Fra Lo-Fi til Hi-Fi, ferdigsnekra til hjemmesnekra.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Inspirert av siste ukers lesing her på hifisentralen kombinert med egne erfaringer, og en død forsterker.

    I fjor høst våknet lysten på nytt annlegg, oppsett etter at min elskede fulltone forsterker The Wiener TPA3118 fra Gmarsh på diyaudio knela i løpet av ett hyggelig lag. Fikk ikke liv i den igjen, måtte rote fram min gamle Mini Watt N3 rør forsterker, ett par gamle brukte klassiske 3 veis DIY høyttalere med Seas diskanter, Vifa mellomtoner og 12 tommer JBL GT122 basselementer med godt over 90 db følsomhet.

    Så da var jeg igang igjen. Takket være meget lesing og inspirasjon herifra sentralen er ny vei staket ut, nytt oppsett under planlegging og testing. Kort om veien hit.

    Det begynnte med kassetspillere og slikt i ungdommen, så endelig skikkelig lyd.. engang på nittitallet. Skikkelig lyd for meg den gang da var NAD forsterker og Kirksæter bokhyllehøyttalere.. Plutselig en dag for omlag ti år siden i forbindelse med flytting kjøpte jeg mine føste billige lowfi gulvhøyttalere på finn, fant diyaudio, og fikk T-amp dilla. Loddebolt, kondensatorer og en mengde brente kina moduler satte meg på sporet av en ny verden. Men low fi ble for dårlig, nye høyttalere måtte bygges. lowfi ble til hifi.

    Jeg havnet til slutt på Mark Audio 7.3 gold i Voigt pipes. For en overgang, og oppløsning i scenebilde wow. Men bassen da ahh den var vel egentlig ikke der. Kjøpte to billige lowfi sony 10 tommer sub woofere, og var sånn passe fornøyd en stund... (Ahh må slutte med det lowfi greiene) Men forsterkeren i bassene var altfor dårlig så da ble det diyaudio, og innkjøp av First One v1.3 Black Mamba fra Lazy Cat. https://www.diyaudio.com/forums/vendor-s-bazaar/248996-mosfet-amplifier-module-136.html

    Bassene ble delt ved 70 hz med Harrison Labs FMODS på signalkablene til First One effektforsterker, og fikk nytt hjem i to støperør. Det ble meget bedre. Anlegget var nesten komplett. TA2020 til fulltonene og First One til bassene. Trengte volumkontroll til oppsettet så jeg havnet på to stk Little Bear rør buffer med rakettrør. TA2020 og utallige TPA3116/18 ble tested og modifisert før jeg endte opp med en TPA3118 modul designet av en fyr fra diyaudio i Canada. Lydmessig var jeg nå i nirvana, og følte at jeg endelig skjønte hvorfor folk får dilla på hifi.

    Etter mange år med mye god musikk på dette anlegget rører det seg i DIY foten igjen. Nytt hytteprosjekt, ny inspirasjon, og gjennopliving av gamle høyttalere, nye forsterkere osv Det skjedde noe i fjor høst når jeg måtte dra på med de gamle rocke høyttalerene med 12 tommer JBL basser. Har nå under testing fjærnet diskant mellomtone og filter fra JBL bassene, og kjører de ufiltrert i samme kasse med en liten 4 tommer fulltone ufiltrert på toppen. Wow enda en ny verden, de to høyttalerne utfyller hverandre nesten helt perfekt uten deling wow, det var flaks :) Da blir det Mini PA anlegg i stua, med hifi egenskaper.. ja jeg tror det er veien å gå.

    Planen er å bygge ML TQWT eller knekte Voigt pipe kasser til bassene med aktive classe d forsterkere og dsp, slik at jeg har mulighet til høytaller og forsterker rulling i toppen. Fremover blir det høttaler bygging og testing, bygging og testing, og forhåpentligvis nytt oppsett til stua på hytta. Takk til alle her inne som bidrar med sine erfaringer, og oppsett det inspirerer! Matching av gode forsterkere, og høyttalere i max simplistiske oppsett har gitt med stadig bedre lyd.

    Jeg kjører nå to separate 15w mono klasse A forsterkere på fulltonene, og First One 2 x 150 w på bassene. Passiv volumkontroll før First one, og en på hver mono forsterker til full tonene. Signal får jeg fra en CSR8675 Bluetooth 5.0 Wireless Receiver APTX HD/LDAC med PCM5102A og Lossless Support 24BIT. Bruker mest Tidal og ratter inn systemet slik at jeg har ganske høyt volum ut fra mobil. Bluetooth Dac er nøytral å legger ikke på noe gain.

    Hypex nCore NC122MP modul 2x125W er også snart i hus til testing. :)

    Forslag til gode 12" eller 15" basser som kan spille bra et godt stykke oppover i mellomtone område mottas med takk!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Testing av lamellfres, nye bokhyllehøyttalere

    Var en tur på hytta å jobba litt i dag. Tok med meg noen deler til en to veis jeg jobber med for å teste den nye lamellfresen min. Bokhyllehøyttalerene får Seas MCA15RCY 5 tommer og en liten AMT diskant. Likte lamellfresen godt, kjekk å ha når du skal lime kasser uten 45 grader vinkel. Tror den skal få bein å gå på.

    Fikk også den nye "brukte" diy ncore forsterkeren i hus i går, og lol det var litt av ett syn som møtte med når jeg åpna den for å skjekke hvordan den så ut før jeg fyra den opp. Godt jeg fikk den til en ok pris. Men etter litt kjærlighet var den oppe og gikk. Kjørte den direkte via bluetooth dac til Alpair Voigt pripene. Likte godt det jeg hørte, den blir :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Nye basselementer bestilt

    Fant også fort ut at JBL bassene ikke klarer seg udempet om jeg ønsker å dra på litt, hehe det sier seg vell egentlig selv men måtte jo prøve. JBL bassene får nokk vente litt på nye hus for jeg bestilte meg ett par Eminence beta 12 til de knekte Voigt bassene. Det ser ut som spesifikasjonene passer utmerket til kassestørrelse, frekvensgang og samkjør med de små fulltonene fra Sounderlink. Dette er relativt billige elementer som låter bra, vi får se om jeg synes det er bra nokk. Kassestørrelse passer stua på hytta bedre med de Nye Eminence 12 tomerne i kasser som er litt smalere en de jeg simulerte til JBL. De skal stå på hvær side av vinduet og der er ikke mer en ca 50-55 cm til hjørnene.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Utskjæret fra bokhyllehøyttalerene blir til bakplate på fulltone røra. Ja jeg er skilt med to voksne barn, og jobber litt i stua hjemme når det er dårlig vær i høyfjellet det må være lov.. Er litt rot men blir forhåpentligvis bedre til våren ;)
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Da har jeg fått testa fulltone røra etter lukking, og det merkes. Snodig å høre forskjell på tett kammer, og test teipet med lekasje. Ganske markant bedre lyd nå. Det lover godt. Har også limt og pussa litt på Seas monitorene, de skal nå få et par runder med litt sparkel, og finpuss før olje og maling. Hehe en ting jeg angrer på. Var så gira på å dytte in AMT diskanten her om dagen, at jeg helt glemte at bafflene ikke var ferdig lol. Så nå må jeg jobbe meg rundt dem, og det er slettes ikke ideelt. Lenge siden jeg har drevet med dette :)
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Design Eminence ML TQWT med Fulltone på toppen

    Her er noen skisser av designen til de store høyttalerne til hytta. Jeg tenkte det hadde vært tøft å legge fulltonene i en bølgene seng typ bøyd finer vinstativ. Vanskelig å se hvordan dette blir så jeg får vente med konklusjon til kassene er bygd. Tanken var da at jeg bygger flere bølger i høyden og kan da flytte litt rundt på fulltonene. Likte nesten designet bedre helt uten bølgene. Jeg er redd fulltonene kommer for høyt i vinstativ. Kan jo også legge bassene på gulvet under vinduet å lage en benk langs hele veggen med fulltonevinstativene oppå benken. Vi får se hva det blir til.. Forslag mottas med takk!

    IMG_2819_.jpg
    IMG_2820_.jpg
    IMG_2818.jpg
    IMG_2817_.jpg
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Rulla på litt skinn

    Det er rart med det, når jeg først er i gang med DIY så klarer jeg nesten ikke ta pause. Det er så morro å se ting blir til. Her nærmer det seg finnish på fulltonerøra. Dobbeltsidig teip og min elskede Olfa kniv.. i love it :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Du er inne på noe der sofferud. Blir vell ikke høyttalerne som er blikkfang. Jeg har en 4 x 50 x 230 cm mahogny planke som jeg skall bruke som front baffel til bassene, den er litt rødbrun og står i stil med fulltone røra. Veggene blir kledd med liggende gjenbruk material i forskjellige grå/brun toner og dimensjoner i 3D. Google reclaimed wall for en ide om hvordan de blir.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Seas høyttalere Snart klar til testing

    Da har jeg montert delefilter, sparklet, pusset Seas høyttalerne. Nå skal de få ett par strøk med sortmaling på 3 sider før jeg kan montere å teste de.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Passive, aktiv eller begge deler ?

    Funker disse bra kunne jeg tenke meg å dytte inn to små TPA 3116 mono forsterkere, eller en stereo med bluetooth 5. hmm...
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Heia Norge

    Tester Seas høyttalerne nå, de spiller stort. :) Ahh det var godt å høre. Takk Seas!
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg har undervudert 2 veis monitorer

    Etter ett par timer med mine nybygde Seas MCA15RCY monitorer med AMT diskant må jeg si meg meget imponert over lydbilde disse lager. Siste tidens bygging å testing har gitt meg enda mer klarhet i hva som funker med tanke på rom og detaljer i musikken i forskjellige oppsett. De små fulltonerøra spiller samlet, klart og tydelig særlig i øvre mellomtone og diskant, med uten særlig rom og dybde. De må ha mye hjelp fra øvre mellomtone og ned. Voigt pipene spiller fortsatt med best rom og stage. Men det begynner å bli vanskelig å sammenligne for Seas monitorene spiller tett opptil Voigt pipene med litt bedre nedre mellomtone og bass, samt ørlitegrann mindre separasjon i rommet typ 3d stage. Blir spennede å se hva Eminence bassene kan gjøre når de blir parret med de små røra. Jeg er redd små tette kammer ikke duger her i gården.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Skinnlåvens bivoks skosmørning

    Det ble vist noen timer i dag også. Jeg har dempet bakvegg på Seas høyttalere med 1 cm akustisk dempe matte, lukket bakplate, og rubba dem inn med skinnlåvens bivoks skokrem. Testet de med klasse A monoblokkene, og Ncore forsterkeren. Det spiller nokk med større holografisk lydbilde og sjel med klasse A. Ncore er litt mer korrekt og mjuk. Tror jeg liker klasse A best på disse. Jeg valgte å velge bort ørlite grann klang og storhet til fordel for litt mer detaljer derav litt demping. Nå skal jeg bare nyte disse noen dager før neste prosjekt tvinger seg på.

    NB første bilde er tatt med ekstra lys så det blir mer slik det de blir i dagslys, andre bilde med begge høyttalerne er tatt uten ekstra belysning og viser mer slik fargen fremstår i rommets belysning.

    Beklager tiltet bilde, jeg ga opp å prøve å rette det. Det kommer stadig feil vei når jeg importerer fra iphone. Hadde vært greit med mulighet til å rotere bilder i hifisentralens vedleggs program. Ser endel andre også har problemer med dette her på forumet. Ha en riktig god natt :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Mer testing, og småfix

    Prøver fulltonerør, vinstativ og udelt JBL etter ett par dager med Seas monitorer og JBL bass delt ved 70hz. På moderat volum er det slettes ikke galt å høre på. Første plate på testbenken er Bugge Wesseltoft og Prins Thomas. Mye forskjellig perkusjon og piano. Skal spille litt mer variert musikk å se hvordan det funker.

    Monterte også spikes på Seas høyttalerne i går. Morro å prøve forskjellig oppsett.

    Jeg har ikke ordentlig måleutstyr, og bruker kun en enkel app på en gammel android telefon. Vet ikke helt om det er noe å vise til, men det gir meg en liten indikasjon på hva jeg holder på med. Jeg merket meg en liten dip rundt 2500-3000hz i delefrekvensen på Seas som jeg ikke har på fulltonerøra.

    Seas delt lavt var mjukere, deiligere å høre på med mer klang, mens fulltone oppsettet er litt mer artikulert og dynamisk. Tror oppsettet med bass og fulltonerør blir bedre når jeg får delt bassene litt høyere.

    Det mangler også 10 - 20 db lydtrykk oppe og nede i begge oppsett under ca 60hz og over 8000hz. Savner miniDSP brukte det litt for noen år siden i en Bominator signature.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Fulltonerøra går i vinkjellern

    Etter en dag med testing av oppsett har jeg kommet frem til at fulltonerøra rett og slett ikke duger til annet en forsiktig easy listening i vinkjellern. Seas høyttalerne imponerer fortsatt men har sin begrensning pga de små AMT diskantene som bryter opp ved høyt lydtrykk. Fant ut at de passet meget godt med en gammel TA2024 forsterker 2x15 watt og littlebear rør buffer. Tenker jeg dytter dem inn i et eget kabinett, så får de følge Seas Høyttalerne.

    Jeg trenger noen diskanter som tåler litt mere trøkk til oppsettet i stua, og har lyst til å prøve noen større AMT horn. som feks disse https://www.aliexpress.com/item/328...chweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_53
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Kjekt å lese,synes du er flink.
    Kjekt med bilder også..:)
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Santos Mahogany, Purifi og loftstua

    Jeg har hatt en Santos Mahogany planke liggenede noen år i påvente av ett prosjekt. Den er 4x62x262 cm å har vært brukt som trappetrinn ute på en gammel hytte jeg renoverte for noen årsiden. Santos Mahogany er meget motstandsdyktig hardved å kan ligge ute uten behandling i årevis uten at den skades eller vrir seg. Lurte på å bruke den til frontbaffel på de nye Eminence bassene mine, men kvir meg litt for å sette saga i den. Har også lurt på å bruke den på badet på hytta, eller til utebord. Ahh det kribler i fingra....

    Jeg har også gått med tanker om anlegg til loftstua. Her hadde jeg tenkt å lage knevegg subber ala BB sine, og noen mindre 2 veis høyttalere. Tenkte å kjøre på med en Purifi PTT6.5 Woofer og bånddiskant horn i en 24 l kasse på 20x30x40 cm. Mange tanker og baller i lufta om dagen. Som nevnt tidligere i tråden blir det en del testing, bygging, testing av oppsett og konsept fremover. Ingenting er spikra ennå, og dyrere mer avanserte design som feks nevnte Purifi høyttalere er jeg litt redd for å rote til.. jeg er jo kun en glad amatør og har lite peiling på delefilter å slikt. Derfor tenker jeg kanskje det beste hadde vært å føgle designet til Purifi SPK5 demohøyttalere https://purifi-audio.com/tech/ . Men det er jo ikke like spennende som å prøve noe nytt. For å spare noen runder med ombygging tenker jeg det er lurt å bygge høyttalere for biamp og DSP uten innebygd passiv deling.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Seas H537-6 = mere fulesang

    Klarte ikke leve med de begrensningene 15w AMT diskanter ga meg i Seas monitorene så da ble det diskantbytte. Rota fram noen gamle Seas H537-6 diskanter, oh yess mere fulesang fra låta Eco il Mondo med Melingo :) Jeg synes Seas høyttalerne ble for gode til å la AMT diskanten begrense de. For all del AMT diskantene var gode, veldig mjuke å behagelige å høre på med de tålte ikke særlig volum, og spillte litt lavt i forhold til resten. Seas diskantene spiller litt høyere og med mere dynamikk. Seas diskanten er nokk litt skarpere og mer detaljerte men jeg har ikke lenger den samme mjuke magien AMT diskantene skapte. Likte gått lyden fra AMT diskanter så jeg skal prøve noen kraftigere varianter etterhvert. Men nå får jeg la disse være i fred en stund. Har jo andre prosjekt som venter.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Is that the best you can do?

    Haha en litt dynamisk låt med Brian Blombergs orkester, Is That The Best You Can Do? Seas målte ca 94 db max på ca 1m uten ekstra basser i bunn drevet med ncore. Måling er uproff men viser litt hvordan Seas monitorene spiller i nærheten av max volum før det begynnet å skurre litt i diskanten. Dette noen db høyere en før og egentlig høyt nokk til kjøkken, soverom el. Legger jeg på to basser er det ganske nice. Men jeg må kunne klare endel bedre en dette. Den siste Boominator jeg lagde spiller ca 110 db max på ca 1m med en TA2024 2X15 watt forsterker! Den første signature versjonen som var endå litt bedre solgte jeg, noe jeg angrer litt på nå. Første måling Boominator, andre måling Seas :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Filterjustering

    Enda litt små fix, dytta inn en 3.9 ohm 5W MOX motstand over diskant terminalene. Ser nå 6.2 ohm på høyttaler terminalene, det hele låter meget bedre. Tror jeg også i teorien vill takle 3db mer i max volum. Har ikke testa det enda men låter godt gjør det, litt mjukere mer balansert lyd slik jeg likte fra oppsettet med AMT diskantene. Ha ha, passiv filter justering, og tuning på måfå bør det egentlig bli slutt på men hva skal en dum stakkar gjøre annet enn å prøve seg fram.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Mahogny Fronter

    Seas høyttalerne med JBL basser i bunn låter nå meget bra og måler fint. Behagelig fin lyd mellom 80 og 87 db ved lytteposisjon ca 3.5m fra høyttalerne, tror jeg sier jeg meg fornøyd med de nå. Så i dag ble det grovkappet front baffler til 3 sett nye høyttalere av Mahogny planken. 1 sett smale gulvstående høyttalere av ukjent design, 1 sett ML TQWT bass/midbass med Eminence Beta 12A , og ett sett nye 2 veis med Purifi PTT6.5 og XXX diskant. Jeg har også ett par hvite "mikkemus høyttalere" Fugelhorn lite på gang, med noen kinesiske 3 tommere, og resten av eikeplata jeg brukte til Seas høyttalerne (samme type design med eik på siden). Det er små gulv høyttalere som jeg tror kan passe fint til hybelen til jenteungen.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Kjøleskap

    Dårlig vær i fjellet i dag, så da ble det kapping av material til kjøleskapbassene. Synes dette begynner å nærme seg stort nokk :) Kassene blir 443x999x625 utvendig mål. Jeg lurte litt på hva slags material jeg skulle bruke, og endte opp med OSB plater til topp, bunn og sidevegger. 22mm osb OSB er billig og stivt. Det gir meg også mulighet til litt forskjellig finnish. Malt, slipt, beiset og lakket kan det bli ganske stilig. Bakvegg tar jeg senere når kassene er ferdig limt, og interiøret testet og klart. 15mm filmbelagt kryssfiner til innvendig skråavstiving/port. Det blir også ett par trekantlekter i innvendig hjørner 2 i toppen og 1 i bunn. Porten nede blir 50mm høy og 150mm dyp innvendige mål. Hornet starter da fra enden av porten 150mm inn og skrått 690mm oppover og bakover i 7 grader vinkel til 270mm inn rett under center på basselementene. Jeg tenkte dempe med filt eller lignende mot driver og bak toppen. I tillegg vil jeg prøve meg fram på stuffing av de smalere deler av hornet og bak driver.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Langhøvel

    Satt opp en gammel langhøvel i dag, og tok fatt på mahogny frontene. Morro med gammelt håndverktøy iblant. Høvel og stål er fra Erik Anton Berg Eskilstuna, av en kvalitet du skal lete lenge etter i dag.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Bafflelhøl og DSP

    Valgte å frontmontere bassene. Det gjør det lettere å bytte basser i fremtiden, og bassene får 3 cm mer klaring til bakvegger. Vet ikke hvor mye det gjør med lyden å frontmontert vs bakmonterte basser. Jeg tenkte dele de aktivt ganske høyt rundt 800-1000hz mot Heil AMT, men vil også ha muligheten til å dele lavere mot feks Voigt pipene. Vi får se spennede blir det. Venter ikke elementer før om noen uker så vil tro kassene er klare straks de kommer.

    Lurer litt på DSP. Innebygd dsp,filter,og amp, eller digital med romkoreksjon og det hele, eller kun aktivt analogt ekternt delefilter. Har sett litt på dbx driverack pa2 og dbx 223xs. Kunne godt tenke meg noe å ratte på som ikke kun funker på windows pc (kjører linux til vanlig). dbx driverack pa2 kan også enkelt styres fra app på telefon, og det virker fristende. Er det noen som har dbx driverack pa2 her, og kan dele noen erfaringer?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    HiFi/PA DSP forsterkere og liming

    HiFi/ PA anlegget til hytta skrider frem. Jeg følger samme tråd som ved innkjøp av elementer. Dvs relativt billige og bra saker. Ser for meg at dette blir ganske mye bra lyd for pengene, men kanskje ikke helt i topp hifi klasse enda. Jeg tenker på sikt å bygge ett litt mer påkostet 2.5 eller 2 veis oppsett med Purifi elementer.

    Det blir spennende å se hvordan dette funker i forhold til ett litt mindre og litt mer raffinert 2 veis system med dyrere deler.

    Jeg har således gått til innkjøp av ny DSP https://dbxpro.com/en/products/driverack-pa2 , 2 billige Hypex forsterkere fra Monacor IMG stage line https://lydpartner.no/produkt/pa-utstyr/forsterkere-2/img-sta-400d ,og https://lydpartner.no/produkt/pa-utstyr/forsterkere-2/img-sta-80d-digital-forsterker til å driver basser og topper.

    Forsterkerne er klasse D og bruker Hypex UcD250, og Hypex UcD400 moduler. Husker godt disse moduler ble omtalt som ganske gode i sin tid. Fant også et forum innlegg hvor disse PA forsterkerne omtales. https://www.audiosciencereview.com/...e-sta-400d-amplifier-with-hypex-modules.9044/

    Har også fått tilpasset og limt en kasse i formiddag så nå tar jeg helg, skal ned til naboen i kveld å meske meg med stekt reinsdyrside :)

    Ha en gledelig aften !
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Dytta hue inn i basskassa

    Nå har jeg limt på fronten, dytta hue inn i basskassa og hummet litt dype toner. Wow dette var rått! Hører virkelig hvor delikat kalibreringen er, og hvor stor effekt denne hornløsningen har. Bare cm forskjell på opp/ned inn/ut med hode ga store utslag. Hehe kunne ikke dy meg måtte bare teste.. lol dette var morro!
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Farge behandling OSB?

    Har kanta fronten 45 grader og pussa litt. Nå gjennstår litt høvling, og pussing av osb før utvendig behandling. Jeg har ikke helt bestemt meg for finnish ennå. Vi får se hva det blir. Tenker kanskje sort osb er best med tanke på hvor de skal stå. Det blir jo nokk treverk på veggene i hytta. Så også på en stilig blanding grått/sort og lakkert osb. Det ser jo litt ut som stein, og kan passe annet treverk men det blir jo fort litt mye. Når jeg tenker meg om er det kanskje lurt å beholde de ubehandlet til stua på hytta er ferdig kledd, og se hva som passer.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Stubbeloft plater, romnoder, ekstra sett basselementer, og diskanthorn

    I dag har jeg tillpasset 13mm trefiber stubbeloftplater fra hunton til demping av bakvegg, topp og hornskille i basskassene. Satt også på plass 3 trekantlekter i hvær høyttaler 2 tilpasset bakvegg. Slik kan bakveggen skues fast og lett taes av og på i forbinnelse med videre tuning.

    Jeg har også kikka litt på Eminence bassene i forhold til romakkustikk, og er litt redd for att de får litt mye guffe rundt 30-50 hz. Stua på hytta er 410x550x240 cm med store vinduer. Det blir random hjemmesnekra diffusorpanel på veggene. Vinduene kan få tunge gardiner ved behov. Tenkte også lage og teste en slags bassfelle over høyttalerne med ett par rør opp i kneveggene i loftet.

    Brukte disse kalkulatorer til å se litt på dette: https://amcoustics.com/tools/amroc?l=550&w=410&h=240&re=DIN 18041 - Music Det er langt fra entydige svar å få her iom at jeg har grovtuna kassene til 31hz og Eminence basser med en enkel ML TQWT kalkulator. Følgene kalkulator tar ikke høyde for lavere lufttrykk pga hornløsningen men gir kanskje ett intrykk av hva som kan komme til å skje med Eminence Beta 12A: http://personalpages.tds.net/~fdeck...&Bport=5&nPorts=1&endCorrect=0.732&PinExc=15&

    Jeg har i den forbindelse bestill ett par ekstra billige basser fra danmusikk med ca 6 hz høyere Fs, og endel høyere Q faktor til sammenligning. De vill spille litt lavere under 50hz i samme kasse. Thornton LW-1201-8 http://personalpages.tds.net/~fdeck...&Bport=5&nPorts=1&endCorrect=0.732&PinExc=15&

    Bestilte også ett par diskanter og simple horn. Kan da få testa hvor mye hørt forskjell det er på Ess Heil AMT 1, og disse billige horn greiene. Dbx driverack PA2 DSP dukka opp i går, Heil er sendt fra USA, men Eminence elementene kommer ikke til lager før 10 februar så jeg må bare smøre meg med enda litt tålmodighet og gjøre det meste klart til alle deler er på plass. Får ikke testet hvordan dette vil funke på hytta før stua begynner å bli ferdig. Det blir en stund til ennå så jeg blir å leke meg litt med oppsettet her hjemme i stua så lenge. Stua her hjemme låter meget bra, er på ca 500x900x240 cm og jeg innbiller meg den funker ganske bra til høyttaler testing og generell tuning.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Mens jeg venter på deler

    Jeg har ikke helt gitt opp fulltonerøra, tror de kan låte ganske bra med eminencebassene når jeg får kjørt de med aktiv deling og eq. Videre er deler til purifi prosjektet bestilt.. laaang leverings tid på Purifi drivere og diskant så her må jeg smøre meg med tolmodighet. Går for 2 x Hypex fusion til Purifi høyttalerne. Nå går det i Bliss mens jeg venter, og jobber med purifi designen.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Testing Ess Heil AMT 1 Large

    Dukka opp en pakke fra Ess i USA i helgen. Så nå er det enkel innkjøring/testing på gang. Jeg mangler ennå Eminence beta 12 A bassene, og passende balanserte forsterkere til DSP. Så jeg har midlertidig montert billigbassene Thornton LW-1201-8, og fyra det opp med en enkel 1.5mh spole på bassene og en 50uf 50v kondensator på AMT diskantene. Krystallklar lett presis og dynamisk diskant fra AMT drevet av en Ncore NC122MP OEM amp, kjenner at dette kommer til å funke knallbra, gleder meg virkelig til Eminence bassene og resten av forsterkeriet kommer:)
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Vinger X Vinger

    Tester litt Vinger, hører lite forskjell mellom front og x vinger. Større forskjell høres uten vinger. Uten vinger gir litt mer omslutning, Frontvinger litt mer framoverlent. X vinger litt mer av alt. Blir spennende å måle litt på dette etterhvert. Tror jeg foretrekker x vinger nå i første omgang.
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Enkel måling Heil AMT X

    Her er en enkel måling. Siste 1.5 timer har jeg spillt like høyt ved lytteposisjon som rund max av hva JBL basser og Seas høyttalerne klarer, men med flatere respons og mye mindre forvrengning. De nye kassene med Heil AMT X låter som de er "større" hvilket de jo er lol. Har ikke tatt den helt ut enda, masse power å gå på:)
     

    Vedlegg

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så Heil-elementene falt i smak?

    For den prisen de går for nå, så er de på mange vis et røverkjøp, imo.

    Johan-Kr
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Ja helt klart. Heil falt i smak. Veldig fleksibel løsning som spiller rent og oppløst langt ned i mellomtonen. Jeg kjører nå passiv deling med 1 ordens filtre rundt 800-900 hz og det det funker overaskene bra. Videre justeringer i forhold til deling, eq, plassering, vinger etc blir lettere å forske på når jeg får satt de opp med aktiv deling og bassene fra Eminence. So far so good:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn