Fra 2,5 kv.mm til 4-6 kv.mm på strømkabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Sluppet igennem systemet. Nordost er Amerikansk og åbenbart er det kabel godkendt i USA. Hvordan det er kommet igennem til Norge, synes jeg er tegn på sløseri.
    Nordost er ikke de eneste som lager Solide Core strømkabler, Nordost selges jo World Wide ikke noe enestående for Norge
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Sluppet igennem systemet. Nordost er Amerikansk og åbenbart er det kabel godkendt i USA. Hvordan det er kommet igennem til Norge, synes jeg er tegn på sløseri.
    Du kan selge all slags kabel, det betyr ikke at den er godkjent.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Man kan bruge det indtil der kommer brand. Så dækker forsikringen kanskje ikke.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Det er lovligt at bruge det indtil der kommer brand. Så dækker forsikringen kanskje ikke.
    Hva betyr CE-merket?

    Et CE-merket produkt skal ikke være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet. Når en produsent setter CE-merket på et produkt erklærer han at produktet er sikkert og at dette kan dokumenteres
    Nordost Tyr 2 CE.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er vel støpselet som er CE merket der ;) Evt. "China Export" merket :cool:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Men det som folk køber på eBay, Aliexpress etc. er der ingen kontrol med.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Lagde meg en solidcore-kabel med skjerm, tvinnede ledere og kappe fylt med sand. Skulle gå fra stikk til strømpadde. Husker ikke tverrsnitt, men det var relativt kraftig. Måtte jo det til mine lettdrevne høyttalere og 2x20 watts forsterker :rolleyes:. Hadde min fulle hyre med å få kappet lederne og terminert det skikkelig i støpslene. Endte med at jeg begynte å sove dårlig om natta av frykt for at noe kunne skje, så den forsvant ut til fordel for noe mer normalt og medgjørlig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Forståeligt - har også lavet en del solidcore. De er ikke i brug.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor har ikke solidcore sin plass som apparatkabel 230 v . Er det faren for for mye bøying og derav brudd i kabelen -brann eller hva. Har en kompis som har brukt 2,5 kv.mm solidcore i 12 år som strømkabler -ujordet også -ingen problemer overhodet .
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Selvsagt. Man bruker som regel å "skru" fast lederene i hhp. apparat og vegg enden. SIden apparat kabler er beregnet til å bevege seg så er det ikke optimalt.
    Rette instansen er egentlig å spørre de som lager retningslinjene. Ikke her på HFS. Av og til er et regelverk til for å følges.

    Hva oppnås egentlig med solidcore ift. standard da? Blir det bedre lyd?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Problemet er når man bøyer " solid core " frem og tilbake flere ganger, da oppstår det tretthet i materialet. Til slutt blir massen som leder strøm så liten og da all strøm som går igjennom kabelen presser seg igjennom et lite område utvikles varme, som kan bli så varm at isolasjonen tar fyr.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor vase rundt i blinde?
    Må vel være bedre å vite/forstå hva som skjer i installasjonen og handle der etter?

    Ett slikt https://www.peakelec.co.uk/acatalog/lcr45-lcr-impedance-meter.html sparer en for mye gjetting.

    Når en vet hva lav kapasitans kan bety etter måling av både kabel,hva som skjer når kapasitansen forandres på kursen etc.


    En DIY med ca 100 år gammel kabel,2m,sannsynlig en Western Electric,
    men jeg tør ikke ha den i permanent bruk selv om kabelen fremdeles er myk og fin.

    IMG_20180411_193149.jpg




    Nordost strømkabler



    Heimdall 2> 10pF - 4 Ohm
    Frey 2> 8,8pF - 2 Ohm
    Tyr 2> 8pF - 1,3 Ohm
    Odin 2> 15pF - 1,33 Ohm
    Odin 1> 19pF - ? Ohm

    R= pr. 1000ft/304m
    C= pr. 30cm


    Supra ligger rundt 200 pF
    Electrocompaniet ca 700pF


    Når en da har målt både kabler,hva som skjer på kursen og hva som skjer i lytteposisjon
    og sammenligner data på egne av-prøvde nettkabler opp mot Nordost..
    da blir ett LCR meter en rimelig og lærerik investering.

    En elektriker til å omrokere sikringer i skapet blir også en rimelig og lydmessig svært bra oppgradering.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gitt at isolasjonmateriale og avstand mellom lederne er identisk, blir det ikke mer eller mindre kapasitans med solidcore.....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Vil tro det er det som skjer med en del diy kabler. Avstanden mellom lederne øker pga tykk isolasjon.. Bomull, ull, linolje etc.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nogle oplever mere ro og varme med solidcore. Mange korer kan give "fnidder". Ikke noget jeg har problemer med længere. Mener jeg har haft med dårligere anlæg. Hifi kan være mystisk.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    De Glade Dansker, Gryphon sine Nye strømkabler er og SolidCore ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Øh nå! - hvordan har de dog fået dem CE mærket?
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ingen som holder på å bøye kablene frem og tilbake skal man tro. Når man har fått dem på plass der de skal stå ,blir de vel stående der -stiv som f....Hva mener du Ymir med å få en Elektriker til å omrokkere sikringer i sikringsskapet . Benytter egen kurs i vaskerommet her . Hvilke sikringer er det snakk om etc.En lydmessig god oppgradering dette som du sier.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bare bøy og tøy som er utfordringen med sollide kåre, han gir også større mekanisk belastning på stikkontaktene og terminalene. Noen skruterminaler fungerer mindre bra mht gi en stabil kontakt med sollide kåre.

    mvh
    KJ
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Præcis - jeg har oplevet at skruerne løsner.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ingen som holder på å bøye kablene frem og tilbake skal man tro. Når man har fått dem på plass der de skal stå ,blir de vel stående der -stiv som f....Hva mener du Ymir med å få en Elektriker til å omrokkere sikringer i sikringsskapet . Benytter egen kurs i vaskerommet her . Hvilke sikringer er det snakk om etc.En lydmessig god oppgradering dette som du sier.

    Med omrokering i sikringsskap tenker jeg rekkefølgen på kursene.
    Flere varmepumpe produsenter anbefaler at kursen til varmepumpe bør være kurs no.1.
    Da vil den komme nærmest kilde - som er netteiers forsynings trafo som vi er tilknyttet.
    Det samme vil jeg da mene gjelder andre svært støyende laster som f.eks el-bil lader.
    De mest støyende laster nærmest kilde.Dette har jeg ikke prøvd ut i praksis.

    En annen variant som jeg fikk/måtte prøve ut var å skille kursen til stereo fra resten av kursene.
    Dette ble ikke utført med tanke på støy.
    Fikk jordfeil problematikk med en brønnpumpe.Installatørens løsning ble å skille fra den kursen
    og benytte automatsikring med jordfeilbryter.Hadde i utgangspunktet felles jordfeilbryter.
    Sa da at elektriker da kunne skille ut kursen til stereoen samtidig.(som da hadde smeltesikring)
    Det ble da to kurser som fikk ny faseskinne.
    Resultatet ble det nærmeste jeg kunne komme lyden jeg fikk ved å fore stereoen direkte fra inntaksikringene.
    En "bivirkning" av dette ble at jeg ikke lenger kunne høre noe forskjeller ved kabelbytter.

    Hovedårsaken til dette er fravær av støykomponenter fra resten av lastene i installasjonen,
    og nå, i mindre grad nettimpedansen.Det er disse to variablene som er med på å avgjøre hvor vidt
    en opplever forskjeller på kabler.Støybilde og nettimpedansen,hvor apparatkabelen er en betydelig
    andel av lengden på kursen.Og det er disse "nye" lastene som skaper støystrømmer i området
    2-150 kHz s.k supraharmonic som sammen med kabelens LCR verdier vi hører ved bytte av apparatkabel.
    Disse supraharmoniske støystrømmer vandrer i liten grad ut av installasjonen,
    men vil flyte mellom lastene.

    En apparat kabel vil ikke påvirke lyden ved lavere ordens støy - harmoniske i område under 2kHz.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.072
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    3
    OK. Takk. Hvor mye bedre lyd vil det bli i forhold til å benytte egen 16 ampers kurs tror du hvis jeg gjør det du har skrevet her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Går da ud fra godkendelse er ensbetydende med CE mærket? Ikke noget jeg har videre forstand på.
    Nei. CE-merkingen er en erklæring fra produsentens side om at produktet overholder alle relevante krav for salg i Europa. En godkjennelse (sertifisering) gjøres derimot av kompetent tredjepart som NEMKO, DEMKO, etc. Den merkingen er en ring med nasjonalitetsbokstav inni. I USA er det Underwriters Laboratories (UL) som står for slike godkjennelser.
    1597133635178.png

     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    OK. Takk. Hvor mye bedre lyd vil det bli i forhold til å benytte egen 16 ampers kurs tror du hvis jeg gjør det du har skrevet her.
    Ikke godt å si.Kommer ann på hvordan ståa er nå,støybilde både utefra,støybilde fra egen installasjon og nettimpedansen.
    Men i mitt tilfelle hvor kursen ble skilt fra resterende kurser kom jeg svært mye nærmere tilstanden der vi foret
    stereoen direkte fra hovedsikring.
    Du kan legge til mye mer av hva de som beskriver virkning av div nettfiltre,men nå uten filter.
    En kan/må skru volum pot meter mer opp.Til tider kan det høres ut som en blir i manko på effekt fordi det blir så rent.
    Kanskje litt som den negative besøks-beskrivelser hos karen med innlegget over,
    men som jeg tenker er mer positiv enn negativ.En trenger bare mer følsomme høyttalere og mer watt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På dette området er min erfaring med å bruke en dedikert 16 A kurs ganske lik ymirs. Jeg opplevde litt mer ro og litt bedre dynamikk. Hadde ikke egentlig forventet å høre en forskjell, men noe skjedde. Vet ikke om det er utstyrsavhengig, har ikke A/B-testet med forskjellige komponenter.

    Mht kvadrat: Husk at strømtrekket henger sammen med spenningen. 230 V behøver i utgangspunktet langt mindre lederareal enn 12 V for samme effekt. Apparatkabler og kursen i veggen behøver ikke ha samme areal som høyttalerkabler.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ikke godt å si.Kommer ann på hvordan ståa er nå,støybilde både utefra,støybilde fra egen installasjon og nettimpedansen.
    Men i mitt tilfelle hvor kursen ble skilt fra resterende kurser kom jeg svært mye nærmere tilstanden der vi foret
    stereoen direkte fra hovedsikring.
    Du kan legge til mye mer av hva de som beskriver virkning av div nettfiltre,men nå uten filter.
    En kan/må skru volum pot meter mer opp.Til tider kan det høres ut som en blir i manko på effekt fordi det blir så rent.
    Kanskje litt som den negative besøks-beskrivelser hos karen med innlegget over,
    men som jeg tenker er mer positiv enn negativ.En trenger bare mer følsomme høyttalere og mer watt.
    Sier du altså at med egen kurs, som gir renere strøm, oppleves det som om forsterkeren leverer mindre effekt? Hvordan kan det ha seg?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    For kilder og preamp kan en glemme kvadrat og strømtrekk.Det kan en nesten gjøre med poweramp også. Kvadratet for oss handler mest om returstrømmer, støystrømmer skapt av elektronikken. Det er den vi "hører".
    "Strømtrekket" en del opplever på kveldstid og helg kommer av økte lavere ordens harmoniske. 3-5 og 7 harmoniske gir en svært positivt effekt for strømforsyningen.
    Disse blir dempet i de tidspunkt strømforbruket er høyt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fravær av støy og forvrengning gjør at lyden subjektivt oppleves som lavere volum. Hvis anlegget spiller tilnærmet forvrengningsfritt tenker du at "dette er jo ikke spesielt høyt" - helt til du forsøker å si noe til andre i rommet og innser at du må rope. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Sier du altså at med egen kurs, som gir renere strøm, oppleves det som om forsterkeren leverer mindre effekt? Hvordan kan det ha seg?
    Ta en kikk på innlegg #15,da spesielt de to RTA målingene i sweetspot og tallene for Ref.Lev. helt sist.

    Tidligere,med mye forskjellig utstyr var det svært problematisk å spille høyt,dvs skru volumpotmeter opp.
    På min Belles 28a ref som er en low gain preamp kan,dersom forholdene er ok spilles med volumpotmeter til kl.3

    Den gang støyen var på sitt værste her kunne jeg glemme å komme opp til kl 11-12.Det låt høyt og ubehagelig,og tynt.
    Etter hvert som støyen ble mindre kunne potmeter skrues mer og mer opp.
    I tilfelle RTA måling i innlegg #15 her så kunne jeg bunnet potmeter.. til kl 17 og det spilte rent.
    Lydtrykket gikk ned fra 60.1dB til 55.6 dB.Den tekniske forklaring har jeg ikke i detalj.3dB er jo en dobling,her mer en halvering.
    Kan bare registrere faktum,slik blir målingene og lydmessig er den lyden å foretrekke,
    men en må da ha tilgang til effektive høyttalere og mye watt.

    Det er forskjell på egen kurs og egen kurs.
    Hvor i rekken plasseres den,og som hos meg nå,skilt fra de andre kursene,og slik som måling viser,direkte på inntaksikring.
    Det den målingen også viser er hva forskningen sier.En finner ikke støyen fra egne laster i installasjonen ved hovedsikring.
    Og når en skal måle spenningskvalitet etter forskriften,hvor skal målepunktet være tror du og hvorfor?

    Uten navn (2).png
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det første jeg ville sjekke er spenningen. Noen opplever spenning ned mot 210-200v. Da har en et problem. Noen kan oppleve lyset i huset blinker når vaskemaskin eller lignende starter. 2,5 kvadrat og 16amp bør holde i massevis under normale forhold. Men hadde jeg hatt en nyinstallasjon i dag så hadde jeg sikkert brukt 6 kvadrat bare for å roe ned alle nevrosene🤓
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ta en kikk på innlegg #15,da spesielt de to RTA målingene i sweetspot og tallene for Ref.Lev. helt sist.

    Tidligere,med mye forskjellig utstyr var det svært problematisk å spille høyt,dvs skru volumpotmeter opp.
    På min Belles 28a ref som er en low gain preamp kan,dersom forholdene er ok spilles med volumpotmeter til kl.3

    Den gang støyen var på sitt værste her kunne jeg glemme å komme opp til kl 11-12.Det låt høyt og ubehagelig,og tynt.
    Etter hvert som støyen ble mindre kunne potmeter skrues mer og mer opp.
    I tilfelle RTA måling i innlegg #15 her så kunne jeg bunnet potmeter.. til kl 17 og det spilte rent.
    Lydtrykket gikk ned fra 60.1dB til 55.6 dB.Den tekniske forklaring har jeg ikke i detalj.3dB er jo en dobling,her mer en halvering.
    Kan bare registrere faktum,slik blir målingene og lydmessig er den lyden å foretrekke,
    men en må da ha tilgang til effektive høyttalere og mye watt.

    Det er forskjell på egen kurs og egen kurs.
    Hvor i rekken plasseres den,og som hos meg nå,skilt fra de andre kursene,og slik som måling viser,direkte på inntaksikring.
    Det den målingen også viser er hva forskningen sier.En finner ikke støyen fra egne laster i installasjonen ved hovedsikring.
    Og når en skal måle spenningskvalitet etter forskriften,hvor skal målepunktet være tror du og hvorfor?

    Vis vedlegget 655497
    Interessant, det der. Jeg klarer ikke å prosessere informasjonen sånn umiddelbart, men skal gruble litt på det.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det første jeg ville sjekke er spenningen. Noen opplever spenning ned mot 210-200v. Da har en et problem. Noen kan oppleve lyset i huset blinker når vaskemaskin eller lignende starter. 2,5 kvadrat og 16amp bør holde i massevis under normale forhold. Men hadde jeg hatt en nyinstallasjon i dag så hadde jeg sikkert brukt 6 kvadrat bare for å roe ned alle nevrosene🤓
    Det kan for kilder og preamp være en fordel med 0.75 mm2. Høy R verdi sammen med lav C verdi er mer optimalt i noen tilfeller
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Wireworld er vel også solide Kåre.
    Har en slik flat en hjemme.
    Men spm er vel om de de faktisk er godkjent her i Norge.
    Eller er det innpakningen som er så god kombinert med att den er flat?
    Bare et undrene spm fra meg?
    I Norge så er det jo kun i faste installasjoner der er lovlig.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Interessant, det der. Jeg klarer ikke å prosessere informasjonen sånn umiddelbart, men skal gruble litt på det.

    Målepunkt på inntak,etter forskriften

    Fine målinger.jpg





    Målepunkt på tidligere benyttet stikk til stereoen.Her er alt galt.Støy utenfra,fra egen installasjon og nettimpedans på benyttet.
    Lurer på hvordan det så ut fra 3kHz og oppover.



    den værste.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer for de som fremdeles tror at strøm kun er 230V 50Hz.
    Støystrømmer "live" i området 100Hz - 1550Hz,og så kommer alt over der i tillegg.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn