FOSTEX FE203En-S Special Limited Edition GT Fastback Bells & Whistles

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    he-he...sant nok!
    mine ble sendt igår, så får vi se
    var det den medfølgende tegningen du fikk pris på av JB?
    materiale? ubehandlet?
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    he-he...sant nok!
    mine ble sendt igår, så får vi se
    var det den medfølgende tegningen du fikk pris på av JB?
    materiale? ubehandlet?
    mvh
    Leif
    Det var Nagaokaene til Fe208eZ. Omtrent samme størrelse. Ubehandlet. Beste baltisk bjerk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ca 10K inkl frakt paret + import :p
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    What a load of BS!

    Den største modellen, som står oppgitt til bl.a. å være egnet til FE208ES-R, er aldeles for liten for dette elementet. Ca. 1/3 av effektivt internvolum i forhold til de kassen jeg bruker, som er optimalt og en genuin Nagaoka-konstruksjon. Dette betyr i hvertfall 10 Hz. for tidlig avrunding i bassen, og det som gjør mine kasser interessante er at det IKKE savnes noe i bassen (avrundingen starter veldig pent ved ca. 40 Hz.) og det er høyst uvanlig i forbindelse med bakladet horn generelt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gjennomgående bolter!

    Sluket...du har PM
    mvh
    Leif
     
    J

    J.J

    Gjest
    Lim MÅ da være bedre - ikke pokker om jeg skal ha skruer i et kabinett.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Lim MÅ da være bedre - ikke pokker om jeg skal ha skruer i et kabinett.
    og det hører du forskjell på ;)

    Håvard
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Bedre flyt i lyden med lim.
    Skruer låter spisst.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Bare å lime det. Stapp inn noen tynne rundstokker som styrepinner.

    Idee:

    La oss slå oss sammen og tegne bakladet horn på nevnte måte. Så får vi JB (snekkern til LMC) til å masseprodusere på CNC fresen sin. Storinnkjøp av MDF og stordrift på fresen vil presse prisen ned.

    Grovt regnet får man 4 opp på en plate (og da kan dimensjonen bli opp mot 120 høy og 50-55 dyp). Med 30 mm tykkelse så trenger man 13-14 lag for å få en 40 mm bred høyttaler.

    Ergo: 7 plater til et par. Tipper man kan få tak i plater for ca 500 ved storinnkjøp = kr 3500 i materialer. Så går det vel en laks eller to til CNC-snekkern.

    Mulig regnestykket mitt var vel optimistisk men jeg skulle tro at for drøye 5000 så klarer vi vel å fylle på et par liter hvitt trelim (jeg skaffer) og stappe inn noen blomsterpinner sjæl. Finish fikser man siden. Jeg tipper LMC vil ha rosa!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Haavard skrev:
    jan#jan skrev:
    Haavard skrev:
    jan#jan skrev:
    Lim MÅ da være bedre - ikke pokker om jeg skal ha skruer i et kabinett.
    og det hører du forskjell på ;)

    Håvard
    Vil en ha et STERKT kabinett eller et STIVT et ..... ??
    avsporing, hører du forskjell ;D ;D
    Klart det er forskjell på kabinettkonstruksjoner - små store osv - og materialbruk ...

    Jeg hører tilogmed forskjell på hvilken type lim som blir brukt ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    Gi meg en plass og være og mulighet for ei lakksprøyte.. :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje man skal skjære ut i rimelig x-finer mtp resonanser. Så legger man tynn MDF utenpå som underlagt for lakkering?

    På denne måten slik at hjørnene blir perfekte (ca 1:00 og utover): http://www.youtube.com/watch?v=wHCK7Y5Vk-c

    OK, da har vi en plan:

    hel: pruter og skaffer materialer via kontakter i byggebransjen
    jan#jan: ordner lakkering for en rimelig penge
    lmc: smisker med snekkern
    pengesluk. oppmuntrer og moralsk støtte i prosessen
     
    J

    J.J

    Gjest
    hel skrev:
    Kanskje man skal skjære ut i rimelig x-finer mtp resonanser. Så legger man tynn MDF utenpå som underlagt for lakkering?

    På denne måten slik at hjørnene blir perfekte (ca 1:00 og utover): http://www.youtube.com/watch?v=wHCK7Y5Vk-c

    OK, da har vi en plan:

    hel: pruter og skaffer materialer via kontakter i byggebransjen
    jan#jan: ordner lakkering for en rimelig penge
    lmc: smisker med snekkern
    pengesluk. oppmuntrer og moralsk støtte i prosessen
    Du kunne vel funnet en arbeidsoppgave til sluket og vel ..... ?? ;D ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    Høres helt dødfødt ut hele greia, spør du meg. Vel, dere får fortsette å koke i kålen. Med MDF.
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Høres helt dødfødt ut hele greia, spør du meg. Vel, dere får fortsette å koke i kålen. Med MDF.
    Her er jeg enig med deg - Xfiner skal det være. Om en alikevel tar 3mm mdf på utsiden for å lette finnish .. så gjør ikke det noe med lyd ... det gjør mer med hodet ens... ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om jeg skal smiske med snekker´n, blir det ihvertfall ikke for å lage noe som helst i mdf!
    makan til AMATØRER
    er det rart dere får dårlig lyd! ikke sant "Sluket"?
    "ingen champagne lyd for hjemmebrent-penger"
    there´s nothing like a free lunch
    mvh
    Leif "oppgitt" Christensen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    MDF og dette materialets plass i høyttalerhistorien har jeg ment nok om i mange tråder. MDF egner seg kun til produksjon av kreftfrembringende støv.

    HDF er marginalt bedre, men marginalt. MDF = medium particle board, dersom noen skulle være i tvil om det. HDF = High density versjon.

    Hornkabinetter handler om trykk, KREFTER, nødvendig mothold, dvs. stivhet, og frihet fra resonanser.

    - no shortcuts
    - no free lunch
    - champagne was never cheap anyway
    - pay up or shut up.

    Dette er siste gangen: Skal du få det optimale ut av komponenter så må du gjøre arbeidsbetingelsene optimale også. Hvis ikke er det bortkastet. Det er sluttresultatet som teller, og hva komponentene koster innbyrdes kan ikke være avgjørende. Eksempelvis, mine dipol bassystem, hvor elementene koster anslagsvis kun 40% av totalkostnadene - og da vil de fleste regne elementene som SVINDYRE! Jeg har ingen skrupler med å benytte et element til 3K i en kasseløsning hvor de øvrige komponentene går på 20K løs, dersom det gir elementet muligheten til å jobbe optimalt og sluttproduktet står i forhold til totalinvesteringen. Ta en titt på Mr. Pass' sine Kleinhorn - hva tror dere de reelle kostnadene ville vært for den konstruksjonen, sett opp mot det fislete Lowther-elementet som sitter der??
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    HDF er marginalt bedre, men marginalt. MDF = medium particle board, dersom noen skulle være i tvil om det. HDF = High density versjon.
    Jeg er ikke uenig det du sier her, Men det er ikke bestandig at det er forskjell på MDF og HDF.
    Dette har med blandingsforhold og ditto limtyper og gjøre ... har flere ganger vært borti MDF som har vært tettere og da tyngre enn
    HDF.
    Men dette er flisespikkeri ifra min side - ikke et forsvar for spon-støv.

    Det er forskjell ifra leverandører - og det er forskjell på batcher ..... selv ifra samme leverandør.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    hel skrev:
    Kanskje man skal skjære ut i rimelig x-finer mtp resonanser. Så legger man tynn MDF utenpå som underlagt for lakkering?
    Det var da voldsomt til mas da. Jeg hadde allerede gått tilbake på MDFn før dere kom med de oppmuntrende innleggene deres :mad:

    Jeg lover å ikke bruke "M*#%" ordet mer, fornøyd nå :p

    Men hva med CRC løsningen? Er ikke det en god idee? X-finer finnes i forskjellige kvaliteter og man kan f eks bruke rimelig inni og en 6mm fineste sort utenpå?

    @ Sluket og LMC: dere har strøket fullstendig på opptaksprøven til dette prosjektet og får, som følge av min usedvanlig rimelige personlighet, en sjanse til ;)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Sånn helt personlig mener jeg en kombinasjon av forskjellige materialer er å foretrekke.
    Det er sjelden det er noe som er best sånn helt på egen hånd ....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    - smelta smør?? ;D ;D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Om et kabinett koster 3,5 eller 5 er meg revnende likegyldig ... jeg må bare spare lengre.
    Rett i koppen og tørre pizza skorper ... ::)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    jan#jan skrev:
    Om et kabinett koster 3,5 eller 5 er meg revnende likegyldig ... jeg må bare spare lengre.
    Rett i koppen og tørre pizza skorper ... ::)
    LUKSUS! Ødeland... Rett i koppen er altfor dyrt pr. liter ferdig vare - plukk brenneslene selv og kok de i sjøvann, salt er dyrt. Og jeg kjører på BRUKTE pizzaskorper, egne er altfor råflott. Har egen avtale med den lokale Pizzabuzzen, bra varer, og jeg får kundelista hans slik at jeg kan sykle rundt og finne bruktskorpene daglig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Duverden så kontruktiv tråden ble nå :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    hel skrev:
    hel skrev:
    Kanskje man skal skjære ut i rimelig x-finer mtp resonanser. Så legger man tynn MDF utenpå som underlagt for lakkering?
    Det var da voldsomt til mas da. Jeg hadde allerede gått tilbake på MDFn før dere kom med de oppmuntrende innleggene deres :mad:

    Jeg lover å ikke bruke "M*#%" ordet mer, fornøyd nå :p

    Men hva med CRC løsningen? Er ikke det en god idee? X-finer finnes i forskjellige kvaliteter og man kan f eks bruke rimelig inni og en 6mm fineste sort utenpå?

    @ Sluket og LMC: dere har strøket fullstendig på opptaksprøven til dette prosjektet og får, som følge av min usedvanlig rimelige personlighet, en sjanse til ;)
    NEI, NEI, NEI, der kommer det der rimelig-konseptet igjen - det skal stå SKIKKELIG, ikke RIMELIG. Når skal du lære?? Er du trønder, eller?
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    jan#jan skrev:
    Om et kabinett koster 3,5 eller 5 er meg revnende likegyldig ... jeg må bare spare lengre.
    Rett i koppen og tørre pizza skorper ... ::)
    LUKSUS! Ødeland... Rett i koppen er altfor dyrt pr. liter ferdig vare - plukk brenneslene selv og kok de i sjøvann, salt er dyrt. Og jeg kjører på BRUKTE pizzaskorper, egne er altfor råflott. Har egen avtale med den lokale Pizzabuzzen, bra varer, og jeg får kundelista hans slik at jeg kan sykle rundt og finne bruktskorpene daglig.
    Rett i koppen .......


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn