Politikk, religion og samfunn Fr.p skandale - igjen og igjen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.375
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Er nok alle som ikke er like brune som Frp det.
    Det forundrer meg og provoserer meg at du som godt voksen person omgår så lemfeldig og tvers igjennom feil med begrepene dine.
    Jeg vet ikke om det er reindyrket dumhet eller normal åndelig latskap som gjør at du ikke klarer å skille ideologier, men jeg heller til alternativ 1.
    Nazismens grunnlegende ide var antisemitisme, ikke noe annet. Om du liker det eller ei, det samme er ikke tilfelle med FRP.
    Gjør meg en tjeneste:
    Les deg litt opp på temaene du ønsker å diskutere. Det gjør ikke vondt.
    mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    lars_erik skrev:
    Det forundrer meg og provoserer meg at du som godt voksen person omgår så lemfeldig og tvers igjennom feil med begrepene dine.
    Jeg vet ikke om det er reindyrket dumhet eller normal åndelig latskap som gjør at du ikke klarer å skille ideologier, men jeg heller til alternativ 1.
    Nazismens grunnlegende ide var antisemitisme, ikke noe annet. Om du liker det eller ei, det samme er ikke tilfelle med FRP.
    Gjør meg en tjeneste:
    mvh
    He,he.
    Det var den rette som snakka. :)

Men, ikke uventet at selvforhelligelsen får slike utløp.
    Minner meg om en viss nestleder i et herværende parti.

Jeg har svært god kunnskap om dette partiet, og jeg forakter menneskesynet det har!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.375
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    tkr skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjør meg en tjeneste:
    mvh
    He,he.

Jeg har svært god kunnskap om dette partiet, og jeg forakter menneskesynet det har!

Jadajadajada. Hvis du sier det, så.

Les deg heller litt opp på nazisme, du.

BTW, hva er en selvforhelligelse? Kjenner ikke det ordet, og finner det ikke i norsk ordbok.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roald skrev:
    Hvilke aviser er det disse journalister med så skarpe hoder skriver i? Jeg kan knapt huske en artikkel som er dypere enn en sølepytt publisert i noen nettavis her til lands. At de i tillegg har en så kraftig slagside at det til tider miner mer om propaganda enn nyhetsformidling gjør ikke prestasjonene mer imponerende
    Mannen du referer til under er jo fast spaltist i Klassekampen, så da er kan nok klassifisert som kommunist i Smortes verden. :)

Regjeringen har jo også tatt ham med i utvalget som skal levere en norsk offentlig utredning (NOU) om integrerings-og inkluderingspolitikken i Norge til statsråd Audun Lysbakken i juni 2011.

Så helt ute i kulden er han nok ikke.

Ellers er det jo også mange gode journalister og skribenter i Aftenposten, DN, Le Monde Diplomatique, Morgenavisen og Bergens Tidende.

Slikt som dette kan jo være noe av grunnen til at ikke så mange flagger sin tilhørighet
    http://e24.no/kommentarer/e24-kommentarer/forskning-frp-ere-uoensket/3712979
    det er en skam med slik meningssensur, men det er jo velkjent venstresidetaktikk man ser det i alle mulige settinger at debatten tar man som siste utvei
    Det kan godt være politiske eller faglige uenigheter som har først til at han ikke hat fått de spesifikke stilingene han har søkt på (vanskelig å vite), men det er vel mye mer trolig at det da går direkte på hans synspunkter på jobben enn at han har jobbet som rådgiver for Frp. Sistnevnte er nok neppe kontroversielt i seg selv. Men hvis f.eks. hans råd har vært å legge ned NUPI eller si opp alle bistandarbeidere (kun hypotetiske eksempler) så ville vel noe slikt føre til at man ikke står like sterkt hvis man i neste omgang vil jobbe for dem.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    lars_erik skrev:
    tkr skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjør meg en tjeneste:
    mvh
    He,he.

BTW, hva er en selvforhelligelse? Kjenner ikke det ordet, og finner det ikke i norsk ordbok.

mvh
    Les det litt opp om dannelse du, så kan vi snakkes igjen.

That will be the day

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.407
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    tkr skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjør meg en tjeneste:
    mvh
    He,he.

Leit at du ikke er stand til å videreformidle denne kunnskapen da, mangel på argumenter er jo slående i samtlige tråder du uttaler deg i........

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.375
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    tkr skrev:
    lars_erik skrev:
    tkr skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjør meg en tjeneste:
    mvh
    He,he.

mvh

That will be the day
    Jeg tillater meg å oversette innlegget ditt slik:

"F***, her forsøker jeg meg på en liten hitling, og blir straks skutt ned. Får forsøke en annen (og like håpløs) vri." :p

mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg nevnte har vi hatt en avis laget av FrP-journalister, Søndag Søndag. Men ingen ville ha møkka. Ikke så rart, den bestod av litt sport, litt kjendisstoff, litt "gutt født med to hoder og klover" og en diger porsjon annonser for call girls og telesex. Produsert av en gjeng journalister på partikontoret.

Ellers har vi hatt mer vellykkede eiere som har vært medlem av partiet, som f.eks. Bergensavisen. Det FrP-konsortiumet som i sin tid eide Bergensavisen har solgt seg ut igjen. Det er lenge siden den avisen het Bergen Arbeiderblad nå. Det har også vært prominente ex-partimedlemmer som har blitt journalister i blant annet DN og Aftenposten etter Bolkesjø.

Jeg anser ikke FrP for å være brune.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Frp har absolutt en brun, uakseptabel side. Denne siden har fostret Hedstrøm, Vidar Kleppe og Per Sandberg, for å nevne noen.
    En annen side, som er helt akseptabel, er den liberale siden, frontet av Tor Mikkel Wara i sin tid. En politiker som fortjente respekt. Han tok fullstendig avstand fra de brune kreftene i partiet, og ble av den grunn- sammen med andre, presset ut.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Frp har absolutt en brun, uakseptabel side. Denne siden har fostret Hedstrøm, Vidar Kleppe og Per Sandberg, for å nevne noen.
    En annen side, som er helt akseptabel, er den liberale siden, frontet av Tor Mikkel Wara i sin tid. En politiker som fortjente respekt. Han tok fullstendig avstand fra de brune kreftene i partiet, og ble av den grunn- sammen med andre, presset ut.
    Brune elementer har de hatt, og har sikkert noen i dag også. Men som parti er de ikke brune. Det er bare slik at når man befinner seg ytterst på høyresiden i det parlamentariske miljøet så vil man nødvendigvis tiltrekke seg de som er enda lenger til høyre men som søker reell innflydelse. Stort sett tror jeg ikke de kommer så langt i sin streben, men det er klart at noen har karret seg høyt opp.

Du nevner Wara. Jeg vil nevne en annen, Paal A. Bjørnestad. I sin tid landets yngste kommunalråd (i Bergen kommune for FrP). Satt også som vara på stortinget tidlig på nittitallet. Men som den konsekvente liberalisten han var så sa han goodbye til partiet etter i alle fall ti år, og ble først journalist. I dag er han ambassadesekretær i Saudi-Arabia. Jeg hadde litt med han å gjøre som journalist da han fremdeles var politiker, og respekterte han allerede da. Flink mann uten lumre sider imo.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Baluba; som parti er de nok ikke offisielt brune, men de tar ikke avstand fra de brune elementene. Og de dukker stadig opp. Hvilket annet parti kunne finne på å ha en nestleder som er dømt for vold mot en (hans egne ord) svarting, som er dømt for fyllekjøring og som har opptrådt full på stortingets talerstol?

Et slikt parti fortjener ikke å bli tatt alvorlig. Men det må bekjempes, som det ugresset det er.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.660
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Spesifiser hva du mener med "sosialistene"
    Enhver (idiot!,- må han jo være om han ikke er enig med meg! ;) ) som står til venstre for meg! ;D

S

Smorte24

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    ha ha ha ha.

Stiller til valg for rødt, avisen får stattstøtte, skriver negativt om FRP.

FRP ville ikke få en stemme av journalistene i Norge, og ikke kom å si at vi ikke kan se dette i vg, dagbladet, aftenposten, klassekampen og dagsavisen.

Dekningene er så ensides som den kan være.

I rettsal ville de vært innhabile, dette burde gjelde for alle aviser som får stattstøtte, pengene er fra alle av landets befolkning, til og med de 20% som stemmer FRP.
    Det er ikke er så mange frp-tilhengere blant hverken journalister eller folk med høyere utdannelse generelt, og spesielt dem som fordyper seg i samfunnsfagene. Det er jo gjene slik at når man får litt innsikt i hvordan verden fungerer så ser man lett igjennom Frps populistiske slagord og løsninger. Frp er derfor i stor grad et fenomen som finner gjenklang i den uskolerte delen av befolkningen. De leser vel stort sett bare overskriftene, sporten, kjendisstoffet og tegneseriene uansett.

Men det står jo partiet fritt å lage sitt eget menighetsblad, og ansette sine egne lydige skribenter.
    Denen synes jeg faktisk er morsom, spesielt at det kommer fra en mann på 42 år som spiller WOW o.l. spill, trodde det var for 10-12 åringer.
    En virkelig inner tier

S

Smorte24

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Nåja. Det hadde nok vært marked for en FrP-presse også, hadde bare velgerne kunnet lese. 8)
    De har jo Se og Hør...
    Se og Hør er jo et blad som er fullt av folk som har sugerør nede i kulturkassa til denne regjeringen.

Tror ikke vi som stemmer FRP leser dette, det er jo dere som sier at vi må ta vare på kulturen i Norge.

Det var vel en FRP politiker som sa at VG er som SE og Hør med med sport.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Denen synes jeg faktisk er morsom, spesielt at det kommer fra en mann på 42 år som spiller WOW o.l. spill, trodde det var for 10-12 åringer.
    En virkelig inner tier
    Spill og lek er moro, utfordrende og sosialt. Man mister mye i livet hvis man gir slipp på sin lekenhet og evne til å være litt barnslig og useriøs. Jeg kommer nok aldri til å slutte å leke. Wow er jeg nok godt lei, men jeg er glad i brettspill, strategispil, eventyrspill, rollespill, dataspill, improvisasjonsteater og mye annet.

Livet blir trist hvis man glemmer hvordan det føltes å være 10-12 år.

Kunnskapsnivået bør dog oppdateres litt. (bare et lite vennligsinnet råd der). :)

S

Smorte24

Gjest
    baluba skrev:
    Som jeg nevnte har vi hatt en avis laget av FrP-journalister, Søndag Søndag. Men ingen ville ha møkka. Ikke så rart, den bestod av litt sport, litt kjendisstoff, litt "gutt født med to hoder og klover" og en diger porsjon annonser for call girls og telesex. Produsert av en gjeng journalister på partikontoret.

Ellers har vi hatt mer vellykkede eiere som har vært medlem av partiet, som f.eks. Bergensavisen. Det FrP-konsortiumet som i sin tid eide Bergensavisen har solgt seg ut igjen. Det er lenge siden den avisen het Bergen Arbeiderblad nå. Det har også vært prominente ex-partimedlemmer som har blitt journalister i blant annet DN og Aftenposten etter Bolkesjø.

Du er faktisk den eneste jeg har respekt for av de på venstresiden som er på forumet her.

Ja Søndag Søndag var en søppel avis som levde på sex annonser.

Husker jeg var fullesyk en søndag og sleit meg opp til besninstasjonen for å kjøpe meg noe salt godteri, chips og brus, tok med Søndag Søndag avis, det ble med den ene gangen.

Men igjen var jo en FRP person først ute, de andre avisene begynte vel med søndasutgave ikke lenge etterpå :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    baluba skrev:

Du er faktisk den eneste jeg har respekt for av de på venstresiden som er på forumet her.

Husker jeg var fullesyk en søndag og sleit meg opp til besninstasjonen for å kjøpe meg noe salt godteri, chips og brus, tok med Søndag Søndag avis, det ble med den ene gangen.

Men igjen var jo en FRP person først ute, de andre avisene begynte vel med søndasutgave ikke lenge etterpå :)
    Jeg får vel først takke for tilliten. Det er svært hyggelig. :)

Når det gjelder søndagsavisenes utvikling i Norge så startet alt med Hroar Hagens Søndag Søndag. Og det startet ikke som noe partiorgan. Da var det et forsøk på å lage en amerikansk tabloid. Det var først etterhvert som ressursene måtte samordnes, og Hagen var ute av bildet, at det ble produsert av den redaksjonen jeg nevner.

Men den godeste Hagen er også en mann med en stygg skamplett på samvittigheten. Det var da han etter at redaktøren hadde gått hjem gikk direkte inn og forandret forsiden til Morgenbladet til en sak han ønsket å fronte. Det fikk redaktør Geelmuyden til å ta med seg hele redaksjonen å gå på dagen. Da tok Søndag Søndag over ansvaret (for en røre). I dag er vel avisen omtrent tilbake der de var under perioden med Geelmuyden igjen.

Det var nok økonomiske årsaker som gjorde at det aldri ble aktuelt å gjøre Morgenbladet til et organ for FrP. Det hadde jo egentlig passet godt med avisen dypt konservative historie.

S

Slubbert

Gjest
    lars_erik skrev:
    *knis*

De er en ignoramus og en åndspygmé. Deres dårskap har ingen begrensinger, og er kun overgått av Deres fanatisme og sneversyn. De drar samtlige politiske diskusjoner De deltar i ned til et nivå, hvorpå disse kun består av tom sofisme og selvrettferdig jammer. Dette er meget trettende i lengden og De burde strengt tatt ikke delta i sådanne diskusjoner overhodet, da De ikke har hverken hjernekapasitet eller skriveførhet til å bidra med noe som helst av interesse.

Dannet nok?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.630
    Hroar Hansen, Baluba. Hansen. En ordentlig luring som gikk på en smell da IT-boblen sprakk.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    tkr skrev:
    Nazismens grunnlegende ide var antisemitisme, ikke noe annet.
    Skal man først være (idé-)historisk korrekt, og det skal man vel etterstrebe, så er det ikke riktig at antisemittisme var en grunnleggende idé for nazismen, - antisemittismen var snarere en fryktelig konsekvens av nazismens grunnleggende idéer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    noruego skrev:
    tkr skrev:
    Skal man først være (idé-)historisk korrekt, og det skal man vel etterstrebe, så er det ikke riktig at antisemittisme var en grunnleggende idé for nazismen, - antisemittismen var snarere en fryktelig konsekvens av nazismens grunnleggende idéer.
    Antisemittismen i Europa kan man vel først og fremst tilskrive kirken og kristendommen, at nazistene spilte på disse strømningene i befolkningen var nok mer av sekundært og populistisk opphav. At det fikk slikt groteske følger etterhvert og kulminerte i folkemord er jo en annen historie.

Nå er jo ikke Frp på noen måte fascistisk eller noe slikt i dag og de færreste medlemmene kjenner vel forhistorien, men siden folk er i nå det historiske hjørnet kan vi jo tilføre debatten litt lettere trivia:

Anders Lange, som er grunnleggeren til partiet som i dag er Frp var tidligere sekretær i Fedrelandslaget, en organisasjon som i sin tid fremmet Hitler og Mussolini som kandidater til Nobels Fredspris. På den tiden han var sekretær var det også utstrakt kontakt og samarbeid med NNSAP. Så denne tankegangen og sympatiene var han nok ikke så fremmed.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Hroar Hansen, Baluba. Hansen. En ordentlig luring som gikk på en smell da IT-boblen sprakk.
    Arggg! Jeg savner nok det å hage siden jeg bor i leilighet. Eneste unnskyldning jeg kan komme på i farten. ::)

Gjestemedlem skrev:
    noruego skrev:
    tkr skrev:
    Antisemittismen i Europa kan man vel først og fremst tilskrive kirken og kristendommen, at nazistene spilte på disse strømningene i befolkningen var nok mer av sekundært og populistisk opphav. At det fikk slikt groteske følger etterhvert og kulminerte i folkemord er jo en annen historie.
    Det er ikke helt korrekt fremstilt. Faktisk så er tkr inne på noe. Nazismen var nemlig delt i to retninger. Den ene retningen var venstresiden, som stod for den "sosialistiske" delen av partiet. Den hadde sterke bånd til Völkisch-bevegelsen, som også fikk gjenklang her hjemme. Den tok sterk avstand fra kristendommen, og dyrket de germanske og nordiske troene. I så måte er det kanskje ikke så rart at deler av dagens svarte metallbevegelse har sympatier på den ekstreme høyreside, for hyllingen av åsatru i moderne tid startet med de politiske bevegelsene i mellomkrigsårene.

Selv om venstresiden ble utradert i de lange knivers natt så fortsatte Völkisch-bevegelsen. I etterkrigstiden har den forsøkt å oppstå flere ganger, da med et enda sterkere fokus på åsatru.

Det vi kan se i etterkant er at nasjonalsosialistene i Tyskland bestod av en bred gruppe fra høyre til venstre, der høyresiden med industrialistene i ryggen tok over hele prosjektet i 1934. Først etter det ble nazismen en udiskutabelt høyreorientert politisk retning. Men det som holdt alle fraksjonene sammen sålenge det varte var nettopp anti-semittismen. Dermed har tkr ganske rett i sin enkle konklusjon.

Og når det gjelder din kobling opp mot kristendommen så holder den ikke vann. Nazismen var faktisk tildels kristen-fiendtlig. Spesielt katolisismen og Jehovas Vitner ble regnet som ugermanske og skadelige. De var også fanatiske motstandere av frimurerne, og de kalte dem okkulte. Det blir stående i et litt latterlig lys når vi i etterkant ser på nazistenes hang til ritualer, og hylling av åsatru og annen ur-germansk og nordisk overtro. Forholdet til kristendommen var dypt splittende for nazi-bevegelsen, også i Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Og når det gjelder din kobling opp mot kristendommen så holder den ikke vann. Nazismen var faktisk tildels kristen-fiendtlig. Spesielt katolisismen og Jehovas Vitner ble regnet som ugermanske og skadelige. De var også fanatiske motstandere av frimurerne, og de kalte dem okkulte. Det blir stående i et litt latterlig lys når vi i etterkant ser på nazistenes hang til ritualer, og hylling av åsatru og annen ur-germansk og nordisk overtro. Forholdet til kristendommen var dypt splittende for nazi-bevegelsen, også i Norge.
    Jeg tror vi blander sammen ting her. Jeg sier ikke at nazistene baserer seg på kristendommen på noen meningsfull måte. Det jeg hevder er at antisemittismen i Europa har sitt opphav i kirken og kristendommen, dens praksis og doktrine. Det er ikke noe som ble skapt av nazister. Jøder har blitt sett på og behandlet som undermennesker i hundrevis av år i Europa. Selv i Norge inneholdt kristendomsparagrafen i grunnloven et forbud mot innreise for jøder.

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Det betyr vel ikke nødvendigvis den kristne G/gud?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Jeg tror vi blander sammen ting her. Jeg sier ikke at nazistene baserer seg på kristendommen på noen meningsfull måte. Det jeg hevder er at antisemittismen i Europa har sitt opphav i kirken og kristendommen, dens praksis og doktrine. Det er ikke noe som ble skapt av nazister. Jøder har blitt sett på og behandlet som undermennesker i hundrevis av år i Europa. Selv i Norge inneholdt kristendomsparagrafen i grunnloven et forbud mot innreise for jøder.
    Joda, det går tilbake til middelalderens forbud mot at jøder kunne eie fast eiendom, som i de dager betydde gårdsbruk. De ble da tvunget til å bli moderne, og å leve av håndverk og finans. Spesielt det siste plasserte dem i en eiendommelig posisjon når industrialismen til slutt gjorde slutt på føydal og jordbrukssamfunnet. Plutselig ble de en maktfaktor, og konspirasjonsteoriene begynte å florere. Kretsen rundt Wagner og hans familie er gode eksempler på folk som ikke trengte kristne idealer for å hate jødene. Det år trekke fram den primitive middelalderen er ikke interessant. Det som er interessant er at de som på mange måter var best rustet til å gå inn i den nye tiden ble hatet for det. De ble hatet for å bringe verden ut av det primitive primærnæringssamfunnet vi da levde i. Det er veldig mye mer komplekst enn det du nevner, og det finnes grenser for hvor langt bak vi skal dra historielinjene noen ganger. Da blir jo absolutt alle skyldige i grusomheter.

coolbiz skrev:
    baluba skrev:
    Nazismen var faktisk tildels kristen-fiendtlig.
    Ikke mer enn at beltespennene til Wehrmacht så slik ut:

Jo takk, de måtte jo spille på alle tangenter som fantes for å samle folket. Europeerne var kristne i utgangspunktet, og hvor lenge Gott Mit Uns hadde vært det tyske militærets slagord vet jeg ikke. Men det er også uinteressant her, for det er ingen tvil om at kristendommen stod på den ultimate utryddingslisten til nazistene. De likte ørkenguden like dårlig som Deph. Uten at det sier mer om Deph enn at han er anti-kristen.

Nolfi skrev:
    Det betyr vel ikke nødvendigvis den kristne G/gud?
    Nei, de var flinke til å vri tingene slik at de passet til deres virkelighet.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Arggg! Jeg savner nok det å hage siden jeg bor i leilighet. Eneste unnskyldning jeg kan komme på i farten. ::)

Gjestemedlem skrev:
    noruego skrev:
    tkr skrev:
    Det er ikke helt korrekt fremstilt. Faktisk så er tkr inne på noe. Nazismen var nemlig delt i to retninger. Den ene retningen var venstresiden, som stod for den "sosialistiske" delen av partiet. Den hadde sterke bånd til Völkisch-bevegelsen, som også fikk gjenklang her hjemme. Den tok sterk avstand fra kristendommen, og dyrket de germanske og nordiske troene. I så måte er det kanskje ikke så rart at deler av dagens svarte metallbevegelse har sympatier på den ekstreme høyreside, for hyllingen av åsatru i moderne tid startet med de politiske bevegelsene i mellomkrigsårene.

Selv om venstresiden ble utradert i de lange knivers natt så fortsatte Völkisch-bevegelsen. I etterkrigstiden har den forsøkt å oppstå flere ganger, da med et enda sterkere fokus på åsatru.

Det vi kan se i etterkant er at nasjonalsosialistene i Tyskland bestod av en bred gruppe fra høyre til venstre, der høyresiden med industrialistene i ryggen tok over hele prosjektet i 1934. Først etter det ble nazismen en udiskutabelt høyreorientert politisk retning. Men det som holdt alle fraksjonene sammen sålenge det varte var nettopp anti-semittismen. Dermed har tkr ganske rett i sin enkle konklusjon.

Her er det du som surrer. Den europeiske antisemittisme har historisk sett vært tett koblet til ulike perioder med vekslende kirkemakt og -politikk, så her har Gjestemedlem sitt på det rene. Det blir også for enkelt å forstå nazismen som kristenfiendtlig, dette handlet om ikke å tillate ikke-tyske maktsentre som Pavestaten å øve innflytelse, dvs være et forstyrrende element i Hitlers store nasjonsbyggingsprosjekt.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    baluba skrev:
    Pink_Panther skrev:

Gjestemedlem skrev:
    noruego skrev:
    tkr skrev:

Her er det du som surrer. Den europeiske antisemittisme har historisk sett vært tett koblet til ulike perioder med vekslende kirkemakt og -politikk, så her har Gjestemedlem sitt på det rene. Det blir også for enkelt å forstå nazismen som kristenfiendtlig, dette handlet om ikke å tillate ikke-tyske maktsentre som Pavestaten å øve innflytelse, dvs være et forstyrrende element i Hitlers store nasjonsbyggingsprosjekt.
    Å nei, du. Det var på et mye mer filosofisk plan enn det. Det var faktisk sentralt i Völkisch, som er den klare foregangsbevegelsen for nasjonalsosialistene.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er også på sin plass å minne coobiz på at Wehrmacht var den regulære tyske hæren, ikke noen nazi-organisasjon. Du må ikke forvirre Wehrmacht med SS og SA.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Det er også på sin plass å minne coobiz på at Wehrmacht var den regulære tyske hæren, ikke noen nazi-organisasjon. Du må ikke forvirre Wehrmacht med SS og SA.
    Klar over forskjellen, og at det kan ligge ulike beveggrunner bak symbolbruken.

Her er forresten signetringen til SS:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    baluba skrev:
    Klar over forskjellen, og at det kan ligge ulike beveggrunner bak symbolbruken.

Her er forresten signetringen til SS:

Ok. Fair enough. :)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    Baluba, det handler om å holde rede på de idémessige utviklingstrekk og årsakssammenhenger. Javisst var Völkisch-bevegelsen viktig for å forstå ideologiske grunnstrømminger i utviklingen av nazismen. Völkisch-bevegelsen var historisk interessant på mange måter. På den ene side var den et produkt (også) av den franske revolusjon og sentrale filosofer (Fichte og andre) som stillte spørsmål om hva et alltysk nasjonsbegrep og identitet burde innholde, og hvordan dette forholdt seg til territoriale spørsmål gitt at det skulle ta nokså mange tiår før Tyskland ble samlet for første gang som nasjonalstat. Dernest var den naturligvis preget av den tids nasjonalromantiske idéer og drømmerier, og en søken tilbake mot en mytifisert kulturell urtilstand. Völkisch-bevegelsen var forøvrig også en av forløperne til våre dagers frivillige organisasjoner, med flokker av korpulente menn i lærshorts som tuslet rundt i skogene i Schwartzwald.

Men det er fortsatt en avgjørende forskjell mellom å argumentere for at Völkisch-begelsen, og deretter nazismen, var anti-kristen an sich, snarere var de anti-kristne (i hovedsak forstått som anti-klerikal mer enn religiøst) elementer logiske biprodukter av de ideologiske grunnelementer jeg har nevnt ovenfor. Völkisch-gjengen ble ikke nasjonalromantikere fordi de var i mot pavekirken, men de ønsket å redusere/fjerne kirken(e)s makt over tyske samfunn fordi de var nasjonalromantikere som søkte å etablere en ny alltysk nasjonal identitet basert på røtter fra før kristningen av gotherne og andre germanske folkeslag.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    noruego skrev:
    Baluba, det handler om å holde rede på de idémessige utviklingstrekk og årsakssammenhenger. Javisst var Völkisch-bevegelsen viktig for å forstå ideologiske grunnstrømminger i utviklingen av nazismen. Völkisch-bevegelsen var historisk interessant på mange måter. På den ene side var den et produkt (også) av den franske revolusjon og sentrale filosofer (Fichte og andre) som stillte spørsmål om hva et alltysk nasjonsbegrep og identitet burde innholde, og hvordan dette forholdt seg til territoriale spørsmål gitt at det skulle ta nokså mange tiår før Tyskland ble samlet for første gang som nasjonalstat. Dernest var den naturligvis preget av den tids nasjonalromantiske idéer og drømmerier, og en søken tilbake mot en mytifisert kulturell urtilstand. Völkisch-bevegelsen var forøvrig også en av forløperne til våre dagers frivillige organisasjoner, med flokker av korpulente menn i lærshorts som tuslet rundt i skogene i Schwartzwald.

Men det er fortsatt en avgjørende forskjell mellom å argumentere for at Völkisch-begelsen, og deretter nazismen, var anti-kristen an sich, snarere var de anti-kristne (i hovedsak forstått som anti-klerikal mer enn religiøst) elementer logiske biprodukter av de ideologiske grunnelementer jeg har nevnt ovenfor. Völkisch-gjengen ble ikke nasjonalromantikere fordi de var i mot pavekirken, men de ønsket å redusere/fjerne kirken(e)s makt over tyske samfunn fordi de var nasjonalromantikere som søkte å etablere en ny alltysk nasjonal identitet basert på røtter fra før kristningen av gotherne og andre germanske folkeslag.
    Hipp som happ, uansett så ender vi med samme resultat. Kristendommen spilte ingen rolle i nazismen, tvert imot.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.859
    baluba skrev:
    noruego skrev:

Hipp som happ, uansett så ender vi med samme resultat. Kristendommen spilte ingen rolle i nazismen, tvert imot.
    Nå er det vel ingen her som har hevdet at kristendommen spilte noen vesentlig rolle i (den tyske) nazismen, men drar man litt lenger sørpå så blir det en annen skål. Nazistenes brune søskenbarn rundt Adriateren, særlig fascist-sympatisører og kollaboratører som Kardinal Alojzije Stepinac, Erkebiskop av Zagreb, demonstrerte med all mulig tydelighet at ikke bare er anti-semittisme omtrent like gammel som den katolske kirke, og dermed kristendom i Europa, europeisk anti-semittisme har, riktignok i varierende grad, vært formulert også av samme kirke, samt de senere protestantiske avarter. Anti-semitismen i den ortodokse delen av Europa er i større grad et produkt av nyere tid (siste del av 1800-tallet) og koblet med sosialisme snarere enn kapitalisme. Paradoksalt nok, med dagens fastlåste situasjon i Midtøsten, så har jødiske minoritetssamfunn historisk sett nytt mye større grad av frihet under (sunni)muslimske regimer enn de har hatt i 'kristen-Europa'.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da registrerer man at sannelig klarte man å prate seg bort fra partiets brune, brodne kar med å blande inn nazismen.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    lars_erik skrev:
    Da registrerer man at sannelig klarte man å prate seg bort fra partiets brune, brodne kar med å blande inn nazismen.
    Det var en merkelig setning. Hva betyr den? ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Smorte24 skrev:

En gang jeg bladde gjenom Søndag Søndag på en bensinstasjon så jeg en annonse for en film som i følge omtalen var spekket med høydepunkter: "Filmen begynner med at nykommeren Bambi etter et mislykket fallskjermhopp lander i luftegården i et fengsel og blir grise**** i søla av (...)". Og slik fortsatte det. Det festlige med annonsen var ikke omtalen av filmen, men den formodentlig salgsfremmende teksten som sto trykket diagonalt over filmcoveret med store bokstaver: "Bannlyst av kvinnegruppa OTTAR!"

Jeg kom senere på ideen å sende annonsen til OTTAR for å vise dem at det de sier legges merke til, men på tross av iherdig bla'ing i Søndag Søndag i flere måneder så jeg aldri annonsen igjen. Jeg burde slått til når jeg hadde sjansen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Smorte24 skrev:

En gang jeg bladde gjenom Søndag Søndag på en bensinstasjon så jeg en annonse for en film som i følge omtalen var spekket med høydepunkter: "Filmen begynner med at nykommeren Bambi etter et mislykket fallskjermhopp lander i luftegården i et fengsel og blir grise**** i søla av (...)". Og slik fortsatte det. Det festlige med annonsen var ikke omtalen av filmen, men den formodentlig salgsfremmende teksten som sto trykket diagonalt over filmcoveret med store bokstaver: "Bannlyst av kvinnegruppa OTTAR!"

Jeg kom senere på ideen å sende annonsen til OTTAR for å vise dem at det de sier legges merke til, men på tross av iherdig bla'ing i Søndag Søndag i flere måneder så jeg aldri annonsen igjen. Jeg burde slått til når jeg hadde sjansen.
    Slått til på filmen, mener du vel? ;)

S

Smorte24

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    En virkelig inner tier
    Spill og lek er moro, utfordrende og sosialt. Man mister mye i livet hvis man gir slipp på sin lekenhet og evne til å være litt barnslig og useriøs. Jeg kommer nok aldri til å slutte å leke. Wow er jeg nok godt lei, men jeg er glad i brettspill, strategispil, eventyrspill, rollespill, dataspill, improvisasjonsteater og mye annet.

Livet blir trist hvis man glemmer hvordan det føltes å være 10-12 år.

Kunnskapsnivået bør dog oppdateres litt. (bare et lite vennligsinnet råd der). :)
    Det er greit at man ikke skal glemme hvordan det føltes å være 10-12 år, men du kritiserer de som leser tegneserier som typiske FRP velgere.

Det virker også på meg at du likte å være inne når du var ung, meg selv hadde mange venner og på den tiden var vi ute og veldig lite inne, men jeg ser jo nå at du ikke hadde noe særlig med venner og satt for det meste inne og kledde deg ut som Tante rød.

Dette forklarer jo en god del hvorfor du er slik som du er.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn