Politikk, religion og samfunn Fotobokser - Et glimrende hjelpemiddel.... særlig gjennomsnittsmålinger... digg!!!

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.296
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har for lengst funnet ut av at jeg må tilpasse meg omgivelsene...... altså akseptere hvilket land jeg lever i med de lover og regler som gjelder der........ passer de deg ikke er det jo bare og flytte hvis du tror det er noe bedre noe annet sted. Gjennomsnittsmålinger ser jeg på som litt irriterende, men det er jo bare og sette crusiekontrollen på 82 hvis det er 80 sone og nyte utsikten, det er ikke lenger plass for alle de som skal først frem i et moderne samfunn, ha ha ha ;)............ men slapp av, dette kommer det til og bli MYE mer av i fremtiden, så ta deg ei pille og ro deg ned :rolleyes:
Evt kjempe mot det man ikke liker. Det kan jo ikke være at fordi du bor i et land, så skal du pent takke ja til alt som blir tredd nedover hodet på deg, hvis ikke så "kan du bare flytte til utlandet!". Hadde det vært slik, så hadde samfunnet stått bom stille...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
Gjennomsnittsmålingen har iallefall gitt gode resultater på veien like borti høgget der jeg bor. Lenge mellom full utrykning grunnet trafikkulykke med fatalt utfall nå. Lurer på om Hoksrud & co. tør si at de ønsker høyere fart på bekostning av flere fatale ulykker på den veien?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Hvor mange av dere her gjør aldri feil i trafikken?
Hver gang jeg ser noen tabbe seg ut er jeg så lykkelig, for da kjenner jeg at det er herlig at det ikke var meg... Og så hjelper jeg dem gjerne ut av situasjonen ved å vente tålmodig, i stedet for å henge på tuta. Den som skades av å irritere seg i trafikken er kun en, deg selv. Hvorfor er så mange av dere åpenbart selvdestruktive? Sliter dere med anger manangement så snart dere setter dere bak et bilratt, kan det lønne seg å fundere nøye gjennom hva problemet er med å tape et sted mellom 1 minutt og eh halv time på din vei til hytta eller jobben. Å sitte i kø på E18 om morgenen, og bruke opptil en time pr km om det har kommet nysnø, er utfordrende. Hvem sin skyld er det?

Etter å ha tenkt en hel masse på dette med irritasjon i trafikken, har jeg kommet til at en hver biltur blir uendelig mye mer behagelig, om jeg ikke har noen forventninger til mine medtrafikanter. Jeg er betydelig mer bekymret over livsfarlige forbikjøringer i Hallingdal, enn over en som kjører for sakte på Fiskumsletta. Og som det blir nevnt her oppe, slipp folk forbi så snart det går, det også gjør bilturen mer behagelig. Det er ikke ok i det hele tatt å ha en glefsende psykopat med tungt skyts 20 cm bak seg i 80 km/t. Å sitte på med sånne er dessuten en grusom opplevelse.
For de som plages av den norske trafikken kan jeg anbefale noen turer i Hellas eller på Balkan. Husk å sjekke veikantene for små minnelunder med små mellomrom, og gjett hvorfor de står der. Den norske trafikken er relativt fornuftig, og relativt trygg. De argumenter som fremføres av dere stakkarer som elsker å plage dere selv i trafikken, setter fingern på et megaproblem: Egoisme.

Honkey

EDIT:
Statistisk sett er Norge ca. lavest i hele verden på antall drepte / 100 000 registerte kjøretøyer, også blant de laveste pr. 100 000 innbyggere. Hvor mange liv er din frihet til å rekke hytta 24 minutter tidligere verdt pr. år, egentlig?
Ref: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Egentlig burde vi hatt en chip i hjernen og en høyfriksjonsplugg i baken som roterte hver gang vi tenkte noe som myndighetene ikke liker.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
^ Synes det er et irrelevant innlegg i debatten. Mynidghetenes ønsker er av underordnet betydning. Den som brått og uventet mister noen i trafikken, derimot, de hører jeg gjerne på. Jeg bruker ikke sikkerhetsbelte fordi myndighetene vil det, jeg bruker det av helt andre årsaker.

Honkey

T

Tittentei

Gjest
Har aldri sett så mye idiotkjøring som ETTER gjennomsnittsmålinger. Folk får en nisse som ligger i 55-60 km/h foran seg i 80-sonen, og så bygger frustrasjonen seg opp de neste 10 minuttene, før det braker løs etter målingene. Det er håpløst. Har sittet og skreket bak 55-rånerne selv. En gang la jeg meg på tuten og tutet i 3 minutter kontinuerlig, men da sakket han bare mer ned, hahahaha. Da måtte jeg le og road rage over.

På fine veier med godt forhold i > 70 kmh pleier å ligge over fartsgrensen, men innenfor 10 % selv. Hvis jeg bygger kø av en eller annen grunn, så tar jeg av på nærmeste bensinstasjon el.l. og tar en rast. På kvelder har jeg attpåtil kjørt inn i avkjøringsfelt for å slippe forbi ensomme fartsløpere. Ligger alltid med god avstand til bilen foran, hater de som henger i ræva når det er unødvendig og slipper alltid de som vil kjøre fortere forbi hvis jeg ligger i venstrefilen på motorveien.

Jeg er da selvfølgelig som alle andre; verdens beste sjåfør, men jeg har kjørt gjennom trikkesporet i ei rundkjøring i Oslo, feilberegnet aksellerasjonsevnen og holdt på å få en trailer i ræva ved påkjøring og kjørt med skrallen bil i 184 kmh i 130-sonen i Danmark med kameraten i passasjersetet ropende: "HJULA KAN SMELLE, HJULA KAN SMELLE!" i full panikk, selvsagt til min store glede og latter ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Honkey, det er ikke manglende fart etc. som "pisses us off", det er de som IKKE respekterer generelle regler og bestemmelser i trafikken, som ved sin skjødesløse kjørestil setter andre i fare. De som klarer seg p.g.a. andre erfarne sjåførers årvåkenhet og reaksjon. Det kan jeg ikke for min bare vilje se skal være egoistisk.

Lista er lang;

- ikke bruke speil, jeg er ALENE i trafikken og hva som skjer rundt meg har ingen interesse
- feil bruk av venstre fil
- hurtig inn foran passert bil (hva sier kjøreskolene? Du skal kunne se HELE den passerte bilen i bakspeielet FØR du gjør tydelig tegn til å legge deg inn
- drite i andre i rundkjøringa og skifte fil/skære inn helt hemningsløst
- holde på med alt mulig annet når de kjører bil - dette ser jeg mye av daglig, det er GPS klåing, mobiltlf., mating av barn, avislesing (!) - alt kjennetegnet ved
konstant endring av hastighet og retning i veibanen, du ser vedkommende bakfra lent over i midten av bilen. Utrolig vanlig blitt.
- ignorere vikeplikt og sonehastighetsreg. En dødssynd, jeg bor i et villaåmråde hvor det er meget tydelig merket 30 km. - allikevel fliser folk avgårde i 50-60 km.
og ignorerer mindre sideveier til de mest brukte "hovedveiene" - selv om de på ingen måte er forkjørsvei el.l. Værstingene? Sporveiens matebuss og Audifolket som
skal levere/hente i barnehagen. En skam.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Sluket, det er ikke skjødesløsheten som spørsmålsstilles av flere andre her. Jeg også kan ramse opp en rekke farlige handlingsmønstre i trafikken, men for sakte kjøring er ikke en av disse. Det sagt, i fall dette skulle misforstås, nei, jeg er ikke av for-sakte-kjørerne. Som oftest benytter jeg GPS og cruise control for å sikre hastigheten der det finnes fotobokser, uansett type. Men det er ikke bra nok for de som ikke makter å ligge bak noen andre, er jeg redd.

Jeg synes nok de fleste burde jobbe for å gjøre trafikken mer fleksibel og tolerant, vi skal alle fram, forhåpentligvis uskadd.

Honkey

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Helt enig i dette med fleksibel og tolerant - sette selv et godt eksempel der :D Jeg også bruker cruisecontrollen flittig og aktivt, har hatt biler med slikt i mer enn tretti år. Da ser en virkelig hvordan folk holder ujevn hastighet spesielt på motorveien.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.485
Sted
Trondheim
Det er jo nesten ingen bilder i denne tråden.

Hva om man kunne fjernet alle trafikkulykker i bytte mot en snikskytter som helt tilfeldig beskatter, la oss si, 35 bilister hvert år? Gjennom en avtale med Gud, feks. Ville det vært akseptabelt for folket?

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Tenk på utviklingen i trafikken over samme periode; antall biler, kjørte km. osv. Snart så blir det FØDT folk under bilferdsel, dersom trenden fortsetter!

Når bilkjøring er så sundt, la de SYKE gjøre det! Om ca. fem år f.eks. så vil det ikke være noen letter skadde igjen, og fra sjette året vil bilkjøring da ha helbredende effekt dersom du allerede er skadd når du begynner kjøringa!

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
cruisecontrol burde vært påbudt standard i alle nye bilder. Jevn trafikkflyt blir lettere om alle hadde benyttet seg av cruisecontrol.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Statistisk sett er Norge ca. lavest i hele verden på antall drepte / 100 000 registerte kjøretøyer, også blant de laveste pr. 100 000 innbyggere. Hvor mange liv er din frihet til å rekke hytta 24 minutter tidligere verdt pr. år, egentlig?
Ref: List of countries by traffic-related death rate - Wikipedia, the free encyclopedia
Selv om du stiller spørsmålet (Hvor mange liv 24 minutter spart er verdt) slik at det ikke lar seg gjøre å svare meningsfylt på det er problemstillingen interessant. Et lite regnestykke: I følge Wikipedia er gjennomsnittsnordmannen på reise med bil eller buss 70 minutter per dag. Dette tilsvarer 248,000 personår kjøring per år for Norge med 5.1millioner innbyggere, kanskje noe mer om vi regner med kjøringen til gjestearbeidere og turister. Om vi anser trøkking i trafikken som bortkastet tid og gjennomsnittsnordmannen lever 80 år så kaster vi bort i overkant av 3100 liv i året på å sitte i bilen. Om vi øker gjennomsnittshastigheten med 10% sparer vi mer enn 300 bortkastede liv per år, som er 50% mer enn antallet som blir drept i året. Det er så jeg fristes til å bruke utropstegn*. Poenget mitt er (igjen) at det viktigste ikke er at alle kommer hele frem. Selv Norge (for ikke å snakke om Kina, men der ser de mer stort på det) har for mange folk, hvorav en betydelig andel vil være dårlige eller ha uflaks, til at det er mulig å trafikk der ingen dør. Om man bruker "ett dødsfall er ett for mye"-argumentet for at farten må ned, overvåkingen må øke, forbikjøringsmulighetene fjernes, etc. så vil man nødvendigvis ende uten trafikk til slutt. Død over nullvisjonen.

*men lar selvsagt være

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
^ Synes det er et irrelevant innlegg i debatten. Mynidghetenes ønsker er av underordnet betydning. Den som brått og uventet mister noen i trafikken, derimot, de hører jeg gjerne på. Jeg bruker ikke sikkerhetsbelte fordi myndighetene vil det, jeg bruker det av helt andre årsaker.

Honkey
Fint. Kos deg med overvåkningen din.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.507
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ref: List of countries by traffic-related death rate - Wikipedia, the free encyclopedia
Selv om du stiller spørsmålet (Hvor mange liv 24 minutter spart er verdt) slik at det ikke lar seg gjøre å svare meningsfylt på det er problemstillingen interessant. Et lite regnestykke: I følge Wikipedia er gjennomsnittsnordmannen på reise med bil eller buss 70 minutter per dag. Dette tilsvarer 248,000 personår kjøring per år for Norge med 5.1millioner innbyggere, kanskje noe mer om vi regner med kjøringen til gjestearbeidere og turister. Om vi anser trøkking i trafikken som bortkastet tid og gjennomsnittsnordmannen lever 80 år så kaster vi bort i overkant av 3100 liv i året på å sitte i bilen. Om vi øker gjennomsnittshastigheten med 10% sparer vi mer enn 300 bortkastede liv per år, som er 50% mer enn antallet som blir drept i året. Det er så jeg fristes til å bruke utropstegn*. Poenget mitt er (igjen) at det viktigste ikke er at alle kommer hele frem. Selv Norge (for ikke å snakke om Kina, men der ser de mer stort på det) har for mange folk, hvorav en betydelig andel vil være dårlige eller ha uflaks, til at det er mulig å trafikk der ingen dør. Om man bruker "ett dødsfall er ett for mye"-argumentet for at farten må ned, overvåkingen må øke, forbikjøringsmulighetene fjernes, etc. så vil man nødvendigvis ende uten trafikk til slutt. Død over nullvisjonen.

*men lar selvsagt være
- Og hvis man totalforbyr bilkjøring vil rideulukkene stige eksponensialt.

mvh

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388

Honkey

Fint. Kos deg med overvåkningen din.
Feil adresse, jeg er sterk motstander av overvåkning. Det betyr dog ikke at jeg er i mot livreddende tiltak som f.eks. sikkerhetsbelte. Men som nevnt benytter jeg ikke belte fordi det står i en eller annen lov, jeg benytter det fordi jeg vet effekten av å ha det på i gitte tilfeller.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388

*men lar selvsagt være
:) Jo det er et gøyalt regnestykke, faktisk! (utropstegn benyttet)
Men det forutsetter at den tiden et menneske sitter i en bilkø, evt bremses ned av medtrafikkanter utenfor kø, er uten verdi. Dermed er vi dypt inne i filosofiske utlegninger. Og hva med den tiden de sørgende ikke klarer sitt arbeide etter å ha mistet en som sto en nær, skal dette også med i regnestykket?

Honkey

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.635
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
En ting jeg irriterer meg noe jævelig over er folk som legger seg inn rett foran nesa di........ jeg har adaptiv crusiekontroll på stjernebussen og f.eks når jeg har stillt inn 110-120 km/t på motorveien og jeg ligger der og crusier så skal folk seff forbi og ikke noe problem for meg det, folk kan kjøre så fort de vil for meg, men når de brå legger seg over bare et par bil lengder foran meg så trår alt av sikkerhetsaspekter til i stjernebussen med uling, nødblink, risting i rattet og panikk bremsing.......... helt herlig :mad:............. og ikke nok med det, når de først har kommet seg forbi.... tor du at de øker hastigheten, neida, mange av de senker hastigheten til lavere enn jeg kjørte før de skulle forbi....... igjen ... herlig......... forbannade nedsnødde molboere....... :cool:

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
^ Rudi, det heter å være menneskelig. Sånn er menneskeheten, vi er ikke maskiner som din adaptive cruisekontroll. Det enkleste for hver enkelt er å begynne å akseptere folk som de er, i stedet for å skade seg selv med høyt blodtrykk og stress, irritasjon og farlig adferd.

Honkey

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
^ Rudi, det heter å være menneskelig. Sånn er menneskeheten, vi er ikke maskiner som din adaptive cruisekontroll. Det enkleste for hver enkelt er å begynne å akseptere folk som de er, i stedet for å skade seg selv med høyt blodtrykk og stress, irritasjon og farlig adferd.

Honkey
Men noen av oss har det ikke i seg. Tung irritabillitet er også meneskelig, husk det.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
:) Jo det er et gøyalt regnestykke, faktisk! (utropstegn benyttet)
Men det forutsetter at den tiden et menneske sitter i en bilkø, evt bremses ned av medtrafikkanter utenfor kø, er uten verdi. Dermed er vi dypt inne i filosofiske utlegninger. Og hva med den tiden de sørgende ikke klarer sitt arbeide etter å ha mistet en som sto en nær, skal dette også med i regnestykket?

Honkey
Jeg er enig i at det er å gå for langt å regne tid i bil som verdiløs. Tapet ved dødsfallene for pårørende og arbeidsgiver (og andre?) bør også inn i regnestykket. I stedet for å regne 1 liv i bil=1 dødsfall bør man kanskje ha en konverteringsfaktor på 7-8 for å omregne år i bil til døde år? Imidlertid skal det også inn i regnestykket at gjennomsnittsliket i trafikken trolig er rundt 50 år, og at dødsfallet kun gir 30 tapte år, altså at 3/8 liv går tapt. Hva med å gange fortapte liv med 8*3/8=3? Fortsatt fortapes det 5 ganger så mye liv i trakikken som det dør der.

Regnestykket er ikke helt alvorlig ment, men kanskje er det nå i ferd med å bli en ugrei balanse mellom trafikkavvikling og trafikkdød?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Hadde det vært god økonomi å forhindre selvmord ville vi nok sett tiltak der, men det er det dessverre ikke.. fotobokser får penger i kassa uten for mye hazzle. Har større sansen for UP som ferdes langs veien og tar avvikerene

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.296
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hadde det vært god økonomi å forhindre selvmord ville vi nok sett tiltak der, men det er det dessverre ikke.. fotobokser får penger i kassa uten for mye hazzle. Har større sansen for UP som ferdes langs veien og tar avvikerene
Tja, det er da mange tiltak for å bedre den psykiske helsa blant folk. Mest aktuelt om dagen er fokuset på tenåringsjentenes ulykkelighet - sk "generasjon prestasjon".

Men klart, det hadde vært mer synlig og håndgripelig om man hadde hengt opp skilter med "Forbudt å...(fyll inn)..." :p

D

Desillusjonert

Gjest
Å sammenligne selvmord og fotobokser blir bare for dumt!
Det jobbes med å få ned tallene ved både selvmord og trafikkdød.

Når det er sagt, jeg kunne godt tenke meg å se mere UP på kvelden/natta på fredag og lørdag. Men da er det ikke så mange og mindre å tjene på det...

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.120
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
PJ O'Rourke ville ha egne nasjonalparker for biler:

"What I propose is a linear national park. We need a road, or a network of roads, where we can drive the way we'll be allowed to drive in heaven after we succumb to the heart attac caused by being stuck for six hours on I-95 when a Prius full of vegans swerves in front of a livestock truck and an oil tanker"

høres fristende ut;)

• Liker
Reaksjoner: JCP

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Det er svært god økonomi å forhindre selvmord. utfordringen er å lage tiltak som er effektive og fanger opp risikopasientene. Og som politikerne ikke kan prioritere vekk når innstrammingsskruen dras til. For psykisk helse synes jo ikke. Og slike pasienter er sjeldent de mest ressurssterke så de gnåler lite. "Ute av syn, ute av sinn" og "spare seg til fant".

Beløpet fotoboksene tar inn dekker ikke trafikkulykkenes kostnad heller. Kostnader som f.eks. materielle skader, beredskap, medisinsk hjelp, opptrening, uførhet, tapt produksjon direkte(forulykkede) og indirekte(familiemedlemmer) og indirekte indirekte(beredskapspersonell kunne hatt andre jobber).

Det er god økonomi å kutte i disse kostnadene. At man i samme slengen får inntekt får så være.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er klar over sammenligningen ikke henger helt sammen. men ser man ressursene som benyttes langs veier vs andre ting som har en vesentlig høyere rate så henger ikke tallene sammen. Var vel litt fustrert da fruen kom hjem etter å ha funnet en på jobb som de har prøvd å få behandling til i over seks måneder men systemet hadde aldri tid eller penger nok..

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.566
Sted
Sølvbyen
Mer synlig politi i gatene vil man ha, men fotobokser er fy-fy. Hvor er logikken i dette?
Det er ikke nødvendigvis de som ligger ti-tjue km over fartsgrensa og som fotoboksene kan ta, som utgjør de virkelige risikomomentene i trafikken, men heller de som kjører som apekatter og ikke tar hensyn til andre enn seg selv og egoet sitt. De sistnevnte må det patruljerende politi til for å fange opp. Logisk nok?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
Apekattene kjører som prester der det er gjennomsnittsmåling og da er hensikten oppnådd. Halvering av antallet hardt skadde og drepte sier sitt om resultatet.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Hva med en liten GPS-sender i alle biler, slik at farten til enhver tid leses av? Så får du lønnstrekk hver måned, avhengig av hvor mange ganger du har kjørt for fort og hvor mye. 8)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.725
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg kjørte til hytta i ettermiddag. Da passerer jeg bl.a. et område med veiarbeid (Rombaksveien) og må også over en fjellovergang (Gratangsfjellet), og på turen observerte jeg en del snål oppførsel.

Der hvor det var redusert fartsgrense (50- og 30-sone), kjørte hele hurven ifra meg med anslått 10-15km/t over fartsgrensen - spesielt i 30-sona, med veien innsnevra til et kjørefelt og lysregulering. Der det var 80-sone, lå de og dassa i 70.

På tur over Gratangsfjellet, ble jeg liggende etter en artigkar. 70-km/t i 90-sona, og i 70-sona forbi Øse og den ved Langmyra, peisa karen på i 80. At vedkommende ville ta det med ro i 90-sonen er forsåvidt forståelig, siden det var flekkvis med snø langs veien, men hvorfor skulle han peise på i 70-sonene, da?!?

Johan-Kr

C

cruiser

Gjest
Kalibrering av speedometer på EU kontrollen hadde spart oss for mye irritasjon, irritasjonen min er ikke først og fremst boksene men hvordan det blir kjørt ved fotoboksene/gjennomsnittsmålingene

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Det er da bare å ha hjul med stor nok diameter,- om hjulhus og skjermbuer er store nok.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Ja, da lurer du jo deg selv....jo større hjuldiameter, desto snillere blir speedometeret. Skal man kalibrere meteret skikkelig, må man egentlig gjøre det to ganger om året, rett etter å skiftet til hhv vinter- og sommerdekk.

Det jeg gjør, er å prøveteste på noen av de mange "måleskiltene" som etter hvert har dukket opp.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
Eller gjør løpende sammenligning mellom gps og speedometer,- måleskiltene virker ikke å være særlig konsekvent kalibrert seg i mellom. De er i beste fall veiledende i likhet med speedometeret.
Om jeg får et intenst behov for å kalibrere speedometeret, kan jeg gjøre det med diagnosedingsen.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Respekt for fartsgrensene som Fenalaar skriver om litt lenger opp, opplever jeg nesten daglig på vei til jobb. Kjører cirka 3 mil hver vei og på denne strekningen er det for det meste 80, men det er et stykke med 60 som går over til 50 forbi skole, barnehage og generell tett bebyggelse. I tillegg er det et annet stykke med 60 forbi tett bebyggelse.

Senest i går kom den en bil ganske raskt innpå meg bakfra hvor det er 50, og la seg nesten ubehagelig nærme, jeg kjørte noe over 50 som jeg pleier. Kom videre inn i 60 hvor jeg la meg litt over med bilen bak like nærme. Jeg trodde ved et par anledninger at bilen bak skulle passere, men det gjorde den ikke. Da vi kom inn i 80 akselererte jeg opp til 80 og umiddelbart ble bilen bak lenger og lenger bak og etter noen kilometer var den flere hundre meter bak.

Andre ganger kan jeg nå igjen en bil i 80 som kjører bare 70, kommer inn i 60 og de kjører fortsatt 70, videre inn i 50 og de tilsynelatende kjører de like fort, men jeg henger meg ikke på lenger. Nå og da blir jeg forbikjørt hvor jeg holder fartsgrensen på 50 eller 60, og etter noen kilometer med 80 så når jeg de igjen fordi de bare kjører 70. Jeg vil anslå at 70-80% av alle som kjører på denne veien har denne slette holdningen til redusert fartsgrense.

Jeg er oppriktig og genuint interesser i hvorfor det er så mange som tilsynelatende ikke bryr seg om skilting av fartsgrense, spesielt når den er redusert forbi skole, barnehage og ellers tettbebyggelse med mange på/avkjøringer på begge sider av veien.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Respekt for fartsgrensene som Fenalaar skriver om litt lenger opp, opplever jeg nesten daglig på vei til jobb. Kjører cirka 3 mil hver vei og på denne strekningen er det for det meste 80, men det er et stykke med 60 som går over til 50 forbi skole, barnehage og generell tett bebyggelse. I tillegg er det et annet stykke med 60 forbi tett bebyggelse.

Senest i går kom den en bil ganske raskt innpå meg bakfra hvor det er 50, og la seg nesten ubehagelig nærme, jeg kjørte noe over 50 som jeg pleier. Kom videre inn i 60 hvor jeg la meg litt over med bilen bak like nærme. Jeg trodde ved et par anledninger at bilen bak skulle passere, men det gjorde den ikke. Da vi kom inn i 80 akselererte jeg opp til 80 og umiddelbart ble bilen bak lenger og lenger bak og etter noen kilometer var den flere hundre meter bak.

Andre ganger kan jeg nå igjen en bil i 80 som kjører bare 70, kommer inn i 60 og de kjører fortsatt 70, videre inn i 50 og de tilsynelatende kjører de like fort, men jeg henger meg ikke på lenger. Nå og da blir jeg forbikjørt hvor jeg holder fartsgrensen på 50 eller 60, og etter noen kilometer med 80 så når jeg de igjen fordi de bare kjører 70. Jeg vil anslå at 70-80% av alle som kjører på denne veien har denne slette holdningen til redusert fartsgrense.

Jeg er oppriktig og genuint interesser i hvorfor det er så mange som tilsynelatende ikke bryr seg om skilting av fartsgrense, spesielt når den er redusert forbi skole, barnehage og ellers tettbebyggelse med mange på/avkjøringer på begge sider av veien.
Generell sløvhet i trafikken hos fører pga nye sikre biler hvor farten ikke merkes i samme grad som tidligere, kombinert med ikke alltid helt forståelige eller konsekvente fartsgrenser. Noen steder er det rette strekker med 70 grense, ingen avkjørsler eller andre "vanskelige" partier - andre steder er det 80 sone med uoversiktlige svinger, avkjørsler etc... hvor fartsgrensen ideelt sett burde være 60? Vet ikke - kanskje dette er noe av årsaken til mye rar oppførsel på veiene.

• Liker
Reaksjoner: JCP
Topp Bunn