Politikk, religion og samfunn Fotobokser - Et glimrende hjelpemiddel.... særlig gjennomsnittsmålinger... digg!!!

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Når jeg startet denne tråden var det nok litt i frustrasjon over flere aspekter ved veier/bil/trafikk/overvåkning i dette landet. Ut fra det jeg kan tolke av de mange svar/innlegg i tråden så kan jeg nok karakteriseres som litt av en egoist og sterk tilhenger av individuell frihet. Det skal jeg klare å leve med. Faktisk er det en ganske god karakteristikk.

Jeg har kjørt bil og MC i mange år, men jeg forstår ikke helt hvorfor utviklingen i veitrafikken etter mitt syn tilsynelatende går "feil vei", til tross for bedre og bedre kjøretøy og hjelpemidler. Essensen i det jeg ville med tråden var å påpeke (og klage litt over) den tilsynelatende økningen i "hindringer" i trafikken (fotobokser, midtdelere, nedsatte fartsgrenser) - som jeg mener er innført delvis fordi myndighetene ikke har fulgt med i timen og nå kommer løpende med "lettvinne" løsninger. Innført i stedet for å bygge og vedlikeholde gode veier / infrastruktur.

Tror det var grammofon som litt lenger opp i tråden foreslo en GPS sender i bilene som hjelpemiddel for myndighetene til å bøtelegge oss på månedlig basis for våre hastighetsovertredelser. Kommer nok.... kommer nok....

Har selv både dynamisk cruise-controll og lane assist i bilen, teknologien finnes for å gjøre bilene bortimot selvkjørende. Så om noen år trenger ikke vi å være bilførere, bare overvåkere av prosessen....

SUKK...

...tror nesten jeg må ta en tur til Vålerbanen nå jeg.... :cool:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Løsningen er ikke bedre veier, men mer av dette:

Kjøre for fort her???

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.309
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Når jeg startet denne tråden var det nok litt i frustrasjon over flere aspekter ved veier/bil/trafikk/overvåkning i dette landet. Ut fra det jeg kan tolke av de mange svar/innlegg i tråden så kan jeg nok karakteriseres som litt av en egoist og sterk tilhenger av individuell frihet. Det skal jeg klare å leve med. Faktisk er det en ganske god karakteristikk.

Jeg har kjørt bil og MC i mange år, men jeg forstår ikke helt hvorfor utviklingen i veitrafikken etter mitt syn tilsynelatende går "feil vei", til tross for bedre og bedre kjøretøy og hjelpemidler. Essensen i det jeg ville med tråden var å påpeke (og klage litt over) den tilsynelatende økningen i "hindringer" i trafikken (fotobokser, midtdelere, nedsatte fartsgrenser) - som jeg mener er innført delvis fordi myndighetene ikke har fulgt med i timen og nå kommer løpende med "lettvinne" løsninger. Innført i stedet for å bygge og vedlikeholde gode veier / infrastruktur.

Tror det var grammofon som litt lenger opp i tråden foreslo en GPS sender i bilene som hjelpemiddel for myndighetene til å bøtelegge oss på månedlig basis for våre hastighetsovertredelser. Kommer nok.... kommer nok....

Har selv både dynamisk cruise-controll og lane assist i bilen, teknologien finnes for å gjøre bilene bortimot selvkjørende. Så om noen år trenger ikke vi å være bilførere, bare overvåkere av prosessen....

SUKK...

...tror nesten jeg må ta en tur til Vålerbanen nå jeg.... :cool:
Jo fortere man fjerner feilkilden til ulykker - mennesket - fra rattet, jo bedre.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Generell sløvhet i trafikken hos fører pga nye sikre biler hvor farten ikke merkes i samme grad som tidligere, kombinert med ikke alltid helt forståelige eller konsekvente fartsgrenser. Noen steder er det rette strekker med 70 grense, ingen avkjørsler eller andre "vanskelige" partier - andre steder er det 80 sone med uoversiktlige svinger, avkjørsler etc... hvor fartsgrensen ideelt sett burde være 60? Vet ikke - kanskje dette er noe av årsaken til mye rar oppførsel på veiene.
Det kan være at du er inne på noe, men jeg tror ikke det er hele sannheten. Jeg hadde forstått det om de hadde hastverk og ligger litt over fartsgrensen, men det er tilsynelatende ikke det som er motivasjonen siden de kjører 70 hvor det er 80. Det kan nesten se ut til at en stor gruppe har funnet ut at 70 er en passe fart på denne veien, om det er 50, 60 eller 80 er likegyldig, 70 er fint. Og på den annen side, hvorfor ikke kjøre 50 og 60 hvor det er skiltet dette, hvis man likevel ikke har hastverk? Nå skal det sies at veien er såpass smal at den ikke har gul midtlinje, men det er en gjennomfartsvei med vogntog, semier og tankbiler- og tømmerbiler med henger mange ganger daglig, så den er ikke så smal.

Unntaket er selvsagt de som kjører bil med firmalogo på siden, de kjører alltid som om de har stjålet bilen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen
Respekt for fartsgrensene som Fenalaar skriver om litt lenger opp, opplever jeg nesten daglig på vei til jobb. Kjører cirka 3 mil hver vei og på denne strekningen er det for det meste 80, men det er et stykke med 60 som går over til 50 forbi skole, barnehage og generell tett bebyggelse. I tillegg er det et annet stykke med 60 forbi tett bebyggelse.

Senest i går kom den en bil ganske raskt innpå meg bakfra hvor det er 50, og la seg nesten ubehagelig nærme, jeg kjørte noe over 50 som jeg pleier. Kom videre inn i 60 hvor jeg la meg litt over med bilen bak like nærme. Jeg trodde ved et par anledninger at bilen bak skulle passere, men det gjorde den ikke. Da vi kom inn i 80 akselererte jeg opp til 80 og umiddelbart ble bilen bak lenger og lenger bak og etter noen kilometer var den flere hundre meter bak.

Andre ganger kan jeg nå igjen en bil i 80 som kjører bare 70, kommer inn i 60 og de kjører fortsatt 70, videre inn i 50 og de tilsynelatende kjører de like fort, men jeg henger meg ikke på lenger. Nå og da blir jeg forbikjørt hvor jeg holder fartsgrensen på 50 eller 60, og etter noen kilometer med 80 så når jeg de igjen fordi de bare kjører 70. Jeg vil anslå at 70-80% av alle som kjører på denne veien har denne slette holdningen til redusert fartsgrense.

Jeg er oppriktig og genuint interesser i hvorfor det er så mange som tilsynelatende ikke bryr seg om skilting av fartsgrense, spesielt når den er redusert forbi skole, barnehage og ellers tettbebyggelse med mange på/avkjøringer på begge sider av veien.
Generell sløvhet i trafikken hos fører pga nye sikre biler hvor farten ikke merkes i samme grad som tidligere, kombinert med ikke alltid helt forståelige eller konsekvente fartsgrenser. Noen steder er det rette strekker med 70 grense, ingen avkjørsler eller andre "vanskelige" partier - andre steder er det 80 sone med uoversiktlige svinger, avkjørsler etc... hvor fartsgrensen ideelt sett burde være 60? Vet ikke - kanskje dette er noe av årsaken til mye rar oppførsel på veiene.
Man har erfart at 70 km/t er den magiske grensen hvor man fortsatt har sjans til å overleve en frontkollisjon, og med en gang farten er høyere øker sjansen for å dø drastisk. De indre organene i menneskekroppen tåler rett og slett ikke å krasje i høyere hastigheter enn 70 km/t særlig bra, før de revner og forårsaker massive indre blødninger. Det kan være grunnen til at det enkelte steder er fartsgrense på 70 km/t på steder som ellers ser greie og oversiktlige ut.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Man har erfart at 70 km/t er den magiske grensen hvor man fortsatt har sjans til å overleve en frontkollisjon, og med en gang farten er høyere øker sjansen for å dø drastisk. De indre organene i menneskekroppen tåler rett og slett ikke å krasje i høyere hastigheter enn 70 km/t særlig bra, før de revner og forårsaker massive indre blødninger. Det kan være grunnen til at det enkelte steder er fartsgrense på 70 km/t på steder som ellers ser greie og oversiktlige ut.
Interessant, har du noen statistikk eller forskningsresultater å vise til at 70 km/t er en magisk grense for alvorlige skader i forbindelse med personbilulykker?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen
Interessant, har du noen statistikk eller forskningsresultater å vise til at 70 km/t er en magisk grense for alvorlige skader i forbindelse med personbilulykker?
Jeg har ingen direkte forskningsrapporter, men det er lett å finne påstander om dette på nettet. F.eks. fra Statens Vegvesen:

Sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon reduseres vesentlig når farten overskrider 70 km/t, uansett hvor kollisjonssikker og moderne bil du har - derfor skilter vi nå med 70 km/t på ulykkesutsatte strekninger.

Fakta om fart – visste du at… | Statens vegvesen

Og diverse andre:

Kroppen tåler ikke bråstopp | RB
Kroppen tåler ikke bråstoppen - Bergens Tidende
http://www.tryggtrafikk.no/om-oss/652-2/trygg-trafikk-om-fart/
http://www.trafoen.no/ulykker/filer/nullvisjonen.htm

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det tryggeste er nok å kjøre med lysets hastighet. Nærmest null sannsynlighet for at noe skal rekke å skje i det forsvinnende korte øyeblikket man er ute i trafikken - jorden rundt på i overkant av 0,1 sekunder - det skal godt gjøres at det skal skje noe på en så kort biltur. En ekstra bonus i forhold til fotobokser og UP er at man blir nærmest usynlig også. Lurer på hvorfor ingen har tenkt på dette før?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.895
Torget vurderinger
28
Borrelås på skiltene kan være en løsning.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
70 km/t er visstnok makshastigheten til en elg. Så av hensyn til ridende politi på elg er dette en magisk grense.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.347
Har ikke lest stort i denne tråden, men jeg leser fotobokser. Antar derfor at de fleste som skriver i denne tråden har erfaringer med nettopp slike bokser langs veien.

Hva er indikasjon på boksen dersom man blir tatt? Hvor mye over fartsgrensa må man før det blir registrert som overtredelse? Fratrekk i hastighet, sett i forhold til margin?

Jeg kjørte en vei istad som jeg kjører flere ganger i uka, men tenker man hardt på noe helt annet enn veien og der man kjører(jeg tenkte på noe, betjente ingen radio eller mobiltelefon), så hender det man ligger noe over fartsgrensa. Jeg kasta et blikk på speedometeret som viste rundt 58 km/h i 50 sona i det det blinket rødt fra det lille øvre glasset på fotoboksen.
Har jeg blitt tatt?

Det blir isåfall min første bot med bil :p

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen
Har ikke lest stort i denne tråden, men jeg leser fotobokser. Antar derfor at de fleste som skriver i denne tråden har erfaringer med nettopp slike bokser langs veien.

Hva er indikasjon på boksen dersom man blir tatt? Hvor mye over fartsgrensa må man før det blir registrert som overtredelse? Fratrekk i hastighet, sett i forhold til margin?

Jeg kjørte en vei istad som jeg kjører flere ganger i uka, men tenker man hardt på noe helt annet enn veien og der man kjører(jeg tenkte på noe, betjente ingen radio eller mobiltelefon), så hender det man ligger noe over fartsgrensa. Jeg kasta et blikk på speedometeret som viste rundt 58 km/h i 50 sona i det det blinket rødt fra det lille øvre glasset på fotoboksen.
Har jeg blitt tatt?

Lå bak en som ble tatt av boksen som er på ring 3 rett før avkjøringa til Tåsen en gang, og du merker det når du blir tatt, for å si det sånn. Det var en kraftig blitz, helt umulig å ta feil av. At det blinker rødt er helt vanlig og betyr nok ikke at du har blitt tatt. 8 km over er nok godt innenfor feilmarginen som er lagt inn.

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Jeg kjørte gjennom noen bokser med gjennomsnittmåling i går, og der blinket det svakt rødt i begge to - noe jeg har tolket som et "du er observert"-tegn (det tas bilde av alle passerende biler ved gjennomsnittmålinger, men uten "sterk blits") - mens dersom snitthastigheten er på "foreleggsnivå", skal man varsles med et solid gult blink i en "lampe" som er plassert ikke så lenge etter den siste av fotoboksene.

Her er litt mer info om blitsingen:
Innfører svakere lysblink i fotoboksene - Bil og trafikk - VG
Spørsmål og svar om strekningsmåling av fart | Statens vegvesen

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Ja vel?
Det burde vel ha lyst før den siste fotoboksen slik at man kan sette farten ned.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
Ja vel?
Det burde vel ha lyst før den siste fotoboksen slik at man kan sette farten ned.
Ehh..javel? Burde kanskje hatt en "ventefil" før den siste boksen også da slik at man kan roe ned før gjennomsnittsfarten beregnes.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Har jeg blitt tatt?

Rødt blink fra fotoboks betyr at du har blitt fotografert. I forbindelse med gjennomsnittsmåling blinker det fra begge boksene. Har du kjørt for fort vil det da lyse i et gult lys plassert noen meter etter den siste boksen, og bot kommer i posten. Lyser det ikke gult, ingen fare.

Når det gjelder "vanlige" fotobokser, tror jeg det er litt avhengig av blitz-teknologi hva som skjer. Noen bokser blitzer skikkelig, ingen fare for at du ikke har forstått at du er tatt. Noen derimot, blinker bare uskyldig rødt, uten tradisjonell blitz, og så er det bare å vente på boten i posten. Det var det som skjedde med meg, og som gjorde meg så eitrande forbanna.

57-58 på speedometeret i 50-sone etter en litt for treg justering av gassen fra 70-sone 50 meter tidligere.....

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Ja vel?
Må ha 3 fotobokser da :D
Samme faen for meg hvor mange bokser de har, bare jeg ikke blir tatt. Målet er jo angivelig ikke å sponse politiets julebord, men å få ned gjennomsnittsfarten til "lovlig nivå". Og får folk vite at de ligger "tynt an" om de fortsetter med samme fart, vil nok de fleste sette farten ned. Dermed er hensikten oppnådd.

Fartsmålinger er for øvrig ikke avhengig av noen "boks". Rundt forbi spretter det opp måleskilt i nærheten av hver skole, og det blinker i øst og vest og flimrer i tall - "nå holder du 46-44-42-41-40 (ja nå er du flink) - 38 (må visst kjøre litt fortere)". Folk blir helt hypnotisert av å lese tallene og sjekke dem i forhold til speedometeret, og å holde akkurat høyeste lovlige fart. Noen kommer garantert til å pløye ned noen skoleunger slik som dette brer om seg. Et par sånne mellom fotoboksene der de har gjennomsnittsmålinger ville imidlertid kunne gitt raske bilister en liten påminnelse om hva som er i gjære.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
^Alle biler har noe som kalles speedometer. Der kan man til enhver tid se hvor fort man kjører.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
det er ikke gjennomsnittlig fart de ikke ønsker at skal være for høy. Det er for høy fart. Så hvis du har kjørt for fort frem til hvor du vil ha ditt 2. kamera, advarselkamera, så har du jo kjørt for fort og fortjener følgelig en bot. Dette er ikke flexilån hvor du kan velge å kjøre for fort enkelte plasser mot at du kjører for sakte andre plasser.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Dette er ikke flexilån hvor du kan velge å kjøre for fort enkelte plasser mot at du kjører for sakte andre plasser.
Innenfor strekket er det det, jo. Man kan kjøre forbi treginger (som kjører under grensen) i høy hastighet og kompensere etterpå, og om man har måttet ligge bak en treging halve strekket kan man ta igjen det tapte når man omsider kommer forbi. Gjør ikke alle det?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.901
Torget vurderinger
1
Om ikke lenge blir det svarte bokser i bilene som er "live" koblet opp mot politiet, som igjen har fri tilgang til bankkontoen din.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Ja, er det ikke tale om "gjennomsnittsmålinger"?
Ja, målingene er gjort gjennomsnittlig. Det er dog allikevel ikke lov å kjøre over fartsgrensa for det. Du kan ikke holde 150km/t i lærdalstunnelen, bare for så og stoppe i av de blå lommene for en matbit og så suse avgårde i 150km/t igjen.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Det er vel slik at absolutt alle som har hatt lappen mer enn noen få dager, har kjørt for fort. Spørsmålet er bare hvor mye for fort, og hvor man har gjort det. Noen kjører for fort på galt sted eller til gal tid, og det lønner seg ikke.

Drosjer kjører nesten alltid for fort, men blir sjelden tatt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er vel slik at absolutt alle som har hatt lappen mer enn noen få dager, har kjørt for fort. Spørsmålet er bare hvor mye for fort, og hvor man har gjort det. Noen kjører for fort på galt sted eller til gal tid, og det lønner seg ikke.

Ble ikke hele hurven tatt, for skatteunndragelse?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum

Jo, det har du rett i.
Men advokater, da: De blir vel sjelden tatt som skatteunndragelse, samtidig som de notorisk driver et råkjør.

Q: Hva er forskjellen på en overkjørt rotte og en overkjørt advokat???

Svar her: .....

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen

Jo, det har du rett i.
Men advokater, da: De blir vel sjelden tatt som skatteunndragelse, samtidig som de notorisk driver et råkjør.

Q: Hva er forskjellen på en overkjørt rotte og en overkjørt advokat???

Svar her: .....
Rotta er bare kjørt over en gang?

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Kjørte gjennom Vestfold og Telemark i dag. Veiene er tragiske,- det er vi alle enige i. Men, folk kjører jo som idioter for det og som om det bare er dem selv i hele verden som kjører bil den dagen. Noen kjører alt for fort og andre kjører litt sakte. Før irriterte jeg meg over de som kjører under fartsgrense, men skal man begynne å kjøre agressivt for å komme seg forbi så er alternativet fort at man smeller. Så jeg ble sittende å regne litt på hvor mye jeg tapte i tid over en strekke på 5 mil. Det er bare 2 minutt om hastigheten går fra 90 til 85. Det har jeg tid til.

Forresten så smalt det ved Langangen i dag, og jeg er helt sjokkert over hva folk for seg til å gjøre. Noen tussemikler snur da bilen på veistrekker med midtdeler for å komme seg tilbake til nærmeste avkjøring. Slik skaper de en ti-talls andre farlige situasjoner underveis. Har folk slutta helt å bruke hodet?

Spill musikk istede for å irritere dere over andre i trafikken! Forøvrig så kjører jeg BMW og Porsche, men nyter hver tur enten det går i 60 eller 120 :)

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
De fleste biler har cruisecontrol, som et veldig fint hjelpemiddel for å slippe konstant fartsovervåkning på strekninger der slike bokser er montert ( og ellers også forsåvidt)
Når det er sagt så er det helt Legitimt å kalle folk som ligger under /eller i fartsgrensen og sperrer venstrefeltet på to-felts veg for tusseladder.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
De fleste biler har cruisecontrol, som et veldig fint hjelpemiddel for å slippe konstant fartsovervåkning på strekninger der slike bokser er montert ( og ellers også forsåvidt)
Når det er sagt så er det helt Legitimt å kalle folk som ligger under /eller i fartsgrensen og sperrer venstrefeltet på to-felts veg for tusseladder.
Enig i cruisekontrollbruken du skisserer.
Men så skjer det at du på en to felts vei tar igjen en lastebil. Du bytter fil, cruisekontrollen tar deg pent forbi lastebilen. Bakfra kommer en med dårlig tid og anger management challenges. Tuting, blinking og finger. Cruisekonrollen (som holder fartsgrensen) "sperrer" nå venstre felt, mens man glir pent forbi lastebilen og bytter inn igjen til høyre. Hvor lenge kan man være i venstre felt i fartsgrensefart før man "sperrer"? Er man pliktig til å bruke gasspedalen og bryte fartsgrensen fordi den som kommer bakfra mener det? Er det rett og slett vikeplikt for raskere trafikk?

Kjør debatt.

Honkey

C

cruiser

Gjest
Men så skjer det at du på en to felts vei tar igjen en lastebil. Du bytter fil, cruisekontrollen tar deg pent forbi lastebilen. Bakfra kommer en med dårlig tid og anger management challenges. Tuting, blinking og finger. Cruisekonrollen (som holder fartsgrensen) "sperrer" nå venstre felt, mens man glir pent forbi lastebilen og bytter inn igjen til høyre. Hvor lenge kan man være i venstre felt i fartsgrensefart før man "sperrer"? Er man pliktig til å bruke gasspedalen og bryte fartsgrensen fordi den som kommer bakfra mener det? Er det rett og slett vikeplikt for raskere trafikk?

Kjør debatt.

Honkey
Det er lov å bruke speilene, selvsagt vikeplikt ved feltbytte. Det er heller ikke riktig at hurtigere trafikk "bestemmer" at du skal bryte fartsgrensen, man kan la vær å kjøre forbi, evt vente med forbikjøringen til du har klar bane

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388

Kjør debatt.

Honkey
Det er lov å bruke speilene, selvsagt vikeplikt ved feltbytte. Det er heller ikke riktig at hurtigere trafikk "bestemmer" at du skal bryte fartsgrensen, man kan la vær å kjøre forbi, evt vente med forbikjøringen til du har klar bane
Men hva betyr "klar bane"? Når du ser en bil 200 meter bak, og du har en lastebil i 70 foran deg, da er det "klar bane". Cruisekontrollen tar deg pent forbi lastebilen, men bilen bak ligger en god del over fartsgrensen. Dette er en nokså vanlig opplevelse ute på veiene, men en god del sjåfører takler ikke slike hindringer i veien.

For min egen del synes jeg det tilfører stress i trafikkbildet med en masse markeringsbehov når du kommer bakfra med alt for stor fart. Det dreier seg om at alle må jenke seg litt for å finne en fornuftig flyt. Det er ikke rimelig at den med størst fart påberoper seg bestemmelsesrett over andres hastighet.

Honkey

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen
Man har, såvidt jeg vet, ikke lov til å bryte fartsgrensa selv om det letter en forbikjøring.

Men det er vel ikke så vanskelig å innse at mange ganger er det forsvarlig, fornuftig, og til og med tryggest.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.251
Sted
Holmestrand

Kjør debatt.

Honkey
Men hva betyr "klar bane"? Når du ser en bil 200 meter bak, og du har en lastebil i 70 foran deg, da er det "klar bane". Cruisekontrollen tar deg pent forbi lastebilen, men bilen bak ligger en god del over fartsgrensen. Dette er en nokså vanlig opplevelse ute på veiene, men en god del sjåfører takler ikke slike hindringer i veien.

For min egen del synes jeg det tilfører stress i trafikkbildet med en masse markeringsbehov når du kommer bakfra med alt for stor fart. Det dreier seg om at alle må jenke seg litt for å finne en fornuftig flyt. Det er ikke rimelig at den med størst fart påberoper seg bestemmelsesrett over andres hastighet.

Honkey
Mange av disse med lys, tut og fingre stikkende opp rundt rundt omkring kjører ofte 0,001 km/t raskere enn det du gjør, og siger ursakte nærmere. Resultat er lys/tut/fingre siden de har erklært en helligdom rundt cruisekontrollen som de aktiverte for en time siden. Den kan IKKE forstyrres mens de siiiger forbi alle andre i sitt eget felt, ja, det venstre ja. Disse kan verken øke eller minke hastigheten, de har nemlig CRUISE-kontroll!

Jeg kjører fortrinnsvis i høyre feltet, typisk 5-10 km over fartsgrensen, og er oppmerksom ved feltbytte og legger meg gjerne raskt tilbake igjen. Noen ganger gir jeg på for å komme raskere forbi.

Det merkelige er at disse lystutfingerbilene ofte legger seg inn rett foran (les veldig nær) etter at jeg har lagt meg tilbake i høyre felt. Nå kjører de gjerne så sakte at jeg må kjøre forbi dem. Dette er i sannhet TUSSELADDER! :)

Topp Bunn