Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Har jo visst dette en liten stund, men gratulerte lell, kan vel ikke kalle deg den mest handlegale mann. Kos deg med et nytt "instrument"
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Har jo visst dette en liten stund, men gratulerte lell, kan vel ikke kalle deg den mest handlegale mann. Kos deg med et nytt "instrument"
    Tusen takk! Morsom prosess å bli kjent med «instrumentets» egenskaper. :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høyttalere, TrompeteN! Og velkommen i den "eksklusive" Ø-klubben. Som jeg har skrevet i Ø-tråden, så er jeg svært fornøyd med mine. Jeg venter spent på din opplevelse av disse "rare" høyttalerne.

    Mvh Salty
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med flotte høyttalere, TrompeteN! Og velkommen i den "eksklusive" Ø-klubben. Som jeg har skrevet i Ø-tråden, så er jeg svært fornøyd med mine. Jeg venter spent på din opplevelse av disse "rare" høyttalerne.

    Mvh Salty
    Tusen takk Salty! Det er en klubb jeg er veldig glad for å ta del i. Skal poste noen inntrykk etterhvert. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Ø-designet

    Når det kommer til designet på høyttaleren så er ikke fronten det mest spennende. Fasepluggen i bassen gjør ganske mye ut av seg også, men heldigvis følger det med magnetiske frontgriller som gir høyttaleren et mye nøytralt preg.

    Frontplaten er den største så alle sidene svinger inn. Toppen knekker nedover og sidene innover. Står man forfra så ser det litt ut som det kun er en tynn plate. Artig visuell effekt. Hvis fronten er kjedelig er bakenden desto mer spennende og disse detaljene liker til og med kona mi. Vinklene sammen med terminalene er ganske flott design synes jeg. Passformen passer perfekt til høyttalerplasseringen min hvor jeg kan ha bakenden parallelt mot veggen samtidig som at fronten kommer nødvendig distanse ut fra veggen.



    Med magnetisk frongrill:



    F26783E5-C16F-413B-A1A6-2D55B746BBD0.jpg




    Forfra uten grill:


    C635A41F-E65F-41C7-9587-BF3740CB5761.jpg






    Logo i front nær gulvet:


    A86ECF49-43DE-453A-9DCD-8F5079ECBE41.jpg






    Side bak:



    A9272F39-98AF-4654-A3B5-6E370E77F48C.jpg





    Terminaler:


    1531EB01-366B-421E-A7D4-B4EC6239556D.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er ikke verdens peneste elementer (no pun intended) men baffelen er jo rene brukskunsten. Jeg synes de er finest uten grill - og så er det gjerne sånn at hvis de låter halvparten så bra som dere sier, så blir elementene vakre også. Skjønnheten kommer innenfra!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Plassering blir så nær bakvegg? Sort faseplugg kunne kanskje gjort seg? Og hvor er ut-riggere under? :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Synes også det er snodig hvorfor AE-elementet i Ø ikke kommer med sort faseplugg som standard, men det er kanskje en smakssak. Burde være valgbart, da prisen er den samme. Sitter med 4 blanke faseplugger i en pose - de blir liggende.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke verdens peneste elementer (no pun intended) men baffelen er jo rene brukskunsten. Jeg synes de er finest uten grill - og så er det gjerne sånn at hvis de låter halvparten så bra som dere sier, så blir elementene vakre også. Skjønnheten kommer innenfra!
    He he, høyttalere hadde vært fine skulpturer hadde det bare ikke vært for elementene. :D
    Ja, den finishen på høyglans var for pen til å la gå gitt. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Plassering blir så nær bakvegg? Sort faseplugg kunne kanskje gjort seg? Og hvor er ut-riggere under? :)
    Fikk spørsmål av Sveinung om å bestille med svart faseplugg, men da var jeg redd at de ville bli litt kjedelig. Sånn Hi-Fi messig synes jeg de er kule med fasepluggen, men for alle de vanlige menneskene som er på besøk som aldri får hørt en tone på høyttalerene er det grei å nøytralisere litt med frontgrillen. ;)

    Det er sideveggen de står opptil. Står halvannen meter fra frontveggen. Har fått med ben til å skru på og dempeføtter, men til nå låter det klart best uten noen ting. Parketten ligger over en funksjonell tung matte som fungerer til å absorbere vibrasjoner.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Synes også det er snodig hvorfor AE-elementet i Ø ikke kommer med sort faseplugg som standard, men det er kanskje en smakssak. Burde være valgbart, da prisen er den samme. Sitter med 4 blanke faseplugger i en pose - de blir liggende.
    Tror Ø leveres med blank som standard, men hvis man bestiller kan man velge tror jeg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.920
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer!
    Ikke bruk grillen for hyppig, er du snill/smart...
    Alt for mange høyttalerpar har spor etter bleking og forurensning etter et langt liv med høyttalergrillen på. ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer!
    Ikke bruk grillen for hyppig, er du snill/smart...
    Alt for mange høyttalerpar har spor etter bleking og forurensning etter et langt liv med høyttalergrillen på. ;)
    Tusen takk Rolf! I´ll do my very best. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Fra R til Ø

    Litt kort om prosessen fra Respons til Ø. Skal jeg tippe tror jeg den har foregått i litt over 1000 dager.
    Det skrives og menes enda mer om lydreproduksjon. Jeg merker det godt på de jeg gir råd selv, hvordan skal man klare å skille snørrer og barter og når man gjør det, hvem har egentlig rett? Ting må oppleves og forstås selv.

    Tralltrall og jeg er venner fra langt tilbake og både jobber sammen og drikker frivillig kaffe sammen i tillegg til å dele entusiasmen for lyd. For et par tre år tilbake fikk han et par JBL K2 som ikke var helt i orden. Samtidig ble de drevet av noen amper som kanskje skulle vært pensjonert for en stund siden. Lyden fra de passet veldig bra med mine fordommer om hvordan en slik høyttaler låter. Dynamisk, kul bass, men uhomogent. Klassisk låt helt krise i mine ører. Jeg har brukt mye tid og energi og tankearbeid på å få oppsettet hans til å spille. I en slik prosess får man lyttet mer enn nøye på en type høyttaler jeg tidligere ikke har giddet å ofre mange tanker. Blir kjent med lydsignaturen. Langsomt begynte jeg å savne den frie bassen og den løsslupne spillestilen når jeg kom hjem til meg selv. Jeg var og er veldig fornøyd med lyden her, men det låt litt flatere og mindre løssluppent selv om det klanglig låt nær perfeksjon etter mine preferanser.
    Sakte fant vi ut av at både høyttaler og amper var defekte, fikk byttet drivere og kjøpt nye poweramper. SJOKK!! Nå var det ikke lengre vanskelig å skru lyd. Følelsen med at «det bare funker» hadde aldri vært tydeligere. Klassisk musikk er nok fortsatt ikke JBL sin livrett, men det også var «innafor». Når man kom hjem ble det enda vanskeligere å godta manglene. Det var rett og slett en eller kanskje to divisjoner ned i musikkformidling.
    K2 er for store høyttalere for stua, altfor tunge (nærmere 90 kilo) og prisen nærmer seg ufattelige 50.000$. Men jeg har jo etterhvert lest nok høyttalerteori til å kunne regne og tenke selv og begynte å reflektere mer aktivt over temaet. Samtidig har spesielt Kvålsvoll og Slukets skrevet en del ting opp gjennom som går rett på sak. Dette har gitt nok kjøtt på beinet til at man har gitt det en sjanse.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Noen inntrykk så langt?
    Ja, har fått hørt en del. De har spilt kontinuerlig siden de ble rigget opp og har fått prøvd litt småjustering av plassering og underlag. I dag fikk de prøvd seg på de tyngste testsporene mine med både orgel, symfonier og jazzrock på et anstendig volum.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det høres ut som du har gått for dynamiske egenskaper. Håper du har truffet blink.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det høres ut som du har gått for dynamiske egenskaper. Håper du har truffet blink.
    Ja, prøver vel å få både i pose og sekk.:)
    Nettopp, og sentralen og folk generelt, er litt låst i at dynamikk, da må det være horn, fascinerende lydbildet, da må man finne en annen løsning.
    Ingen høyttalerkonstruksjon er helt perfekt på alt, men meg erfart kan det fås ekstremt mye av begge delene, selv med valg av forskjellige løsninger. DSP har gjort dette enklere.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Det høres ut som du har gått for dynamiske egenskaper. Håper du har truffet blink.
    Ja, prøver vel å få både i pose og sekk.:)
    Nettopp, og sentralen og folk generelt, er litt låst i at dynamikk, da må det være horn, fascinerende lydbildet, da må man finne en annen løsning.
    Ingen høyttalerkonstruksjon er helt perfekt på alt, men meg erfart kan det fås ekstremt mye av begge delene, selv med valg av forskjellige løsninger. DSP har gjort dette enklere.
    Ja, på internettet og kanskje det skrevne ord generelt blir det fort litt svart/hvitt. Selv tenker jeg ofte at det meste kan spille bra hvis det implementeres på best måte. Det er hvertfall ingen tvil om at ALT kan spille dårlig hvis det er gjort små feil. Med kapasitet og god DSP er det mye enklere.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    18sound NSD1480N

    De fleste her kjenner vel specs og kvalitetene basselementet til Acoustic Elegance. Elementet som sitter i Ø er riktignok tilpasset konstruksjonen, men AE er kjent.

    Usikker på om HF-driveren er kjent for alle.

    Det er denne kompresjonsdriveren som sitter i Ø:
    Eighteen Sound - Professional loudspeakers

    FB495FDF-7021-4333-9806-9BBC9640DF41.jpg





    NSD1480N 1.4 inch exit, 3" voice coil neodymium compression driver has been designed for top quality sound systems application. A great innovation in the NSD1480N is the titanium nitride coated dome - so called TPM True Piston Motion technology - that dramatically improves stiffness with obvious benefits in transient and intermodulation distortion response. With its very high value of elasticity modulus (six times higher than titanium and two times higher than beryllium), nitride coated film is capable of doubling the titanium stiffness. The piston frequency range motion extends frequency by 25%, showing a predictable, ideal frequency response decay and avoiding top-end spurious resonances. The nitride-free ellipsoidal suspension shape has been designed to maintain constant titanium stiffness, assuring a 3rd harmonic distortion lower than 0.05% over the whole working frequency range. The titanium diaphragm is produced in-house and has been developed to assure unmatched transient response. The diaphragm assembly is made joining the former directly to the titanium dome on its upper bend edge. In comparison with a usual straight former joint, the driver design assures extended frequency energy transfer for improved response linearity and unparallel reliability. This feature allows proper motion control of the dome in real working conditions. A proprietary treated Nomex former shows a 30% higher value of tensile elongation at a working operative temperature (200°C) when compared to Kapton. This proprietary former material is also suitable for use in higher moisture content environments. The NSD1480N powerful neodymium magnet assembly has been designed to obtain 22KGauss in the gap for major benefits in transient response. The motor structure, throughout the precisely coherent phase plug with 3 circumferential slots and copper ring on the pole piece, reduces inductance effect and distortion. Four top plate air ducts have been designed to act as a loading chamber for the diaphragm, implementing mid band distortion and response figures. The custom designed O-ring creates a tight seal between the plate and the cover assuring air chamber loading. Excellent heat dissipation and thermal exchange are guaranteed by the direct contact between the magnetic structure and the aluminum cover which gives a lower power compression value. A special treatment is applied to the magnet and the top and back plates of the magnetic structure making the driver more resistant to the corrosive effects of salts and oxidization.


    Hornet er også fra 18sound. Dette er polarrespons som produsenten oppgir på egen nettside.

    http://www.eighteensound.com/en/products/horn/1-4/0/XR1464C

    FEE0B1C6-83A3-4D16-8465-7719C4A8B3D3.jpg




    79CDFFAA-846E-4014-B2CD-5BAEA11B6B41.jpg



    75ABBEA4-2FEB-4983-B26D-4F68B3CF77D2.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Det høres ut som du har gått for dynamiske egenskaper. Håper du har truffet blink.
    Ja, prøver vel å få både i pose og sekk.:)
    Nettopp, og sentralen og folk generelt, er litt låst i at dynamikk, da må det være horn, fascinerende lydbildet, da må man finne en annen løsning.
    Ingen høyttalerkonstruksjon er helt perfekt på alt, men meg erfart kan det fås ekstremt mye av begge delene, selv med valg av forskjellige løsninger. DSP har gjort dette enklere.
    Ja, på internettet og kanskje det skrevne ord generelt blir det fort litt svart/hvitt. Selv tenker jeg ofte at det meste kan spille bra hvis det implementeres på best måte. Det er hvertfall ingen tvil om at ALT kan spille dårlig hvis det er gjort små feil. Med kapasitet og god DSP er det mye enklere.
    Du har helt rett og jeg er enig og kan legge til med min spinkle erfaring.

    Jeg kommer stadig tilbake til Emokid sitt oppsett sammenlignet med mittt . Helt forskjellige løsninger, men etter mitt øre kanskje de to anlegg jeg har hørt som låter likest. Mulig han har et bittelite forsprang på dynamikk og jeg på perspektiv, men tror det kommer an på hvem som lytter.


    Bass: horn/linje mot Lukket kammer

    Middbass: Hornløsning med ventilert kammer mot Åpen U-baffel

    Mellomtone: Ultrafølsom kompresjonsdriver med hornladning mot dynamiske elementer bygd som punktkilde.

    Diskant: Ultrafølsom kompresjonsdriver med hornladning mot Beryllium diskantdome.

    Fellesnevneren er kapasitet og DSP(Adiolense)
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt småirritert på at jeg ikke har tatt meg tid til å stikke innom T-1 eller Valfy for å høre om Ø er noe til saker. Det virker som disse har noen egenskaper som jeg vil finne attraktive, så jeg har vært inne på tanken om det kanskje kunne vært noe som hadde hatt potensiale til å erstatte Kii Three.
    Designet passer jo greit inn i forhold til møblementet rundt i stuen min, men har liksom ikke sluppet tanken om at jeg vil ha CBT + separat bassystem og helst aktiv drift hvis jeg først skal bytte ut høyttalerne som ble valgt pga spredningskontroll og justeringsmuligheter.

    Nå har jeg etterhvert lært meg at jeg ikke skal legge for mye vekt på hva andre sier om lyd, og da spesielt høyttalere, etter å ha hatt en del opplevelser hvor min oppfatning av lydkvalitet har vært helt annerledes enn for mange andre. Likevel, når TrompeteN prater så lytter man litt ekstra godt, så gleder meg til vi får noen virkelige betraktninger.

    Spesielt spent på opplevelsen av dynamikk og snert etter en liten tilvenningsperiode da jeg har mine fordommer mot to-veis høyttalere hvor elementet må jobbe såpass dypt nedover. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål ang polarmålinger generelt; På grafene TrompeteN presenterer over her kan man se at det er en liten pukkel rundt 2k både i vertikal og horisontalplanet. Kjapt øyemål viser ca 15 grader mer spredning relativt til spl der enn området før og etter. Vil dette vises som en liten peak i sound power og first reflection sound power med tilhørende dipp i directivity index i disse spin-o-rama plottene som Toole/Harman bruker?

    Ikke relevant for Ø i seg selv da dette er et rent teoretisk spørsmål ang overføringsverdi fra én type måling til en annen.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    litt smal dekningsgrad oppover i den waveguiden. her er f.eks en econowave med 12" 1250hz. 90x50 horn
    2 ulike drivere




     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er litt småirritert på at jeg ikke har tatt meg tid til å stikke innom T-1 eller Valfy for å høre om Ø er noe til saker. Det virker som disse har noen egenskaper som jeg vil finne attraktive, så jeg har vært inne på tanken om det kanskje kunne vært noe som hadde hatt potensiale til å erstatte Kii Three.
    Designet passer jo greit inn i forhold til møblementet rundt i stuen min, men har liksom ikke sluppet tanken om at jeg vil ha CBT + separat bassystem og helst aktiv drift hvis jeg først skal bytte ut høyttalerne som ble valgt pga spredningskontroll og justeringsmuligheter.

    Nå har jeg etterhvert lært meg at jeg ikke skal legge for mye vekt på hva andre sier om lyd, og da spesielt høyttalere, etter å ha hatt en del opplevelser hvor min oppfatning av lydkvalitet har vært helt annerledes enn for mange andre. Likevel, når TrompeteN prater så lytter man litt ekstra godt, så gleder meg til vi får noen virkelige betraktninger.

    Spesielt spent på opplevelsen av dynamikk og snert etter en liten tilvenningsperiode da jeg har mine fordommer mot to-veis høyttalere hvor elementet må jobbe såpass dypt nedover. :)
    Det var da veldig hyggelig sagt da. :)
    Mitt beste tips er å kun stole på seg selv, men samtidig være åpen og ha referansene inntakt. Årsakssammenhenger virker å være der flest trekker feil slutninger og der kan man etter min erfaring ikke være nøye nok hvis man skal slippe altfor mange omveier.
    Av en eller annen grunn skiller Ø ganske mye på amper i toppregisteret så anbefaler å vite hva man hører på når man tester Icon.
    Toveis kan være så mangt som du vet. Kommer an på driverens kapasitet. Eksempelvis Kvålsvoll sine satellitter er toveis og det samme er Floyd Tooles eget flaggskip. JBL legger ofte til en superdiskant ved 10Khz i K2 og Everest som utgjør treveis. Ø Audio har ikke skvist basselementet nedover så der kan du være trygg. Toppdriveren kan deles så lavt som 800hz så med delefrekvens på 1100hz har de heller ikke skvist max utav denne.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmål ang polarmålinger generelt; På grafene TrompeteN presenterer over her kan man se at det er en liten pukkel rundt 2k både i vertikal og horisontalplanet. Kjapt øyemål viser ca 15 grader mer spredning relativt til spl der enn området før og etter. Vil dette vises som en liten peak i sound power og first reflection sound power med tilhørende dipp i directivity index i disse spin-o-rama plottene som Toole/Harman bruker?

    Ikke relevant for Ø i seg selv da dette er et rent teoretisk spørsmål ang overføringsverdi fra én type måling til en annen.
    Det er nok rett i og for seg, men man må holde «tunga rett i munn» når man tolker slike målinger. 60 grader er i de fleste sammenhenger så smalt at med litt toe in vil førsterefleksjonen fra sidevegg ikke nå lytteposisjon. Dette er en av signaturene til denne type høyttalere. Når man er på 60 grader + så har nivået også falt ned mot 12db. Da skal refleksjonen ikke falle mye i refleksjonpunktet før man er nede i et nivå man i en akustikkbehandlingssituasjon er fornøyd med. Når spredningen i tillegg er såpass homogen som den virker vil det være gi mindre betydning.

    Konklusjon at hvis en uavhengig måling viser samme resultat for Ø ville jeg vært veldig fornøyd. :)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har glemt å gratulere deg med Ø:)
    Dette var førsteinntrykket mitt da jeg hørte dem hos retep: "Her var det mykhet og råskap under under streng kontroll. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne finjuster lyden med Audiolense så jeg ikke ville byttet høyttalere før de eventuelt gikk i stykker. " :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk Vidar! Vi AL brukere er bortskjemte med å ha akkurat den klangbalansen vi ønsker. :)
    Tror Mala har flere på lager og bestiller nok gladelig flere.:D
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Spørsmål ang polarmålinger generelt; På grafene TrompeteN presenterer over her kan man se at det er en liten pukkel rundt 2k både i vertikal og horisontalplanet. Kjapt øyemål viser ca 15 grader mer spredning relativt til spl der enn området før og etter. Vil dette vises som en liten peak i sound power og first reflection sound power med tilhørende dipp i directivity index i disse spin-o-rama plottene som Toole/Harman bruker?

    Ikke relevant for Ø i seg selv da dette er et rent teoretisk spørsmål ang overføringsverdi fra én type måling til en annen.
    Det er nok rett i og for seg, men man må holde «tunga rett i munn» når man tolker slike målinger. 60 grader er i de fleste sammenhenger så smalt at med litt toe in vil førsterefleksjonen fra sidevegg ikke nå lytteposisjon. Dette er en av signaturene til denne type høyttalere. Når man er på 60 grader + så har nivået også falt ned mot 12db. Da skal refleksjonen ikke falle mye i refleksjonpunktet før man er nede i et nivå man i en akustikkbehandlingssituasjon er fornøyd med. Når spredningen i tillegg er såpass homogen som den virker vil det være gi mindre betydning.

    Konklusjon at hvis en uavhengig måling viser samme resultat for Ø ville jeg vært veldig fornøyd. :)
    Sorry, ser jeg knapt svarte på spørsmålet. I forhold til eksemplene de bruker tror jeg disse målingene vil være ganske flate sammenlignet med det meste. Selv ved 2K.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn