Sniff...
Hvordan vil du karakterisere hvordan de rødgrønne beskriver FRP sin politikk - på samme måte som mange av sentralen her gjør det....Jeg vil påstå at nettop Dere som kritiserer FRP spiller på
større grad enn andre utnytter folks frykt- og grådighetsrefleks for å få opplsutning....
Ja. Den rød-grønne regjeringen og mange med dem har i alle fall brukt en skremselsstrategi for å sverte Frp-politikken. Ofte på uelegant vis, og det har ikke fungert særlig godt. Dessverre. Vi er litt i beit for virkemidler
Det er i mine øyne åpenbart at:
de svakeste i samfunnet kommer mye bedre ut med FRP sin pensjonsmodell
Her kan jeg være tilbøyelig til å være enig. Spørsmålet er om et Frp-styre vil gi vilkår som kan gi en slik ordning bærekraft. Jeg tror ikke det
de svakeste i samfunnet kommer langt bedre ut med FRP sin skattemodell
Frps skattepolitikk fordrer en bred slankning av offentlig sektor. Flere tjenester må betales av brukerne og private aktører vil i større grad bli tilbydere. Har vanskelig for å se hvordan dette vil hjelpe svake grupper med et mer eller mindre sammensatt tjenestebehov. Hva vil gjøre private tilbydere interessert i å gi demente Olga med null i formue og bitte litt trygd et bedre liv?
de svakeste i samfunnet kommer langt bedre ut med FRP sin modell for helsegarantier.
Frp tar blant annet en del ære for stykkprisfinasieringen og mener denne har bidratt til å gjøre sykehuskøene kortere. Det kan være, men etter min mening er denne ordningen en trussel mot kvalitet. Fort inn, fort ut går i praksis ofte utover skikkelighet i utredning og behandling. Resultatet er for noen grupper svingdørstilværelse og uførhet over tid. Høy kvalitet på helsetjenester er etter min mening først og fremst et spørsmål om kvalifisert virksomhetsledelse, god kommunikasjon mellom ulike enheter og behandlere samt kompetanse og kapasitet. Men det siste er ingenting verdt viss det ikke utnyttes på best mulig vis. Jeg tror at dersom man brukte litt mer tid og ressurser på pasienter i første omgang ville dette gitt gevinster på litt lengre sikt, og man ville sluppet negative ringvirkninger som berører andre samfunnssektorer og pasienters pårørende. I et slikt system kommer de med minst evne til å hevde sin rett og sette ord på sine problemer dårligst ut. Du skal være sterk for å stille krav til folk som bokstavelig talt holder livet ditt i sine hender. Videre lener Frp seg på kjøp av tjenester hos private. Erfaringene med privat sykehjemsdrift for Oslo kommune har gjort meg svært skeptisk på om dette er veien å gå. Private må gi eiere profitt, ellers gidder ingen å drive med det. Det offentlige må gå i null. Hva er gevinsten? Hvorfor ikke jobbe for å optimalisere offentlige tjenester? Private tjenester kan ha en merverdi for de som kan og vil betale ekstra for å få noe ekstra, men det er ikke de svakeste blant oss.
At FRP uttaler seg til tider idiotisk om innvandring er jeg enig i - men for meg er ikke det en viktig del av partiprogrammet....når det kommer til faktisk politikk - så er det ikke så veldig stor forskjell på de ulike partiene....
Som jeg sa i et innlegg lengre opp: demokrati i sandkassa er ikke lett. Norsk politikk handler i stor grad om å blåse opp nyanser og krangle om komma. Men verdiene bak standpunktene er av betydning
Ellers er det positivt å lære om Bjarne Håkan Hansen iom dag..."brukeren skal være sjef" leste jeg nå nylig....velkommen etter!
Mvh
OMF