Fotball-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    masterclass av spania, som endelig har kommet opp på nivået de holdt i em 2008.
    tyskland ble rundspilt etter alle kunstens regler. nesten enda verre enn i em-finalen for to år siden. helt absurd å se på. grotesk.
    det var bare en kombinasjon av uflaks og udyktighet i avslutnigene som hindret kalas-seier.

men joachim löw viser seg som en gentleman i nederlagets stund, og man skal ikke hovere mot folk som er fair, kunnskapsrik og klarsynt.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    JOACHIM LÖW:

Germany coach Joachim Loew has tipped Spain to win the World Cup after they overcame his side in the last four.

Spain deservedly beat the three-time winners as Carles Puyol's header booked the European champions a meeting with Netherlands at Soccer City on Sunday.

"Compliments to Spain, I believe they will win this tournament," said Loew.

"They've been the best team for a few years. They circulate the ball well and you just can't keep up with them. We couldn't play the way we like to."

In sharp contrast to their last-16 meeting with England and quarter-final against Argentina, Germany were outplayed in Durban.

David Villa and Puyol came close to giving Spain an early lead and, although Piotr Trochowski saw Aa shot well saved, Loew's men found themselves under pressure for much of the first half.

The scoreline doesn't confirm a massacre but make no mistake about it - Germany were played of the park and made to look very, very ordinary .

It was a similar story after half-time as Xabi Alonso and Villa shot wide before a Pedro drive was parried and Villa narrowly failed to connect with Andres Iniesta's cross.

Soon after Toni Kroos squandered a good opportunity to put Germany ahead against the run of play, Puyol powered home from Xavi's corner and Spain had chances to extend their lead.

But it mattered not as Vincente del Bosque's side repelled a late spell of pressure to reach their first World Cup final.

"We had great plans but it didn't work out," commented Loew, whose team also lost to Spain in the final of Euro 2008. "Spain have won all the big games in the last year.

"Spain are a wonderful team who have played together now for two or three years. I am sure the Spanish can win any game because they are dominant and it's hard to contain their attack.

"They are the masters of the game. You can see it in every pass. They can hardly be beaten. They are extremely calm and convincing. Spain were just better than we were and they deserved to win.

"In 2008 they won the European Championships in a very convincing way and they have been unchanged over the past two or three years. They play in an automatic way and I am confident they will win the title."

Spain had never beaten Germany at the World Cup in three previous meeting but they dictated play from the outset, finishing with 61% of the possession and 13 attempts on goal to Germany's five.

For much of the game, Germany sat back and waited patiently to hit their opponents on the counter-attack but Spain, with only two defeats since November 2006, were wise to the tactic.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.032
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Polkagris skrev:
    Vidar P skrev:
    Spania åpner sedvanlig skarpt og aggressivt, men nettet snører seg nok til etterhvert :)
    Fornøyelig å se at Spania rundjulte Tyskland og vant fullt fortjent. Spania var klasser bedre. Litt bråkjekt med alle
    Tyskland innleggene kanskje...? ;D
    Du burde kanskje satset på en karriere som spåmann dersom du ser frem i tid? :)

Vi andre prøver bare å skape stemning i tråden, og Tysklands spill frem til idag gav jo all grunn til å forvente stor sjanse for seier idag. Slik gikk det ikke, og fotballen er fortsatt heldigvis rund :)
    Ikke fornøyelig fra mitt ståsted at Spania "rundspillte" Tyskland i kveld. Men en fullt fortjent seier var det okke som. Tyskland virket tafatte i dag. Vitaminpillen deres fikk jo ikke spille. Men om det ene og alene var grunnen, nei det får vi jo aldri vite.
    Og jeg som hadde sett for meg DEN finalen......ja, ja det kan det nå bli likevel :)

S

Supertramp

Gjest
    Og dette var jo en suksess:

http://oslopuls.aftenposten.no/restaurant_uteliv/article406155.ece

"Fotballkino gikk i sort
    Skuffede 3D-entusiaster måtte rømme fra Colosseum kino i går kveld."

Forøvrig synes jeg Spania spiller kjedelig fotball. Å se rødkledde spille ball mellom seg omtrent midt på banen er ikke underholdning. Det minner veldig mye om Barcelona fotballen som for meg er oppskrytt.
    Men pokaler blir det, så sånn sett er det sikkert noen som synes dette er fantastisk fotball.

Håper indelig at NED drar hjem dette. Uansett er det en eiser for fotballen at to lag som aldri har vunnet mesterskapet, nå er i finalen.

Bronsen går til URU :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjedelig eller morsomt er selvfølgelig opp til den enkelte, men ballbesittelse er den mest sofistikerte og krevende formen for fotball. det vet alle som skjønner seg på sporten.

ballbesittelse krever teknikk og bevegelser på state-of-the-art nivå, og det er et spill som ytterst få lag behersker.
    derfor hater primitive nordmenn, anført av tosken drillo, ballbesittelse - fordi dette er et spill de ikke har ferdigheter til.

ved å eie ballen, har du kontroll på kampen.
    det andre laget blir løpende etter, blir utmattet, og får ikke gjort så mye konstruktivt når de først får låne ballen.

ballebesittelse krever tålmodighet, det går ikke ut på å søke gjennombrudd på måfå, man eier ballen og utmatter det andre laget, og trer gjennom når lukene oppstår.

det som er imponerende med spania og barcelona, er at de eier ballen et sted mellom 60-80% selv mot andre topplag.
    dette er helt unikt, vi har aldri sett et slikt fenomen før i fotballens historie.

ballbesittelse krever dessuten evner til å gjenvinne ballen kjapt.
    tett avstand mellom spillerne og lagdelene når man presser.
    det er med andre ord også fysisk krevende.

igår ble tyskland mørbanket.
    så fort de fikk tak i ballen, var presset så hardt at de bare klarte å sparke den oppover på banen og fikk spillet mot seg igjen. de ble frustrerte og følte seg mindreverdig og flaskevoldtatt. de vet at det eneste de kan håpe på, er flaks. en tilfeldig corner, dødball, kontring.
    et typisk kampbilde når spania er i normal god form.

dette betyr jo ikke at spania er uslåelig, de har jo 2 tap (usa og sveits) på de siste 3.5 årene... ;D

N

nb

Gjest
    Når man ser spillere som de spanske (og forsåvidt andre i VM) så er det fascinerende hvor ekstremt lave de individuelle ferdighetene til "toppspillere" her på berget er. Jeg har faktisk litt problemer med å skjønne at det er mulig å ha viet store deler av livet til fotball, men fortsatt ikke være i stand til å gjøre basale ting som å ta i mot ballen, drible, føre uten å se på ballen og slå en pasning som treffer medspiller.

Og så han Gamst-fyren som på landslaget som i en periode så godt som aldri klare å skyte et innlegg fra frispark uten å treffe den lille muren som var satt opp av motstanderlaget.

S

Supertramp

Gjest
    Ballbesittelse er ikke synonymt med underholdende fotball.
    At det er den mest krevende og sofistikerte formen for fotball, kan diskuteres. Det blir subjektivt. For det mest krevende er jo å spille MOT slike lag.....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Forøvrig synes jeg Spania spiller kjedelig fotball. Å se rødkledde spille ball mellom seg omtrent midt på banen er ikke underholdning.
    Det er dyktig gjort, men underholdende: NEI! Kjedelig som å se på maling tørke. Derfor håpet jeg på Tyskland.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gago skrev:
    kjedelig eller morsomt er selvfølgelig opp til den enkelte, men ballbesittelse er den mest sofistikerte og krevende formen for fotball. det vet alle som skjønner seg på sporten.
    Så du er en av få her som skjønner deg på sporten?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Gago skrev:
    Man behøver ikke "skjønne seg" på sporten. Fotball er ikke rakettvitenskap, det er underholdning. Og ballbesittelse er KJEDELIG. Vil jeg se folk som beveger seg på imponerende måter med full kroppskontroll kan jeg heller se på ballett.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ikke rart denne karen aldri ble med England til VM. Han treffer jo det han sikter på med bind for øynene. Selv Carew er målfarlig med en sånn innleggsfot på laget.

Edit: Men det hjelper naturligvis ikke for Heskey...

V

vredensgnag

Gjest
    Lurer på om man bør klage til kabel-tv selskapet. Jeg så en annen kamp. Er egentlig ikke Spania-tilhenger, men ble imponert i går. Tyskerne ble avlåst og fikk Eintritt Verboten for det meste av kampen.
    Uhyre presist pasningsspill, flotte trekkmanøvrer (Villa 20 cm fra foran mål i én), og det kunne gjerne vært flere mål. Schweinsteiger gjort om til trikkekonduktør...
    Müller får stusse på hva det unødvendige kortet han pådro seg kostet Tyskland; slik Samuel kan fundere på hva hans kostet Argentina. Men slik Argentina ble rundspilt av et bedre LAG, kom også Tyskland til å møte et enda bedre lag.
    Syv mesterskapspokaler av ulike slag på ett år sier vel litt om effektiviteten til Barcas spill, og med et stort antall spillere derfra i landslaget så er vel stilen gitt. Misliker man Spanias spill er det bare å ta ballen fra dem og vise dem hvordan det skal gjøres.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.061
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liten tvil om at Spania var et bedre lag i går og seieren var helt kurant. Mine kommentarer om ballbesittende fotball får man ta litt mer generelt.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    Gago skrev:

neida, jeg regner med at det er flere her inne som skjønner det samme.

forøvrig er det bare å tråle nettet etter intervjuer, artikler og kommentarer.
    du finner neppe mange uttalelser fra folk som bedriver toppfotball (enten som spiller, trener, administrasjon, "eksperter") som uttrykker seg negativ om spania og ferdighetene deres.

derimot så finner du nok plenty av sore loser-utblåsninger på diverse idiotforum, som mener spania er kjedelig fordi favorittlaget deres er rævkjørt og utslått...

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vredensgnag skrev:
    Misliker man Spanias spill er det bare å ta ballen fra dem og vise dem hvordan det skal gjøres.

jepp.

dessuten:
    to lag går på banen for å spille fotball.
    det ene laget har ballen, det andre løper etter.
    hvilket lag har det morsomst? hvilket lag er herre over spillet?

selv joachim löw, som har all grunn til å være skuffet og bitter, innrømmer det:

"They are the masters of the game. You can see it in every pass. They can hardly be beaten. They are extremely calm and convincing. Spain were just better than we were and they deserved to win."

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.287
    Sted
    Trondheim
    Jeg er en av dem som synes slik fotball er kjedelig. Det spennende i fotball skjer foran mål, ikke på midtbanen. Lag som triller ball seg imellom på midtbanen synes jeg er kjedelig å se på. Dermed sier jeg ikke at lag som gjør det er dårlige, jeg synes bare det er kjedelig. Jeg liker lag som flytter ballen raskt opp i motstanderens målsone. De behøver ikke spille over midtbanen med mange langpassninger (Drillo-fotball), men gjennom midtbanen. Men ballen skal spilles framover, ikke på tvers eller bakover (Eggen).

Men for meg spiller det ikke så stor rolle - jeg ser ikke på fotball-VM. Ikke har jeg kanaler som viser VM, og selv om jeg hadde hatt det hadde jeg antagelig ikke orket se på. Jeg må ha et forhold til laget for å se på, og jeg klarer ikke å opparbeide meg et forhold til landslag fra land der jeg og familien min ikke bor.

S

Supertramp

Gjest
    Jeg er verken sur eller skuffet over at Tyskland ikke vant. Hvorfor skal man få et slikt "stempel" på seg fordi man tør si hva man mener om et lags spillestil? Jeg unner Spania et mesterskap, like mye som jeg unner Nederland. Jeg er imponert over Xavi og Iniesta; deres plasseringsevne og deres geniale gjennombruddspasninger. Jeg er ikke imponert over tversoverpasningene som underholdningsverdi, men ser at det er viktig for spillestilen deres uansett hvor kjedelig jeg personlig synes den er.

Spania, fotballens stolthet? Not...... Historiebøkene forteller fakta:

EM: 2 gull, 1 "sølv", 4 x "did not qualify"
    VM: 0 gull, 0 "sølv", 4 x "did not qualify" - beste plassering før 2010 1/4 finale

Nederland, fotballens stolthet? Not:

EM: 1 gull, 3 x did not qualify
    VM: 2 "sølv", 7 x did not qualify

(btw: England har enda mindre å skryte av, bare så det er sagt)

For meg er det hipp-som-happ hvem som tar hjem pokalen - uansett er det bra for fotballen at vi får en NY verdensmester.

Så sees vi i Brasil om 4 år - da MÅ hjemmelaget ta pokalen eller....

Og snart er silly-season over og Premier League tar til igjen, heldigvis :)

U

utgatt60135

Gjest
    Heiet på Tyskland grunnet godt spill, men den forsvant under Spanias ballbesittelse. Mine favoritter er er borte og blekkspruter er bedre til å tippe enn jeg - heia Thor og Edvald!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    otare skrev:
    Lag som triller ball seg imellom på midtbanen synes jeg er kjedelig å se på. Dermed sier jeg ikke at lag som gjør det er dårlige, jeg synes bare det er kjedelig.
    fair enuff.

så lenge du skjønner at en slik spillestil er sofistikert og krever tekniske og taktiske ferdigheter av ypperste klasse.
    lag som spiller ballbestittende fotball men som stadig vekk roter vekk ballen på midtbanen, og ikke evner å gjenvinne den kjapt, ender gjerne som slaktofre.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.391
    vredensgnag skrev:
    Misliker man Spanias spill er det bare å ta ballen fra dem og vise dem hvordan det skal gjøres.
    Innertier!

Vil stoppe enhver sutredebatt før den vingler seg inn i et rødt kort.

S

Supertramp

Gjest
    JackX skrev:
    Vil stoppe enhver sutredebatt før den vingler seg inn i et rødt kort.
    Pussig at det ordet skal gjentas fordi noen tør å si hva de mener..... Minner meg om argumentasjoner i en dårlig kabeldebatt :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    otare skrev:
    Jeg er en av dem som synes slik fotball er kjedelig. Det spennende i fotball skjer foran mål, ikke på midtbanen. Lag som triller ball seg imellom på midtbanen synes jeg er kjedelig å se på. Dermed sier jeg ikke at lag som gjør det er dårlige, jeg synes bare det er kjedelig. Jeg liker lag som flytter ballen raskt opp i motstanderens målsone. De behøver ikke spille over midtbanen med mange langpassninger (Drillo-fotball), men gjennom midtbanen. Men ballen skal spilles framover, ikke på tvers eller bakover (Eggen).

Men for meg spiller det ikke så stor rolle - jeg ser ikke på fotball-VM. Ikke har jeg kanaler som viser VM, og selv om jeg hadde hatt det hadde jeg antagelig ikke orket se på. Jeg må ha et forhold til laget for å se på, og jeg klarer ikke å opparbeide meg et forhold til landslag fra land der jeg og familien min ikke bor.
    Vel - Tyskland trillet jo ikke ball i det hele tatt. Verken på midtbanen eller i nærheten av Spanias mål - eller noe annet sted. Dét var kjedelig , det. Lett å spille godfotball når motstanderen åpner opp låvedørene - slik både England og Argentina gjorde det - men Tyskland sto i mine øyne for enda mindre underholdning enn det Spania gjorde. Uten at det nødvendigvis er noe poeng - det gjelder å vinne. Nå var for øvrig ikke Spania så helt håpløse denne gangen - de hadde flere skudd på mål enn tyskerne og var nærmere to eller tre null enn tyskerne var den reduseringen de aldri var i nærheten av.

N

nb

Gjest
    Men etter å ha sett kampen skjønner jeg hvorfor Spania kun hadde scoret 6 mål før semien, de var ikke spesielt effektive foran mål selv om de kom seg til en hel del store sjanser. Pyoul eller hva han heter burde scoret på den første headingen sin, Villa hadde en kjempesjanse helt i starten av kampen og et par spanjoler var noen centimetre unna på det skuddet/innlegget fra siden. Hadde det vært Tyskland hadde Klose stått der han skulle og puttet ballen i mål. Trur eg. Kjempesjansen som Pedro rotet bort da han burde spillt Torres teller jeg ikke med, da den kun var et resultat av at Spania ledet 1-0 og Tyskland måtte riske bakover. Eneste målet Spania fikk ble scoret av en forsvarsspiller på dødball langt på vei fordi en tysker ikke hang med på markeringen sin - det var en utmerket heading selvsagt.

Med litt flaks/uflaks alt etter hvordan man ser det kunne Tyskland scoret på en eller to av halvsjansene sine og vunnet kampen, det ville selvsagt vært et ran, men det er et poeng å score i fotball, det var ikke Spania spesielt gode på (men det holder jo med ett mål når motstanderen får null). I alt annet enn å score mål var Spania veldig, veldig gode.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nb skrev:
    Men etter å ha sett kampen skjønner jeg hvorfor Spania kun hadde scoret 6 mål før semien, de var ikke spesielt effektive foran mål selv om de kom seg til en hel del store sjanser. Pyoul eller hva han heter burde scoret på den første headingen sin, Villa hadde en kjempesjanse helt i starten av kampen og et par spanjoler var noen centimetre unna på det skuddet/innlegget fra siden. Hadde det vært Tyskland hadde Klose stått der han skulle og puttet ballen i mål. Trur eg. Kjempesjansen som Pedro rotet bort da han burde spillt Torres teller jeg ikke med, da den kun var et resultat av at Spania ledet 1-0 og Tyskland måtte riske bakover. Eneste målet Spania fikk ble scoret av en forsvarsspiller på dødball langt på vei fordi en tysker ikke hang med på markeringen sin - det var en utmerket heading selvsagt.

Med litt flaks/uflaks alt etter hvordan man ser det kunne Tyskland scoret på en eller to av halvsjansene sine og vunnet kampen, det ville selvsagt vært et ran, men det er et poeng å score i fotball, det var ikke Spania spesielt gode på (men det holder jo med ett mål når motstanderen får null). I alt annet enn å score mål var Spania veldig, veldig gode.

+1.

spanias ineffektivitet i dette mesterskapet er urovekkende.
    det ligner ikke dem.

dessuten har banespillet også vært under pari i enkelte kamper (særig mot paraguay).

derfor får vi en åpen finale på søndag - mellom to ballbesittende lag.

S

Supertramp

Gjest
    Gago skrev:
    derfor får vi en åpen finale på søndag - mellom to ballbesittende lag.
    Å, som jeg gleder meg. Skal vi tippe at 90% av pasningene går tversover og da i midtsirkelen :)

Neida, jeg tror det kan bli en fin kamp.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, folk som ikke liker ballbesittelse bør nok skippe finalen.

jeg hadde glatt skippet en kamp mellom f.eks. norge og hellas.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel ikke en finale som regel mest interessant pga spillet, men pga det det spilles om.. Er så mye på spill, at det gjerne blir forsiktig fra begge lag, mens underholdningsverdien ligger i spenningen. Hvis Spania f.eks leder 3-0 til pause, blir vel uansett ikke 2.omg særlig interessant?

V

vredensgnag

Gjest
    Holland har vunnet hver eneste kamp i SA, og det står det respekt av. De spiller grisehard fotball og det blir spennende å se hva det utløser av spanske reaksjoner.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Det er forøvrig helt hinsides at Van Bommel kun har fått ett eneste gult kort, så hodeløst han går inn i hver eneste duell.

"Mascherano-effekten" på høyt plan det, at defensive midtbaner får lov til å takle ekstra hardt, fordi "det er jo det de gjør".

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gago skrev:
    BT skrev:
    Gago skrev:

neida, jeg regner med at det er flere her inne som skjønner det samme.

forøvrig er det bare å tråle nettet etter intervjuer, artikler og kommentarer.
    du finner neppe mange uttalelser fra folk som bedriver toppfotball (enten som spiller, trener, administrasjon, "eksperter") som uttrykker seg negativ om spania og ferdighetene deres.

derimot så finner du nok plenty av sore loser-utblåsninger på diverse idiotforum, som mener spania er kjedelig fordi favorittlaget deres er rævkjørt og utslått...
    Jeg ser ikke på Spania som et utpreget ballbesittende lag. Dersom motstanderne tør å stå høyt mot dem blir de fryktelig gjennombrudsshissige. Det er defor så få lag tør å stå høyt mot Spania, selv når de ligger under, og da tvinger de dem til å bli ballbesittende. Men de behersker begge stilarter godt, og det er derfor de er så gode som de er. Men Spania er ikke et suverent lag. De tapte mot Sveits og var heldige mot Paraguay.

Det laget som har vært suverent så langt er Nederland. De har vunnet alle kampene sine, både i VM og i kvalifiseringen. Bl.a. latterliggjorde de Norge under Drillo, og det er det ikke mange som gjør, og de fikk Brasil til å se ut som et ordinært lag i kvartfinalen.

Det blir fryktelig spennende og interessant å se hvordan finalen blir å arte seg. Kan Spania kneble Nederland på samme måte som de kneblet Tyskland og Portugal? Jeg tviler. Tør Nederland stå høyt og sette Spania under press? Jeg tror det. Hvem vinner? Helt åpent. Håper på god kamp med mange mål, og at ikke dommertabber avgjør nok en kamp.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    BT skrev:
    [...] og at ikke dommertabber avgjør nok en kamp.
    Tvert imot håper jeg finalen blir avgjort på en gigatabbe, slik at Blatter og gjengen ikke kan glemme hvilket fantastisk eksempel dette VM har vært for at sporten er svært moden for videodømming ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    Jeg ser ikke på Spania som et utpreget ballbesittende lag. Dersom motstanderne tør å stå høyt mot dem blir de fryktelig gjennombrudsshissige.

de har 60-80% ballbesittelse uansett hvilken motstander de møter.
    det sier alt.

og selvfølgelig går de raskt i angrep når motstanderen tør (eller blir tvunget til) å stå høyt.
    de er jo ikke dumme heller.

men de er ikke uovervinnelige, nei.
    ingen lag er det.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    et tips til de som først og fremst liker å se box-to-box kamper og bøttevis av målsjanser:
    se kvinnefotball. eller fotball i lavere divisjoner.

fotball på toppnivå, som f.eks. kampen mellom tyskland og spania igår, vil ofte dreie seg om stillingskrig og nerve.
    litt som et sjakkparti mellom to stormestere.
    ikke nødvendigvis sånne matcher som gir flest mål og sjanser, selv om storlag også kan spille hawaii-fotball når kampbilde og resultat fordrer en "crazy" utvikling på kampen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gugglet litt rundt og fant endelig en kommentator som har giddet å ta seg tid til å svare på kritikk fra enkelte forumtravere, som går ut på at spania spiller kjedelig.

Why Spain were anything but boring.

On the one hand, you had a five-goal-thriller with sensational long-distance goals, last minute drama and some bone-crunching challenges. The next night, it was a 1-0 victory with few clear-cut chances and a goal from a corner.

What was the better semi-final? Spain v Germany, by several hundred miles.

You might think it all comes down to taste and aesthetics, and that all arguments are essentially futile. Some people will always prefer the hustle and bustle of a 3-2 between Bolton Wanderers and Hull City in the Premier League to a cagey but tactically fascinating 1-0 win by Internazionale over CSKA Moscow, and that's their prerogative, of course.

If the World Cup hasn't delivered too many high-scoring, see-saw clashes, it had little to do with a lack of ambition or talent on the pitch. Lionel Messi or Cristiano Ronaldo haven't become worse players over night. But their own teams had problems breaking down opponents who did little more than employ the most basic football strategy there is: sit and wait.

Any team, even North Korea, can get the basics of defending right these days. Playing without the ball is much, much easier than with it, because all you need to do is constrict the space and run a lot. With the right amount of drilling and discipline, playing decent defensive football is not rocket science.

But to call what Spain did to Jogi Löw's team in Durban on Wednesday night "boring" is to fundamentally misunderstand what football is about. Spain were not boring, their only crime was being far too good at playing the most difficult version of football possible: an uncompromising passing game, coupled with intense, high pressing.

It's a radical style that only evolved over the course of four years (in its most extreme form) at international level, where teams rarely ever achieve the same coherence and collective quality you regularly see from the best club sides in the Champions League. In 2006, Spain took a decision: they weren't physical and tough enough to outmuscle opponents, so instead wanted to concentrate on monopolising the ball.

"Tiki-Taka", the constant passing and going, is such a devastating tactic because it's both defensive and offensive in equal measure. You don't have to switch from attack to defence or vice versa because you're always in possession. It's a significant upgrade of the Dutch "total football", a system that relied on players changing positions. The Spanish don't have to do that anymore since the ball does all the hard work. In Durban, Spain took a long time breaking down a very organised and (potentially) dangerous counter-attacking side.

You could bemoan a lack of penetration but there was literally nowhere to go behind two lines of four players so deep that they had one foot in the Umgeni river that runs behind the Moses Mabhida stadium. Again, Spain paid the price for their ability to push back opponents by playing the ball in front of them: every few minutes, Germany went back further. The better Spain played, in other words, the more difficult it became to get behind Löw's defensive lines.

It is true that the cutting edge was missing, and that a less defensively capable side than Germany might have made it a more entertaining game, in the sense that we would have seen more goals. But to witness Spain control both the ball and the opponent in a semi-final against the best-functioning side of the tournament thus far was utterly compelling, a breath-taking demonstration of their superiority.

Beauty lies in the eye of the beholder, the saying goes, but that's not strictly true. Both Leonardo da Vinci and Californian cosmetic surgeons will tell you that beauty can be objectively measured when it comes to human beings: it's all a question of proportions and the right symmetry. In other words: it's about perfection.

A less perfect Spain, bumbling their way through like the Dutch did on Tuesday and a worse Germany, defending like the Uruguayans without their captain Diego Lugano might have made the game more of a spectacle to the casual viewer. But you'll be hard pressed to find a better performance than Spain's on Wednesday night.

It was, quite literally, out of this world (cup). No one can play like that in South Africa. Or anywhere else for that matter.

http://www.cbc.ca/sports/soccer/fifaworldcup/blog/2010/07/why-spain-were-anything-but-boring.html

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gago skrev:
    BT skrev:
    Jeg ser ikke på Spania som et utpreget ballbesittende lag. Dersom motstanderne tør å stå høyt mot dem blir de fryktelig gjennombrudsshissige.

de har 60-80% ballbesittelse uansett hvilken motstander de møter.
    det sier alt.

og selvfølgelig går de raskt i angrep når motstanderen tør (eller blir tvunget til) å stå høyt.
    de er jo ikke dumme heller.

men de er ikke uovervinnelige, nei.
    ingen lag er det.
    60-80 % sier du. Det høyeste de har vært oppe i under VM er 63 %, mot Sveits. Da ble det tap. Mot Tyskland hadde de 51 % ballbesittelse.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvor har du tallene fra?
    jeg har sett ulike tall på stastistikkene rundt omkring, og noen oppgir over 60% i gårsdagens kamp.

så du kampen igår?
    så det ut som 50-50%

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Husk på at det finnes flere metoder for å regne ut ballbesittelse, uten at jeg har kjennskap til detaljer selv.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.790
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    .Marcus skrev:
    Husk på at det finnes flere metoder for å regne ut ballbesittelse, uten at jeg har kjennskap til detaljer selv.

stemmer det.
    på enkelte statistikker regner ikke den tiden ballen ikke er i foten på en spiller, f.eks. utelukkes tiden pasningene tar for å finne medspiller.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    fotball er alvorlige greier, for min egen del er jeg en ganske glad laks. :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gago skrev:
    hvor har du tallene fra?
    jeg har sett ulike tall på stastistikkene rundt omkring, og noen oppgir over 60% i gårsdagens kamp.

så du kampen igår?
    så det ut som 50-50%
    Kilde: altomfotball.no
    Tallene er de samme som på fifa.com, ser jeg.

Naturligvis så jeg kampen i går.
    Nei det så ikke ut som 50-50 %. Det så ut som 51-49 %. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn