Fostex fulltone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    pengesluk skrev:
    Noterer meg at du i alle fall ikke er UENIG i 300B-beskrivelsen.. og bass-ampene dine bekrefter!

    (Her skulle det stått en Smiley med BHO som denger løs på oss med en svær kjepp - men jeg fant ingen)
    husk at mine bassamper fores fra 300B via Hørning utgangstrafoene, så kvaliteten blir ikke bedre enn 300B WE tillater
    300B bass er undervurdert imo
    de får for dårlige arbeidsvilkår med små MINGDA mikke mus powersupply
    de trenger STIVE strømforsyninger!
    mvh
    Leif
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Takker for at du lærer oss uvitne pengesluk. ;D Skjønner at 208 er god saker.
    Min hifi stue er nok ikke like stor, her er det snakk om 3 meter mellom høyttalerne, og de plassert i hvert sitt hjørne.
    Lytteavstand ca 2-2,5 meter.

    De du viser bilder av, er det dem med de sjeldne 208 elementene, ES-R?

    Håvard
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Dette er en 208SS-versjon med doble magneter, ganske ettertraktet. Uansett så er prisen noe stiv, tror ikke han vil få solgt for denne. Vær forøvrig obs på at de "flatbanka" versjonene av kabinetter ofte er minimumsløsning i MDF enkel tykkelse 18 mm. f.eks, og IKKE sammenlignbare med skikkelige finerplater. De dyrere og mer påkostede elementene profiterer (og fortjener det) mye på gode materialer i kabinettene. For hornløsninger er genrelt MDF en dårligere løsning. Som en kuriositet kan nevnes at mine Nagaoka BLH kabinetter for FE208ES-R er i 42 mm. dobbeltvegget høydensitets bjerkefiner, veier over 100 kg. og havnet på feil side av 20.000,- På den annen side så er de absolutt uten resonanser og andre typiske kabinettproblemer.

    Fytti grisen for noen flotte kabinetter PS!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    Haavard skrev:
    Takker for at du lærer oss uvitne pengesluk. ;D Skjønner at 208 er god saker.
    Min hifi stue er nok ikke like stor, her er det snakk om 3 meter mellom høyttalerne, og de plassert i hvert sitt hjørne.
    Lytteavstand ca 2-2,5 meter.

    De du viser bilder av, er det dem med de sjeldne 208 elementene, ES-R?

    Håvard

    Lære og lære, prøver iallefall etter beste evne å formidle egne erfaringer og inntrykk, selvsagt er dette subjektive meninger så folk får ta det for det det er. De TOMME kabinettene er til 208ES-R ja, men de fungerer også meget bra til FE208E sigma, FE208SS og FE206ES-R
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23

    Fytti grisen for noen flotte kabinetter PS!
    [/quote]

    Takk, takk! Kan fortelle deg at de ser stusselige ut på bildet i forhold til virkeligheten, gutta RUVER skikkelig og låter som hel ved hvis du banker på de!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    pengesluk skrev:
    Noterer meg at du i alle fall ikke er UENIG i 300B-beskrivelsen.. og bass-ampene dine bekrefter!

    (Her skulle det stått en Smiley med BHO som denger løs på oss med en svær kjepp - men jeg fant ingen)
    husk at mine bassamper fores fra 300B via Hørning utgangstrafoene, så kavliteten blir ikke bedre enn 300B WE tillater
    300B bass er undervurdert imo
    de får for dårlige arbeidsvilkår med små MINGDA mikke mus powersupply
    de trenger STIVE strømforsyninger!
    mvh
    Leif
    Det er riktig, LYDSIGNATUREN er det ikke noe å si på dersom komponenter og Power Supply er skikkelig. Som oftest er det ikke grovt NOK, og da lider både signaturen OG evnen til å drive bassen (dersom 300B betjener denne, ev. fullrange system selvsagt.)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Nå er jeg enda mer nysgjerrig på Fostex Zigma og Alnico variantene.

    Hadde du hatt mulighet for en demo en dag Pengesluk?

    Hans Erik
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Nå er jeg enda mer nysgjerrig på Fostex Zigma og Alnico variantene.

    Hadde du hatt mulighet for en demo en dag Pengesluk?

    Hans Erik
    I så fall: count me in ;)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Hei

    Er det noen som kan si noe om disse 8" fra Fostex benyttet som ren mellombass/nedre mellomtone i et 3 veis system. Tenkt frekvensområde for elementet er 2/300Hz - 1,2 khz ( Aktiv deling).

    Den kanditaten som ligger best an så langt er Jantzen Audio sin 8008 HES, som forøvrig er produsert av SEAS. Den har jeg selv hørt brukt i en lignende konfigurasjon og ble svært imponert.

    http://www.jantzen-audio.com/download/ja8008-tw034-kit/PD_JA8008_Aug10_v3.pdf
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Elmer skrev:
    Hei

    Er det noen som kan si noe om disse 8" fra Fostex benyttet som ren mellombass/nedre mellomtone i et 3 veis system. Tenkt frekvensområde for elementet er 2/300Hz - 1,2 khz ( Aktiv deling).

    Den kanditaten som ligger best an så langt er Jantzen Audio sin 8008 HES, som forøvrig er produsert av SEAS. Den har jeg selv hørt brukt i en lignende konfigurasjon og ble svært imponert.

    http://www.jantzen-audio.com/download/ja8008-tw034-kit/PD_JA8008_Aug10_v3.pdf
    Jeg har også Jantzen liggende på lur.
    Da til bruk i Impulse H2 kasse. Synes det er dumt å bruke det elementet da det vitterlig kan brukes opp til 4-5ooo hetz. Du kan sikkert greie deg med elementet Jantzen har brukt som mal til sitt eget, Seas CA22 et eller annet.

    Med 1,2 Khz, er ikke det 1200hz? Hvorfor legge deling så lavt, hadde det ikke vært mer riktig å få et lementet til å spille heledet viktige området alene, altså hele mellomtoneområdet? Jeg ville nok heller satse på en delign ved 4000-5000 hz.

    Håvard
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det var en jeg diskuterte med som mente at generelt var fulltoner ikke så egnet til dette (øvrebass/mellomtone) bruket som man skulle tro, det var som regel også en dyrere løsning hvis man snakket om å prioritere lydkvalitet. Hva han bygde dette på vet jeg ikke.

    Forøvrig ønsker jeg å dele så lavt (vel, kanskje opp til 1,5khz) oppover, da jeg har et par vidunderlige ESS Heil AMT elementer som jeg har tenkt å benytte. (Har også et par ESS AMT 1c stående - fra midten av 80tallet). Hvorvidt jeg skal ha dem i et kammer eller stående "på toppen" - som originalt vet jeg ikke ennå. Men de gjør noe eget med følelsen av rom og tredimensjonalitet når de får spille begge veier.

    http://www.essspeakersusa.com/Products.html
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    Har også ESS AMT, og har prøvd de ut med flere varianter Fostex og andre mellomtoner. Knallbra med FE208E sigma og deling på 4kHz.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Elmer skrev:
    Det var en jeg diskuterte med som mente at generelt var fulltoner ikke så egnet til dette (øvrebass/mellomtone) bruket som man skulle tro, det var som regel også en dyrere løsning hvis man snakket om å prioritere lydkvalitet. Hva han bygde dette på vet jeg ikke.

    Forøvrig ønsker jeg å dele så lavt (vel, kanskje opp til 1,5khz) oppover, da jeg har et par vidunderlige ESS Heil AMT elementer som jeg har tenkt å benytte. (Har også et par ESS AMT 1c stående - fra midten av 80tallet). Hvorvidt jeg skal ha dem i et kammer eller stående "på toppen" - som originalt vet jeg ikke ennå. Men de gjør noe eget med følelsen av rom og tredimensjonalitet når de får spille begge veier.

    http://www.essspeakersusa.com/Products.html
    Keep it simple.
    Bruk Jantzen og Heil.
    Lag toveis.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom sluket inn fra siden med en kjapp kommentar før meg.
    God form om dagen sluket, ligger du i trening.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Det er vist ingen som er på jobb idag ;)

    (jeg er på posten og henter 4 stk seas fulltoner)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, kjøpte sånne brukt på Utah Hifi for over 20 år siden ;D
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    husker jeg hørte Heil fullrange på Appolonia senteret i Vika engang på 70-tallet tror jeg det var
    ESS Transar
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hjemme idag og igår med sykt barn.
    Er fremdeles småbarnsfar ;)

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg kjøpt og betalt buddas 208 Zigma

    Takk til pengesluk for gode tips. En eller annen gang til sommern (eller neste sommer ::)) så bygger jeg Fostex sine anbefalte horn.

    Her er en fin tråd om en som har bygget Fostex horna: http://www.atrj13.dsl.pipex.com/na-fostex_fe208es_rear_horn.htm

    Jeg har John Blues superdiskant. Dersom det ikke er optimalt så kjøper jeg creme de la creme Fostex tweeterne. Først må jeg se hvordan de store horna blir etter diverse finering etc og om madammen steiler. Kommer til å legge en del ned i det estetiske for å "blende" dem inn i rommet. Det blir ikke "Altec-på skakke" denne gangen 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    En liten sjekk av målene gir følgende resultat:

    Høyden blir omtrent det samme.

    Dybden, tjaa!!! Når jeg spiller på RB75 så må de et stykke ut i rommet. Dvs at rommet bak RB75 er dødplass uansett.

    Bredden på Fostex horna vil jo bli vesentlig bredere men med finering så vil det estetiske bli bra. Tenkte en medium mørk finer, ekslusiv. Så lakkerer jeg matt svart inni horn åpningen? Det må matche med tapeten bak. Kommentarer??

    Her er lytterommet: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52114.20.html


    Men først er det noen andre prosjekter som skal realiseres. H6 cloner, Tangband og SEAS 8" fulltoner og noen mindre fulltone prosjekter. På veien dit har jeg blitt stadig flinkere til å pusse, lakke, finere og lodde .-)
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvordan i svarte skal du male/lakkere for å matche DEN tapeten?
    skal du marmorere de? ;D
    lettere å male over tapeten
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    hvordan i svarte skal du male/lakkere for å matche DEN tapeten?
    skal du marmorere de? ;D
    lettere å male over tapeten
    mvh
    Leif
    He he. Man skal ikke være særlig hårsår for å frekventere dette forumet ;)

    Kanskje tapetesere fulltonehorna med samme tapeten!!

    ..................jeg tenkte en finer som ikke er så rød som kirsebær men ikke så grå som eik. Noe midt i mellom. Litt sånn Klipsch Cherry, diskret.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    Veldig enkel konstruksjon, anbefaler absolutt å heller gå for de som FOSTEX anbefaler selv til dette elementet, og da i bjerkefiner. Innebærer jo en del jobb begge variantene, og det som er forskjellen i kost/arbeid er glemt uka etter mens gleden over bedre lyd varer mye lengre...

    Til et rimelig standard element så er Jericho i MDF greit nok, men 208E sigma fortjener bedre. Ikke la deg lure av den lave prisen du ga for elementene.

    Så vidt jeg vet er det ikke de som satt i hans "Basszilla" men et ekstra par han hadde så du trenger ikke bekymre deg for "historikken"


    Forøvrig litt mange lettvinte løsninger i Hobby HiFi synes jeg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    OK

    Ser at 208 Zigma også finnes i en eldre utgave med wisser cone. Den jeg får er vel en nyere (og bedre)?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.875
    Torget vurderinger
    23
    Helt annen type, bedre membran, spider, oppheng, og ingen whizzer. Godlydpotensiale til prisen av en vinflaske.

    Gammel type (8-10år minimum):




    Og her er den nye varianten:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Det kabinettet må du fortelle mer om?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Se her ja, disse var lekre! Skal du i gang med enda et nytt prosjekt? Tror vel Benum skaffer superdiskanten til Fostex... :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    Se her ja, disse var lekre! Skal du i gang med enda et nytt prosjekt? Tror vel Benum skaffer superdiskanten til Fostex... :)
    Disse her kunne jeg tenke meg å bygge. Noen som snakker italiensk her som kan sende en vennlig forespørsel om tegning?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.675
    Antall liker
    3.372
    Det var noen fine bilder av den italienske kassa. Selv bruker jeg daglig en Fostex anbefalt kasse med FE168Esigma som jeg lagde for fem-seks år siden. Jeg er ennå svært fornøyd. Det er innsigelser bl.annet på diyaudio om slike konstruksjoner som har hornmunningen ett stykke oppe på kassa. Man mener at bassen får bedre kopling (hva nå enn det er) med munningen nede ved gulvet, men man vil ikke kunne utnytte volumet like godt tror jeg. Uansett så spiller dette svært godt etter mine vurderinger. Nagoka trinnene fungerer vist også som reflektorer for høye frekvenser. Dette vil måtte adresserer på en annen måte uten disse antar jeg. Stikkord for en slik Nogoka kasse er mange deler, men ganske lett å bygge å få god lyd i.

    :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Det er jo Fostex sin egen tegning med elegant bue på munningen ut :)

    Da er planen klar 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn