Fostex fulltone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hedde: fin beskrivelse, har du noen foto, hva slags utstyr spiller du på ellers, hvor langt ned går bassen, bruker du tweeter, har du stort rom, står de langt ut fra veggen?

    Hans Erik
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Det er kurver på fostex sine sider for anbefalte kabinett. Jeg har målt bra overensstemmelse med disse selv i Arta. Det er jo ikke snorrett akkurat men til å leve med er det. Det er mere fylde og bass enn de impulsene jeg har hørt, og mellomtonen er rett og slett magisk (mellomtonen er jo poenget her). Selv synes jeg diskanten er grei nok og kjører ikke noe ekstra her. Får dog litt klage fra andre nettopp på diskantnivå. De låter mere raffinert enn impuls H6, som jeg mener har en litt hard tendens (for å sammenligne med noe kjent :) ). De er ikke følsom for avstand til bakvegg men jeg prøver å få maks avstand til sidene. Jeg monterte en slags reflektorpad i mykplast/gummi inne kompresjonskamret bak elementet og anbefaler dette sterkt.

    Utstyr ellers er Dual 701 platespiller, McIntosh vintage reciever og unntaksvis cd spiller. Ikke særlig oppløst altså, men musikalsk er det.
     

    Lydfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    163
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Hedde skrev:
    Det er kurver på fostex sine sider for anbefalte kabinett. Jeg har målt bra overensstemmelse med disse selv i Arta. Det er jo ikke snorrett akkurat men til å leve med er det. Det er mere fylde og bass enn de impulsene jeg har hørt, og mellomtonen er rett og slett magisk (mellomtonen er jo poenget her). Selv synes jeg diskanten er grei nok og kjører ikke noe ekstra her. Får dog litt klage fra andre nettopp på diskantnivå. De låter mere raffinert enn impuls H6, som jeg mener har en litt hard tendens (for å sammenligne med noe kjent :) ). De er ikke følsom for avstand til bakvegg men jeg prøver å få maks avstand til sidene. Jeg monterte en slags reflektorpad i mykplast/gummi inne kompresjonskamret bak elementet og anbefaler dette sterkt.

    Utstyr ellers er Dual 701 platespiller, McIntosh vintage reciever og unntaksvis cd spiller. Ikke særlig oppløst altså, men musikalsk er det.
    Jeg er vel en av de som har klaget over diskanten hos deg...heh

    En av grunnene til at det låter sånn som det gjør hos deg, tipper jeg er den vintage saken som står litt under dualen i racket ditt ;) Hadde vel igrunn blitt litt mere rettferdig å sammenligne, når resten av utstyret var identisk ??? Etter skifte av spolene på mine H6 kloner har det blitt mere fylde og bass her også :) Jeg tror du vil like mellomtonen bedre neste gang ;) Men det skal sies at mellomtonen er meget bra hos deg...det er bare noe feil i hver ende for min del. Jeg skjønner meget godt at det elementet brukes som mellomtone i treveissystemer :)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Klager du på bassen nå også :mad:
    Nei, kjære dere andre, bassen er ingenting å klage på selv om de ikke går dypere enn 50Hz selvsagt.

    Alle forsterkerne (vi prater om her) er vell oppegående og godt konstruerte så en sammenligning blir ikke helt ueffen. Rommene derimot, og plassering i rommet kan absolutt diskuteres.
    :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hadde vært moro å høre dine Hedde. Holder du til på Østlandet?
    :)
    Hans Erik (Vestby)
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Hei.
    Du må nok ta flyet til Bodø i såfall. Men, vellkommen skal du være ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det var jo et stykke :) har du et foto av vidunderne da?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Fant ett fem år gammelt bilde på pc'en. Oppsett og plassering er ikke i henhold til dagens.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    De var flotte. Er det finert xfiner? Hvordan har du fått finer inni?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Hedde skrev:
    Det var noen fine bilder av den italienske kassa. Selv bruker jeg daglig en Fostex anbefalt kasse med FE168Esigma som jeg lagde for fem-seks år siden. Jeg er ennå svært fornøyd. Det er innsigelser bl.annet på diyaudio om slike konstruksjoner som har hornmunningen ett stykke oppe på kassa. Man mener at bassen får bedre kopling (hva nå enn det er) med munningen nede ved gulvet, men man vil ikke kunne utnytte volumet like godt tror jeg. Uansett så spiller dette svært godt etter mine vurderinger. Nagoka trinnene fungerer vist også som reflektorer for høye frekvenser. Dette vil måtte adresserer på en annen måte uten disse antar jeg. Stikkord for en slik Nogoka kasse er mange deler, men ganske lett å bygge å få god lyd i.

    :)
    Dersom hornmunningen legges til gulvnivå får en ekstra "drahjelp" av gulvet i bassen - fort 3 dB eller mer. I tillegg opplever ihvertfall jeg at bassen også virker utvidet i frekvens samt at den "sitter" i rommet på en mer fysisk følbar måte.
    Denne type Nagaoka er en såkalt "stepped expansion" og egentlig ikke et ekte horn; utvidelsen skjer stegvis med parallelle flater for hvert trinn. Ribbene eller de stegvise platene (litt forskjellig avhengig av hvilket kabinett) er der for å brekke opp og/eller dempe uønsket mellomtone fra membranets bakside, som er et vanlig problem uansett kabinettype

    På de kabinettene jeg bruker til FE208ES-R (se nedenfor) så kan demping legges inn mellom de stående ribbene i bunn av kabinettet. Dette ser merkelig ut, men har ingen innflytelse på bassen som har lengre bølgelengde. På denne måten kan kabinettets tilskudd av lyd tunes, avhengig av hvilket element som benyttes, samt selvsagt ens egen subjektive smak. Dette kabinettet er relativt uvanlig, og ble designet for FE208SS og ES-R elementene.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det var gode tegninger Pengesluk. Nå begynner dette virkelig å bli en bra tråd. En kunnskapstråd ;D

    Hva med denne Nagaoka varianten. Ikke så voldsom i dimensjonene og kanskje mer lettplassert på mitt lille lytterom? (Har forresten snakket med "snekkeren til Leif" i dag om CNC fresing og montering av kabinetter, vi får se om det er overkommelig å outsource kapping og liming. Så får jeg ta finering og pynt selv)
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    D-3 mkII er et riktig kabinett til 208E sigma i.h.h.t. Nagaokas bøker. Men hvorfor finere? Dersom du benytter skikkelige materialer (Baltisk bjerk etc., beste gradering) så er overflate og kanter ypperlig å olje/slipe dersom du benytter et snekkerverksted til kapping og sammenføyning. Absolutt å anbefale.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Hva med denne Nagaoka varianten. Ikke så voldsom i dimensjonene og kanskje mer lettplassert på mitt lille lytterom?
    Jeg ser at denne for en 8'' har omtrent like stor munning som mitt kabinett til en 6 tommer. Pengesluk sitt litt lengere opp på sida har 50% større munning. Dessuten vil formene på trakten og traktlengden være ganske ulike på disse alternativene. Dette vil jeg tro har betydning for resultatet. Hvorfor ikke gå ned til en 6'' som om mulig har enda bedre mellomtone dersom dimensjonene er kritiske. Fostex sitt anbefalte kabinett for 8'' er også en ruvende sak. Dessuten kan du kansje klare deg uten ekstra diskant.

    Jeg var ung og dum når jeg bygde mine og brukte mdf. Jeg ville heller fulgt det siste rådet her eller alternativt xfiner av god kvalitet.

    :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Mine ES-R kabinetter har, som du ganske så riktig oppdaget Hedde, 50% større munningsareal, i tillegg også ca 25% lengre vei fra element til munning. Dette er for å hanskes med de langt kraftigere elementene i forhold til standardvariantene.

    Hva 8" kontra 6,5" angår så er det ikke nødvendigvis slik at 8" er for stort eller 6,5" gir bedre mellomtone. I dagens verden er ikke 8" så veldig voldsomt, og hornet har tross alt begrenset mulighet for å "booste" hva som skjer i bunn. Dertil er de aldeles for små uansett.

    Jeg har både FE166ES-R, FE206ES-R og FE208ES-R, og foretrekker definitivt 8" versjonene dersom de skal spille alene helt ned. Benyttet som mellomtone eller med avlastning fra f.ex.70 Hz kan bildet bli annerledes, i hvertfall for standard elementer, men, igjen, dette må prøves og er også subjektivt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spørsmålet er om du har fritid til å nyte alt dette? ::)
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Att LMC: Sparepotensialet i forhold til enkelte andre man kjenner 8) 8)

    Sitter ikke og sturer i lodderøyk hele kvelden 3 t. check
    Ingen barn som skal fraktes fra A-B-A 1 t. check
    Ingen karatetrening eller annen kroppslig galematias 1 t. check
    Trenger ikke transport til og fra NAV hver dag 1 t. check
    Eget firma, = egen SJEF, tradet ferie mot fritid 2 t. check
    Kjønnslige utskeielser (gammel vet du) 5 min. check

    Dette er tid som da kan benyttes og LEGGES til normal lyttetid.

    OBS: Vi snakker PR.DAG her, alle dager hele året.
    Gjennomsnitlig brukstid for lystbåter til en verdi av over 100.000 kr. var for noen år siden 43 t. / sesong husker jeg.

    Mange som trener karate har både barn og båter, og reisevei.. ::) ::)

    I rest my case.
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    spørsmålet er om du har fritid til å nyte alt dette? ::)
    mvh
    Leif
    Prøve ut elementer / høyttalere er for meg omtrent som rør-rulling.

    Rør-rulling Sluket-style er relativt enkelt: rull inn de som er gode, og så ruller vi de andre ut i glass & metall-containeren. Til slutt ruller vi inn transistorforsterkeren og så er vi ferdig og kan frigjøre enda mer lyttetid!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    6s45 finnes det bare en produsent av
    300B finnes det også bare en produsent av! ;D
    GZ37 finnes det også bare en produsent av (Mullard NOS)
    EZ 80 og 81 har jeg rullet ferdig
    E810F kjenner jeg bare til et tilgjengelig fabrikat
    mao ikke særlig tidkrevende

    prøver du elementer i komplette kasser eller selekterer du på åpen baffel, før du fin-selekterer videre?
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Da er du en av de få heldige som er FERDIG med dette rørtøyset!!

    Hva elementer angår så må jeg nok si at hvert enkelt får bortimot optimale arbeidsbetingelser, det være seg åpen baffel, horn eller andre mer obskure varianter. Her er det kjekt å ha lang fartstid, da vet man en del om hva som IKKE vil fungere og trenger ikke kaste bort tid og ressurser på å prøve og endre fysiske lover etc. etc. Dessuten, innen DIY er det jo veien som ER målet.... og god lyd har man jo hele tiden, uansett, i en eller annen form. Raserer jo ikke hele installasjonen fordi om man utøker stallen og prøver ut nye ting!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tilgangen på nykonstruerte rør er som kjent rimelig begrenset
    vedr driverrør har jeg testet 6sn7,5842,we417a, 3a167m før jeg endte opp på 6s45 og der blir jeg, inntil jeg ramler over et lass matchede we437a til spottpris
    jepp, akkumulert erfaring og fartstid, sparer en for mye bom-prøving og kjøp
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    WE - er det bra saker? Husker jeg hadde masse WE rør i gamle dager, flere par med noen det sto 300 på bl.a. Nye, ble aldri brukt. Solgte min Audio Research D-150 og mistet interessen. Tror jeg ga de bort eller om de gikk på dynga under flytting. Husker ikke.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den kulen i hue må ha vært svææær!
    hadde du D150...samme som Reichle
    kjøpte du av Urban Hjelm i Sthlm? han hadde 2 par som gikk til Norge og HR var vel en av kjøperne
    D150 matchet din fysikk ;D
    tung med svære metere 8)
    mvh
    Leif
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Att LMC: Sparepotensialet i forhold til enkelte andre man kjenner 8) 8)

    Sitter ikke og sturer i lodderøyk hele kvelden 3 t. check
    Ingen barn som skal fraktes fra A-B-A 1 t. check
    Ingen karatetrening eller annen kroppslig galematias 1 t. check
    Trenger ikke transport til og fra NAV hver dag 1 t. check
    Eget firma, = egen SJEF, tradet ferie mot fritid 2 t. check
    Kjønnslige utskeielser (gammel vet du) 5 min. check

    Dette er tid som da kan benyttes og LEGGES til normal lyttetid.

    OBS: Vi snakker PR.DAG her, alle dager hele året.
    Gjennomsnitlig brukstid for lystbåter til en verdi av over 100.000 kr. var for noen år siden 43 t. / sesong husker jeg.

    Mange som trener karate har både barn og båter, og reisevei.. ::) ::)

    I rest my case.
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Jeg ler ennå.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg og ;D Leif: bytt ut seilbåten med eget snekkerverksted. Det hadde vært saker det. Ferie er oppskrytt. Tipper du lengter hjem mens du skvulper.


    Tilbake til Nagaoka D-3mkII

    Målene er absolutt akseptable på mitt lytterom: B28 H95 D45
    I og med at jeg allerede har kjøpt Buddas 208eZ så er jeg jo "solgt"

    Når jeg nevner finering så var det for å få en medium-mørk, bruntone. F eks ala Klipsch sin cherryfiner eller lignende. (Pengesluk: har lest at du omtaler det som ved i JanRs tråd) Dette for å matche fargetonene i rommet så mye som mulig.

    Det er kanskje mulig ved hjelp av beis eller oljer og få et pent resultat på russisk bjerk?

    Ellers var det minmalt av kommentarer på nettet om D-3mkII. En skrev at den var skreddersydd for fe208eZ, en annen skrev at den hadde fantastisk god midbass men ingen dypbass (akkurat det bekymrer meg null). Tror jeg går for disse.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Sluket:
    har du forresten den Audio Etc armen jeg lånte av deg ennå?den var jo ganske uvanlig
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Nei desverre, den armen og et par andre småting (bl.a. Micro RX5000) ble solgt i et merkelig anfall av "erectus maximus"; dvs. i en periode jeg holdt på fælt med kvinnfolka og lite annet. Faen. Hadde nesten klart å fortrenge dette, nå ryker jeg vel på en ny runde med terapi. Tusen takk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    @Haavard: En god latter forlenger kjeften!


    @HEL: En god latter forlenger kjeften!

    Tror ditt endelige kabinettvalg er meget fornuftig. Du vil oppleve bedre bass enn du frykter, dog selvsagt ikke i 18 Hz fleskefeit rumperisteklasse men fullt ut akseptabel lydmessig til vanlig musikk. Ref. din henv. til "ved" så går det mere på hele konseptet og ikke på finish/farge!!! Problemet med meg er at jeg klarer ikke mørke tresorter generelt, og spesielt ikke i forb. med høyttalere. Kommer av interiøret/smaken etc. Men dersom du velger lys finer er det ingen problemer å beise/olje denne for en nærmest hvilken som helst farge/finish.


    PS: ANTE ikke at Leif har seilbåt.. ::) ::)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Joa. Han fortalte om en Lenco han fant på et loppemarked eller noe sånt. Lencoen var vist med på bøljan den blå en hel sommerferie. Hadde jeg vært Leif hadde jeg begynt å demontere Lencoen mens jeg var i seilbåten. Så hadde jeg seilt til nærmeste gjestehavn for å kjøpe noe nødvendig småtteri på nærmeste jernvare og byggshop. Og spredt alt raklet utover bord og hyller i hele kabinen. Og sånn går no dagan......................
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fant en Lenco L-75 på Lions marked i Hunnebostrand i båt ferien for 2 sommere siden
    det var på vei nedover så jeg la den i ene gjestekøya bla extra sengetøy og den fikk en fin seil-tur i 3,5uker
    da jeg kom hjem begynte jeg å pelle med den, men det var for mye mikke Mus for meg, idet mellomhjulet var av plast og alt var et eneste rakkel
    skulle jeg hatt noe slikt , måtte det vært skikkelig presisjonsdreid mellomhjul i metall og ikke de latterlige fjærene og alt rælet inni
    ble helt deprimert av å se så mye drit i et så lite chassis
    minte meg litt om en mellomhjuls-Linn.....case fra helvete! ;D
    så da solgte jeg den for noen minihøvdinger til en lykkelig fikle-Petter

    har ikke sett meg tilbake siden

    takke meg til å fikle med en L0-7D e.l

    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har akkurat mailet tegninger av Nagaoka horn i akseptabel størrelse (horna altså, ikke tegningene) til snekker-Bakken :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    No guts, no glory, HEL! Tror du har gjort noe fornuftig.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    fant en Lenco L-75 på Lions marked i Hunnebostrand i båt ferien for 2 sommere siden
    det var på vei nedover så jeg la den i ene gjestekøya bla extra sengetøy og den fikk en fin seil-tur i 3,5uker
    da jeg kom hjem begynte jeg å pelle med den, men det var for mye mikke Mus for meg, idet mellomhjulet var av plast og alt var et eneste rakkel
    skulle jeg hatt noe slikt , måtte det vært skikkelig presisjonsdreid mellomhjul i metall og ikke de latterlige fjærene og alt rælet inni
    ble helt deprimert av å se så mye drit i et så lite chassis
    minte meg litt om en mellomhjuls-Linn.....case fra helvete! ;D
    så da solgte jeg den for noen minihøvdinger til en lykkelig fikle-Petter

    har ikke sett meg tilbake siden

    takke meg til å fikle med en L0-7D e.l

    Utfra det jeg leser her ble det par glass vin på Leifen i kveld, akkurat som meg.... 8)

    mvh
    Leif
    Kan jeg jo si som havna inni selveste meldingen...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja delte en hvitvin med moder´n til steinbiten på Larsen på Majorstua
    men det var i 20-tiden 8)
    din var nok noe senere--he-he
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Har tenkt å dra i gang et TQWP prosjekt i vinter, kanskje etter dette prinsippet:



    Skissen viser en kabinettype originalt inspirert fra tidlig Lowther TQWP, her i en tenkt utgave signert Edward Michelsen, pubisert i engelske "HiFi News" i 1970. Her er det egentlig to "piper" og de er gjort asymmetriske for å unngå en del uheldige kanselleringer og annet snask vanligvis forbundet med TQWP. Skissen viser en Lowther A eller C variant med den store pluggen, som gjør at systemet blir nærmest rundstrålende. En artig kombinasjon som nærmest kan kalles "horn møter dipol"

    Audioscan solgte elementer fra japanske Coral i noen år etter at de etablerte seg her i Oslo, og en kabinettløsning som det ble levert tegninger til var nettopp denne varianten. Jeg bygde selv flere, med Coral Flat 8 fulltoneelement og en av Audioscan fremstilte "spredeplugg" i kunststoff, som ble montert i taket over elementet. Stor, fyldig lyd som til investert krone var aldeles hemningsløst god. Den gang brukte vi billig 16mm. spon og tenkte ikke så mye på vibrasjoner og andre mulige "ølpissende" faktorer.

    Jeg tror at i dag, med bedre materialer og mer gjennomtenkt konstruksjon og ikke minst bedre elementer så kan denne konstruksjonen bringes til å spille meget bra. En variant er å montere elementet i front, like over åpningen på "V"-konstruksjonen, Dermed oppnår en bedre direktivitet men mister selvsagt rundstrålingen.

    En god egenskap ved denne konstruksjonen er dessuten at de områdene i kabinettet som blir utsatt for størst trykk også er de sterkeste områdene, ref. bunn av "V" og topplate med element.

    Det finnes ikke så mye opplysninger om designet og beregningsmåter, men det ble sagt at en gyllen regel var at arealet på pipehalsen skulle være maks. 40% av arealet på munningene


    Sakset fra betraktninger rundt fordelene kontra vanlige lukkede høyttalere:

    " In a totally enclosed cabinet the acoustic loading of the bass drive unit(s) falls rapidly with reducing frequency, so that for a given output level increasingly larger cone amplitudes are required. Properly realized quarter-wave loading on the other hand, provides acoustic matching over an octave or so, minimizing cone excursion for a given output level and minimizing also the generation of intermodulation and Doppler distortion products. Back EMF (electromotive force) is reduced, making the choice of amplifier relatively uncritical because it need not exert the control of a high damping factor. An additional benefit is that the cone area of the drive unit(s) need not be anything like so large as in a conventional system of comparable bass extension; nor need it be quite so rigid. The cone can thus be light and therefore responsive, demonstrating excellent transient behaviour, more especially with the high-flux motor systems available today "
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg hentet fulltonene jeg kjøpte av budda på posten. De ser fine ut. Diger magnet. Da blir det Nagaoka horn med tid og stunder :D
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Se her ja! MYE moro for pengene. Husk at du trenger drahjelp i toppen, dette er iofs ikke vanskelig, har prøvd ut fem-seks forskjellige varianter av bånd og horn, og alle funket greit.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    Se her ja! MYE moro for pengene. Husk at du trenger drahjelp i toppen, dette er iofs ikke vanskelig, har prøvd ut fem-seks forskjellige varianter av bånd og horn, og alle funket greit.
    Jeg har denne Supertweeteren fra John Blue: http://www.itemaudio.co.uk/johnblue_supertweeter.html
    Den har et litt infløkt delefilter med 3 vippebrytere. Kombinasjonen av disse gir en rekke forskjellige frekvenskurver. Kanskje den vil duge? Om nødvendig så kjøper jeg en veldreid messingklædd fra Fostex ;D
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.523
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Har aldri hørt/prøvd denne, godt mulig at den duger.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ahh. Deilig alene lørdag. Ikke TV. Bare rydding av lytterom og deretter lytting i mange timer. Fruen er i syden med mutter og en gjeng "tanter" ;D. Jeg har hatt en slitsom jobbedag i går med overnatting på Grand. Slo av en kort prat med Little Steven som tilfeldigvis var der når jeg fylte opp juice til frokost 8) Fortalte ham at jeg likte "Darkness on the edge of town" dokumentaren som gikk på TV. Det var artig. Ikke vanskelig å kjenne igjen ham med tørkle på hue.

    Nå er lytterommet strøkent og jeg har hatt vareopptelling på fulltoner etter siste halvårs fulltone kick. Jeg har faktisk 4 par fulltoner i tillegg til de eskene som er på bildet :eek: Blandt annet TABAQene som står hos Dynabel og disse russerne jeg spiller på nå:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn