Forsterkere som går på DC 12-48 V?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Sonderer terrenget for hva som finnes der ute.

    De må kunne drives med batteri(er). Ren DC.

    Ønsker tips på det beste man får tak i. Ebay flommer over av T-Amper og det er nok mye billig minimakk.

    Selv har jeg god erfaring med King-Rex. Låter bra men er svak.

    Sure (Wondom) tror jeg også har bra kvalitet.

    Både ferdige produkter og moduler er spennende.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Tandberg TA-300 eller Huldra 10 kjører med single supply rundt 60V. Men de er nok ikke noen kraftplugger å regne selv med full spenning så uviss på hva man kan får ut av dem ved 48V.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Bruksområdet mitt er hytte. Der er egentlig 12V mest ønskelig. Eller 24V.

    Cluet er at det også bruker lite strøm (er effektivt). Gamle transistorsaker er jo ikke det :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    De små ampene med TP3116 chip går vel på 12-24V såvidt jeg husker, klasse D. Koster en hundrings på ebay, før man legger til chassi og f.eks laptop power supply (her trenger du vel bare en strømplugg som passer imot laptop).
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du vurdert forsterker til bilstereo?
    Veldig mange bruker det på hytten, om de har solcelleanlegg med 1 eller 2 batterier, enten koblet i parallell eller serie.

    Utvalget øker betraktelig, og kvalitet på bilstereo er egnet på hytte med tanke på temperatur og luftfuktighet.

    Mosconi 2-kanals forsterker.
     

    Baldiman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.06.2009
    Innlegg
    126
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Selges jo et par stk som tar 24v her på HFS.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    De små ampene med TP3116 chip går vel på 12-24V såvidt jeg husker, klasse D. Koster en hundrings på ebay, før man legger til chassi og f.eks laptop power supply (her trenger du vel bare en strømplugg som passer imot laptop).
    Har en 3116 og den er kraftig. Mangler muligens litt smoothet?

    Poenget er at man ikke skal bruke power supply. Man kobler seg rett i batteriet MED sikring mellom :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Selges jo et par stk som tar 24v her på HFS.

    Kjenner til dem. Sikkert OK. Men trolig ikke «High End»?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Har du vurdert forsterker til bilstereo?
    Veldig mange bruker det på hytten, om de har solcelleanlegg med 1 eller 2 batterier, enten koblet i parallell eller serie.

    Utvalget øker betraktelig, og kvalitet på bilstereo er egnet på hytte med tanke på temperatur og luftfuktighet.

    Mosconi 2-kanals forsterker.
    Vurdert men ikke prøvd.

    Temperatur og fukt er null problem. Har en SURE 2050 forsterker i nabohytta (også off grid) i snart 10 år som jeg lagde et opplegg rundt.

    Det jeg er usikker på er strømforbruket til bilstereo?
    AB, Mosfet og en million ampere med tykk strømkabel?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver ingenting om budsjett. :cautious:
    Anbefaler egentlig klasse D, som jeg selv har i bilen.
    Der bruker jeg en Alpine 4-kanals forsterker, den har ca 80% effektivitet.
    Jeg ville tatt kontakt med Bilradiospesialisten og forelagt planene dine, og fått de til å hjelpe deg.

    Du skriver ikke hvilke høyttalere du har, høyttalere med høy effektivitet er anbefalt på hytte med 12 Volt.
    Spillere for tilkobling til forsterker koster ikke mye, og med de kan du få tilgang til musikk via minnepenn/harddisk eller Bluetooth. Da har du praktisk talt tilgang til uendelige mengder musikk.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Har en 3116 og den er kraftig. Mangler muligens litt smoothet?

    Poenget er at man ikke skal bruke power supply. Man kobler seg rett i batteriet MED sikring mellom :)
    Smoothet mangler den vel endel av ja, det samme gjelder vel egentlig delefilter. :)
    Batteriklemmer og strømplugg (5.5mmx1.7mm, mulig jeg husker litt feil mål på pluggen) for laptop finnes rimelig på ebay eller kjell, sett en sikring på kabelen. Eller bare lodd ledningen rett på amp og fjern evnt. input socket på ampen for strøminngangen.

    Men igjen. Spørs hvilket budsjett du tenker på. TPA3116 er isåfall en budsjett-løsning, ikke alt for fintfølende hvor mye volt man putter på den heller (spennet er vel 8-25V?). Men yter best med mest Volt visstnok.

    Bilforsterker fungerer jo også fint.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Budsjett er underordnet.

    prio er:

    Best mulig lyd

    Minst mulig strømforbruk pga offgrid solcelle&batteridrift

    Alle ekstra ting som Bluetooth er ikke viktig (og trekker strøm)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Trolig delt med minidsp 2x4HD, passivt filter vil trolig ta for mye krefter ift tilgjengelig strøm
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Har du 12 volt solcelle må jo bilforsterkere være tingen. I disse sitter det kretsløp som øker spenningen så du får mer effekt. Det er store forskjeller på kvalitet. Se f. Eks her
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Budsjett er underordnet.

    prio er:

    Best mulig lyd

    Minst mulig strømforbruk pga offgrid solcelle&batteridrift

    Alle ekstra ting som Bluetooth er ikke viktig (og trekker strøm)
    Det viktigste er vel å få en høy / akseptabel driftseffekt i høyttalerne. Ser at de du linker til har 93 dB, jeg tipper at hornet er dempet ned (?) Muligens er den 12" styrende for driftseffekten (?) Kan du feks knipe 3 dB til, til 96 dB, så desto bedre. Hvor mye effekt (reserver) du egentlig trenger er helt avhengig av hvor høyt du vil spille. Hvis du feks ligger på 80 dB, med peak på 96 dB, så trenger du ikke mer enn noen få watt. Hvis du derimot ligger på 90 dB, med peak på 105 dB så er vi fort i området 20 w eller så. Og hvis drifseffekten synker fra 96 til 93 dB, så må du fort til 40-50 w eller så for å nå 105 dB i peak. Så driftseffekt og lyttenivå er vel det som gir dimensjonering av forsterkerne. Jeg ville ha gjort et lite eksperiment, målt 1 meter fra høyttalerne du spiller på nå. Sett deg i en tenkt lytteposisjon, justert hvilket nivå som er passe og gjort en peak hold måling + en glattet måling. Da bør du få en ide om hvilket lydnivå du ønsker å ha. Gjenta med litt forskjellig musikk. Forskjellen på efffektbehovet på 80 kontra 100 dB er 100 ganger (eks fra 1 til 100 w)
    Alt dette er seff veldig teoretisk, og må leses deretter...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du 12 volt solcelle må jo bilforsterkere være tingen. I disse sitter det kretsløp som øker spenningen så du får mer effekt. Det er store forskjeller på kvalitet. Se f. Eks her
    Hadde kjøpt en Rockford Fosgate bare pga det kule navnet :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Oks - jeg har passert 50 og har hatt Rockford i bilstereoen selvfølgelig......................for en stund siden

    Duc - med JBL 2206 så slipper jeg baffelstep og får grei guff fra 45 Hz og ca 95 dB og det er jeg fornøyd med (har jobbet med den før, sjekk diverse tråder)

    Armand - Hei og flott du kom på banen 👍 vi får gå litt mer i dybden på bilstereo som jeg kanskje har undervurdert?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du gjør det veldig mye enklere for deg med bilamp.
    Siden du har passert 50 er det jo på tide med Rockford på hytta!! :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    He he

    Kanskje det ja? Har kanskje noen fordommer mot bilstereo som står for fall?

    Har bestilt 300 Ah Lithium batteri med varmefolie og 2 x 185 watt solcelle paneler. I skjulet har jeg et 3 kw nødaggregat. Har også bestilt en 30 Ah Victron lader som fint kan bråke 5 timer i ny og ne.

    Siden jeg også skal ha dsp så finnes det vel noe på Notodden der og?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lite erfaring med bilstereo sånn sett.
    Men ser ikke noen grunn til at bilforsterkere er et dårlig valg, det har i det minste det elementære på plass med å passe rett inn i forhold til drifts spenning.

    En får dem vist med DSP også.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Litt flaut hvis selveste JBL har svaret?

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Du skriver ingenting om budsjett. :cautious:
    Anbefaler egentlig klasse D, som jeg selv har i bilen.
    Der bruker jeg en Alpine 4-kanals forsterker, den har ca 80% effektivitet.
    Jeg ville tatt kontakt med Bilradiospesialisten og forelagt planene dine, og fått de til å hjelpe deg.

    Du skriver ikke hvilke høyttalere du har, høyttalere med høy effektivitet er anbefalt på hytte med 12 Volt.
    Spillere for tilkobling til forsterker koster ikke mye, og med de kan du få tilgang til musikk via minnepenn/harddisk eller Bluetooth. Da har du praktisk talt tilgang til uendelige mengder musikk.
    Skal gjøre det :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Sjekk ut tas5630,får greit ut ca 70w 8r uten klipping ved 36v.
    Bruker 1stk på 2stk 12 basser med aktiv deling.
    Fungerer overaskende bra på bass.
    Diskant har jeg ikke prøvd..
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Spurt om det før, men går denne på ren DC?

    Looking for a PURIFI 1ET400A amplifier module? - SoundImports

    Blir dyrt med 4 kanaler men den er svært effektiv. Går veldig lite på tomgang.
    +- 25 til 70 vdc. Så nei, de kan ikke brukes direkte. De fleste (?) av de "vanlige" kandidatene bruker differential forsyning +-. Det kan trikses til, men du trenger fort en 48 til 100 v dc spenningssving. En variant er seff å konvertere til 220 v ac, for så å bruke vanlige 220 vac switchmode forsyninger. Men det vil gi noe tap i konverteringene. En annen variant er som flere har nevnt bilforsterkere, har noen testet tomgangsforbruket på slike ? Antar de bruker noe på å få opp spenningen til utgangstrinnene (?)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    takk

    må nå gire ned litt i tråden da det er begrenset med strøm tilgjengelig :)

    litt tilbake til start + sjekke bilstereo
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    1ET400A modulen er jo svært bra på mange måter. Laveste forvrengning av alle forsterkere som finnes (også high end), pluss at den er meget effektiv og sløser lite med strømmen. Men den er dyr. Den trenger DC, men den trenger altså både + OG - som duc916 skriver.
    Bilforsterkere med høyere effekt trenger også både + og - DC spenning, og de lager dette internt. 12V blir altså konvertert til f.eks. +30 og -30V av en intern DC-DC konverter. Å bare kjøpe en bra bilstereoforsterker er helt klart det greieste alternativer. Problemer at at lydkvaliteten på mange av modellene er så som så. Jeg vet ikke om noen seriøse sider som har testet dette grundig.

    Et spennende alternativ er å kjøpe en ferdig (effektiv) DC-DC konverter som lager f.eks +/- 50V og så koble på to 1ET400A moduler. Da ville du kunne få energieffektiv high end på hytta :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Sett denne? Den går på 48V

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    1ET400A modulen er jo svært bra på mange måter. Laveste forvrengning av alle forsterkere som finnes (også high end), pluss at den er meget effektiv og sløser lite med strømmen. Men den er dyr. Den trenger DC, men den trenger altså både + OG - som duc916 skriver.
    Bilforsterkere med høyere effekt trenger også både + og - DC spenning, og de lager dette internt. 12V blir altså konvertert til f.eks. +30 og -30V av en intern DC-DC konverter. Å bare kjøpe en bra bilstereoforsterker er helt klart det greieste alternativer. Problemer at at lydkvaliteten på mange av modellene er så som så. Jeg vet ikke om noen seriøse sider som har testet dette grundig.

    Et spennende alternativ er å kjøpe en ferdig (effektiv) DC-DC konverter som lager f.eks +/- 50V og så koble på to 1ET400A moduler. Da ville du kunne få energieffektiv high end på hytta :)
    BTW, vil holde meg under 50V på hytta. Da slipper jeg elektriker.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Litt historikk.

    Dette er systemet jeg lagde for snaue 10 år siden og det spiller på nabohytta på et slitent 12V bilbatteri i beste velgående. Låter knallbra. SEAS F22 fulltone i MLTL og en tk2050 amp fra Sure som er utgått. 2x100 liksomwatt rundt 30V. Mulig at det er en ekte Tripath chip. Den på bildet ligner.

    1.jpg
    2.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Hva tenker dere om en DC/DC 12 -24 V omformer?

    Isolert eller uisolert? Hva er det?

    Risikerer jeg støy? Går mye strøm bort i varme?

    1.jpg.png
    2.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Interessant. Kan bruke den på bassen og en Tripath på diskanthornet i et aktivt delt oppsett.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    hva med noen focal bil amper? de duger vel:) hadde selv et par slike focal fp.4.75 som er en 4x75 i 4ohm kanals. jeg solgte mine i fjor for lattlige 2500 stk:) eller 2000 husker ikke helt. de koster noe mer nye men mulig og finne noen brukt pa finn til en rimlig penge synes nå jeg. evt disse her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207980153
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Skal du lage + og - spenning fra et og samme 12V batteri trenger du "isolated". Den nederste på bildet under er isolated. Den øverste er ikke isolated.
    1615214084734.png


    Forskjellen ligger i at du med isolated altså kan lage både + og minus fra samme 12V batteri. Som du ser så er utgangen galvanisk isolert fra kilden.
    Med to sånne kan du altså lage +/- 48V

    Effektiviteten på disse DC-DC konverterene er 86%. På 1ET400A er den 94%.
    Spiller du med en effekt på 50W på høyttalerne vil 1ET400A trenger 50/0,94= 53W.
    Siden to konvertere deler på lasten vil de to konverterene vil dra 2* 26,5W/0,86 = 62W fra batteriet.
    Regn med litt mer tap og si 70W.
    Blir jo kostbart da.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    hva med noen focal bil amper? de duger vel:) hadde selv et par slike focal fp.4.75 som er en 4x75 i 4ohm kanals. jeg solgte mine i fjor for lattlige 2500 stk:) eller 2000 husker ikke helt. de koster noe mer nye men mulig og finne noen brukt pa finn til en rimlig penge synes nå jeg. evt disse her https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=207980153
    sjekket med bilradiospes

    de anbefalte ikke bilstereo til 8 Ohm høyttalere, forsterkern blir varm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn