Fostex hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville vel heller sagt motsatt. Forstex var i 1976 først ute med det designet. Så det var vel heller Audeze og Hifiman som har kopiert Fostex.
    Dette har gått hus forbi, har du bilde? Hva het(er) de?
    Fostex T 50. Skulle leitet opp bilde men sitter på mobilen. Bare å google så finner du den. T50. Ikke T50rp. Rp er billigprodukt. T50 var flaggskip.
    Kunne ikke modstå fristelsen og bestilte et sæt T50rp, håber ikke det skuffer (burde ikke til prisen) har aldrig før hørt magnestat headphone
    Vil du modde kan du begynne i disse trådene.

    Fostex T50RP modification summary LINKS - wiki - Head-Fi.org Community

    http://www.head-fi.org/t/452404/just-listened-to-some-fostex-t50rps-today-wow

    http://www.head-fi.org/t/618659/fostex-t50rp-incremental-mods-and-measurements
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Selv om det er fasinerende å lese tråder om hvordan noen metodisk har gått fram, så kan det etter min erfaring drepe noe av gleden ved å følge en slik innstruks slavisk. Jeg får mye mer ut av det hvis jeg lærer prinsippene for hva som skjer dersom man gjør X, eller hva som skjer dersom man bruker filt Y. Slik kan man legge til de modifikasjonene man selv ønsker, ut fra hva man forsøker å oppnå.

    Til mine Aiwa HP-500 var det brukt mye akustisk gitar som låtvalg til "tuningen", og disse Aiwaene overgår LCD-2 med god margin når det kommer til det å gjengi en realitetsnær akustisk gitar.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jøss - hvis dine Aiwa HP-500 "... overgår med god margin ..." LCD-2 på akustisk gitar, så er de eksepsjonelle. Behold dem. :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jøss - hvis dine Aiwa HP-500 "... overgår med god margin ..." LCD-2 på akustisk gitar, så er de eksepsjonelle. Behold dem. :)
    Har to stk Aiwa, og de er de siste hodetelefonene jeg ville vurdert å selge. Audeze LCD-2,r.1 ryker før Aiwaene, men beholder gjerne begge fordi de komplimenterer hverandre godt og så lenge er de i ukentlig bruk har jeg ingen problemer med å romme plass til begge. Dypbassen og det kontrollerte punchet i Audeze er unikt og der kan ikke Aiwaene konkurrere. Mulig Audeze også skalerer videre med en kraftigere amp og ønsker å finne ut om det stemmer før eventuelt salg vurderes.

    Audezes akustiske gitar er litt mer definert, men urealistisk varm slik at treble drukner litt for langt bak i lydbildet. Også gjengir den ikke bassklangen fra den akustiske gitarkassen på en like realistisk måte. Aiwaene har en unik evne til å gjengi både den karakteristiske ressonansen/bassen fra trekassa i tillegg til en veldig realistisk og definert treble fra de akustiske strengene.Jeg tror LCD-XC har potensiale til å kopiere Aiwaene litt i denne kombinasjonen, fordi de begge er lukkede hodetelefoner. Bassklangen i Aiwaene er jeg ganske sikker på skyldes dens semi-lukkede konstruksjon, slik at det ressonerer basstoner rundt i kammeret som mimmiker ressonansen i trekassen til den akustiske gitaren. Det er i hvertfall veldig behagelig.
     
    Sist redigert:

    PerFlemming

    Medlem
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    34
    Antall liker
    3
    Fostex T 50. Skulle leitet opp bilde men sitter på mobilen. Bare å google så finner du den. T50. Ikke T50rp. Rp er billigprodukt. T50 var flaggskip.
    Kunne ikke modstå fristelsen og bestilte et sæt T50rp, håber ikke det skuffer (burde ikke til prisen) har aldrig før hørt magnestat headphone
    Vil du modde kan du begynne i disse trådene.

    Fostex T50RP modification summary LINKS - wiki - Head-Fi.org Community

    http://www.head-fi.org/t/452404/just-listened-to-some-fostex-t50rps-today-wow

    http://www.head-fi.org/t/618659/fostex-t50rp-incremental-mods-and-measurements
    Jeg har aldrig før modded hovedtlf så dette var ikke planen

    Min tilgang er at jeg for mange år siden havde Stax som var gode husker jeg (svagt)
    Da jeg godt kan lide lyden af Magnepan højtalere men ikke har plads, råd og har ikke den rigtige amp så tænkte jeg Fostex T50rp kunne være et snif" af den oplevelse.

    De skal op imod mine absolut bedste pt. hovedtlf, et sæt Beyer DT250 i 400 ohm og håber på knap så snæver" lydbillede og måske knap så stram på hovedet

    Jeg har også andre tlf. men DT250 er de bedste selv om de er closed back

    Jeg kører med Asgard og NJC II amp
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Th-900 sensitivitet

    Leste her at TH-900 er veldig sensitiv. Jeg har Auralic Taurus og er litt redd for at jeg ikke kan bruke TH-900 i det hele tatt på grunn av dette. Hva tror dere?
    Når jeg bruker LCD-2 med Taurus så er volumhjulet stilt til klokken 7-8, og jeg synes det er passe lyd. (Går jeg litt lavere enn det får jeg bare lyd i ett øre, hehe...)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har hatt Taurus og TH-900 på likt. Du har lite wiggle room med den komboen. Det du kan gjøre, er å justere ned volumet på f.eks. PC'en, det gir mer fleksibilitet. I Spotify, så er det mye som klipper på maks volum, så du bør holde Spotify på cirka 75 % av maks anyways.

    Det er når du begynner å bruke andre ting som kilde at det kan bli litt lite å gå på med Taurus, men med lirkende fingre er allt mulig!
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Taurus og TH-900 på likt. Du har lite wiggle room med den komboen. Det du kan gjøre, er å justere ned volumet på f.eks. PC'en, det gir mer fleksibilitet. I Spotify, så er det mye som klipper på maks volum, så du bør holde Spotify på cirka 75 % av maks anyways.

    Det er når du begynner å bruke andre ting som kilde at det kan bli litt lite å gå på med Taurus, men med lirkende fingre er allt mulig!
    Hadde helt glemt at man kan justere volum på PC'en jeg... Tusen takk for svar!

    Da blir det TH-900 da. Sukk! Hvorfor må det være så dyrt?!!!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Bare hyggelig :)

    Blir spennende å høre hva du synes om komboen. :)

    Men husk det jeg sa om Spotify hvis du bruker det som kilde. Mye av musikken der klipper hvis du har full pupp på volumet, så ha det på 75 % maks. Ser det veldig godt på en del låter med meterne i front på Myteken. En annen ting er at du ikke burde ha på volumutgjevningen til Spotify, hører helt tydelig at det forsvinner info med det på. Ting høres mer livløst ut.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Greit, jeg skal eksperimentere litt med det spotify. Takk for tips!
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Har klart kunststykket å ødelegge kabelen til mine t50rp. Mener jeg så et innlegg her på forumen om en kabel som passet bra. Finner ikke posten igjen nå...
    Noen som husker bedre enn meg (eller er bedre på søk)?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    v-moda sine 3.5mm kabler er perfekte, det er nok den du har lest om. Den ene enden er 45° vinkel.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Takk ardilla, akkurat det jeg søkte ...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Lurer på hvilken hodetelefon de lot seg inspirere av rent designmessig...

    Der er en ortho, ikke sant?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ortho ja. Designmessig ikke helt ulik deres forrige hi-end ortho T50.

     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Og så har de bøylene fra de gamle Denon'ene.

    ardilla, jeg gikk i samme samtidsfelle som deg og trodde de var inspirert av HiFiMAN, men det er nok heller HiFiMAN som har hentet inspirasjon fra eldre saker. Mats har refset meg på dette tidligere :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Vanskelig å se på bilde, men jeg håper ikke de har gått for Audeze typen vinklede øreputer. Det hadde vært en bummer.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Og så har de bøylene fra de gamle Denon'ene.

    ardilla, jeg gikk i samme samtidsfelle som deg og trodde de var inspirert av HiFiMAN, men det er nok heller HiFiMAN som har hentet inspirasjon fra eldre saker. Mats har refset meg på dette tidligere :)
    Ikke samme fella...

    img58235067.jpg


     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Á la STAX SR-009?

    Lurer på hvilken hodetelefon de lot seg inspirere av rent designmessig...

    Der er en ortho, ikke sant?
    Og så har de bøylene fra de gamle Denon'ene.

    ardilla, jeg gikk i samme samtidsfelle som deg og trodde de var inspirert av HiFiMAN, men det er nok heller HiFiMAN som har hentet inspirasjon fra eldre saker. Mats har refset meg på dette tidligere :)
    Jeg trodde, og er fremdeles ikke fremmed for å tro, at ardilla tenkte på "klokkene" på STAX SR-009. Dét var uansett min første tanke.

    Tillegg:
    ... og rett etter at jeg skrev ovenstående, ser jeg at ardilla allerede har bekreftet at jeg trodde rett, og dermed også at ardilla og jeg tenkte likt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fostex TH900s urushilakkerte treklokker

    Video som viser produksjonen av de urushilakkerte treklokkene på Fostex TH900:

    the manufacturing process of the housing of lacquered FOSTEX TH900 reference headphones, which are manufactured in Sakamoto Otsuzo store.
    http://www.fostex.jp/news/431 (Google Translate):

    2014-03-18 Announcement of video publishing of TH900 manufacturing process

    We publish a video that records the manufacturing process stereo headphones "TH900".

    http://www.fostex.jp/products/TH900

    It is a precious video that starts from the collection of sap of the lacquer, was recorded process the housing shining beautifully until the completion.
    Engelskspråklige AJW by The Asahi Shimbun (Wikipedia) har publisert artikkelen "Aizu-nuri craftsmen take lacquerware to new uses" om firmaet Sakamoto Otozo Shoten som produserer treklokkene på Fostex TH900.

    Sakamoto Otozo Shoten industrial products coated in an Aizu-nuri lacquer finish.jpg


    Asao Sakamoto, president of Sakamoto Otozo Shoten, sits inside his storage house, which was built in 1840, with industrial products--a laptop computer, a camera and headphones--all coated in an Aizu-nuri lacquer finish. (Makoto Kaku)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kikket på videoen av Fostex TH-900, og forstår at det blir dyrt med slik finish. Etter min mening begår de en klassisk feil ved å fortsette å tegne på en tegning som er bra, da ender den opp med å bli "too much". De skulle aldri smacket på FOSTEX-logoen. Fargevalget er heller ikke for alle.
     

    xqo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2013
    Innlegg
    71
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha sett mange bilder av dem var det litt underveldende å pakke opp TH-900. I vanlig innelys ser de helt greie ut; da er det stiligste egentlig alt det svarte og formen. I sollys ser de derimot helt fantastiske ut! Da ser man godt teksturen under lakken, som minner litt om en million små flak med mykt gull presset mot klokkene, lagt under et lag med rød lakk. Kjempestilig!

    Jeg har hatt to forskjellige par, serienummer 500-og noe, og 2000-og noe. Den eneste forskjellen var at det fulgte med forskjellige stativ, ellers merket jeg ingenting som skilte dem fra hverandre. (Det nye stativet som følger med TH-900 er kjempebra, det gamle er elendig).
     
    T

    Torget

    Gjest
    Modifisert T50RP, noen tidlige inntrykk

    I dag fikk mine nylig bruktkjøpte T50RP to forskjeldige typer innvendig demping(lett og tung), og filten imellom element og øret fikk seg et lite hull. ..og med det ble litt mer av kvalitetene som ligger i elementene frigjort ;D

    Det hele minner litt om inntrykket jeg har av 8" fulltonene(Fe203en-s) fra samme merke. Der det er mulig der kliner de til! Disse hodetelefonene "ønsker" å formidle musikk og følelser! ..og da er det så utrolig lett å tilgi at de ikke gjengir et fullt orkester 100%.

    Slike produkter som krever ens oppmerksomhet med masse "sting" og nærvær der de har kapasitet til det, er så mye lettere å like enn produkter som låter "kontrollert"(tamt!) på alt. T50RP er lynkvikk på mye av musikken, og separasjonen imellom to nesten like damestemmer er tidligere uhørt her i gården.

    Dette virker svært lovende, og jeg har ennå ikke økt massen på plast-chassiset eller prøvd dem med dac og forsterker...

    I`ve been Fostexed :)
     
    Sist redigert:
    T

    Torget

    Gjest
    Kuttet ut en rute av den (ikke nok)perforerte tapen igår. Da pustet elementene med en gang lettere. Balansen og mellombassen ble bedret.
    Jeg hadde egentlig håpet at demping av chassis skulle fikse dette, men nå er det altså mye bedre allerede. :)



    Satt og hadde lyst til å legge til to ting igår: - Først det at en haug med instrumenter nå klinger ut lengere enn jeg har hørt tidligere, og i tillegg hvordan disse hodetelefonene har null(null, som i: NULL) problem med å spille fløyelsmyke toner oppå en trommesolo. :eek:

    Men det er to sider av noe større:

    Ikke det at disse er perfekte, missforstå meg rett, men med sin hurtighet og nøyaktighet trekker disse lytteren langt inn i den "verdenen" artisten har skapt. Altså den "verdenen" som gjenskapes via formidlingen av stemning, nerve, nyanser, rom informasjon, med mer..., og den egenskapen overskygger manglene til de grader, slik jeg ser det.
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    v-moda sine 3.5mm kabler er perfekte, det er nok den du har lest om. Den ene enden er 45° vinkel.
    Har mottatt kabel fra v-moda. Ca. 1,5 m og passer meget bra.
     
    Sist redigert:
    T

    Torget

    Gjest
    Jeg tror dette er endestasjon når det gjelder eksperimenteringen med dempingen. Det har vært artig å opplev hvordan det å teste forskjeldige løsninger "i blinde" også leder til gode resultater. Elementet har fått flere pustehull, og det er mer tact enn ull i koppen.
    (Enda)Mer bass kunne vært tryllet ut av disse, men nå låter isteden også piano og cymbaler som de skal.

    20140617_172728.jpg
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Har økt masse i baffel med "Plasticine" modellkitt av en type som ikke hardner. Dempet deler av innside av klokken med Paxmate. Kabel fra V-Moda. Har tapet igjen mesteparten av "grillåpningen" på klokken, 1 rad av grillen er 1,5 mm åpen.

    Og nå nye velour øreputer fra Brainwavz:
    Brainwavz HM5 Velour Memory Foam Earpad

    Stor oppgradering fra Shure SRH øreputene jeg har brukt så langt.
    Komfort er meget god, dekker lett hele øret også for "dumbo ører" og ørene blir ikke like varme som med kunst-skinn.
    Lyden er "nøytral", bassgjengivelse som før men nå er også diskant litt mer med, uten at det blir for "lyst" (er litt mindre varme enn tidligere).
     
    Sist redigert:

    Perrtf

    Fersking
    Ble medlem
    21.06.2022
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Åmot
    Hei. Ser at denne tråden ikke er veldig aktiv, men prøver likevel. Har kjøpt noen brukte T40RP mk2, til det formålet å modde. Ser det er mye gode tips her inne, som er flott.
    Det jeg lurer på, er om driverene på de jeg kjøpte er ødelagte. Det jeg leser, og hører om T-x RP serien er at de er flate og klare. og derfor et godt utgangspunkt for de som liker å modde.
    Jeg oppfatter ikke mine som det. for det første: så høres det ut som om mine er dekket av et "slør" som om jeg har ullsokker over klokkene. Det andre er at de har 0 (Null) lavtoner. ser på respons målinger at den detter veldig av i sub frekvensene, men mine har allerede åpen de nederste ribbene, slik som t20rp. Som ZeosPantera & Z Reviews omtalt som "getto bass"
    Finner ikke noen som selger nye elementer, og gidder ikke legge inn tid i noe som ikke fungerer. Må jeg sjekke opp ørene mine? eller skurrer dette for noen av dere også?
    Er ganske fersk på hodetelefoner så vet ikke helt hva jeg kan forvente, referansene mine er DT770 pro MX50 og Custom one pro som jeg er veldig godt kjent med. Driver dette med en topping L50.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn