Fra 2,5 kv.mm til 4-6 kv.mm på strømkabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, var litt uklar der. Jeg tenkte bare prioriteringer generelt når det gjelder hifi og lyd.

    Dette gav skuffende,rett og slett minimale hørbare forskjeller

    DSC_0918[1].jpg
    DSC_0918[1].jpg

    abs8.png


    Helmholtz i hjørnene

    helmholtz.jpg


    Bilde 0655.jpg



    Bilde 0609.jpg




    Men dette gav hørbar bedring,så jeg har ikke holdt på med strøm.
    Dermed er det det ikke sagt at jeg mener akustikk ikke har noen betydning,
    kun at i noen tilfeller kan rekkefølgen ang hva som gir mest hørbar effekt være annerledes.
    Polydiffusor..så da kan mine tiltak ha vert feil valg av akustikk tiltak etc.
    Men første gang jeg opplevde kabelforskjeller var når helmholtz resonator ble forsøkt.
    Hadde da i alle år kun hørt små nyanser,men trodde fremdeles at skribentene i High Fidelity snakket sant.
    Og rett hadde de.Nå er jeg nøgd med både strøm og akustikk tiltak.Akustikk remediene er kastet ut.
    Ikke er der forskjeller ved bytte av strømkabler lenger heller,
    bare velstand bortsett fra lite optimalt plassert høyttaler og lytteposisjon,men jeg bryr meg ikke så mye lenger.
    Diffusorene ligger under sofa.Tar de frem en sjelden gang for moro skyld.
    Gammel og lei av musikk.




    479289-e36f3790ae9ce3e377182933bbedcd3b.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg var vel litt uklar igjen :)

    Med rom tenker jeg ikke nødvendigvis på akustiske tiltak, men ting som høyttalerplassering, lytteposisjon o.l.

    Ellers har jeg hatt mye glede i det siste av et gratis og enkelt eq-program i Windows (jeg streamer altså).

    Men nå sporer vi vel av her. Beklager.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Spiller nå musikk jeg da, låter det flott, så er det flott. Kjenner jeg igjen instrumentene jeg hører spiller, utn å anstrenge meg. Da er det ok. Har vært på lyttekvelder med andre mennesker, hvor det bare er å gå, fordi folk sitter å diskuterer alt mulig annet, lytter ikke på musikken. Håpløse greier

    Ha en fin dag
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Spiller nå musikk jeg da, låter det flott, så er det flott. Kjenner jeg igjen instrumentene jeg hører spiller, utn å anstrenge meg. Da er det ok. Har vært på lyttekvelder med andre mennesker, hvor det bare er å gå, fordi folk sitter å diskuterer alt mulig annet, lytter ikke på musikken. Håpløse greier

    Ha en fin dag
    Så helt uinteressert i teknikk og utstyr er du vel ikke når du har dette i signaturen: Kuzma Stabi, Wheaton Triplanar MkIII, Benz Ebony LP, Linn Linto, Copland CD288 XO-clock, CarySLP308, Mcintosh MC2102, AKG701Ref, IMF RSPM MKVII,Infinite Resolution, Isotech minisub
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Helt uinteresert er jeg nok ikke, men har etterhvert skrudd fokuset over på musikk. Når det gjelder strømnettet er det eneste jeg gjør nå å stramme skruene i alle kontakter en gang i året. 50Hz'en vibrerer, og skruene løsner. Gjør det ikke for lyden sin del, men for brannfaren sin del. Isoteken er ikke en gang tilkoblet lenger. Ingen forskjell med eller uten.

    Mvh
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det kan for kilder og preamp være en fordel med 0.75 mm2. Høy R verdi sammen med lav C verdi er mer optimalt i noen tilfeller
    Min erfaring er, at det er meget betydningsfuldt med et godt strømkabel specielt til Dac og forforstærker. Jeg bruger Audioquest også her. Først var det Audioquest Thunder, som så blev skiftet til Audioquest Tornado, som lige gav lidt finere lyd. Det er for Dac og forforstærker. De er 3x11 AWG som er 4,14 kvadrat. Jeg har aldrig haft så gode kabler til dem. Wireworld Silver Electra 7 sad der før.
    Effekt forstærkere og drev har Audioquest Thunder. Et fremragende strømkabel.
    Hvert af de apparater har deres eget installationskabel fra vægtavlen, hvor der sidder Klangmodul. Furutech vægudtag. Installationskablerne er på 5x6 kvadrat, så der er 2x6 kvadrat pr leder. Det dur.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fravær av støy og forvrengning gjør at lyden subjektivt oppleves som lavere volum. Hvis anlegget spiller tilnærmet forvrengningsfritt tenker du at "dette er jo ikke spesielt høyt" - helt til du forsøker å si noe til andre i rommet og innser at du må rope. :)
    Dette er rett. Eg tok meg sjølv på fersken i å spele for høgt då eg fekk ASR Emitter. Eg innsåg at eg låg nokre dB meir enn godt var fyrst då eg brukte ein app som gjorde mobilen til dB-målar. Sikkert ikkje rett, men du verda, kor disiplinerande det er. Du gjer også betre vurderingar av ymse komponentar du samanliknar når du passar på at nivået er like høgt. Noko anna gjer at du gjerne vurderer den som spelar høgt, spelar best. Og det er urettferdig (med unntak av effektforsterkarar)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn