på at de får et litt lengre liv her enn hos deg. Spent på hva for slags lyd du har funnet frem til nå.:)
    Takk for gode ord :). Vi må få til en utveksling, du hos meg og vica versa. Du må vel spille de inn? Kan sende deg ei plate med støy til innspilling, om du vil? :)
    Ja, det blir bra. :)
    Innspilling, hva mener du? Send gjerne favoritten din. Har tilgang på forskjellig her, men kjekt med nye ting.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    De lærde strides vel litt om innspilling gjelder ørene til eier eller komponenten, men jeg har god erfaring med å bruke sporene fra denne. Ørene spiller seg inn både raskere på den måten.

    DF14FFF3-758C-4498-BC5A-26C83304F9B7.jpg
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nye høyttalere, Atle! Hva får du med disse som du ikke fikk med Responsene da?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med nye flotte blanke høyttalere. Helt klart den aller peneste finishen jeg har sett på Ø.
    Men tipper de skal få brynt seg kraftig mot responsene. Spennende å følge med her nå.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med nye høyttalere, Atle! Hva får du med disse som du ikke fikk med Responsene da?
    Tusen takk Knuba. Det er litt vanskelig å svare kort på, men det korte svaret er headroom og dermed lavere forvrengning. Etter å ha besøkt DIY-erene har jeg sakte innsett at jeg mangler en del. Ønsket dermed å gå opp en vektklasse eller to. Fra leopard til løve eller noe, men fortsatt et stykke opp til dinosaurene.

    Problemet med headroom er at det oftest krever større komponenter, kasser eller membraner. Så nesten ikke noen annen løsning enn å bygge selv før Ø dukket opp som har en pris jeg nok skulle fått slitt med å konkurrere med hvis jeg skulle laget noe i den finishen selv. Timebruk og verktøy ville kommet i tillegg.

    Har vist dette bildet før som ble en ganske stor oppdagelse for min del. Focalene var kjent for å være ganske dynamiske og med smekk i, men i sammenligning med noen billige og gamle kinohøyttalere bleknet musikken. Linjæriteten til kinohøyttalerene var så som så, men hvis man kan få begge deler...

    DACA4048-4FF5-4D7A-9A6E-65596FE013B1.jpg


    Ø sin Icon er et stort kinderegg i så måte med få konkurrenter på markedet i mine øyne hvertfall
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med nye flotte blanke høyttalere. Helt klart den aller peneste finishen jeg har sett på Ø.
    Men tipper de skal få brynt seg kraftig mot responsene. Spennende å følge med her nå.
    Tusen takk! Med de magnetiske frontgrillene gjør de lite av seg. :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Grattis! Her har du mye å glede deg til ser det ut som, kos deg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn