Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

Back_Door

Gjest
    Det som forundrer meg mest med FRP, er at tenkende og tilsynelatende intelligente mennesker kan få seg til å stemme på dette partiet. Et parti som har vært en magnet på bygdetullinger og overfladiske mennesker med hang til enkle løsninger. FRP er mer et symptom på en syk tid, enn et politisk parti. Det er egentlig ingen grunn til å dra frem eksempler i en tråd som denne. Alle som kan og VIL lese, burde ha mer enn nok stoff til å skjønne hva dette partiet dreier seg om. Vel , i valget mellom sukkertøy og besk medisin, er det kanskje forståelig at man lar vinden styre sine valg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Det som forundrer meg mest med FRP, er at tenkende og tilsynelatende intelligente mennesker kan få seg til å stemme på dette partiet. Et parti som har vært en magnet på bygdetullinger og overfladiske mennesker med hang til enkle løsninger. FRP er mer et symptom på en syk tid, enn et politisk parti. Det er egentlig ingen grunn til å dra frem eksempler i en tråd som denne. Alle som kan og VIL lese, burde ha mer enn nok stoff til å skjønne hva dette partiet dreier seg om. Vel , i valget mellom sukkertøy og besk medisin, er det kanskje forståelig at man lar vinden styre sine valg.
    Kan hende det er mange (runndt 30%) som har skjønt noe du ikke har skjønt da....

Kan du gi meg et godt svar på hvorfor flere og flere mennesker står i sykehuskø nå..? Du vet dette med enkle løsninger....

Til Sniff - ja er det ikke idiotisk å lage et handlingsprogram hvis man havner i Regjering...man ser jo hvor godt forberedt den Rødgrønne var....

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fjolsene i frp inbiller seg vist at de kan sitte i regjering og skynde seg å innføre frp direktiver i alle departementene, og kjøre solo uten nødvendig støtte i stortinget.

Men men, skrur man på nyhetene i dag så får man jo høre at de blir gitt en innførende leksjon i parlamentarismen.

Man skulle jo tro at siden de har hatt stortingsrepresentanter noen år nå at de hadde fått med seg de helt grunnleggende mekanismene i vårt politiske system.

Men akk så tydelig viser jo dette igjen at man aldri skal overvurdere en frper.

Alternativet er jo at de forstår dette utmerket godt, men kun er ute etter å føre sine velgere bak lyset nok en gang og få dem til å stemme på dem under falske premisser. Det har jo forøvrig vist seg å være omtrent like vanskelig som å stjele sukkertøy fra et lite barn.

Vedlegg

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Selvfølgelig lager et parti med Frps størrelse og ambisjoner en strategi for hvordan de skal agere dersom det skulle gå den veien! Men jeg synes det får et komisk skjær når Frp nå hopper så ivrig opp og ned og vifter med sin. Også den målsetningen om at de skal snu opp ned på ting i løpet av hundre dager... :p Det blir så helsehansen med superutvalget sitt fremstår som et defensivt gubbelag i curling.

Man kan si mye om hvor godt eller dårlig forberedt den rødgrønne regjeringen var, eller er for den saks skyld er. Men Soria Moria er et eksempel på at det sjelden er et 1 til 1 forhold mellom flinkisplanlegging i sommersol til realiteter når man kommer i posisjon. I mellom ligger noen tunge kamelmåltider og finslipte realiteter. Det er slik det blir med vårt flerpartisystem. Håper Frp har i mente at de må forholde seg til et storting, også om de skulle komme i regjering.

Mvh
    Sniff

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sniff skrev:
    Håper Frp har i mente at de må forholde seg til et storting, også om de skulle komme i regjering.
    Nope. De har fått det for seg at bare de blir det største partiet så kan de selv danne regjering og gjøre som de vil helt frem til de legger frem statsbudgettet og blir felt av dette i stortinget.

Jeg er mer usikker på om de tror på dette selv eller om det bare er ment som blår i øynene pågodtroende velgere som skulket samfunnsfagtimene.

Men sannsynligvis er vel dette kun en politisk gambit. De vet at de i løpet av noen få dager vil støte på uoverkommelige problemer i Stortinget når de prøver å hasteinnføre direktiver eller omorganisere departementene eller hva de nå planlegger. Så kan de ta på seg offerrollen og spille forbauset over at de kun fikk regjere i 8 dager, og sitte med en stor, om enn ubrukelig, storingsgruppe og velgere som synest det var veldig urettferdig at ikke frp fikk sitte lengre og vise seg frem litt... Så kan de røre rundt i denne blandingen av politisk offer og misnøye frem til neste valg, og samtidig ha ryggdekning for å oppføre seg ubehagelig tåpelig frem til da.

Om de får uttellig for denne strategien vil jo tiden vise, men ikke mye forbauser meg når det kommer til frp og deres tilhengere.

JE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    52
    Tror vel ikke de er så dumme som du antyder. Tror heller ikke det bare er sosialister og rødbrunt/grønnt , blått og intetsigende grått som kan spise evt. sluke elefanter for å beholde makten. der tror jeg de er like gitt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    JE skrev:
    Tror vel ikke de er så dumme som du antyder. Tror heller ikke det bare er sosialister og rødbrunt/grønnt , blått og intetsigende grått som kan spise evt. sluke elefanter for å beholde makten. der tror jeg de er like gitt.
    Nei de er nok ikke så dumme som de fremstiller seg. Men dette er bare et spill for å få velgerene til å tro at frp kan danne regjering alene og føre frppolitikk.

Selv om de skulle på 30% i et valg er jo dette en umulighet i praksis, så da er det jo svært usselt å fortelle velgerene at nå skal de få en frp regjering bare folk stemmer på dem og de kan bli det største partiet. Det er jo faktisk mange som tar dem seriøst og tror på det de sier, ikke fordi de er dumme eller stupide eller noe slikt, men rett og slett fordi de stoler på dem.

Selv om 30% er veldig mye, så trengs det over 50% for å ha flertall i storinget for å bli sittende i regjering.

Og hvis frp blir så stort så vil det jo være selvmord for Høyre å gå i regjering sammen med dem selv om disse to skulle få flertall. Så det er jo i praksis helt utelukket så lenge styrkeforholdet er slik som det er nå. Med 35% Høyre og 16% frp så kunne vi kanskje sett en slik regjering, men jo større frp blir jo mindre er muligheten for en H/FrP regjering i praksis.

Dette føles sikkert udemokratisk, ulogisk og urettferdig for frpvelgerne, men dette er realitetene som de må forholde seg til. Og det er bedre å bli klar over dette før valget, slik at man heller kan bruke stemmen sin på bedre måter hvis man vil ha en borgerlig regjering og er lei av de røde.

Slike avledingsmanøvre som vi nå ser fra partiet er kun ment for å ta oppmerksomheten bort fra dette. Rett og slett fordi det er viktigere for frp å være et stort parti enn det er å få en borgerlig regjering.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Deph - det parlamentariske spillet er nok litt mer komplisert enn det du gjør inntrykk av....

En Regjering må felles av et misstillitsforslag....og dette må ha flertall i Stortinget. Det betyr at hvis de borgelige har flertall - eller spesiellt hvis FRP og Høyre har flertall - så må høyre felle en FRP Regjering. Og siden FRP og Høyre i dette tilfellet åpenbart ikke har greid å samarbeide - så vil jo en misstillit til FRP Regjeringen bety at man gir makten til Jens....

Så - din politiske analyse av situasjonene innebærer at Høyre (evt også KRF) stemmer for et misstillitsforslag mot en FRP Regjeringe - mener du det...?

Mvh
    OMF

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Sier som det sies i flåklypa: Time vil sjovv.

Men alvorlig: Jeg tror ikke Siv eller hennes nærmeste er spesielt dumme. Snarere tvert i mot. Kan gå så langt som å si at frps tamme trønder antagelig heller ikke er dummere enn snittet på tinget. De er kjempeflinke. Strategiskrytinga og målsetningsonanien de nå får lov til å brette ut i mediene er et populistisk spill hvor de er nesten like gode som Carl Ivar var det. De vet at folk biter på. "Folk vil ikke slite ut skoene sine far, de vil slappe av". Synes Gjestemedlems lille blikk inn i krystallkula ikke var helt ueffen, om enn trist.

Om 30% av befolkningen ikke skulket samfunnsfagtimen, så var det i alle fall mange som sov eller tenkte på andre ting, f.eks. mopeden sin eller sprit (selv tenkte jeg ofte på synthen min eller fokuserte på småpikene, men det var vel gjerne i fransk- og mattetimene.).

Demokrati er dønn usexy. Det handler om å gi og ta. Skal demokratiet fungere må folket være tilstrekkelig opplyst og ansvarlige. Beklager, så kjipt er det. Det finnes gode modeller for den slags ansvarlighet på både blå og rød side. Finn din. Men Frp med sin politikk- og politikerfiendtlige forenklingsmodell undergraver viktige bærende elementer i et demokrati- mener jeg.

Mvh
    KjipeSniff

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    Deph - det parlamentariske spillet er nok litt mer komplisert enn det du gjør inntrykk av....

En Regjering må felles av et misstillitsforslag....og dette må ha flertall i Stortinget. Det betyr at hvis de borgelige har flertall - eller spesiellt hvis FRP og Høyre har flertall - så må høyre felle en FRP Regjering. Og siden FRP og Høyre i dette tilfellet åpenbart ikke har greid å samarbeide - så vil jo en misstillit til FRP Regjeringen bety at man gir makten til Jens....

Så - din politiske analyse av situasjonene innebærer at Høyre (evt også KRF) stemmer for et misstillitsforslag mot en FRP Regjeringe - mener du det...?

Mvh
    OMF
    Jeg har svært vanskelig for å tro at Høyre og Krf vil stemme for saker som de selv er helt imot kun for å være varsomme og snille med frp. Hvorfor skulle Høyre og KrF ha noen som helst interesse av at frp skal sitte i regjering da, all den tid de selv kan danne regjering?

Og hvis frp kun skulle fremlegge forslag som det er enighet med Krf og Høyre i, i stedet for å føre frppolitikk.. hva er da vitsen med en frpregjering i stedet for en Høyre/Sentrumsregjering som kan få gjennom akkurat de samme forslagene, og som også har muligheten til å sitte perioden ut og ikke bare frem til de får legge frem et frpbudgett og blir nedstemt etter 100 dager eller hva det nå er de satser på.

Dette er jo bare et spill for galleriet og et prosjekt som ikke har livets rett.

Hva i all verden skal vi kaste bort måneder på for en slik tulleregjering som ikke KAN bli sittende uansett? Vi trenger et skifte, men vi trenger en regjering som er et styringsdyktig alternativ. Og en ren frp regjering er akkurat like styringsudyktig som en ren SVregjering. Da er jo selv en ny periode med de rød/røde å foretrekke.

Kan ikke frp heller oppføre seg litt mer seriøst? Så kanskje, en gang, kan man oppfatte dem som et seriøst alternativ.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Mer seriøst? Jeg er forbauset over tendensiøsiteten din Deph.

edit: ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg har svært vanskelig for å tro at Høyre og Krf vil stemme for saker som de selv er helt imot kun for å være varsomme og snille med frp. Hvorfor skulle Høyre og KrF ha noen som helst interesse av at frp skal sitte i regjering da, all den tid de selv kan danne regjering?

Og hvis frp kun skulle fremlegge forslag som det er enighet med Krf og Høyre i, i stedet for å føre frppolitikk.. hva er da vitsen med en frpregjering i stedet for en Høyre/Sentrumsregjering som kan få gjennom akkurat de samme forslagene, og som også har muligheten til å sitte perioden ut og ikke bare frem til de får legge frem et frpbudgett og blir nedstemt etter 100 dager eller hva det nå er de satser på.

Dette er jo bare et spill for galleriet og et prosjekt som ikke har livets rett.

Hva i all verden skal vi kaste bort måneder på for en slik tulleregjering som ikke KAN bli sittende uansett? Vi trenger et skifte, men vi trenger en regjering som er et styringsdyktig alternativ. Og en ren frp regjering er akkurat like styringsudyktig som en ren SVregjering. Da er jo selv en ny periode med de rød/røde å foretrekke.

Kan ikke frp heller oppføre seg litt mer seriøst? Så kanskje, en gang, kan man oppfatte dem som et seriøst alternativ.
    Tja...hvem snakket om opplæring i parlamentarisme....

Regjeringen styrer.....
    Hvis Storinget stemmer i mot - velger gjerne regjeringen å stille kabinettsprøsmål (Noe som fort kan komme til å skje for en mindretallsregeringen)..
    Da må Storinget enten felle Regjerignen eller gi den fornyet tillitt...
    I et slikt tilfelle må Høyre aktivt felle en FRP regjering - og da åpenlyst gi makten til Jens...
    og hvis Høyre frøst har vært vanskelig i regeringsforhandlingene - noe de åpenbart har vært siden FRP sitter alene, og så feller en borgeligregjering til fordel for Jens...ja så er vel kanskje ikke det den største stemmesankeren for høyre..

En Høyre/KRF regjeringen er jo utop....greit med mindretallsregeringen, men man bør vel ha mer enn 20% av stemmene....

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    En Høyre/KRF regjeringen er jo utop....greit med mindretallsregeringen, men man bør vel ha mer enn 20% av stemmene....
    Presis!

Det er derfor det er svært viktig at folk innser dette og heller velger Høyre, Venstre eller evt. krf hvis de ønsker en borgerlig regjering og ikke en videreføring av dagens i en eller annen variant.

Det er derfor man heller må se på hva som er de virkelige alternativene og ikke bare stemme på noe som høres forlokkende ut der og da, fordi man man sterke meinger om bensinpriser eller stabbursbruk.

Det er en forutsetning for å få en borgerlig regjering at man har et stort Høyre. Selv frps sjanser øker betraktelig for å komme i posisjon med et stort høyre. Så dette er i alles interesse som ønsker et regjeringsskifte, i allefall ett som varer mer enn et par uker.

Så hvis man virkelig ønsker dette er det jo bedre å sørge for et sterkt Høyre, så kan kanskje et lite frp få være med i regjering de også en gang, og hvis de oppfører seg som folk i praksis .. så vil de jo ha vist at de også kan få være med å leke.

Skal frp danne en regjering som kan bli sittende alene må de selv få mer enn 50% av stemmene. Og det er vel litt i overkant optimistisk å tro?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sniff skrev:
    Mer seriøst? Jeg er forbauset over tendensiøsiteten din Deph.

edit: ;)
    He said, son, Ive made a life out of readin peoples faces,
    And knowin what their cards were by the way they held their eyes.
    So if you dont mind my sayin, I can see youre out of aces.
    For a taste of your whiskey Ill give you some advice.

Now evry gambler knows that the secret to survivin
    Is knowin what to throw away and knowing what to keep.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    ...cause evry hands a winner and evry hands a loser,
    And the best that you can hope for is to die in your sleep?

G

Gjestemedlem

Gjest
    And somewhere in the darkness the gambler, he broke even.
    But in his final words I found an ace that I could keep.

You got to know when to hold em, know when to fold em,
    Know when to walk away and know when to run.
    You never count your money when youre sittin at the table.
    Therell be time enough for countin when the dealins done.

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det er derfor man heller må se på hva som er de virkelige alternativene og ikke bare stemme på noe som høres forlokkende ut der og da, fordi man man sterke meinger om bensinpriser eller stabbursbruk.
    "Folk flest" sitter gjerne på et frp-møte i Spanias sol og forbanner de norske bensinpriser. Om de sitter på et isflak i det varme Middelhav, enser de ikke en tanke..
    Vel, alt er relativt. I Hollywood finnes det etter sigende millionær-sønner og døtre som er kapable til å ta livet av seg fordi Ferrarien de fikk ikke hadde riktig farge..
    Jeg tipper at det viktigste grunnlagsmateriale for programkomiteen i FRP er Se & Hør + VG. FRP tar tydeligvis mål av seg å bli det norske folks ønskebrønn. At 30% vil stemme på partiet, sier intet om graden av seriøsitet i partiet, men heller mer om det mentale forfallet hos vårt folk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.692
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    You're never alone with a rubber duck, Deph og sniff.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et par innlegg er fjernet da de bryter med regelverket om god folkeskikk og netikette.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Valentino skrev:
    You're never alone with a rubber duck, Deph og sniff.
    Come on, join our convoy, aint it a beautifull sihgt? (men med dagens diselpriser blir tanken snart tom og vi må vel parkere og la bjørnene ta oss.).

Kryptisk? Sniff

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    Jeg tipper at det viktigste grunnlagsmateriale for programkomiteen i FRP er Se & Hør + VG. FRP tar tydeligvis mål av seg å bli det norske folks ønskebrønn. At 30% vil stemme på partiet, sier intet om graden av seriøsitet i partiet, men heller mer om det mentale forfallet hos vårt folk.
    Jeg synes det er bra at politiske partier lytter til folket og prøver å gjøre politikk som løser folks problemer...er du uenig...?

Ellers overrasker det meg til stadighet hvordan enkelte hever seg over alle andre...Å si at meddebatanter og 30% av folket lider av mentalt forfall sier vel mer om deg enn om folket....?

Mvh
    OMF

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    396
    Da fikk jeg bekreftet at "Moderator" fjerner innlegg (noe han skal gjøre) p.g.a. dårlig folkeskikk og dårlig netikette FRA NOEN, mens andre får skrive akkurat så diskriminerende om mennesker som de bare vil. Enten er dette p.g.a. at de ikke leser alt hva som står, eller hva kan det være? Ikke vet jeg. Skal nå bli artig i fremtiden å se hvordan dette blir videre praktisert. HIPP HURRA!

Mvh Kjell

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    Jeg synes det er bra at politiske partier lytter til folket og prøver å gjøre politikk som løser folks problemer...er du uenig...?

Ellers overrasker det meg til stadighet hvordan enkelte hever seg over alle andre...Å si at meddebatanter og 30% av folket lider av mentalt forfall sier vel mer om deg enn om folket....?

Mvh
    OMF
    I og med at partiene velges av folket er de jo pent nøtt til å lytte til det. Spørsmålet er hvordan skal de politiske partiene forholde seg til det de hører? Skal de gi folket det svaret det vil ha, eller skal de tenke helhetlig problemløsning og være tydelige på baksiden av medaljen? Ballansen mellom disse to øvelesene er jo på en måte demokratiets svøpe. Ingen blir valgt på intrikat, helhetlig og solid politikk. Man får verken taletid eller oppmerksomhet nok til å legge frem slikt (lenger?). Frp er vel tilpasset de debattformene som preger dagens offentlighet fordi budskapet er enkelt og det ikke er rom for det traurige og tunge.

Karma er tøff i sitt innlegg og legger ikke noe i mellom. Kanskje kan det oppfattes litt ovenfra og ned, nesten litt pitetistisk, men politisk debatt uten kritisk blikk på samfunn og samfunnsutvikling er ikke bare være kjedelig, men også meningsløst. Medievirkeligheten, endrede samfunnsforhold og velstanden må jo gjøre noe med folket vårt? VG er landets største avis, ikke Dagsavisen eller morgenbladet. TV2s Holmgang er noe helt annet enn 70-tallets debatter på NRK. Vi ser med på TV, og det er ikke undervisningsfjernsyn det er snakk om. Jeg mener det er grunn til å hevde av den offentlige debatt og det genrelle medietilbudet i dag innholder mindre kostfiber enn tidligere og får stadig mer loff-karakter. Dette loffestoffet mener jeg representerer et forfall. Men er folket i mentalt forfall? Kanskje, det er ikke umulig, men ikke sikkert. Hvordan måler man slikt? Man Karmas torden bør heller inspirere til refleksjon enn Sivsk forbauselse og indignasjon.

Folk får de politikerne de fortjener. USA gjenvalgte Bush (???!!!! :p). Vi får kanskje Siv som statsminister.

Mvh
    SkravleSniff

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sniff....

Er enig i det du sier...., men dette gjelder da ikke bare FRp og FRP sine velgere....

Hva med Bjarne Håkon Hansen som løy om at alle kom bedre ut med den nye pensjonsreformen?
    Hva med AP sin "Dere gir mer til de som har mest fra før" selv om dette er akkurat det AP gjør med sin pensjonsplitikk?

Nei....det er åpenbart en del mennesker som synes bedre om seg selv enn andre...

Mvh
    OMF

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.587
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Traaden er 47 sider lang. I tillegg er det ferietid og begrenset tid paa forumet for moderatorer. Vi har ikke tid til aa gaa gjennom alt her. Det er ogsaa en "varslingsknapp" som kan benyttes. Om dere finner diskriminerende utsagn eller innlegg som er paa kanten av regelverket - bare varsle om det saa tar vi affere. Det er kun 2 innlegg fra denne siste siden som ble fjernet. Hitling (referere til Hitler) er tatt opp mange ganger paa HFS. De 2 innleggene som ble fjernet hadde bare skapt mer troebbel her.

EDIT: Traaden ble 48 sider naa. Var paa forrige siden.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    OMF

Helt klart at dette ikke bare gjelder Frp og deres velgere. Når SV var i oposisjon drev de med mye av det samme fra en annen kant.

Det er på det rene at samfunnet består av ulike eliter, menigmann og sosiale randsoner. Mange mennesker har begrenset demokratisk kompetanse og samfunnsinnsikt, av ulike årsaker. Kunnskap om og forståelse for det som skjer i verden rundt en er ikke gjevnt fordelt. Samtidig mener jeg velstand og en beskyttet tilværelse har gjort mange av oss svært navlebeskuende og grådige. Begge disse forhold mener jeg gir gjenklang for Frps politikk. Eksempler er en innvandringspolitikk som ikke er ensbetydende med fremmedfrykt, med som de med fremmedfrykt kan slutte seg til, en skattepolitikk som ikke er ensbetydende med grådighet og navledyrkelse, men som grådige kan slutte seg til, en kulturpolitikk som ikke er ensbetydende med kulturignoranse, men som de kulturignorante kan slutte seg til, osv.

Det er åpenbart at det blant Frps velgere og i partiet finnes mange svært oppegående mennesker som tror på ideologien og mener prinsippene i deres politikk er den mest farbare veien mot en bedre verden. Men jeg mener partiet i større grad enn andre utnytter folks frykt- og grådighetsrefleks for å få opplsutning. Det er veldig vanskelig å kritisere dette uten å samtidig påpeke at (store?) deler av Frps velgermasse kan tilskrives et lavere politks refleksjonsnivå. Nensom sparking nedover er ikke lett. Karma var ikke nensom, men tydelig.

Mvh
    MoralistSniff

B

Back_Door

Gjest
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Leser man litt historie, vil man måtte innse at høy oppslutning fra folket ikke nødvendigvis står i forhold til det beste for natur og kultur. Vi har hatt en del kulturer som har gått til grunne som følge av mentalt og moralsk forfall. Dette i samfunn der et flertall av folket har stått bak lederskapet. Det er derfor en farlig antagelse at FRP sin politikk og samfunnssyn er høyverdig som følge av 30 % oppslutning.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sniff...

Hvordan vil du karakterisere hvordan de rødgrønne beskriver FRP sin politikk - på samme måte som mange av sentralen her gjør det....Jeg vil påstå at nettop Dere som kritiserer FRP spiller på større grad enn andre utnytter folks frykt- og grådighetsrefleks for å få opplsutning....

Det er i mine øyne åpenbart at:
    de svakeste i samfunnet kommer mye bedre ut med FRP sin pensjonsmodell
    de svakeste i samfunnet kommer langt bedre ut med FRP sin skattemodell
    de svakeste i samfunnet kommer langt bedre ut med FRP sin modell for helsegarantier.

At FRP uttaler seg til tider idiotisk om innvandring er jeg enig i - men for meg er ikke det en viktig del av partiprogrammet....når det kommer til faktisk politikk - så er det ikke så veldig stor forskjell på de ulike partiene....

Ellers er det positivt å lære om Bjarne Håkan Hansen iom dag..."brukeren skal være sjef" leste jeg nå nylig....velkommen etter!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.735
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Karma skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Leser man litt historie, vil man måtte innse at høy oppslutning fra folket ikke nødvendigvis står i forhold til det beste for natur og kultur. Vi har hatt en del kulturer som har gått til grunne som følge av mentalt og moralsk forfall. Dette i samfunn der et flertall av folket har stått bak lederskapet. Det er derfor en farlig antagelse at FRP sin politikk og samfunnssyn er høyverdig som følge av 30 % oppslutning.
    Det er det ingen som har hevdet.....det jeg reagerer på er den nedlatende holdningen du har til dine medmennesker...

Du kunne jo forøvrig nevne noen av disse kulturene som har gått til grunne og si litt om relevansen det har for norsk politikk i dag.....jeg har vondt for å se den....

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Før AP kom til makten hadde vi en økonomi med lite statlig innflytelse. Hvis du hadde penger hadde du makt og et godt liv. Hvis ikke måtte du ta det du kunne få av arbeid "med lua i hånda" og ta til takke med den lønna du ble bydt. Dette var et samfunn med liberal økonomi og ingen innflytelse for "mann i gata".

Så kom industrialismen og med den de store industriarbeidsplassene. Disse store bedriftene gjorde det mulig å heve lønna for de ansatte gjennom lønnskamp (streik). Fagforeninger og etterhvert fagbevegelsen utviklet seg og ble en maktfaktor i samfunnet. En del av denne makta som ble utviklet er Arbeiderpartiet og samarbeidet med LO (og etterhvert med utenlandske liknende partier og ILO). Disse to sterke maktfaktorene har utvilket velferdsstaten Norge gjennom å gi økonomiske og sosiale rettigheter til den alminnelige mann. Det er deres fortjeneste at vi lever i et sosialdemokrati med velferd til de aller fleste.

Så kommer Fr.p og vil ha tilbake den gamle liberale staten. Attpåtil kaller de det et fremskritt. De verver politikere som i de fleste tilfelle ikke har noe politisk forståelse og som er ute etter en anseelse de ellers aldri ville fått. Carl Ivar er økonom og god på markedsføring. Han greier å selge sitt tvilsomme budskap til en del av folket, men han greier aldri å få med seg andre partier eller å få makt. De andre politikerene gjennomskuer Fr.p og vil ikke forbindes med dette partiet, som egentlig er et salgsapparat for gammeldags politisk tenking.

Det skal litt politisk innsikt til å gjennomskue Fr.p, men ikke så veldig mye.

Og hvis man kritiserer partiet så vil de ubevisste ta det personlig, nettopp fordi de ikke forstår politisk debatt.

B

Back_Door

Gjest
    OMF skrev:
    Karma skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Det er det ingen som har hevdet.....det jeg reagerer på er den nedlatende holdningen du har til dine medmennesker...

Du kunne jo forøvrig nevne noen av disse kulturene som har gått til grunne og si litt om relevansen det har for norsk politikk i dag.....jeg har vondt for å se den....

Mvh
    OMF
    Vi har oppleved en rivende teknologisk utvikling. Dessverre er det ingen ting som tyder på at den menneskelige psyke har gjennomgått en tilsvarende positiv utvikling. Den menneskelige grådighet og skrøpelighet er like fremtredende i dag som for hundrevis av år siden.
    Som eksempel kan vi vel si at grusomhetene under vår tids kriger, ikke står tilbake for de tilsvarende under Romerriket? Når grådighet, råttenskap og moral når et visst nivå, råtner det kulturelle fundament på rot. Jugoslavia, Sovjet, nazi-Tyskland, Romerriket, det Tyrkiske imperium osv osv. Å tro at Norge er mer immunt mot mekanismene enn andre land, er vel litt naivt?
    Kommersialismen og overfladiskheten i det amerikanske samfunn, er en viss pekepinn på hva et FRP-samfunn sannsynligvis vil utvikle seg mot.

Til info kan jeg opplyse at også jeg har stemt FRP. Dette som følge av min bekymring for en alt for naiv innvandringspolitikk fra de andre partier.Nå vet jeg ikke lenger hva som er verst: Et Norge styrt av imamer eller Siv. Dersom man pådrar seg kreft i kampen mot lungebettenelse, har man jo fortsatt et problem..

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Hei igjen

Knoter litt inn i teksten din:

OMF skrev:
    Sniff...

Hvordan vil du karakterisere hvordan de rødgrønne beskriver FRP sin politikk - på samme måte som mange av sentralen her gjør det....Jeg vil påstå at nettop Dere som kritiserer FRP spiller på større grad enn andre utnytter folks frykt- og grådighetsrefleks for å få opplsutning....
    Ja. Den rød-grønne regjeringen og mange med dem har i alle fall brukt en skremselsstrategi for å sverte Frp-politikken. Ofte på uelegant vis, og det har ikke fungert særlig godt. Dessverre. Vi er litt i beit for virkemidler ;)

Det er i mine øyne åpenbart at:
    de svakeste i samfunnet kommer mye bedre ut med FRP sin pensjonsmodell
    Her kan jeg være tilbøyelig til å være enig. Spørsmålet er om et Frp-styre vil gi vilkår som kan gi en slik ordning bærekraft. Jeg tror ikke det
    de svakeste i samfunnet kommer langt bedre ut med FRP sin skattemodell
    Frps skattepolitikk fordrer en bred slankning av offentlig sektor. Flere tjenester må betales av brukerne og private aktører vil i større grad bli tilbydere. Har vanskelig for å se hvordan dette vil hjelpe svake grupper med et mer eller mindre sammensatt tjenestebehov. Hva vil gjøre private tilbydere interessert i å gi demente Olga med null i formue og bitte litt trygd et bedre liv?
    de svakeste i samfunnet kommer langt bedre ut med FRP sin modell for helsegarantier.
    Frp tar blant annet en del ære for stykkprisfinasieringen og mener denne har bidratt til å gjøre sykehuskøene kortere. Det kan være, men etter min mening er denne ordningen en trussel mot kvalitet. Fort inn, fort ut går i praksis ofte utover skikkelighet i utredning og behandling. Resultatet er for noen grupper svingdørstilværelse og uførhet over tid. Høy kvalitet på helsetjenester er etter min mening først og fremst et spørsmål om kvalifisert virksomhetsledelse, god kommunikasjon mellom ulike enheter og behandlere samt kompetanse og kapasitet. Men det siste er ingenting verdt viss det ikke utnyttes på best mulig vis. Jeg tror at dersom man brukte litt mer tid og ressurser på pasienter i første omgang ville dette gitt gevinster på litt lengre sikt, og man ville sluppet negative ringvirkninger som berører andre samfunnssektorer og pasienters pårørende. I et slikt system kommer de med minst evne til å hevde sin rett og sette ord på sine problemer dårligst ut. Du skal være sterk for å stille krav til folk som bokstavelig talt holder livet ditt i sine hender. Videre lener Frp seg på kjøp av tjenester hos private. Erfaringene med privat sykehjemsdrift for Oslo kommune har gjort meg svært skeptisk på om dette er veien å gå. Private må gi eiere profitt, ellers gidder ingen å drive med det. Det offentlige må gå i null. Hva er gevinsten? Hvorfor ikke jobbe for å optimalisere offentlige tjenester? Private tjenester kan ha en merverdi for de som kan og vil betale ekstra for å få noe ekstra, men det er ikke de svakeste blant oss.

At FRP uttaler seg til tider idiotisk om innvandring er jeg enig i - men for meg er ikke det en viktig del av partiprogrammet....når det kommer til faktisk politikk - så er det ikke så veldig stor forskjell på de ulike partiene....Som jeg sa i et innlegg lengre opp: demokrati i sandkassa er ikke lett. Norsk politikk handler i stor grad om å blåse opp nyanser og krangle om komma. Men verdiene bak standpunktene er av betydning

Ellers er det positivt å lære om Bjarne Håkan Hansen iom dag..."brukeren skal være sjef" leste jeg nå nylig....velkommen etter!

Mvh
    OMF
    Mvh
    Sniff

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.621
    Over 30 % oppslutning er visst en slags kvalitetsgaranti for FrP tilhengerene. Da mener vel også de at Grandiosa er den ultimate festmat og Ole Ivars er kvalitetsmusikk ? (Unnskyld Ole Ivars )

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Siv Jensen er en hyggelig dame hun, men akk så lett å vippe av pinnen. Liten tålmodighet, og mister maska lett. Mye å lære av sin forgjenger Carl I. som var/er proff til fingerspissene, den skal han ha. (betraktninger ringside)

I følge en fersk meningsmåling Aftenposten har fått gjort, så er det viktigste for i overkant av halvparten av FrP's velgere, bensinprisene. Jaja, mange bekymringer skal vi jo ha...

La nå partiet komme til makta sier nå jeg. Har spart, og sparer opp et helt "greit" pengebeløp på konto for tiden med tanke på dårlige tider. Ikke har jeg avskrekkende med gjeld heller, så et maktskifte må bare komme ::)

"Eneste" bekymringsverdige er jo at FrP vil regjere alene og helst omgå Stortinget, for å treffe raske valg og bestemmelser. Noen som snakket om bananrepublikk i det kalde nord??

kjellben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Antall liker
    396
    Flott at mitt innlegg ble fjernet i går da jeg skrev det på en slik måte med hensikt for å se at forumets regler fungerer slik de skal. Denne gangen i hvert fall.

Kan vi ikke prøve i dette forumet mer å diskutere sak, og IKKE DØMME verken grupperinger eller eneltpersoner på en slik nedverdigende måte. Det går ikke an å f.eks. dømme mennesker som mer kriminelle en andre bare fordi de stemmer på FRP. Det går ikke an å mene at folk som stemmer FRP som mere potensielle voldtektsforbrytere enn andre. Det går ikke an å si at folk som stemmer FRP har mindre utviklede sjelsevner en andre mennesker, osv., osv., osv. Må mange ganger klype meg i armen for virkelig å tro på hva som står. Jo dessverre, så ser jeg så alt for ofte at det går an.

Takhøyden skal være veldig stor for hva som kan sies, men denne trakaseringen og dette totale forkastelige menneskesynet enkelte her på forumet har skal vi ikke godta, eller gjør vi det?

Mvh Kjell

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Palle skrev:
    Kan vi ikke prøve i dette forumet mer å diskutere sak, og IKKE DØMME verken grupperinger eller eneltpersoner på en slik nedverdigende måte. Det går ikke an å f.eks. dømme mennesker som mer kriminelle en andre bare fordi de stemmer på FRP. Det går ikke an å mene at folk som stemmer FRP som mere potensielle voldtektsforbrytere enn andre. Det går ikke an å si at folk som stemmer FRP har mindre utviklede sjelsevner en andre mennesker, osv., osv., osv. Må mange ganger klype meg i armen for virkelig å tro på hva som står. Jo dessverre, så ser jeg så alt for ofte at det går an.

Takhøyden skal være veldig stor for hva som kan sies, men denne trakaseringen og dette totale forkastelige menneskesynet enkelte her på forumet har skal vi ikke godta, eller gjør vi det?

Mvh Kjell
    Ja huff og huff. Du får ta et lite forumsøk på stikkord "innvandring" ,"muslim", "neger" eller "sosialist". Helt legitimt der. ::)

Siden vi er på et lydforum. Sjekk kabelsidene, eller en gjennomsitlig debatt om ice, rør og transistor. :D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.692
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mon tro om den jevne FrP-velger har en foretrukken forsterkerteknologi?
    (Tror ikke OMF er typisk, men det ville han vel ikke være uansett.;D)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Over 30 % oppslutning er visst en slags kvalitetsgaranti for FrP tilhengerene. Da mener vel også de at Grandiosa er den ultimate festmat og Ole Ivars er kvalitetsmusikk ? (Unnskyld Ole Ivars )
    Vi har vel en grense på 20% fett i wienerpølser. Pølser helt uten fett er jo litt tørre og kjedelige, men kommer det oppi 30% og over begynner det å bli helseskadelig og litt ekkelt. Da må man iallefall hive dem på grillen en god stund til de får dryppet av deg det verste og igjen blir egnet til menneskeføde, om enn av nødproviantslaget. Selv all verdens rekesalat gjør ikke dette til et måltid.

Hvorfor skal vi behandle våre pølser bedre enn vårt Storting?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Valentino skrev:
    Mon tro om den jevne FrP-velger har en foretrukken forsterkerteknologi?
    (Tror ikke OMF er typisk, men det ville han vel ikke være uansett.;D)
    Hvis jeg skulle tippe:

Samma faen bare det har fått "best i test" stempel eller et høyt terningkast en plass, eller dukker opp med tilsynelatende god pris på Netthandelen en sen fredags kveld.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn